TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Moi!

Tätä asiaa hiukan jo käsittelin tuossa toisessa ketjussa(Ttid) mutta koitan vielä uudelleen.
Ongelma on siis seuraavanlainen:
Kiihdytettäessä siten, että painaa kaasun suoraan pohjaan, auto käyttäytyy normaalisti kunnes päästää 3000r/min kohdalle. Tuolloin myös ahtopaineet ovat liki punaista aluetta. Tuossa 3000:n kohdilla auto alkaa nykimään mikä näkyy myös ahtopainemittarissa.
Ei kai tuo nyt mikään ominaisuus dieslillä voi olla?
Väliin tuntuu, että jos oikein tasaisesti painaa kaasua ilmiötä ei tapahdu.

- ERG on pois suljettu sillä sen vaihdoin aivan uuteen eikä korjaantunut
- mistä löytyy polttoainesuodatin josko se olisi huonossa kunnossa?
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Nitzgu kirjoitti:Moi!

Tätä asiaa hiukan jo käsittelin tuossa toisessa ketjussa(Ttid) mutta koitan vielä uudelleen.
Ongelma on siis seuraavanlainen:
Kiihdytettäessä siten, että painaa kaasun suoraan pohjaan, auto käyttäytyy normaalisti kunnes päästää 3000r/min kohdalle. Tuolloin myös ahtopaineet ovat liki punaista aluetta. Tuossa 3000:n kohdilla auto alkaa nykimään mikä näkyy myös ahtopainemittarissa.
Ei kai tuo nyt mikään ominaisuus dieslillä voi olla?
Väliin tuntuu, että jos oikein tasaisesti painaa kaasua ilmiötä ei tapahdu.

- ERG on pois suljettu sillä sen vaihdoin aivan uuteen eikä korjaantunut
- mistä löytyy polttoainesuodatin josko se olisi huonossa kunnossa?

Turbon alipaineventtiili rikki? Aiheuttaa k.o. vedon nykimistä ja samalla "ahto"mittari heittelehtii. Huomaan, että sinulla on myös my-08. Onko hiukkassuodatin kunnossa?`
BMW f11 535xd -13
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Hiukkassuodattimesta en kyllä tiedä. Tietty ulkoisesti pitää katsoa, jotta miltä näyttää... Eipä tuo kyllä mitään hälyttele.
Mitenkäs tuon turbon alipaineventtiilin pystyy todentamaan?
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Hiukan palaan tähän ketjuun sillä nykiminen on tiessään. Millä se sitten lähti? Ei harmainta aavistustakaan :D
Autosta luettiin vikakoodit mutta siltä puolelta ei löytynyt mitään. Samalla reissulla tuli roputtua polttoainesuodatinta(en kuitenkaan vaihtanut) ihan päällisin puolin, jotta josko sen kokeilisi seuraavaksi vaihtaa.
No, sinne se sitten jonnekin katos nykiminenkin... No, nyt sitten pitää olla varovainen, kun ohittelu alkoi maistumaan :D
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Kyllä tittidin pitää ohittelua kestää. Inhottavaa jos autossa on menohaluja, ja niitä ei saa / voisi käyttää :(
Itse ajattelin Hirschittää oman, kuulemma hyödyntää alakierrosten vääntöä paremmin. Hirschin sivujen mukaan softaa saa jopa kokeilla ilmaiseksi: "FREE 10 DAY TRIAL
Many Saab drivers wish to try our products before purchasing. But the local dealership might not always have a suitably equipped vehicle at hand. Therefore, Hirsch Performance have now arranged a solution that allows your Saab dealership to install a time-limited trial software performance upgrade in your own car - free of charge. Should you decide to purchase the upgrade, then this is easily done, and otherwise the software can just as easily be removed again within the 10 day trial period." Pitääpä käydä kysymässä jospa 10-päivän koeajo olisi mahdollinen :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Nitzgu kirjoitti:No, sinne se sitten jonnekin katos nykiminenkin... No, nyt sitten pitää olla varovainen, kun ohittelu alkoi maistumaan :D
Ettei ois kyseessä tämä?

Venttiili(t) jumittelee ja lähtee jälleen toimimaan? Vois selittää tuon "itseparanemisen"!?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja saab93f »

2xturbo kirjoitti:
Nitzgu kirjoitti:Moi!

