Vikakoodit

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
heikki kalliokoski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 19:02

Vikakoodit

Viesti Kirjoittaja heikki kalliokoski »

Seuraavanlainen ongelma. :x

Moottorin vikavalo paloi ja automaatin kakkos/kolmos vaihde "kolahti".Ja hiljentäessä pienellä nopeudella joku pienempi vaihde kolahtamalla päälle.
Vikavalon syyksi paljastui SAI järjestelmän takaiskuventtiili joka on nyt uusittu.
Vaihteistoon vaihdettiin uudet öljyt.
Näitten toimenpiteiden jälkeen auto on jossain vika tilassa eikä käytännössä liiku oikein mihinkään!!

Vikakoodit tällä hetkellä.

-P0103
-P0411
-P0734
-P0733

Tuossa oli puhetta jostain ELCD letkusta,osaisiko joku kertoa siitä lisää?missä sijaitsee /mitä ongelmia aiheuttaa?

Saisiko yhtään apua ongelmien ratkaisemiseen!
Viimeksi muokannut heikki kalliokoski, Ti Syys 06, 2011 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 Aero (Automatic) 2003->
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Vikadoodit

Viesti Kirjoittaja core2 »

heikki kalliokoski kirjoitti: Vikakoodit tällä hetkellä.
-P0103
-P0411
-P0734
-P0733

Tuossa oli puhetta jostain ELCD letkusta,osaisiko joku kertoa siitä lisää?missä sijaitsee /mitä ongelmia aiheuttaa?

Saisiko yhtään apua ongelmien ratkaisemiseen!
Noista koodeista mainitaan näin:
-P0103 ilmamassamäärän liian korkea signaali/ oikosulku kaapelissa mahdollinen.
-P0411 myös ilmamassaa koskeva mahdollinen letku vuoto.
-P0734 nelosvaihteen väärä välitys-suhde
-P0733 sama kolmosella.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
heikki kalliokoski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 19:02

Re: Vikadoodit

Viesti Kirjoittaja heikki kalliokoski »

Sain kans suomennettua nuo vikakoodit mutta tuosta ELCD letkusta olis mukava saada vielä lisää infoa.

Itse kuitenkin epäilen että vaihdelaatikko ongelmat johtuu moottorin tämän hetkisistä vikatiloista..
Saab 9-3 Aero (Automatic) 2003->
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikadoodit

Viesti Kirjoittaja petrisa »

P411 on sai- eli toisioilmapumpun vikakoodi.
Tarkoittaa sitä, että toisioilmapumppu ei pumppaa ilmaa pakosarjaan. Joko pumppu ei toimi tai siten ilma karkaa "pihalle", pumpun siivet rikki tai takaiskuventtiili ei avaudu.
Eli ei liity koneen ilmamassaan varsinaisesti siinä miten se yleensä käsitetään (moottorin sylinteriin menevä ilmamassa, joka liittyy polttoaine/ilmaseokseen).
Tämä järjestelmä ei oikeastaan ole edes välttämätön eikä vaikuta auton toimintaan mitenkään muuten kuin vikavalon palamisena, jos tämä (paholaisen) järjestelmä ei toimi.

Autossa on ilmeisesti nyt useampi vika, joista P411 on vähiten ongelmallinen.
P103 on sitten tuohon koneen ilmamassaan liittyvä vika. Ja tarkoitaa liian suurta ilmamassaa, kuten edellä jo kerrottiinkin. Tähän voi olla useita syitä ja niitä on vaikea alkaa arvailemaan. Mutta ... turbon ahtopaineongelma (yliahtaminen -> liian suuri ilmamassa), anturivika, bypass-venttiilivika jne.

Auto vaatinee tarkempi tutkimuksia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vikadoodit

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Väärän välityssuhteen koodit syntyy kun laatikossa kytkinpakat luistaa. Voi johtua väärästä ilmamassatiedostakin (jos on liian alhainen) jos kytkettäessä käytetään tästä johtuen liian pientä hydraulipainetta. Tai sitten venttiilikoneisto on viallinen, ei mitenkään erikoista AW laatikoissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
heikki kalliokoski
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 19:02

Re: Vikakoodit

Viesti Kirjoittaja heikki kalliokoski »

Kiitoksia jo tässä vaiheessa avustanne!

Mitenkä tätä ahto paine ongelmaa voi tutkia/paikallistaa?Ja sama kysymys tuohon bypass venttiiliin/missä sijaitsee?

Päivällä nopealla vilkaisulla tein huomion että moottorin etupuolelta (öljyn mittatikun yläpuolelta) lähtevä letku joka menee SAI venttiilin taakse on sen näköinen että jostakin vuotaa jotain..Mahtaako liittyä asiaan?

Voisihan auton viedä SAAB huoltoonkin mutta on tässä ajan saatossa tullut huomattua että juttu ei oikein toimi tällä alueella.
Saab 9-3 Aero (Automatic) 2003->
Vastaa Viestiin