XWD juttua...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Laitetaan nyt jotain tänne kun autolla on ehtinyt hetken kurvailla ja kokemuksia kerätä. Jos vaikka joku muukiin on XWD:stä kiinnostunut.

Itselle tämä on ns. "SE" auto jota olen pitkään harkinnut ja odottanut. Dieseliä oisin kaivannut XWD:n kaveriksi ja vain siitä syystä auto on jäänyt tähän saakka hankkimatta.9-3 SC on muuten ennestään tuttu ja kovasti meillä tykätty auto, että sen puolesta valinta oli aika helppo. Ainoastaan kovan kulutuksensa puolesta bensa + automaatti + neliveto on ollut poissuljettu vaihtoehto. Mutta yhtä kaikki, tässä ollaan ja "näillä mennään".

Alusta on pinnalta pehmeä, mutta kovemmissa töyssyissä aika jäykkä ja ajoittain kolahtelee kuoppaisella hiekkatiellä kovemmassa menossa. Tosin mulla on takana toinen iskari paskana, liekö syyllinen kolinaan..? Aika jämäkkää menoa kaikin puolin ja korkeampi alusta ei tuo mukanaan yhtään lisäpehmeyttä. Sanoisin, että tämä on jopa jäykempi kuin vakio etuvetoisen alusta. Suoraa vertailua ei ole ollut joten tämä on mutu-juttua. Aeron (TTiD) alusta oli vielä asteen napakampi. XWD:n meno kallistelee hieman jos ajaa mutkaan kovempaa, mutta ei mitään merkittävää. Sen verran että sitä on jos oikeen hakee.

Nelivetoa ei sen kummemmin vielä ole testattu muuta kuin lähinnä jokunen puukuorma on haettu ja samalla mutaista metsätietä huristeltu menemään. Myös märältä pellonreunalta on pitoa haettu kun kärryä piti vekslata että sai puukasan viereen. Hyvin se siellä menee. Vedossa en osaa huomata mitään eroa esim. Subarun visko-nelivetoon näillä kokemuksilla. Saab ei vedä sutia vaikka hieman vaikeaan paikkaan on pysäköity kärry perässä ja siitä eturenkaat likussa lähdetään liikkeelle. Eleettömästi vetää eikä renkaat juuri sutaise mistään nurkasta. Reilummin kaasuttaessa varmaan alkais huonoimmin pitävät heittää kuraa, mutta rauhallisessa menossa ei tällaista tapahdu. Etuvetoisellakin tuosta varmaan ois selvinnyt, mutta kokemuksesta voi sanoa, että sutia ois vedetty kerran ja toisenkin. Märkä nurmi / pehmeä multamaa on tosi haastava, jos auto on paikoillaan ja kärry (n.500-600kg) perässä.
Automaatin ja nelivedon kanssa tällaiset hommat sujuu kuin vettä valaen. Talvella näkee sitten vielä paremmin miten ne haastavat pito-olosuhteet selvitetään.

Pitävällä asfaltilla (eli normi maantiellä) nelivedon toiminnan voi huomata vaikkapa ohitus tilanteessa, kun painaa kaasun pohjaan ja lähtee vaihtamaan kaistaa. Suhteellisen kova vääntö (300Nm) ei aiheuta mitään vetelyä tai tehon puolenvaihtelun tunnetta ohjauksessa. Ei edes kickdown tilanteessa, jossa perus etuvetoinen antaa kyllä selvät merkit milloin voimaa on käytettävissä! Samaten moottoritien liittymät on aika makea ajaa reilulla kaasulla. Ohjaus ja meno tuntuu erittäin vakaalta ja tehokkaalta.

Alkuun auto tuntui aika nihkeältä kulkemaan ja jopa tehottomalta TTiD Automaatin jälkeen. Nyt tähän alkaa olla tottunut ja tiedostaa sen, että alle 2500rpm:n ei kovin suuria menohaluja ole, jotka vielä automaatti ja XWD aika selvästi vielä vaimentaa lisää. Varsinkin paikoiltaan kiihdyttäessä. Mutta taas kun kone on kerännyt kiekkoja sen 3000rpm niin meno on ihan toista maata. Ja mun mielestä vähintään riittävää. Eli juuri nyt ei tunnu, että lisätehoille ois erityisempää tarvetta.

