Käyntihäiriö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Nyt viikon saabilla ajaneena kiinnostais tietää, että voiko Löytyykö auton omasta tietokoneesta vikamuistia, vai tarviiko erillisen testerin jolla sais tarkastettua ei aktiiviset häiriöt. 9-3 turbo edition -06 (1.8t) olis kyseessä ja käy epätaisaiseen tyhjäkäyntiä ja on pari kertaa sammunu risteykseen tullessa 8O . Ilman ilmastointia käy tasaisemmin muttei kuintenkaan normaalisti.
SC 1.8t 03/2006.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tarvitsee testerin. Mielellään Tech, yleismalliset voivat kertoa jotakin osviittaa ongelmasta. Tech kuitenkin kertoo varmasti vian ja paikantaa sen. Kyseisen laitoksen löytää joko joltakin harrastajalta, tai merkkiliikkeeltä. Myös PCS, pienempänä merkkipajana jyväskylässä omaa kyseisen laitteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Mitenköhän ns. monimerkkihuolloissa? Onkohan niillä kuinka tarkat ohjelmat, vai sellaiset joilla näkee jokaisesta autosta jotakin.
SC 1.8t 03/2006.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Monimerkkihuolloilla on mitä todennäköisemmin näitä "yleismallisia" jotka soveltuvat merkkeihin erilailla, mikä paremmin mikä huonommin. Voihan siitä lukea koodit noilla muillakin, mutta on olemassa vikoja joihin tarkennuksen saa vain tech:illä, että yleismalliset antavat vikakoodin, joka voi tarkoittaa esim. x-määrää mahdollista vikaa, ja tarkempaan tunnistukseen tarvitaan saabin omaa laitteistoa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

8O :?: .

Jos testeri antaa vikakoodin, täytyy syy tai vikapaikka tietenkin todeta testaajan itse. Vikakoodi ei koskaan ole automaattisesti yhtäkuin vikapaikka. Ei mikään testeri edes merkkitesteri ole sentään ihmeidentekijä. Hyvin usein kuitenkin vika löytyy vikakoodin antamasta paikasta, muttei aina. Mikäli yleistesteri antaa vikakoodin on se yhtä pätevä kuin merkkitesterinkin antama. On asia erikseen mikäli yleistesteri ilmoittaa tuntematonta vikakoodia.

Merkkitesteri antaa vikakoodille useimmiten selkokielisen lyhyen kommentin. Se helpottaa asiaa. Mutta kyllä pelkän koodinkin perusteella, kun niihin löytyy taulukot (yleiset vikakoodit tai merkkikohtaiset) saa asian selville. Viimeistään siinä vaiheessa, jos on käytettävissä WIS. Parhaimmat yleistesterit ( lue, kalleimmat) osaavat merkkikohtaisetkin asiat hyvin, koska niissä on ladattuna merkki- ja mallikohtaiset ohjelmistot.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja core2 »

Ruispala kirjoitti:Mitenköhän ns. monimerkkihuolloissa? Onkohan niillä kuinka tarkat ohjelmat, vai sellaiset joilla näkee jokaisesta autosta jotakin.
Heiltä löytyy varmaankin jonkinlaiset testaus laitteet, mutta jos jostain syystä on otettava saabin serveriin yhteyttä niin se ei heiltä onnistu elleivät samalla kertaa ole valtuutettu saabhuolto.

Kysymällähän siitä selvän saa.
petrisa kirjoitti: Parhaimmat yleistesterit ( lue, kalleimmat) osaavat merkkikohtaisetkin asiat hyvin, koska niissä on ladattuna merkki- ja mallikohtaiset ohjelmistot.
Pieni kysymys "petrisa" mistä olet tuon kuullut??
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

No nyt on alus hinattu sadepäivän viettoon hartikaiselle. Perjantaina on vasta aikaa tutkia tarkemmin. Ei varmaankaan kovin iso homma korjata kunhan vika löytyy,
SC 1.8t 03/2006.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Core2, Vastaus kysymykseeesi: En ole tuota asiaa mistään kuullut, vaan satun itse sellaisen testerin omistamaan.

