Kyllä mutta ei ole niissä vitsaus, ainakaan niin yleisesti mitä dieseleissä. Suurehko vääntö kierrosalueella 1500-2500rpm on se ongelmakohta käsittääkseni.core2 kirjoitti:Kyllä sitä löytyy myös manuaali bensa vehkeistäkin.jmaatta kirjoitti:Taitaa olla ainoastaan manuaalilaatikkoisten dieselien vitsaus tuo kaksoismassavauhtipyörä.
bensa vs. diesel
Re: bensa vs. diesel
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: bensa vs. diesel
Ja tärinä matalilla kierroksilla (vääntö on pulssimaisempaa) on kovempi, joten tuo kaksoismassa vauhtipyörä on kovemmalla rasituksella.jmaatta kirjoitti:Kyllä mutta ei ole niissä vitsaus, ainakaan niin yleisesti mitä dieseleissä. Suurehko vääntö kierrosalueella 1500-2500rpm on se ongelmakohta käsittääkseni.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
- Paikkakunta: Espoo
Re: bensa vs. diesel
Onko(han) se nimenomaan tuo pulssimaisuus / värinä, joka saa dieselissä kaksoismassan prakaamaan? Eihän se alavääntö ihan yksin sitä tee, käsittääkseni tuossa omassa kolkissa vääntö on melkein koko skaalan läpi dieselin kanssa samoissa tai ylempänä (1500 rmp = 325 nm), enkä ainakaan ole kuullut että siinä olisi ollut mitään erityisiä ongelmia.
Tämän kirjoittamisen jälkeen se kuitenkin tekee itsarin seuraavassa kiihdytyksessä...
Tämän kirjoittamisen jälkeen se kuitenkin tekee itsarin seuraavassa kiihdytyksessä...
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Re: bensa vs. diesel
No niin, toivotaan hyviä kilometrejä!kesäjukka kirjoitti:Kiitokset vaan kaikille vastauksista/avusta. Päädyin lopulta dieseliin kun tulee noita kilometrejä niin rajusti.. Kone (110kW, manuaali) tuntuu voimavaroiltaan ja ominaisuuksiltaan ihan mukavalta ja ensimmäisen muutaman sadan kilometrin maantievoittoisen seka-ajon kulutus on hyvinkin siedettävä 5,3l
Ja jos tuntuu, ettei homma rullaa niin hyödynnä Octoberfest tarjous.
Eli MapTun softista -30%, tuo alkaa olla jo aika houkuttava tarjous...
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: bensa vs. diesel
Nyt alko himottaan...Marko A kirjoitti:No niin, toivotaan hyviä kilometrejä!kesäjukka kirjoitti:Kiitokset vaan kaikille vastauksista/avusta. Päädyin lopulta dieseliin kun tulee noita kilometrejä niin rajusti.. Kone (110kW, manuaali) tuntuu voimavaroiltaan ja ominaisuuksiltaan ihan mukavalta ja ensimmäisen muutaman sadan kilometrin maantievoittoisen seka-ajon kulutus on hyvinkin siedettävä 5,3l
Ja jos tuntuu, ettei homma rullaa niin hyödynnä Octoberfest tarjous.
Eli MapTun softista -30%, tuo alkaa olla jo aika houkuttava tarjous...
Saab 9³ SS 1.8t 2007 + Maptun Stage 1
Re: bensa vs. diesel
Näinhän siinä kuitenkin käy Vertaillut jo vähän hintoja ja käyriä, kellä niitä nyt on tarjota. Tehoja kun ei vaan koskaan ole tarpeeksi, saati sitten liikaa!Marko A kirjoitti:No niin, toivotaan hyviä kilometrejä!kesäjukka kirjoitti:Kiitokset vaan kaikille vastauksista/avusta. Päädyin lopulta dieseliin kun tulee noita kilometrejä niin rajusti.. Kone (110kW, manuaali) tuntuu voimavaroiltaan ja ominaisuuksiltaan ihan mukavalta ja ensimmäisen muutaman sadan kilometrin maantievoittoisen seka-ajon kulutus on hyvinkin siedettävä 5,3l
Ja jos tuntuu, ettei homma rullaa niin hyödynnä Octoberfest tarjous.
Eli MapTun softista -30%, tuo alkaa olla jo aika houkuttava tarjous...
On muuten ylipäätään eka puolitoista tonnia ollut aika positiivinen kokemus. Tosiaan teho/kulutus- suhde on kohdillaan, ergonomia samaten, sopivasti särmää ja omaa juttua ja nyt ekan kunnon iltalenkin jälkeen; valot on aivan loistavat!
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: bensa vs. diesel
Nooh.. odotahan kun sieltä talvi taas tulee niin tiedät miksi Saab kuskilla on keskimääräistä miellyttävämpää.
Se on sellaista mukavuutta johon valitettavasti tottuu todella nopeaan eikä sitä tiedosta ellei aja toisilla merkeillä välillä.
Se on sellaista mukavuutta johon valitettavasti tottuu todella nopeaan eikä sitä tiedosta ellei aja toisilla merkeillä välillä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: bensa vs. diesel
Kyllä Saabbi ihan talviautosta käy, vaikka dieselinä jos vaan on eberi Rauhallinen ajokäytös, menee urissakin, valot on hyvät, hytin ergonomia nightpaneleineen, lämpöä piisaa hyttiin eikä lasit huurru...
Mulla ei kyllä peilin lämmitys taida toimia ja talvinakit on 15" 195 Hakka 5:set, jotka on kyllä liian "pullat", jopa talvella. Hiljaiset kyllä, mutta niiiiiin pehmeät ajaa
Mulla ei kyllä peilin lämmitys taida toimia ja talvinakit on 15" 195 Hakka 5:set, jotka on kyllä liian "pullat", jopa talvella. Hiljaiset kyllä, mutta niiiiiin pehmeät ajaa
Re: bensa vs. diesel
Softista puheen ollen, kellään kokemusta v-tech- tehoyksiköistä? Tuli vaan vastaan ja mainostavat että "ei nosta ahtopainetta eikä lisää syöttöä" Mitäs se sitten tekee? Tehoa pitäisi kuitenkin tulla lisää 20hp ja vääntöä 45nm.. Taitaa olla taas näitä matolaatikon valmistajia..Marko A kirjoitti:Ja jos tuntuu, ettei homma rullaa niin hyödynnä Octoberfest tarjous.
Eli MapTun softista -30%, tuo alkaa olla jo aika houkuttava tarjous...
Ylipäätään vähän epäilyttää nuo valmistajien lupaukset.. esim. 150hp dieselin alkuperäiset vääntökäyrät ovat MapTunin ja BSR:n sivuilla ihan eri näköiset Sen ymmärrän jos virityksen jälkeisissä käyrissä on erojoa mutta että alkuperäisissä.. syö vähän uskottavuutta, mistä lie ottaneet nuo alkuperäiset arvot?
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: bensa vs. diesel
Vois esim. Karalaan ottaa yhteyttä ja kysellä sieltä.....kesäjukka kirjoitti:Softista puheen ollen, kellään kokemusta v-tech- tehoyksiköistä? Tuli vaan vastaan ja mainostavat että "ei nosta ahtopainetta eikä lisää syöttöä" Mitäs se sitten tekee? Tehoa pitäisi kuitenkin tulla lisää 20hp ja vääntöä 45nm.. Taitaa olla taas näitä matolaatikon valmistajia..Marko A kirjoitti:Ja jos tuntuu, ettei homma rullaa niin hyödynnä Octoberfest tarjous.
Eli MapTun softista -30%, tuo alkaa olla jo aika houkuttava tarjous...
Ylipäätään vähän epäilyttää nuo valmistajien lupaukset.. esim. 150hp dieselin alkuperäiset vääntökäyrät ovat MapTunin ja BSR:n sivuilla ihan eri näköiset Sen ymmärrän jos virityksen jälkeisissä käyrissä on erojoa mutta että alkuperäisissä.. syö vähän uskottavuutta, mistä lie ottaneet nuo alkuperäiset arvot?
Re: bensa vs. diesel
Jo pelkästään eri mittaustapa (staattinen tai dynaaminen) antaa erilaiset tulokset. Staattinen (Saab) antaa alemmat arvot, mutta vääntö alkaa alempaa kun on "kuormaa". Taas dynaaminen mittaustapa (BSR) antaa korkeammat maksimit, mutta vääntö lähtee nousemaan vasta korkeammilla kierroksilla.kesäjukkaY kirjoitti:Sen ymmärrän jos virityksen jälkeisissä käyrissä on erojoa mutta että alkuperäisissä.. syö vähän uskottavuutta, mistä lie ottaneet nuo alkuperäiset arvot?
http://www.bsrab.se/aktuellt/nr5_sida3.html
Ja kuten täällä on todettu, esim Hirsch ja BSR virityset voi olla käytännössä juuri yhtä tehokkaat, tai vaikka päinvastoin kuin luvut antaa ymmärtää. Ei pelkkiä lukemia pidä tuijottaa.
Se ruiskuttaa polttoainetta hieman eri aikaan. Ja ahtopaine seurauksena yleensä kyllä nousee, sanotaan siitä sitten mitä vain. Hiukkas-suodattimen kanssa kannattanee olla hyvin tarkkana mitä viritystä aikoo käyttää. Se on todella ranttu virhetoiminnoille. Voihan olla, että jonkin aikaa toimii oikein mutta voi käydä myös toisin.ei nosta ahtopainetta eikä lisää syöttöä Mitäs se sitten tekee?
Edit: täältä kannatta lukea taustaa
Viritys (dieselissä) yleensä lisää savutusta, mutta ei DPF autossa. Joten mihin se "savu" menee?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: bensa vs. diesel
132 kW / 180 Hp, 375 Nm olis sulle tarjolla. Pistä YV:ä jos kiinnostaa.kesäjukka kirjoitti: Näinhän siinä kuitenkin käy Vertaillut jo vähän hintoja ja käyriä, kellä niitä nyt on tarjota. Tehoja kun ei vaan koskaan ole tarpeeksi, saati sitten liikaa!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: bensa vs. diesel
Mitenköhän tuon voisi helpoiten hyödyntää? Onko Maptun Suomi mukana kampanjassa vai pitäisikö tilata tuolta suoraan?Marko A kirjoitti:hyödynnä Octoberfest tarjous.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: bensa vs. diesel
Vesa Lindeman: 0400-666 150 varmaan tietää miten menetellään. Itse aion pitää jäät hatussa ja olla ostamatta viriä vaikka kuinka houkuttais. Samalla rahalla keksin tärkeämpää investoitavaa autoon tälläkertaa. Ja muutenkin oli tarkoitus ajaa ainakin talvi läpi vakiolla. Täytyy tutustella oikein kunnolla tähän nykyiseen kulkineeseen.
Tähän saakka tuntuu tosi hienolta ajaa.
Tähän saakka tuntuu tosi hienolta ajaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: bensa vs. diesel
Selkeä periaatteellinen ero V6 autosi ja aiemmin puhuttujen rivinelosten kanssa on vääntöpulssien määrässä kampiakselin kierrosta. Nelitahtisella kuutosmoottorilla merkittävin kampiakselin vääntövärähtelyjen taajuus on 3x pyörimistaajuus, nelosmoottorilla 2x pyörimistaajuus. Kuutosmoottorilla riippuu hiukan sytytysjärjestyksestä kuinka merkittäviä pulssit ovat. Suurempiakin kierrosluvun kerrannaisia tulee paljon, moottorit lasketaan varmaankin jonnekin 10:een kerrannaiseen.Iloinenvompatti kirjoitti:Onko(han) se nimenomaan tuo pulssimaisuus / värinä, joka saa dieselissä kaksoismassan prakaamaan? Eihän se alavääntö ihan yksin sitä tee, käsittääkseni tuossa omassa kolkissa vääntö on melkein koko skaalan läpi dieselin kanssa samoissa tai ylempänä (1500 rmp = 325 nm), enkä ainakaan ole kuullut että siinä olisi ollut mitään erityisiä ongelmia.
Tämän kirjoittamisen jälkeen se kuitenkin tekee itsarin seuraavassa kiihdytyksessä...
Tuo kaksoismassavauhtipyörä on resonaattori, joka on viritetty vaimentamaan vääntöpulsseja. Kiinnostuneet voivat katsoa kirjallisuudesta esim. hakusanalla "tuned mass damper". Luulen, että se on viritetty yllä mainitulle kerrannaiselle. Onko sitä kuutoskoneessa laisinkaan? Usein tämän tyyppinen vaimennin on sitä kovemmalla rasituksella mitä alemmilla taajuuksilla se toimii. Tämä johtuu matalien taajuuksien suuremmasta amplitudista.