9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Jos Motonetistä ostatte navan, tarkastakaa että on merkiltään FAG. Ostin viimevuonna sieltä navan joka oli erimerkkinen, ja nopeudentunnistus anturi ei antanut oikeaa signaalia. Vakkarilla ajettaessa nyki hirmuisesti, sillä vaihdetun navan anturin nopeus vaihtelu jatkuvasti +-3km/h ja aihetti nykimisen. Nyt ostettu toinen etunapa, FAG merkkinen ja hyvin toimii. Siis Motonetistä. Mekonomenilla sama napa 249eur ja merkkiliikkeessä yli 400eur...
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
konTomi
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 09:37
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja konTomi »

Kävinpä vähän makaamassa hangessa taas. Käytin oikeaa takarengasta irti, nitkuttelin liitintä ja irrotin&kiinnitin sen takajohtosarjan liittimen, ei auttanut. Kävin vielä konttaamassa vasemmallakin puolella ja nitkuttelin liitintä, tuntui jotenkin löysältä. Check ok!

Onkohan taas niin, että kun ajan ekasta kuopasta, alkaa plim plomit kuulua ja valot vilkkua. 8)

Muoksis. Kävin eilen vähän ajamassa, enkä saanut kuoppiin rytyyttämälläkään vikavaloja syttymään. Pajalla ollut työharjoittelija taisi jättää vasemman liittimen löysälle. Saapa nähdä.

Sitten pitäisi alkaa etsimään, mikä etupäässä pitää pikkukuopissa kolketta ja toisaalta ilmeisesti kampiakselin stefa vuotaa öljyä.
Saab 9-5 Aero Wagon 2,3T vm. -02
LIFAD
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Kesä 05, 2012 09:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja LIFAD »

Aluksi hieman OT:
Kävin tänään katsastamassa sigun auton ja jopa pienten kehujen saattelemana läpi.

Ei muuta kuin hyyppään rattiin ja ajan hallista ulos ja jarrutan parkkiksella niin pimpelipompeli. Tehnyt kerran aikaisemminkin saman viime talvena. Olosuhteet samat: pientä pakkasta ja pöllyävää lunta. Silloin auttoi sammutus ja uudelleen startti. Eli vajaa vuos meni ennenkuin tuli uudestaan. Kävipähän tuuri ettei tullut varttia aikaisemmin :lol:
Saab 9³ SS 2006 2.0TS Vector
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1740
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

konTomi kirjoitti:Sitten pitäisi alkaa etsimään, mikä etupäässä pitää pikkukuopissa kolketta ja toisaalta ilmeisesti kampiakselin stefa vuotaa öljyä.
Minulla piti kanssa vähän kolketta terävissä liikkeissä syksymmällä mutta ääni hävisi lumen tultua. Tai sitten nuo hidasteet vain pyöristyi lumen myötä eikä niin terävää liikettä enää tule. Kaveri veikkasi koiranluuta joka on vakaajan ja iskarin välissä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja ezku »

Tässä koko kesän vaivanneet nuo abs:n, tcs:n jne valot sekä toimimaton cruisecontrol, rattilukko jne... Piuhoja ihmetellyt ja mittaillut moneen suuntaan päätevastuksen avulla, eikä niistä löytynyt mitään vikaa. Tech ilmoitti, että vasen etupyörä, oikosulku B+:sta B-:seen. Wissistä löytyi hieman dataa anturin toiminnasta ja kasasin pienen testijärjestelyn, jonka kytkin suoraan nopeusanturin liittimeen, hitaasti pyörittelin jarrulevyä ja mittasin anturin läpi kulkevaa virtaa. Kyseessä siis hall-anturi, joka antaa järjetelmälle virtapulsseja n. 7/14mA, 48 pulssia per renkaan kierros. Testailin ja vertailin etupään nopeusantureiden toimintaa keskenään ja eroahan sieltä löytyi. Siinä missä oikea anturi toimi Wissin mukaan, vasemman anturin pulssit vuosivat jonnekin, tasot vaihtelivat 11/14mA välillä. Yksinkertainen, helppo tapa tarkistaa navan nopeusanturin kuntoa on ihan mitata yleismittarin ohmialueella, pitäisi näyttää ääretöntä tai ainakin lukuisia megoja (mittarista riippuen). Rikkinäisessä, vasemman etupyörän navassa mittari näytti n. 2k. Myös yleismittarin diodialueella (anturi ilmeisesti puolijohde hall-anturi) anturista saa jotain tolkkua, tai rikkinäisen ja ehjän väliltä löytyy eroa.

Mister Autosta löytyi edullisin alkuperäisosa, mitä itse löysin, n. 180€ (SKF/FAG). Oli vaan vanha mokoma tiukassa. Joutu irrottamaan laakeripesän muodostavan kappaleen niin iskarista kuin ohjaustukivarrestakin, jotta pääsi mäiskimään napaa irti. Oli aivan muurautunut hapettumalla. Parin päivän rupeama, mutta nyt taas paketti toimii; suorastaan mahtavaa tämän kaiken väännön jälkeen. :D Mutta on se kyllä yhden pienen anturin takia hullu duuni ja kova hinta...
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Vaihdoit pelkän anturin? Motonetista saa koko navan 119.90€ (http://motonet.fi/fi/varaosat/500/autot ... kerisarjat).
Itse ostin ebay:sta juurikin tuon saman skf/fag navan, jossa tuo anturi on..
9-3 ss Aero FF -03
#5802
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo anturi on nk. MRE-anturi.