Kerronpa nyt vielä kerran. Parhaimmat yleistesterit eivät osaa yleensä ohjausboksien ohjelmistopäivityksiä, -koodauksia, jne. Tämä koskee ihan kaikkia automerkkejä, poislukien VAG-konsernin autot. Muut toimenpiteet, kuten vikakoodinluvut, nollaukset, pakko-ohjaustestit, reaaliaikainen datatietojen seuranta, onnistuu. Myös monia asetuksia pystyy muuttamaan. Siis myös SAABISTA! Saab ei ole näissä asioissa mitään salatiedettä. Nämä tietyt toiminnot eivät onnistu, ja niihin on useimmin syynä turva-asiat.

Kalleimpiin yleistestereihin tulee jatkuvasti (kuukausittain) automerkki-ja -mallikohtaisia päivityksiä testerin valmistajalta. Ne voidaan ladata esim. netin välityksellä ja päivittää testeriin. Käytössäni oleva testeri osaa tällä hetkellä nämä "temput" Saabeihin aina 2010 vuosimalliin saakka.

Yleistesteri ei parhaimmillaankaan vastaa täysin merkkitesteriä, mutta pääsääntöisesti se riittää. Ja se tekee silloin työnsä aivan yhtä luotettavasti kuin merkkitesterikin. Eli en ole mistään mitään kuullut, vaan itse olen käyttänyt ja todennut. Kaikki vikakoodit ovat olleet oikeita ja todellisia, eikä laite sekoile tai jätä mitään vikakoodeja lukematta. Ainoa seikka minkä olen havainnut on, että ohjainlaitteen sisäisen vian testeri ilmoittaa heksavikakoodina. Ei siis "selkokielellä". Tämä pätee myös moneen muuhun automerkkiin kuin Saabiin.

Sitten tähän otsikon aiheeseen liittyen. Kyseessä tyypillinen vianetsintä ongelman ratkaisemiseksi. Ei tässäkään tapauksessa tarvitse merkkitesteri Tech:ä mahdollisten vikakoodien lukemiseen. Eikä myöskään livedata-seurantaan, jos sattuisi olemaan hankalampi tapaus tai vikakoodi ei riittävällä tarkkuudella kerro ongelmapaikkaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja core2 »

Taitaa jäädä sitten melko paljon tekemättä saabeihin sillä testerillä, koska melkein kaikki Tech yhteydet saabiin vaativat yhteydenoton Trolliin saabin serveriin riippuen paljon siitä milloin auto viimeksi oli techissä kiinni ja onko tullut jotain muutoksia senjälkeen.
Kaikki tämä toiminto vaatii lisenssisopimuksen vuotuista korvausta vastaan muuten ei saa uusia juttuja ohjelmoitua.
Minusta tuntuu oudolta jos tämä yhteys olisi jotenkin kierretty.

Eipä silti hyvä vaan jos se toimii ilman yhteyksiä, mutta silloin osa tiodostosta on vanhentunutta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei jää paljoa tekemättä :D . Maailmalla sitä osataan pistää bitti jos toinenkin oikeaan järjestykseen.

Ne on niitä autonvalmistajan "vakoiluja" ja "kuristuksia", joilla ne pitää merkkiliikkeitä pihdeissään. Vaativat nykyään nettiyhteyden joka risauksesta. Onneksi tuota ongelmaa ei ole yleistestereiden kanssa, eikä auto vielä erottele testereitä. Sille on sama mikä testeri kunhan "yhteinen sävel" löytyy kommunikaatiotasolla.

Se tästä ja homma toimii. Tämähän vain hyödyntää niin saabisteja kuin muidenkin merkkien omistajia 8) .
Eivätkä siellä tehtaalla tiedä tuon taivaallista, että jollain "vieraalla" testerillä on käyty autoa ronkkimassa. Luulevat Saabia viattomammaksi kuin se onkaan, kun eivät tiedä totuutta :twisted: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja core2 »

Siinäpä se hyvä, että olet mielissäsi, mutta tekisi mieleni pyytää "kalle 37" luoksesi vaihtamaan ohjelmoinnin jenkki sivuvaloille takaisin eurooppalaisiksi jälleen sillä sinun testerilläsi, mutta en taida kehdata.
Mutta kuten sanoin olen yhä varma siitä, että paljon jää tekemättä ellet pysty serveriin ottamaan yhteyttä laitteellasi. Oletko tietoinen esimerkiksi siitä, että jos asennat vetokoukun XWD autoon jossa on ELSD täytyy tehdä ohjelma muutos Tech'illä.

Mutta silti, että säästyy älyttömän korkeilta maksuilta jotka suomessa näkyy olevan ainoastaan vian etsinnässäkin merkkiverstaan techillä, jos sen pystyy tekemään muualla halvemmalla niin se on tervetullutta toimintaa minun mielestäni.
Ainoastaan sen haluan saada selväksi, että kaikki ohjelmoinnit eivät onnistu ilman Tech'iä, mutta sillä onnistuu kaikki ohjelmoinnit saabiin jos sen osaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olenko jossakin kohdassa maininnut, että jokin yleistesteri kykenee suorittamaan kaikki ohjelmoinnit :?: . Ja jos, niin missä :!: :?:

Ei ilmeisesti nyt oikein ole lukemisen ymmärtäminen kohdillaan :x, kun olen yrittänyt tehdä selväksi, ettei ohjelmoinnit, (uudelleen)koodaukset mm. onnistu. Joitakin asetuksia pystyy muuttamaan, muttei niistäkään kaikkia. Eikö se vetokoukun asentaminen ole juuri "jonkin" uuden asentamista autoon, jolloin se vaatii ohjelmointia/koodausta. Siten se ei siis onnistu yleistesterillä, kun kyseessä ei oikein ole pelkkä asetusten muutos (viilaus).

Tuntuun olevan joillekin yllättävän vaikeaa hyväksyä millään tavalla laitteita, jotka eivät ole merkin omia. Niillä ei tee mitään, vaikka itse ei ole välttämättä koko laitetta nähnyt saati käyttänyt. Onkohan edes mitään käsitystä koko asiasta. Pääasia on, että uskotellaan niiden olevan aivan kyvyttömiä mihinkään. Niillä ei siis tee mitään. Ei edes normaaleissa vianetsinnässä. Ties vaikka vielä lisäisivät vikoja Saabiin.

On se vaan jännä juttu, että esim. tuolla MB-puolella on käytössä myös merkin oma "huippu testeri", * nimeltään, mutta ei siellä ole mitään tarvetta väheksyä vähän parempia yleistestereitä. Tosi asiat on tiedossa, ettei yleistesterillä hoideta ihan kaikkia niitä hommia mitä *:lla, mutta ne ovat ihan tunnustetusti luotettavia laitteita hoitamaan yleisimmät toimenpiteet, kuten esim. vianetsintä (vikakoodinluvut, livedata, pakko-ohjaustestit jne). Eikä siellä tarvitse jankata näistä asioista ko. *:n omistajien ja MB-asiantuntijoiden kanssa. Toisin kuin täällä.

Mutta eipä siinä mitään. Minulle tuo laite riitää ja se toimii hyvin AINAKIN minun SAABISSANI (varmaan poikkeus) ja monessa muussa automerkissä. Joten ei tästä lähin tungeta sitä "väärää töpseliä" enää MUIDEN saabin pe******n. Tämä tarkoittaa siis sitä, etten ole enää tästä päivästä lähtien käytettävissä vikakoodien luvussa, enkä muutenkaan, Oulun alueella saabien osalta. Saabit voidaan minun puolestani käyttää siellä jumalaisen Techin luona Aineella tai Åströmillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:Olenko jossakin kohdassa maininnut, että jokin yleistesteri kykenee suorittamaan kaikki ohjelmoinnit :?: . Ja jos, niin missä :!: :?:

Ei ilmeisesti nyt oikein ole lukemisen ymmärtäminen kohdillaan :x, kun olen yrittänyt tehdä selväksi, ettei ohjelmoinnit, (uudelleen)koodaukset mm. onnistu. Joitakin asetuksia pystyy muuttamaan, muttei niistäkään kaikkia. Eikö se vetokoukun asentaminen ole juuri "jonkin" uuden asentamista autoon, jolloin se vaatii ohjelmointia/koodausta. Siten se ei siis onnistu yleistesterillä, kun kyseessä ei oikein ole pelkkä asetusten muutos (viilaus).

Tuntuun olevan joillekin yllättävän vaikeaa hyväksyä millään tavalla laitteita, jotka eivät ole merkin omia. Niillä ei tee mitään, vaikka itse ei ole välttämättä koko laitetta nähnyt saati käyttänyt. Onkohan edes mitään käsitystä koko asiasta. Pääasia on, että uskotellaan niiden olevan aivan kyvyttömiä mihinkään. Niillä ei siis tee mitään. Ei edes normaaleissa vianetsinnässä. Ties vaikka vielä lisäisivät vikoja Saabiin.

On se vaan jännä juttu, että esim. tuolla MB-puolella on käytössä myös merkin oma "huippu testeri", * nimeltään, mutta ei siellä ole mitään tarvetta väheksyä vähän parempia yleistestereitä. Tosi asiat on tiedossa, ettei yleistesterillä hoideta ihan kaikkia niitä hommia mitä *:lla, mutta ne ovat ihan tunnustetusti luotettavia laitteita hoitamaan yleisimmät toimenpiteet, kuten esim. vianetsintä (vikakoodinluvut, livedata, pakko-ohjaustestit jne). Eikä siellä tarvitse jankata näistä asioista ko. *:n omistajien ja MB-asiantuntijoiden kanssa. Toisin kuin täällä.

Mutta eipä siinä mitään. Minulle tuo laite riitää ja se toimii hyvin AINAKIN minun SAABISSANI (varmaan poikkeus) ja monessa muussa automerkissä. Joten ei tästä lähin tungeta sitä "väärää töpseliä" enää MUIDEN saabin pe******n. Tämä tarkoittaa siis sitä, etten ole enää tästä päivästä lähtien käytettävissä vikakoodien luvussa, enkä muutenkaan, Oulun alueella saabien osalta. Saabit voidaan minun puolestani käyttää siellä jumalaisen Techin luona Aineella tai Åströmillä.
Asia ei tietysti minulle kuulu, mutta tässä sairaslomalaisena on aikaa taas selailla ja ihmetellä. Kysynkin, että ei kai Oulun alueen Saabisteista varmaan kovin moni ole kyseenalaistanut mitään?? :D Ja tarvittavat hommat on silti hoituneet?
Eihän joka paikassa tarvii olla kaikkien hyväksyntää.......
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Päätetty mikä päätetty :!: .

Kyllä kait se melkein valmistajan suunnasta "tuomio" tuli, että uskottava se on. Tuskinpa ne on täällä Oulun alueella kuntoon tulleet. Saabin serveri varmaan kertoo tuostakin totuuden eli menneet vain p****mmaksi. Ei vain vielä sitä sieltä tehtaan suunnasta ehditty meille kertoa.

En halua tuhota testerilläni kenenkään rakkaita Saabeja. Enkä sormellanikaan koskea niihin, muuten varmaan jokin tauti tarttuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

petrisa kirjoitti:Päätetty mikä päätetty :!: .

Kyllä kait se melkein valmistajan suunnasta "tuomio" tuli, että uskottava se on. Tuskinpa ne on täällä Oulun alueella kuntoon tulleet. Saabin serveri varmaan kertoo tuostakin totuuden eli menneet vain p****mmaksi. Ei vain vielä sitä sieltä tehtaan suunnasta ehditty meille kertoa.

En halua tuhota testerilläni kenenkään rakkaita Saabeja. Enkä sormellanikaan koskea niihin, muuten varmaan jokin tauti tarttuu.
Ei kai siinä sitten mitään.
Vastaa Viestiin