XWD juttua...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja MtSound »

SauliNaski kirjoitti: Huolto-ohjelmaan on 9-3:een lisätty momentinmuuntimen öljyn tarkistus vuoden tai 30tkm välein. Tämä tarkoittaa ns. osittaista öljynvaihtoa. 1,5dl öljyä imetään pois ja lisätään uutta tilalle. Momenttikytkimen öljy, suodatin ja tiivisteet on myös hyvä vaihtaa säännöllisesti, mutta suoranaista ohjeaikaa ei niille ole annettu. Valitettavasti nämä nelivedot ovat aika herkkiä vikaantumaan. Ajotavalla tuntuu olevan siihen suuri vaikutus ja "kovassa" ajossa olevat hajoavat herkemmin.

Meillä on firmassa yksi 9-3X, johon on vaihdettu perä sen lopettaessa kokonaan yhteistyö 150tkm ajettuna. Tämän auton perä äänsi sen tullessa käyttöömme noin 40tkm ajettuna (auto oli ennen tätä Ruotsissa tehtaalla todennäköisesti jonkun työntekijän virka-autona) ja tuolloin öljynvaihto useaan kertaan auttoi saamaan järjestelmästä veden pois. Tämän jälkeen öljy vaihdettiin 30tkm välein, mutta silti perä hajosi 150tkm kohdalla. Suosittelen tekemään öljyjen vaihdon osaavassa valtuutetussa Saab-huollossa. Nelivetoja ei ole niin paljoa Suomessa että valitettavasti kaikilla ei ole näistä niin paljoa kokemusta.

Ystävällisin terveisin,
Sauli Naski
Oy Orio Finland Ab
Moi.

Missä olette pääkaupunkiseudulla käyttäneet autojanne XWD-huollossa? Tarvittaisiin vinkkejä oikeasti osaavista tekijöistä, joille nelivetojärjestelmä on tuttu ja ovat tehneet tuota huolto-ohjelman mukaista osittaista öljynvaihtoa. Länsi-auto Vantaa ei ollut vuosi sitten kuullutkaan moisesta vaikka se huolto-ohjelmapaperiin on painettu yhdeksi kohdaksi.

-Jussi
jussi
Saab 9³X -11 #2508
OG 900 Cab -87

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Suosittelen vaihdattamaan haldexista öljyt kokonaisuudessaan suodattimen kera. Kerää todella nopeasti lietettä, eikä se niin älytön kuluerä ole vuosittain tehtäväksi, varsinkin kun vertaa uuden haldexin hintaan. ;)
Mm. ET-Autotech Tampereella hanskaa tuon homman.

https://goo.gl/photos/uhKAmLqeKAesqLeA9
Tuossa vielä kuva omasta öljynvaihdon yhteydessä. Tässä tosin oli jo kolmen vuoden liejut, mutta vuodessakin kerää jo melkoisesti.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

molokki
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja molokki »

Espoon Länsi-auto on ainakin mun auton verran opiskellu nelivetojärjestelmää.On vaihettu koko paska kertaalleen ja sen jälkeen öljyt vaihettu ja kehuskelivat olevansa nelivedon ammattilaisia aikanaa kun ekan kerran sinne vein ku oli haldexi moro.
9.3 SS TURBO X.Ex:9.3SS tid-08
K.orean
I.nvestigation
A.gency Cerato 2.0 EX(clusiveluxus)automaatti.

MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Tobbana kirjoitti:Suosittelen vaihdattamaan haldexista öljyt kokonaisuudessaan suodattimen kera. Kerää todella nopeasti lietettä, eikä se niin älytön kuluerä ole vuosittain tehtäväksi, varsinkin kun vertaa uuden haldexin hintaan. ;)
Mm. ET-Autotech Tampereella hanskaa tuon homman.

https://goo.gl/photos/uhKAmLqeKAesqLeA9
Tuossa vielä kuva omasta öljynvaihdon yhteydessä. Tässä tosin oli jo kolmen vuoden liejut, mutta vuodessakin kerää jo melkoisesti.
Mikä on "ei älytön" kuluerä? Ainoan tarjouksen, mitä olen saanut on ollut 500 euroa ja jos tuo pitää maksaa vuosittain, niin alkaa jo kirpaista. Eikä tuossa tainnut olla vielä suodatinta mukana.
jussi
Saab 9³X -11 #2508
OG 900 Cab -87

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Parilla huntilla tuon veikkaan onnistuvan tarvikkeineen. Ja se on pieni kuluerä verrattuna uuteen haldex-murikkaan.