Anturin sisällä on tunnistinelementtinä vastussilta, jossa on osana magnetoresistiivinen vastus. Toisin sanoen vastussillan tasapaino muuttuu pyörännavassa olevien magneettien vaikutuksesta.
Tuo muutos muutetaan anturin elektroniikassa virtaviestiksi, aivan kuten olit ezku nämä mitannutkin.

Tuo anturi sisältää jonkin verran elektroniikkaa, joten sen toimintakunnon mittaus onnistuu parhaiten juuri tuossa edellä mainitussa viestissä järjestetyllä kokeella eli virtamittauksella.
Irtonaisena anturille pitäisi järjestää sähkönsyöttö etuvastuksen kautta ja suorittaa virtaviestimittaus. Se onnsituu periaatteessa mittaamalla jännitemuutosta tuon etuvastuksen yli.
Tärkeää on, että syöttöjännite ja etuvastus ovat oikean suuruisia. Muutoin voi anturista tulla testipenkissä entinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja ezku »

En vaihtanut pelkkää anturia sentään, koko navan, vaikka anturista puhunkin. Motonetin napa ei kait ollut skf:n (ei voi tuohon hintaan olla). Jos olikin, sitte meni oma selvitystyö puihin...

Mutta siis tuo ei ole puhdas hall-piiri vaan kait sitten jokin sovellus siitä... Jos tuo magnetojotain on, varmaan kuitenkin perustuu Hall-ilmiöön. Ei sitä rikki saa, jos ei yritä puskea datoissa mainittua virtaa suurempaa sisään...
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
jliimata
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 08:34

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja jliimata »

Ainakin viimeksi (reilu vuosi sitten) kun Motonetistä navan hain niin se oli FAG:n. Napa oli kylläkin Ruvillen paketissa mutta itse laakerissa luki FAG.
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja ezku »

Taisivat Motonetistä vastata, että Ruvillen napa se heidän mallinsa on... On se vaan kumma miten tässä maailmassa tasan samaa kikkulaa myydään niin lukuisilla eri hinnoilla ja nimillä.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Itsellä ABS/TCS/ESP ongelma ja OP-COM näyttää "Rear wheel speed sensor cirucit open or low voltage"

Purin takapyörän abs-johdon ja siinä ei näykynt mitään kulumaa. Olen myös kuullut, että akun matala jännite vaikuttaa. Vaihdoin samalla akun ja ongelma hävisi, mutta tuli päivän aikana takaisin.

Ilmeisesti kuitenkin johdot jotenkin sisäisesti poikki ja tämä ei näy ulkopuolelle. Onko muilla ollut?
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

kolvailen tässä ABS-anturin johtoa ja epähuomiossa unohdin merkata kumpi johto oli aiemmin (+) / (-) eli pun/musta.

Meneekö ABS-anturi rikki jos koittaa johtoja ns. väärin päin ja laittaa virrat päälle?
Onko vinkkiä tässä tilanteessa?
9-3 SS 2003, takapyörän ABS-anturi
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mitäs nyt tehdään. ABS valo palaa ja seuraavat toimenpiteet on tehty:

- OP-COMM: "Rear wheel speed sensor circuit open or low voltage"
- Vaihdoin akun, 12,5-12,9V on lepojännite
- Heiluttelin takapyörän anturin johtoja ja vika hävisi
- Vika uusi n 1km ajon jälkeen.
- Mittasin ABS anturit, oik/vasen vastus on 6/9MOhm
- Kummallekin anturille tulee 6V jännite johdoista.
- Kolvasin varmuudeksi uudet johdot vasemmalle puolelle liittimeltä saakka apurunkoon.
- Nollasin vikakoodit
=Sama vikakoodi

Voiko tuo vastuksen ero olla jo merkitsevä?
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kerroin tuossa toisessa ketjussa anturin ominaisuuden.
Tämä tarkoittaa sitä, että yleismittarilla ei voi todeta yhtään mitään. Joten kertomasi lukemat ovat merkityksettömiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: 9-3 SC -05 ja ABS/TRC/ESP malfunction

Viesti Kirjoittaja ezku »

Yleismittarilla ei voi suoraan todeta kovin paljoa hyödyllistä. Tosin resistanssinkin ero saattaa kertoa viallisesta anturista; niin se oli itsellänikin. Mutta sitten, jos rakentaa pienen virtapiirin ja ajaa anturin läpi pientä virtaa, sitä voi tarkkailla yleismittarilla hyvin, kuten itsekin tein. Jarrulevyä kun pyörittää, virta muuttuu kanttiaallon oloisesti, joka on siis anturin normaalia toimintaa. Wissistä löytyy oikeat virta-arvot, nyt en taas muista suoraan, mutta olisiko ollut 7/14mA.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Vastaa Viestiin