Vikakoodin lukija

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Karra
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:38

Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja Karra »

Hei!

Löytyykö keneltäkään Kokkolan alueella vikakoodin lukijaa, jolla voisi kuitata airbagin valon. Ei viitsisi aina käydä liikkeessä ja heittää 50 eur tiskille. Airbagin valo ei kuittaantunut kun kävin liikkeessä ja nyt olisin vähän katsellut mikä vika siellä mahtaa olla. Tulee hintoihin jos aina kun kokeilee jotain korjausta niin pitää mennä liikkeeseen katsomaan että kojaantuiko vika.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pitää mennä merkkiliikkeeseen tai paikkaan, josta löytyy Tech2. Muilla testereillä ei kuulemma tee mitään, vaikka joku (mm. allekirjoittanut) niin väittäisikin. Näin sanoo hyvä ystävämme nimim. core2 lahden takaa.
:!: :!:

Näin tästä kärsii, kun ostaa Saabin :evil: .
Muihin automerkkeihin käy (hyvät)yleistesterit tunnetusti oikein hyvin. Eikä niitä ollenkaan kyseenalaisteta, kuten Saabin kohdalla. Saabin kohdalla vain Jumalasta seuraava Tech2 on se, johon luotetaan.

ps. lukea voi aiheen "Käyntihäiriö" tämän saman osaston alta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Karra
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Helmi 13, 2007 11:38

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja Karra »

Just joo. Pitihän se arvata.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti:Pitää mennä merkkiliikkeeseen tai paikkaan, josta löytyy Tech2. Muilla testereillä ei kuulemma tee mitään, vaikka joku (mm. allekirjoittanut) niin väittäisikin. Näin sanoo hyvä ystävämme nimim. core2 lahden takaa.
ps. lukea voi aiheen "Käyntihäiriö" tämän saman osaston alta.
Onko sinun niin helvetin vaikea tajuta, että helvetin usein kun tech'in kiinnität Saabiin niin saat vastaukseksi kysymyksen auton turvanumerosta. Kaikki yhteen kytkennät eivät tee näin, mutta kaikki ne jossa muutoksia oletetaan tehtävän tekee sen ja sitä turvanumeroa et löydä millään muulla testerillä vaikka maksaisit siitä kuinka monta messinkiä hyvänsä.

Kyllähän kaikilta eri testereiden valmistajilta löytyy ohjelmat myös saabiin.
Mutta ne eivät riitä mihinkään sellaiseen hommaan jossa joudutaan ohjelmoimaan tai muuttamaan jotain, kysyn vieläkin mitä V*tun virkaa sellaisella on.

Edit: näytät olevan aikalapsellinen vielä koska olit pakoitettu muuttamaan allekirjoituksesi tekstinkin vaikka hyvin tiedät itse, että pystyt lukemaan saabinkin vikakoodit: Vikakoodinlukua ja muita apuja (EI koske Saabeja): vikakoodi@gmail.com
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen (en ota kantaa muiden mielipiteisiin): vikakoodit pystyy nollaamaan muillakin kuin Saabin omalla Tech2-työkalulla.

EDIT: hups, eihän alkuperäinen kysymys edes ollut, että voiko koodit nollata millä tahansa lukijalla :D ...
Viimeksi muokannut glyzer, Su Elo 14, 2011 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³ SC 1.8t
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Laitteella, jolla ei pysty ohjelmoimaan, mutta voi lukea vikakoodit ja nollata ne, ei kuitenkaan silti mitään tee. Näinkö?
Sama koskee myös Op-Com ohjelmaa, joita aika moni on hankkinut. Aivan hukkaanko mennyt sekin?

Hyvin vahvasti on ainakin minusta näyttänyt core2 tätä mieltä olevan. Yhtä vahvasti uskon aika monen muun olevan asiasta eri mieltä. Voin olla kyllä väärässäkin, mutta sittenpä olen yksin omalla kannallani. Itse olen edelleen sitä mieltä, että näitä V*tun päivityksiä ja V*tun serveriyhteyksiä ei normaaleissa korjaustoimissa tarvita. Hyvänä ja tyypillisenä esimerkkinä tämä kyseisen ketjun tapaus.

Olisikohan syytä core2:n mennä peilin eteen ja vähän miettiä itse näitä kommenteja mitä täällä on laukonut. Koeta nyt edelleen yrittää lukea ja miettiä asioita. Ei allekirjoituksen rajoitus välttämättä tarkoita sitä, ettenkö pystyisi lukemaan vikakoodeja Saabeista. Vaan sitä, että en suorita (tarjoa) niitä toimenpiteitä (palveluita). Voin itse rajoittaa palvelua niinkuin haluan. Omia typeriä johtopäätöksiä ei pidä mennä tänne kirjoittelemaan, kun ne eivät ole edes oikeita.

Mutta ... jotkut vannovat Techin nimeen ja muita testereitä ei ole. Ja kuoropojat säestävät. Mitäpä siinä meikäläinen laulaa mukana, kun sävel on toinen. Täten olen yksinomaan siirtynyt laulamaan toisten merkkien parissa. Mm. noissa saksalaisissa kuoroissa on yhteinen sävel ja tahti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti:Laitteella, jolla ei pysty ohjelmoimaan, mutta voi lukea vikakoodit ja nollata ne, ei kuitenkaan silti mitään tee. Näinkö?
Johan nyt on kumma kun et osaa lukea edes suomenkieltä olen sanonut koko ajan, että on hyvä kun löytyy releitä joilla voi lyödä marmoritiskin pojat laudoilta, tämähän on päivän selvä asia.
petrisa kirjoitti:Hyvin vahvasti on ainakin minusta näyttänyt core2 tätä mieltä olevan. Yhtä vahvasti uskon aika monen muun olevan asiasta eri mieltä. Voin olla kyllä väärässäkin, mutta sittenpä olen yksin omalla kannallani. Itse olen edelleen sitä mieltä, että näitä V*tun päivityksiä ja V*tun serveriyhteyksiä ei normaaleissa korjaustoimissa tarvita. Hyvänä ja tyypillisenä esimerkkinä tämä kyseisen ketjun tapaus.

Mihin vittuun tarvitset laitteen jolla voit vain todeta, että vika on luultavasti siinä tai siinä, mutta et pysty muuttamaan sitä tietoa jonka saat, et kait sinä näitä päivityksiä tarvitse joita monet muut saabien omistajat haluavat, näille on sinun valitettavasti sanottava ota saatana yhteys tech'iin niillä ne päivitykset onnistuu jos on osaava kaveri puikoissa.
petrisa kirjoitti: Olisikohan syytä core2:n mennä peilin eteen ja vähän miettiä itse näitä kommenteja mitä täällä on laukonut. Koeta nyt edelleen yrittää lukea ja miettiä asioita. Ei allekirjoituksen rajoitus välttämättä tarkoita sitä, ettenkö pystyisi lukemaan vikakoodeja Saabeista. Vaan sitä, että en suorita (tarjoa) niitä toimenpiteitä (palveluita). Voin itse rajoittaa palvelua niinkuin haluan. Omia typeriä johtopäätöksiä ei pidä mennä tänne kirjoittelemaan, kun ne eivät ole edes oikeita.

Mutta ... jotkut vannovat Techin nimeen ja muita testereitä ei ole. Ja kuoropojat säestävät. Mitäpä siinä meikäläinen laulaa mukana, kun sävel on toinen. Täten olen yksinomaan siirtynyt laulamaan toisten merkkien parissa. Mm. noissa saksalaisissa kuoroissa on yhteinen sävel ja tahti.
Otahan nyt petrisa ja mieti itse mihin peiliin pitäisi vilkuilla ja kenen se olisi tehtävä?

Taistelit jo aikanaan nimimerkin "Mimmin" kanssa tästä testeri hommasta ja sait jo silloin nenällesi, siitä ettei saabin ohjelmointiin ole muuta mahdollisuutta kuin TECH.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkanpa vielä.

Minä tiedän tasan tarkkaan mitä testerilläni ja Op-Commilla voin Saabeihin tehdä. Minua ei haittaa ollenkaan kenenkään muun mielipiteet tai uskomukset. Oikeastaan tämä "vapauttaa" minut nyt Saabien vikakoodinluvusta, lukuunottamatta omaani.

On aivan turhaa nyt tarjota vikakoodinlukua Saabeihin, koska core2:n toimesta muut kuin Tech on teilattu täysin alas. Eihän tavallinen "Saabisti Matti Oulusta" enää oikein usko, josko niihin muihin testereihin on luottamista. Sen hän tietää, että Tech on pomminvarma, joten Aineen tai Åströmin apuun lienee syytä turvautua. Turhaan lähtee käymään jonkun avuliaan palstalaisen luona, kun se vikakoodinluku ei taida kuitenkaan onnistua. Näinhän se nyt helposti menee. Minua se ei suoraan haittaa, mutta harmittaa vähän toisten saabistien puolesta. Täälläpäin ei oikein vaihtoehtoja nyt ole noiden kahden mainitun lisäksi.

Onnittelut siitä sinne Saabin emämaahan ja core2:lle. Tämä lienee ollut tarkoituskin. Oma lehmäkö ojassa? Vilunki Veikot pois pelistä :!: .

ps. Lue nyt v**tu saatana core2 uudelleen ne viestit vaikka mistä asti. Milloin olen väittänyt muilla kuin tech:llä onnistuvan ohjelmoinnit? En koskaan. Nimenomaan olen kirjoittanut, että se ei muilla onnistu. Itse et kyllä osaa suomea ollenkaan saatanan svedupelle. Sen olen useasti todennut, että muita hommia kyllä tekee ja niitä riittää yleensä aivan tarpeeksi. Eli normaaleja vianetsintää, vikakoodinlukua, -nollausta ja livedataa. Siihen ei edelleenkään techiä tarvita. Enkä saanut keneltäkään nenilleen, vaan he saivat itse, kun asiaa vaan vänkäsivät ohjelmointiin. Kuten sinäkin nyt, yhtä typerästi. Ei löytynyt paukkuja, niin aina yritetään vetää kieroon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja core2 »

petrisa kirjoitti:Jatkanpa vielä.

On aivan turhaa nyt tarjota vikakoodinlukua Saabeihin, koska core2:n toimesta muut kuin Tech on teilattu täysin alas. Onnittelut siitä sinne Saabin emämaahan ja core2:lle. Tämä lienee ollut tarkoituskin. Oma lehmäkö ojassa? Vilunki Veikot pois pelistä :!: .
Voi Vee olet tosiaan lapsellinen tyyppi vikakoodien lukemiseen en ole puuttunut vaan olen jopa sanonut, että ne onnistuu melkein millä laitteella hyvänsä niinkauan kun ei kysytä saabin turvanumeroa, ja että on hyvä jos tulee muitakin markkinoille kuin marmoritiski suomessa, onko tämä niin v*tun vaikeaa ymmärtää, selaile laitteesi kanssa miten hyvään haluat, mutta muuta myös allekirjoituksesi takas siihen mitä se oli ennen kinaamme!
P.S. minulta on myös hän joka osaa Tech'in suomessa kysynyt neuvoa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Miika79
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Su Huhti 03, 2005 22:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja Miika79 »

Joko Karra sai apua vikakoodin lukemiseen?

Itsellä vaihtui juuri läppäri, mutta luulisin saavani alkuviikosta kaikki asenneltua valmiiksi koodien nollausta varten. Laittele yv:tä jos tarvetta on.
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Meikäläinen on OP-COM käyttäjänä todellakin aloittelija ja varovainen. On pelkästään positiivinen asia, etten pääse itse mitään ohjelmoimaan, MUTTA vian tullessa saan vikakoodin ja pystyn itse edes vähän selvittämään mikä autossa on vikana. Hyvällä tuurilla saan sen vielä poistettua. Yksi esimerkki tästä oli se, että meidän hiukkasloukku ilmoitteli että on tukossa siirtyi limited performance moodiin. Ei siis ollut regenerointi onnistunut. Kolme kertaa käytin autoa liikkeessä, jossa vikakoodit luettiin TECH:llä. Vikaa ei tosin osanneet sanoa. Positivat vaan vikakoodit ja ajoivat kertaalleen regeneroinnin. Tähän mennessä rahaa vikakoodien lukuun oli mennyt 150e. Sen jälkeen huomasin tämän foorumin palstalla myynnissä OP-COM:n jonka ostin 25 eurolla. Sisältäen postikulut :D

Sen jälkeen en ole käyttänyt autoa vikakoodien takia pajalla. Ja regeneroinnin vikakin löytyi kun tutkin juttuja OP-COM:lla: oli paineanturi likainen. 10 homma oli ottaa se irti ja putsata tai uusia. Tällä kertaa selvisi putsaamisella. Enkä todellaakaan tajua autoista juurikaan mitään.

Mitähöhän tästä voisi siis päätellä? Ammattireiskojen vehkeet on heille sopivat, ja meille harrastelijoille usein riittää vähempikin...

Menee aiheesta ohi että hujahtaa, mutta ajattelinpa tuoda oman maallikon näkemykseni vikakoodien luvusta ja nollauksesta. Toivottavasti alkuperäisen viestin kirjoittajan löytää vikakoodien lukijan :saab:
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En muuta mitään, ainakaan tässä vaiheessa.

Core2, et ole vielä kertonut. Milloin ja missä olen väittänyt käyttämäni testerin kykenevän ohjelmointiin? Tällaisiin keskusteluviesteihin Sinä ainakin tuossa niin innokkaasti viittasit. Joten, ihan ystävällisesti, näyttöä kehiin! Kiinnostaa itseänikin.

Kun tiedät core2 saabeista paljon ja olet melko läheisessä suhteessa tehtaan kanssa (näin olen ymmärtänyt) niin, pystyykö Techillä vielä (tai onko aina pystynyt) ottamaan pysyvästi ja hallitusti toisioilmapumppu pois käytöstä niistä malleissa joissa se on? Merkkiorganisaatio ei sitä tietenkään virallisesti tee, vaikka pystyisikin, mutta noin epävirallisesti. Olisi nimittäin huomattavasti kätevämpi ja tyylikkäämpi tapa poistaa se "pirun keksimä vikapyydys" koko ohjelmasta kuin tehdä huijauspatentti.

Sitten jatkokysymys tech-asiantuntijalle(-joille). Millaiset tallennusmahdollisuudet ja jälkikäsittelyominaisuudet on techin livedata-ominaisuudessa? Itse jo kehuinkin tuolla oman vian (Vikakoodi P103) kanssa painiessa, että kuinka hyvät ne ovat Op-Comissa. Kyllä sen exel-taulukon tutkiminen jälkikäteen hankalan vian paikallistamisessa tai varmistuksen saaminen on loistava ominaisuus. Siinä pystyy eri arvoja ja asioita tutkimaan sekunnin murto-osien tarkkuudella. Reaaliaikaisesti koeajon aikana se olisi mahdotonta. Tästä iso kiitos op-commille. Edes minun erillinen testerini ei tähän kykene, vaikka siinä on arvojen graafinen esitysmuoto tapa. Tämä graafinen käppyrä on ajan suhteen kuitenkin liian karkea joissakin erityisen hankalissa tapauksissa. Kuten nyt esim. minulla on ollut. Mitenkä techillä sitten lienee, kun vikakoodi oli vain johdannainen varsinaisesta ongelmasta. Kun op-comin tekemästä taulukosta väänsi graafisen esityksen ja tarkensi grafiikasta tapahtumia hyvin lyhyelle ajalle, alkoi näkyä vian todellinen syy. Sen perusteella pystyi sitten päättelemään varsinaisen viallisen osan.

ps. samoin nämä "tehtaanmiehet" voisivat lähettää viestiä eteenpäin, että vaihtavat alihankkijaa Saabin led-takavaloille. Missä lie tehty, kun eivät kestä Pohjolan karuja oloja ollenkaan. Ei muutaman vuoden käytöllä saa tulla noin lapsellisia vikoja elektroniikkaan. Kohta tämän tyyppisiä ongelmia on kriittisimmissäkin järjestelmissä. Kuten tämän ketjun aiheen airbageissä. Toki onhan jarruvalot tärkeät.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Sellaista tietoa liikenteessä että sport sedanista saa nollattua vikakoodit/vikavalot seuraavalla toimenpiteellä ITSE:

Sytytysvirta päälle(virta-avain ON asentoon), kaasu ja jarru pohjaan(yhtäaikaa) n.30s (valo vilkkuu, se joka halutaan sammuttaa), polkimet ylös, virta pois päältä ja uudestaan päälle.

Varmuutta asiasta ei ole, koska en ole itse koittanut.

Edit: Tällöin ei kyllä saa selville mikä vikakoodi oli tai mikä sen aiheuttaja oli(eli ei ehkä suositeltavaa). Eikä saa kaivettua testerillä, millään, että mitä se ilmoitteli. Mikäli vika on olemassa edelleen, ilmoittanee SID/varoitusvalot siitä uudestaan..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4620
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodin lukija

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näistä vikakoodinlukijoista, kun on tässä ollut kyse, niin itse ostin aikoinani vähän paremman yleistesterin juuri sen vuoksi, että voin käyttää sitä kaikkiin merkkeihin. On ollut tarvetta ja itselläni myös kiinnostusta perehtyä moniin muihinkin merkkeihin kuin Saabiin. Se on ollut oikein antoisaa, kun on päässyt melko pitkälti jyvälle monen muunkin merkin sielunelämästä. Sellaista yleistietoa on karttunut. Samalla ko. testeri on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta riittänyt myös Saabien kanssa.

Minun testerivalintaa kritisoitiin silloin aikoinaan, etten miksen samalla rahalla ostanut Techiä. En ostanut sitä jo tuossa mainitsemistani syistä. Olen kuitenkin usein ihmetellyt, että miten minulla tavallisella harrastajalla olisi edes ollut mahdollisuus hankkia saati käyttää Techiä. Joillakin itseään Saab-harrastajiksi luokittelevilla henkilöillä on kuitenkin käytössään Tech "täysillä". Miten se on mahdollista? Eikö tämä Techin käyttö täysin valtuuksin (turvapääsyt, serveriyhteydet jne) ole vain merkkiliikkeiden/huoltojen hommia. Onko tässä nyt käytetty jotain suhteita, jotta voidaan operoida "kuusen alla"? Käsittääkseni ko. harrastaja(t) eivät ole enää täällä vastailemassa, mutta ihmetyttää kuitenkin moisen homman onnistuminen.

Ei kaduta silti testerihankinta. Vaikka Techin saisinkin ostettua, en sitä ostaisi. Juurikin tuli tuossa äsken (jälleen kerran) vikakoodinlukupyyntö Mesestä. Ja siihen(kin) tuo testeri on soiva peli.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin