aero 2.8 moottorivalo palaa?
aero 2.8 moottorivalo palaa?
Olisko jollain vinkkiä kun,meillä on tuollainen 9-3 aero 2.8 v6 -06 ja moottorivalopalaa.vikakoodit on luettu 3 kertaa ja mitään ongelmaa ei muka ole....
olen antanut itselleni ymmärtää että,kun valo palaa kokoajan niin ongelma on polttoainepuolella?.Auto toimii normaaliajossa ihan ok,maantiellä tulee ongelmia esim. jos lähtee ohittamaan isolla vaihteella ja kun ahtopaineet alkaa olla tapissa niin pudottaa turbon pois pelistä.Auton sammuttamalla tilanne korjaantuu normaaliksi.
olen antanut itselleni ymmärtää että,kun valo palaa kokoajan niin ongelma on polttoainepuolella?.Auto toimii normaaliajossa ihan ok,maantiellä tulee ongelmia esim. jos lähtee ohittamaan isolla vaihteella ja kun ahtopaineet alkaa olla tapissa niin pudottaa turbon pois pelistä.Auton sammuttamalla tilanne korjaantuu normaaliksi.
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Kyllä siellä luulisi vikakoodeja näkyvän ainakin sillä hetkellä kun vika on päällä (= moottorivalo palaa). Käsittääkseni kaikki vikakoodit eivät välttämättä jää edes muistiin pitkäksi aikaa. Yksi syy tuollaiselle käytöksellehän voisi olla, että kiihdytyksessä ahtopaineet nousevat liian korkeaksi ja auto siirtyy vikatilaan (rajoitettu suorituskyky).
Vikakoodit voisi koittaa lukea silloin kun moottorin vikavalo palaa (eli vika päälle, ajo korjaamolle tms. ja samantien testeriin kiinni ilman sammutteluja)?
Vikakoodit voisi koittaa lukea silloin kun moottorin vikavalo palaa (eli vika päälle, ajo korjaamolle tms. ja samantien testeriin kiinni ilman sammutteluja)?
9³ SC 1.8t
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Kyllä siellä selvä vika on jos moottorin vikavalo palaa. Seuraavan kerran kun helikopteri välähtää palamaan niin mieluusti testerillä lukemaan mikä siellä rassaa.
Ehkä jopa merkkiliike ois hyvä.. Ei aina kaikki nyrkkipajat taida noita ymmärtää.
Ehkä jopa merkkiliike ois hyvä.. Ei aina kaikki nyrkkipajat taida noita ymmärtää.
XC70 D5 -11
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
En tiedä millä paikkakunnalla asut, mutta ainakin pks-seudulla auton saa Tech2:n päähän. Laite osaa kertoa mikä siellä mättää.aero 2.8 kirjoitti:Olisko jollain vinkkiä kun,meillä on tuollainen 9-3 aero 2.8 v6 -06 ja moottorivalopalaa.vikakoodit on luettu 3 kertaa ja mitään ongelmaa ei muka ole....
olen antanut itselleni ymmärtää että,kun valo palaa kokoajan niin ongelma on polttoainepuolella?.Auto toimii normaaliajossa ihan ok,maantiellä tulee ongelmia esim. jos lähtee ohittamaan isolla vaihteella ja kun ahtopaineet alkaa olla tapissa niin pudottaa turbon pois pelistä.Auton sammuttamalla tilanne korjaantuu normaaliksi.
Tiedän, että muillakin laitteilla vikakoodit voi lukea, mutta itse hakeutuisin Tech2:n päähän.
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Vähän tarkennusta vielä siihen moottoivaloon....
Testerissä on käyty myös silloin kun valo palaa eikä testerin mukaan ole ongelmaa.
Valo on nyt palanut yhtäjaksoisesti kuukauden,kesällä valo aina välillä sammui.
Nyt valon saa sammumaan niin että irroittaa akkukaapelin hetkeksi,syttyy melkein heti uudelleen.
Testerissä on käyty myös silloin kun valo palaa eikä testerin mukaan ole ongelmaa.
Valo on nyt palanut yhtäjaksoisesti kuukauden,kesällä valo aina välillä sammui.
Nyt valon saa sammumaan niin että irroittaa akkukaapelin hetkeksi,syttyy melkein heti uudelleen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Missä päin on testattu silloin kun valo palaa?aero 2.8 kirjoitti:Vähän tarkennusta vielä siihen moottoivaloon....
Testerissä on käyty myös silloin kun valo palaa eikä testerin mukaan ole ongelmaa.
Valo on nyt palanut yhtäjaksoisesti kuukauden,kesällä valo aina välillä sammui.
Nyt valon saa sammumaan niin että irroittaa akkukaapelin hetkeksi,syttyy melkein heti uudelleen.
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Oletko käynyt merkkihuollossa (siellä on aina Saabin oma Tech2-testeri joka antaa mm. tarkemmat vikatiedot), vai jossain yleiskorjaamolla? Kuulostaa hämärältä jos ei testerin mukaan ole mitään vikaa, mutta vikavalo palaa.aero 2.8 kirjoitti:Vähän tarkennusta vielä siihen moottoivaloon....
Testerissä on käyty myös silloin kun valo palaa eikä testerin mukaan ole ongelmaa.
Valo on nyt palanut yhtäjaksoisesti kuukauden,kesällä valo aina välillä sammui.
Nyt valon saa sammumaan niin että irroittaa akkukaapelin hetkeksi,syttyy melkein heti uudelleen.
9³ SC 1.8t
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Tech2 löytyy myös Saab-harrastajilta. Täällä -> http://www.ugsaabistit.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl kannattaa kysyä nimimerkkiä Mimmi. Hän osaa käyttää laitetta paremmin kun monet merkkihuollot, ja varmasti hintakaan ei ole niin kova.
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Testerissä ollaan käyty pikkukorjaamolla Turun lähellä, sekä kerran Magneetin pikahuollossa, silloin kylläkin valo sammui itsekseen juuri ennen testiä
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Hyviä vinkkejä vian etsintään, kun testeri on käytettävissä:
- vaikka aktiivista vikakoodia ei ole, kannattaa tarkistaa onko ns. pending-vikakoodi muistissa (odottava vikakoodi)
- jos aktiivisen vikakoodin saa luettua, kannattaa joskus myös lukea freezeFrame-data (vikakoodin syntyhetken livedata-arvot)
- vaikka aktiivista vikakoodia ei ole, kannattaa tarkistaa onko ns. pending-vikakoodi muistissa (odottava vikakoodi)
- jos aktiivisen vikakoodin saa luettua, kannattaa joskus myös lukea freezeFrame-data (vikakoodin syntyhetken livedata-arvot)
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Mulla teki saman tuossa kesän alussa ja magneettiventtiilihän se meni vaihtoon!aero 2.8 kirjoitti:Olisko jollain vinkkiä kun,meillä on tuollainen 9-3 aero 2.8 v6 -06 ja moottorivalopalaa.vikakoodit on luettu 3 kertaa ja mitään ongelmaa ei muka ole....
olen antanut itselleni ymmärtää että,kun valo palaa kokoajan niin ongelma on polttoainepuolella?.Auto toimii normaaliajossa ihan ok,maantiellä tulee ongelmia esim. jos lähtee ohittamaan isolla vaihteella ja kun ahtopaineet alkaa olla tapissa niin pudottaa turbon pois pelistä.Auton sammuttamalla tilanne korjaantuu normaaliksi.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Magneettiventtiili ?
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\
Mazda 3 MPS N61
Mazda 3 MPS N61
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Oireet viittaa liian suureen ahtopaineeseen ja sitä kautta myös ilmamassan maksimiarvon ylitykseen. Tätä seikkaa tukee tuo mainittu vian ilmeneminen isolla vaihteella kovassa kiihdytyksessä ahtojen noustessa "tappiin". Magneettiventtiili turbon lähellä ohjaa juuri tätä turbon ahtopainetta säätämällä hukkaporttia.
Kun ilmamassa nousee liian suureksi, auto menee vikatilaan. Tuolloin toimitaan rajoitetulla teholla/väännöllä ja estetään suuremmat vahingot. Vikakoodi syntyy ja se on aktiivinen niin kauan kuin virrat ovat päällä. Moottorin vikavalo ei välttämättä tässä vaiheessa vielä syty. Seuraavalla käynnistyksellä auto toimii normaalisti, mutta ko. vikakoodi on juuri tuolla aiemmin mainitsemassani pending-tilassa. Jos tämä ei nollaudu ajan kanssa tai testerissä, ja sama vika uusiutuu, menee auto jälleen vikatilaan. Nyt syttyy myös moottorin vikavalo.