Kysy tuolta mainitsemastani paikasta tarjousta.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere. Mie olen pääkaupunkseudulla käyttänyt autoani kaikissa huolloissa Holmbergin autohuollossa. Nyt tulevana tiistaina mennee kaikki alustan öljyt vaihtoon sekä takavetarien suojakumit. Omassa kulkineessa haldexin öljyt ovat aina vaihdon yhteydessä olleet ihan kirkkaat,eikä mitään tietoa moskasta ym. Jännä että takavetarien suojakumit rupee repeilemään sieltä ohkasesta päästä. Tietääkö kukaan edukkaampia vaihtoehtoja suojakumeille? Orkkikset maksoi 115e kpl.

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4911
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

patonki kirjoitti:Omassa kulkineessa haldexin öljyt ovat aina vaihdon yhteydessä olleet ihan kirkkaat,eikä mitään tietoa moskasta ym. Jännä että takavetarien suojakumit rupee repeilemään sieltä ohkasesta päästä. Tietääkö kukaan edukkaampia vaihtoehtoja suojakumeille? Orkkikset maksoi 115e kpl.
Onkos sitä haldexia avattu? Meinaan että kirkaana tuli tuostakin öljyt pihalle, mutta se moska on jankkiintunut sinne kammioihin ja suodattimelle.

Vetarin suojakumeja ei ole tarvikkeena löytynyt. Johtunee siitä, että se on muotoiltu siihen vetarin maljan ympärille. Olen kyllä kuullut vastaaviin tehdyn sellaista, että on leikattu orkkiskumista se maljan puoli ja liimattu yleiskumi päälle.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja patonki »

Ok,eipä ole tullu haldexia avattua. Täytyypä mainita huomenna asiasta.

karitammi
"Aero"
Viestit: 482
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Onko muuten Haldexille vaihtoehtoa? Taitaa olla pelkät puhtaan mekaaniset ratkaisut vähissä, jos välitys on takapäässä pidempi kuin etupäässä. Näin taisi Saab XWDssä olla.

saab 1.9tids
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja saab 1.9tids »

Tuohon omaan nelikkoon laitoin schwedenteileltä tilatut, joiden osanumero on:13311878

Tilasin 2kpl, siinä paketissa tuli myös isommat kumet, jotka ilmeisesti tarkoitettu 9-5:een eteen. Paketissa siis tuli 4kpl kumeja, joista toiset 2kpl oli juuri oikeanlaiset takavetarien sisemmiksi kumeiksi.

patonki kirjoitti:Tere. Mie olen pääkaupunkseudulla käyttänyt autoani kaikissa huolloissa Holmbergin autohuollossa. Nyt tulevana tiistaina mennee kaikki alustan öljyt vaihtoon sekä takavetarien suojakumit. Omassa kulkineessa haldexin öljyt ovat aina vaihdon yhteydessä olleet ihan kirkkaat,eikä mitään tietoa moskasta ym. Jännä että takavetarien suojakumit rupee repeilemään sieltä ohkasesta päästä. Tietääkö kukaan edukkaampia vaihtoehtoja suojakumeille? Orkkikset maksoi 115e kpl.
Nykyinen kulkine:Subaru Legacy 2.5cng

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3032
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Onko tietoa? Vaihdatin tuossa joku aika sitten nelikon vetolinjan öljyt. Haldex, perä ja jakolaatikko.
Nyt kyyläilin nosturilla auton alustaa. Huomasin että jakolaatikon ulostulo akselilla oli öljyä jota oli roiskunut vähän sinne tänne. Mutta onko jakolaatikon öljyn väri vihreää? Toinen vaihtoehto vois tietysti olla ohjaustehostimen öljy joka valuis akselille ja ....
Koitin kyllä kyylätä mahdollista vuoto kohtaa tehostimen suunnalta, mutta en löytänyt mitään.
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

ccm
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Tammi 30, 2016 18:29

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja ccm »

Moro, mulla vuoti parivuotta sitten jakolaatikon etupuolella olevasta juorureiästä, eli oli menny joku sisätiiviste. Tämän viankorjaus vaati vaihteiston irroituksen. Eikä siinä viellä kaikki, nyt vuotaa apukuskin puolelta vetarin juuresta jakolaatikkoöljyä, joka on minusta keltaista . Auto menee korjaukseen ensiviikolla. Vaatii muuten hermoja sekä paksua lompakkoa tämä auto. :D

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3032
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Tuon on kyllä vaihdettu hammastanko , kun oli välystä ja vuoti! Nyt kunntietäis varmasti öljyn värin mikä on jakolaatikossa!
Yksi henkilö muisteli, että vois olla vihreääkin, mutta....

Pitäiskö laittaa äänestys pystyyn :)
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3032
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei ollut jakolaattikko! Kardaanin nivelen kumi paskana. Puskee rasvoja ulos!
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3032
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Nyt on kardaani vaihdettu. Ja takaiskarit myös.
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

Vastaa Viestiin