Tästä pääsen näppärästi itse automaattiin ja sen toimintaan. Bensapelissä toiminta on aika erilaista kuin dieselissä ja laatikko pudottelee mielellään pienempää vaihdetta jos kuski haluaa vauhtia. Täytyy lisätä kaasua "progressiivisesti" jos haluaa, että kiihdytetään isolla vaihteella. Kyllä sekin onnistuu muuten paitsi kuutosella. Sieltä laatikko kyllä pykältää heti pois jos kaasua tarjoaa. Ja tämähän ei tunnetusti polttoaineen säästelijöille ole mieleen. Mutta jos menosta tykkää, niin antaa mennä vaan. Kyllä se laatikko osaa oikean pykälän valita silloin kun paras kiihtyvyys on kiikarissa. Ja bensakoneen kaverina Sport moodi pelaa miellyttävästi. Jopa niin, että kun olen itsekseni liikenteessä, pidän sitä lähes aina päällä. Ei mitään turhaa kierrätystä, mutta mukavat moottorijarrutukset mutkiin ja sopivasti lisäkierroksia jos ei jalkaa nosta kokonaan kaasulta. Tykkään!

Pakoäänet tässä 2.0T koneessa tuplaputkilla on mun mielestä yllättävän tömäkät! Ekalla kerralla ihan ihmetytti, että onko putket tosiaan kunnossa. Kun oli tottunut dieselin vaimeisiin pakoääniin (siinä kuuluu enemmän koneen murinat) niin tämä pörinä tosissaan yllätti. Ei se pahalta kuulosta ollenkaan, mutta hieman sellainen teinimeininkin jos kaasu pohjassa kiihdyttelee. Ihan komeasti se raikaa!! :D

Eli tähän saakka, siis hieman toista kuukautta, ajettuna auto on vastannut toiveita ja haaveita aikalailla. Voimalinja on aika hieno ja meno on sellaista jämäkkää. Polttoaineen kulutus on kova, joten enemmän ajavalle ja varsinkin kaupungilla pyöriskeleville ei ihan ideaali valinta. Mulla kulutus on pyörinyt 10-13 litraa per tankki. SID näyttää muuten aikalailla desilleen oikein, +/- 1dl. Maantiellä pääsee lähelle kahdeksaa litraa ja kaupungilla ei pääse alle kahdentoista. Siinä ne tiivistetysti. Talvi varmaan tuo vielä oman "mausteensa" kulutukseen. Mutta pääasia, että pojilla on hauskaa... :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No, liukkaiden tullen meno on sitten asteen vielä maittavampaa..
Porvoon XWD koeajojen perusteella voi sanoa, että Saabin XWD on erityisesti automaattina todella helppo ja hauska ajettava.
Näyttelet vaan ratilla suuntaa ja oikea pedaali lattiaan sopivassa kohdassa. Järjestelmä hoitaa loput. Jos ei muka taitu niin käännä rattia lisää ja kaasua pitää olla..
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Lisään tähän oman panokseni uutena neliveto Saabin omistajana, tai tulen lisäämään sitten kun on enemmän kerrottavaa. Itselläni on 9-3X manuaalina ja takatasauspyörästön lukolla, eLSD:llä. Sama kone kuin Markolla. Meno on ollut todella vakaata, ei vetelyä eikä pahempaa löysyyttä alustassa. Taka-akselillahan on myös itsesäätyvät iskarit, joten ryhti säilyy kuormallakin.

Manuaalivaihteisto on jämäkkä ja tuntuma on hyvä, mutta samalla se on hidas. Ykköseltä kakkoselle vaihto on jäykkä ja veto katkeaa siinä "pitkäksi" aikaa. Ei paha ongelma, mutta jouhevuutta tuohon kuitenkin kaipaisi.

Kulutus on aika kovaa, mutta kiltisti ajaen maantiellä pääsee jonnekin 7 l/100km bensalla. Nyt etanolilla ajettaessa keskikulutus pyörii siinä 11 l/100km. Ajossa nelivedosta ei niin sanotusti ole tietoakaan. Odotellaan syksyn liukkaita ja jatketaan sitten.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Kiva kuulla, että Markolla ja XWD:llä on kaikki hyvin. TTiD:llä myös kaikki hyvin. Tuosta ohjauksen vetelystä olen samaa mieltä. Vetelee kyllä. Ehkä ainoa asia mikä autossa häiritsee, mutta olen oppinut elämään sen kanssa. Talvi kyllä vähän mietityttää niiden kitkojen kanssa mitä auton mukana tuli. Taidan ostaa nastapallot talven aikana tilalle. Kilometrejä nyt takana noin 5000. Kummasti niitä vaan tulee? Hyviä ja turrvallisia :saab: kilometrejä jatkossakin...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

MtSound kirjoitti:Manuaalivaihteisto on jämäkkä ja tuntuma on hyvä, mutta samalla se on hidas. Ykköseltä kakkoselle vaihto on jäykkä ja veto katkeaa siinä "pitkäksi" aikaa. Ei paha ongelma, mutta jouhevuutta tuohon kuitenkin kaipaisi.
Se on jannusta kii.. Tosin nopeat vaihdot toivat eteen uuden jutun meillä TTiD:n kanssa... Manuaaliaskista jäi koko nuppi käteen tässä päivänä eräänä. Aika painava mötikkä. Jousi lensi kattoon komiasti. Kertaalleen jo liimasin, nyt toisen kerran ja laitoinkin liimaa nyt kunnolla. Alkuperäinen kiinnitys on booriin lyöty pehmeä metalli, ehkä lyijyä se nupin sisäosa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

samhiort kirjoitti:Kiva kuulla, että Markolla ja XWD:llä on kaikki hyvin.
Joo, pientä alkukankeutta kuitenkin - toinen takaiskari vuotaa ja uuden hinta n.1000€/kpl. Onneksi autossa on myyjän takuu, ja se tuntuu Laakkosella myös toimivan, eli ei mitään ongelmia sen suhteen. Tosin aion vaihtaa taakse molemmin puolin kerralla, joten menee myös omasta lompakosta. Auts!
samhiort kirjoitti:TTiD:llä myös kaikki hyvin
Näin arvelin sen menevän. Virheetön auto aikalailla kaikin puolin. Sulla on tullut kilsoja tuplasti sen mitä itse olen tällä xwd:llä tähän saakka ajanut. Eli diesel sopii kyllä siihen hienosti. Ja vetelyyn auttaa maltillisemman levyiset renkaat kuten oli puhetta aiemminkin. 205 tai 215 leveät helpottaa huomattavasti vs vakio 235 leveät.

Muuten, minkä kokoiset talvirenkaat sulle tuli siinä mukana? Ne kun on tän XWD:n alkuperäiset talvinakit ja koko kiinnostaa. Myös vanteen koko. Mulla on 205/55/16 talvirenkaat tarvikevanteilla enkä ole vielä sovittanut paikoilleen. Saabin brosyyreissä XWD:n rengas / vanne valikoima on suppeampi kuin muihin malleihin.
MtSound kirjoitti:Lisään tähän oman panokseni uutena neliveto Saabin omistajana, tai tulen lisäämään sitten kun on enemmän kerrottavaa.
Ei muuta kuin kokemuksia kehiin. Tuo manuaalin jäykkyys varmaan hellittää käytön myötä. Sellainen muistikuva mulla jäi viisilovisesta manuaalista, joka on muutenkin toiminnaltaan epätarkempi verrattuna kuusiloviseen.
Ristom kirjoitti:Manuaaliaskista jäi koko nuppi käteen tässä päivänä eräänä.
Näitä juttuja tuntuu olevan netissä. Eli aika yleinen "ongelma". Liian rajua käyttöä.. :lol:

Vielä XWD:stä. Tuli tänään tarkasteltua autoa altapäin ja sieltä päätellen tätä on joskus koetettu käyttää ihan maastoajoneuvona. Sen verran karua jälkeä oli jakovaihteiston pohjassa/pakoputken taakse kääntyvässä osassa. Maahan oli ottanut ja ihan kunnon jäljet jättänyt. Tuo onkin huono, että jakovaihteiston kulma on suunnilleen matalin osa kun edestäpäin katsoo. Eli se tämähtää ensimmäisenä kenttään jos maavara loppuu. Ei ois pahitteeksi olla jonkinlainen suojalevy siihen alle. Mutta eipä niitä taida olla edes 9-3X mallissa?

Oispa jännä tietää mitä tuo eLSD tuo mukanaan lisää (muuta kuin toiminnallisesti). Eli lähinnä ajatuksena, että onko sitä mahdollista asentaa jälkikäteen. EPC:n mukaan eroja ei kovin hirveästi mekaanisesti ole, mutta mitä sitten siellä softa/ohjauspuolella. Siellä voi olla myös eroja.

Mun käsittääkseni myös näissä perus xwd malleissa on tasonsäätö takana ja siitä johtuen iskareiden hinnat on kultaa ja platinaa. Mutta kohta pääsee tutustumaan tarkemmin kun saa uudet putket alle niin voi noihin alkuperäisiin tutustua tarkemmin. Tuolla toisessa ketjussa oli jopa puhetta niiden kunnnostamisesta. Niistä kun vois tulla jollekulle toiselle käypät kun hajoaa taikka itselle varaosiksi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Moi,