Moottorin vikavalon palaessa, vikakoodi näkyy "normaalissa" vikakoodinluvussa. Vikakoodin ollessa odotustilassa (pending) se täytyy useimmilla testereillä ja useimmista automerkeistä osata lukea erikseen. Miten tämä hoituu Tech2:lla, sitä en tiedä. Muilla käyttämilläni testereillä pending-koodit luetaan erikseen, muutamia tapauksia lukuunottamatta (Mersu loistavan hyvä esimerkki minun testerilläni, vaikka ei ole ns. merkkitesteri: yhdellä vikakoodinluvulla näkyvät, stored-, pending- ja current-vikakoodit).
Tuossa edellä viitattiin aloittamaani ketjuun, josta käy ilmi minkä ongelman kanssa "painin" vieläkin. Siinä ei ole kuitenkaan kyse aivan samanlaisesta ongelmasta. Syy voi olla samassa paikassa, mutta ongelma ilmenee aivan eri tilanteessa. Minulla ei ongelmaa ilmene koskaan samaisessa tilanteessa kuin tämän ketjun aloittajalla. Päinvastoin, toimii ja vetää todella hyvin "nappi tiskissä" kunhan automaattilaatikko vain ei vaihda pykälää.
Kun ilmamassa nousee liian suureksi, auto menee vikatilaan. Tuolloin toimitaan rajoitetulla teholla/väännöllä ja estetään suuremmat vahingot. Vikakoodi syntyy ja se on aktiivinen niin kauan kuin virrat ovat päällä. Moottorin vikavalo ei välttämättä tässä vaiheessa vielä syty. Seuraavalla käynnistyksellä auto toimii normaalisti, mutta ko. vikakoodi on juuri tuolla aiemmin mainitsemassani pending-tilassa. Jos tämä ei nollaudu ajan kanssa tai testerissä, ja sama vika uusiutuu, menee auto jälleen vikatilaan. Nyt syttyy myös moottorin vikavalo.
Moottorin vikavalon palaessa, vikakoodi näkyy "normaalissa" vikakoodinluvussa. Vikakoodin ollessa odotustilassa (pending) se täytyy useimmilla testereillä ja useimmista automerkeistä osata lukea erikseen. Miten tämä hoituu Tech2:lla, sitä en tiedä. Muilla käyttämilläni testereillä pending-koodit luetaan erikseen, muutamia tapauksia lukuunottamatta (Mersu loistavan hyvä esimerkki minun testerilläni, vaikka ei ole ns. merkkitesteri: yhdellä vikakoodinluvulla näkyvät, stored-, pending- ja current-vikakoodit).
Tuossa edellä viitattiin aloittamaani ketjuun, josta käy ilmi minkä ongelman kanssa "painin" vieläkin. Siinä ei ole kuitenkaan kyse aivan samanlaisesta ongelmasta. Syy voi olla samassa paikassa, mutta ongelma ilmenee aivan eri tilanteessa. Minulla ei ongelmaa ilmene koskaan samaisessa tilanteessa kuin tämän ketjun aloittajalla. Päinvastoin, toimii ja vetää todella hyvin "nappi tiskissä" kunhan automaattilaatikko vain ei vaihda pykälää.
Viimeksi muokannut petrisa, Pe Syys 02, 2011 19:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: aero 2.8 moottorivalo palaa?
Tänään ilmeni uusi "oire"....
Rekkaa lähdin ohittamaan 4 vaihteelle ja päätin kokeilla toimiiko turbo kunnolla kun poljinta painaa mutta, alkuun kiihtyi ihan ok kunnes alkoi veto olla "aaltomaista". Eli siis,vetää hyvin,veto vähenee,vetää hyvin,veto vähenee... jne jne....
Rekkaa lähdin ohittamaan 4 vaihteelle ja päätin kokeilla toimiiko turbo kunnolla kun poljinta painaa mutta, alkuun kiihtyi ihan ok kunnes alkoi veto olla "aaltomaista". Eli siis,vetää hyvin,veto vähenee,vetää hyvin,veto vähenee... jne jne....