Tätä asiaa hiukan jo käsittelin tuossa toisessa ketjussa(Ttid) mutta koitan vielä uudelleen.
Ongelma on siis seuraavanlainen:
Kiihdytettäessä siten, että painaa kaasun suoraan pohjaan, auto käyttäytyy normaalisti kunnes päästää 3000r/min kohdalle. Tuolloin myös ahtopaineet ovat liki punaista aluetta. Tuossa 3000:n kohdilla auto alkaa nykimään mikä näkyy myös ahtopainemittarissa.
Ei kai tuo nyt mikään ominaisuus dieslillä voi olla?
Väliin tuntuu, että jos oikein tasaisesti painaa kaasua ilmiötä ei tapahdu.

- ERG on pois suljettu sillä sen vaihdoin aivan uuteen eikä korjaantunut
- mistä löytyy polttoainesuodatin josko se olisi huonossa kunnossa?

Turbon alipaineventtiili rikki? Aiheuttaa k.o. vedon nykimistä ja samalla "ahto"mittari heittelehtii. Huomaan, että sinulla on myös my-08. Onko hiukkassuodatin kunnossa?`
Mulla taitaa TTiD oireilla ihan samalla tavalla. Mittarissa on 84 tkm ja tää on oikeasti ensimmäinen vika. Viikko sitten sytytti CE-valon joka hävisi itsekseen. Nyt moottori alkaa nykimään täyskaasukiihdytyksissä isommilla vaihteilla (4,5,6) mutta ei temppuile mitenkään pienemmillä vaihteilla. Esim. kolmosella kiertää nätisti ahdot melkein oikeassa reunassa tappiin saakka ja satunnaisesti vielä nelosellakin.

En tiedä auttaako palstan fiksuja diagnoosin tekemisessä mutta kun kokeilin kiihdyttää motarilla kakkoselta alkaen kaasu pohjassa niin ei kiukutellut isommilla vaihteillakaan - kun taas vaikka satasen vauhdissa ja kutosella polkaisee kaasun pohjaan niin ahtopainemittari alkaa heitellä ja auto ensin meinaa muutaman kerran alkaa kiihtyä ennen kuin sitten rauhoittuu ja kiihtyy normaalisti.

Edit:Hävis jostain syystä tuo vika. Teki nokipolton tosi pitkään ja nyt on ihan jees.
Viimeksi muokannut saab93f, Ti Marras 15, 2011 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

mites noi venttiilien vaihdot? meneekö nuo tehtaan piikkiin vai joutuuko ryöstöhintaan itse kustantamaan? mulla on my-07 ja tuolla alustanumerosarjalla alkaa.. täristelee kans poltellessa suodinta. ja vedot välillä hukassa.

voikohan nuo vaurioittaa moottoria? :evil:
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Meinaan ekaksi kopistella pa-suodatinta ja sitten turbon alipainesäädintä. Jossain VAG-konsernin autossa oli samat oireet ja alipainesäädin oli syypää.

Saattaa olla jopa, että alipainesäätimeen tulevissa letkuissa olisi suodatin, jonka tukkeutuminen olisi syynä oireiluun. Jos säädin menee vaihtoon niin se ei kuulemma ole kuin muutaman kympin.
Viimeksi muokannut saab93f, Ti Marras 15, 2011 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Katsoppas tarkkaan imuletku coolerin ja imusarjan välistä näitä on ollut rikki alapuolelta sen harson alta.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Löytykös tuohon mitään? Meillä sama vika ilmaantui huollon jälkeen. Huollossa vaihdettiin pa-suodatin, joten voi tietty olla, sen ropuaminen voi auttaa.
Voiskohan kesäkeleillä olla vaikutusta? Tietty tuo nokipolttokin voisi olla :(
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTid nykyttelee kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Meidän ttid:ssä on havaittu parina kertana kuumalla ilmalla nykimistä tasakaasulla. Ongelma poistuu noin 10 min ajon jälkeen, nykimistä esiintyy siis heti liikkelle lähdön jälkeen.

Olen miettynyt että voisiko tuo olla nokipolttoa kun ole sitä ennen mitenkään auton käyttäytymisestä huomannut...

Nykiminen tuntuu hieman siltä kuin automatti arpoisi kahden vaihteen välillä.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
Vastaa Viestiin