225/45/17 on talvirenkaat / vanteet. Ajattelin ostaa 215/50/17 nastarenkaat tilalle. Jos nuo Continentalin kitkat on alkuperäiset mitä auton mukana on aikaan tullut, niin pito ei varmaan ole enää paras mahdollinen. Itse kyllä pärjäisin hyvin kitkoilla, mutta vaimoke haluaisi nastat, niin otetaan sitten ne. Parempi, että pysyy auto ladulla :)
Kallithan nuo renkaat on. Jos olisi 16" vanne, niin sarja olisi jo paljon halvempi. En taida viitsiä vannne jumppaan ryhtyä...
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Joo, pientä alkukankeutta kuitenkin - toinen takaiskari vuotaa ja uuden hinta n.1000€/kpl. Onneksi autossa on myyjän takuu, ja se tuntuu Laakkosella myös toimivan, eli ei mitään ongelmia sen suhteen. Tosin aion vaihtaa taakse molemmin puolin kerralla, joten menee myös omasta lompakosta. Olisi kiva saada mikä menee rikki iskareista,voisiko korjata? Jos jollain rikkinäisiä nurkissa niin antakaa minulle,niin vilkaisen.
Eisole poika mikhään.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Alijohtaja kirjoitti:Jos jollain rikkinäisiä nurkissa niin antakaa minulle,niin vilkaisen.
Ootko korjannut tuommosia? Tuolla nuo hyllyssä makaa. Toinen öljystä kostea ja toinen ehjä. Eroa oli testerissä 30% keskenään.

Erottaako niitä säätyviä ulkkoisesti mitenkään? Ei tullut selväksi onko näissä tasonsäätöä vaiko ei. Ei sitä ole mainostettu kovin muuta kuin 9-3X:ssä mutta kun perus XWD:n tilaustakin tuli harkittua niin silloin kyllä myyjän mukaan kaikissa nelivedoissa on tasonsäätö takana. Hirschin sivu vahvistaa saman.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Pyydä riittävästi kavereita istumaan takaluukun reunalle ja katso pitääkö auto pintansa. Kyllä kai se tuollaisella massalla jo tipahtaa, jos säätöä ei ole. Mulla ainakin muuttokuorma autossa piti asentonsa samana.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

MtSound kirjoitti:Pyydä riittävästi kavereita istumaan takaluukun reunalle ja katso pitääkö auto pintansa. Kyllä kai se tuollaisella massalla jo tipahtaa, jos säätöä ei ole. Mulla ainakin muuttokuorma autossa piti asentonsa samana.
Se säätö toimii siten, että jos esimerkiksi lastataan kontti täyteen niin perä laskeutuu alas. Mutta sitten kun lähdetään ajamaan, nousee perä normi tasalle liikkeen myötä (iskarin sisällä tapahtuu paineensäätö ja tasaus). Eli ei ole ns aktiivista säätöä, että pysyis tasossa koko ajan itsekseen.

NIVOMAT

Hirsch sivulla alustaa kommentoidaan:
Just like the original XWD suspension, both systems are delivered including self-levelling rear dampers.

Meinaa muuten pikkusen sylettää tuo hintapolitiikka, kun Hirsch alustasarja maksaa 50€ vähemmän kuin kaksi alkuperäistä iskaria.. :evil:
Viimeksi muokannut Marko A, La Loka 08, 2011 09:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Olen touhunnut iskunvaimentimien kanssa paljon.Huoltanut/korjannut vaimentimia polkupyörästä wrc-ralliauton väliltä.Jos iskari purettava niin todennäköisesti joku 3 euron tiivisteen vaihtamalla korjantuu.Jokuhan sen on kasannutkin 8O .
Eisole poika mikhään.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Ok, eli pelkkä virtojen päällä olo ei auta vielä, auton pitää liikkua. En siis lastannut autoa riittävän painavilla laatikoilla, kun ei perä vajonnut. :)
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Volvon Nivomatit näyttävät olevan netissä siinä 300 euroa taikka 300 US dollaria. Onko niissä merkittävä ero? Mikä tuon lisäarvo yleensä on? Minusta SC kantaa aika hyvin kuormaa normijousilla ja -iskareilla. Tänäänkin taisi olla 200 kg kaakelia kontissa.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

karitammi kirjoitti:Onko niissä merkittävä ero? Mikä tuon lisäarvo yleensä on?
Ei varmaan merkittävä. Mutta lisäarvoa tulee juuri siitä kun auto on vahvasti kuormattuna, niin sen ajettavuus pitäis pysyä lähempänä kuormaamatonta. Ohjattavuus yms. ei muutu kuormasta.

Saabin tapauksessa lienee johtuu tuon lisääminen ennemminkin siitä, että pohjalevyä ei ole suunniteltu nelivetokäyttöön ja takavedon lisääminen aiheutti aika isoja muutoksia taka tuentaan sekä joustovaraan (maavaraa jouduttiin lisäämään erityisesti taakse). Ja liekö myös takavetoakselit ja nivelet tarvii vakaamman korkeuden. Eli, että pitkää matkaa ei voi ajaa "jouset kasassa" vaan vetoakselit asettuu aina ajossa samaan linjaan kuormasta riippumatta. Aika monessa etuvetoisesta tehdyssä nelivedossa on takana itsesäätyvät iskarit. Erityisesti, jos maavaraa on nostettu perusmalliin nähden.

Ei tuota siis oikeasti ole vain siksi lisätty, että se olis jotenkin parempi ajaa yms. Uskon, että alustageometria vaatii sen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin