XWD juttua...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Marko A kirjoitti:Ja liekö myös takavetoakselit ja nivelet tarvii vakaamman korkeuden. Eli, että pitkää matkaa ei voi ajaa "jouset kasassa" vaan vetoakselit asettuu aina ajossa samaan linjaan kuormasta riippumatta. Aika monessa etuvetoisesta tehdyssä nelivedossa on takana itsesäätyvät iskarit. Erityisesti, jos maavaraa on nostettu perusmalliin nähden.
Hyvä selitys, kiitos. Lisäksi takavetohan hiukan "imee" perää alas. Tosin mitään kovin suuria voimia sinne ei jatkuvasti syötetä.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

XWD mallien renkaiden koosta on ollut täällä ja muuallakin ihmettelyä. Itsellä tuli juuri laitettua 16" talvirenkaat alle ja tutkiskelin, miksi 16" ei Saabin mukaan pidä laittaa XWD autoihin.

Syynä on ilmeisestikin takatuennan, onko se nyt - olkavarren, vai mikälie - kiinnityspiste. Se tulee niin kauas ulos navan keskipisteeseen katsottuna, että 16" tarvikevanteeseen jää n.5mm rakoa enää tuolle kohtaa.

Ihan samankaltainen ongelma on esim Aero mallissa jarrujen kanssa. Rakoa ei jää paljoa, mutta rako kuitenkin. Eikä tähän saakka (kop, kop) ole kyllä tuon asian kanssa ollut ongelmaa. Katsotaan miten talvi menee näillä vanteilla / renkailla. Voihan se olla, että jos tuonne joku kivi tai muu onnistuu työtymään, niin se saattaa hieman kopasta. Mutta tuskimpa sentään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Otetaan update tähän, kun kelit ehtinyt jo muuttua hetkittäin talvirengaskeliksi ja sain syötettyä tankkauksia tuonne tankkaus.com:in.

Aamulla ensimmäistä kertaa tiet lumessa ja paikoin lumen alla jäässä. Meno muistuttaa Subarusta. Ei huomaa mitään muuttuneen muuta kuin risteykseen jarruttaessa. Reilulla kiihdytyksellä ei liukastelun kuva vilku.

Kulutus tähän saakka 10.9l/100km. Positiivinen yllätys kun huomioi meidän ajot: lähikauppaan ja takaisin n.75% ajoista. Eli alle 5km pätkiä ja kylmästä käyntiin. Kuvittelin tuon vievän enemmän. Suurin yhden tankin kulutus ollut 13.03l/100km ja pienin 9.58l/100km.

Prosentuaalisesti pääsee hyvinkin lähelle ilmoitettua EU-yhdistettyä, jos ajo on edes suunnilleen puoliksi maantieajoa. Siellä kun SID:n mukaan pääsee n.8l/100km ja talvinopeuksilla allekin. Toisaalta, tietysti talven tulo näkyy kulutuksessa kun laatikko on kankea kylmällä ja lumella taas saattaa joskus polkaista huvikseen. Muuten mulle kyllä se Start ohjelman lanseeraama "nelivetokiva" on pääasiassa sitä, että autolla pääsee risteyksistä, liukkaista mäistä ja muualta helposti liikkeelle ilman arpomista.

Onhan tuo toki paljon kun verrataan joihinkin uusimpiin Blue-xxxx malleihin. Mutta tehokkaaksi bensa-neliveto-automaatiksi kulutus on ihan linjassaan. Ja kulkupuoli on edelleen loistava. Äärimmäisen mukavaa ajella.

Mahtais se olla makea tuo 9-3X Griffin 2.0T Aut. uudemmalla ja väännökäämmällä koneella :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Uppis.

Nyt kaikki jotka sanoi, ettei kannata vaihtaa tähän XWD malliin pääsee sanomaan, että minähän sanoin!

Eli tän auton tarina mun osalta lähenee ilmeisesti loppuaan. ABS-TCS-ESP-XWD häiriö on piinannut heti kun pakkaset alkoi. Kun pakkasta on enemmän kuin -10C, alkaa ongelmat ja kaikki avut, mukaanlukien XWD tippuu pois päältä. Vikaa on haettu yhteensä n. seitsemän viikkoa kahdessa eri liikkeessä. Esimerkiksi ohjausyksikkö on vaihdettu. Kuitenkin vika sitkeästi on ja pysyy. Voihan se toki olla tuo uusikin (todennäköisin vaihtoehto) ECU viallinen, mutta mun hermot/rahat/aika ei enää riitä asian vatvomiseen tän enempää. Onneksi auton myyjäliike on vastuunsatunteva ja asiaa on hoidettu niin hyvin kuin se suinkin on mahdollista. Sijaisauto on järjestynyt ja laskut on hoidettu tähän saakka.

Kuitenkin tällähetkellä näyttää, että ainoa järkevä vaihtoehto on kaupan purku/vaihto toiseen autoon. Todella surkea juttu. Kun viimein sai likimain sellaisen Saabin mistä oli haaveillut, sattuikin sitten tällainen epäonninen versio. Kyllähän tämän kuntoon saa aivan varmasti. Mutta meiltä lähimpään merkkihuoltoon on 70km matka ja ei sitä ihan joka viikko viitsi ajaa vain katsoakseen mitä se nyt herjaa tai mitä seuraavaksi kokeiltais korjata. Ja jos ja kun auto pitää yöksi jättää, niin sijaisautolla joutuu jatkamaan ja ei siitä pidemmän päälle kukaan nauti. Se kuitenkin mulle tarkoitti aina yhtä hukkaan heitettyä vapaailtaa kun joutui pajalla käymään.

Näyttää siis, että merkkiä joutuu vaihtamaan. Hakusessa on nyt siis uuskoppainen automaattivaihteinen bensa Outback. Valinta kuitenkin on aika helppo kun yksi Subaru jo on ollut ja siitä tykkäsin kaikkine puutteineenkin. Taas siis näyttää siltä, että joudun poistumaan 9-3 kannasta ja kohta tulee myyntiin jotain pientä jälkeenpäin ostettua sälää, kuten kattotelineet jne.

Harmillinen juttu, mutta tällaista tämä joskus on. :(
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

On se todella harmi, että tällaisen lastentaudin takia pitää auto vaihtaa "huonompaan". Todella turhauttavaa varmasti, mutta järkevin ratkaisu on varmasti palauttaa auto sinne liikkeeseen, jos se optio on vielä olemassa.
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Onko todellakin noin? Itse ajattelin juuri vaihtaa nykyisen Ttid:n Xwd malliin.

Onko Markolle sattunut se maanantaimalli vai minkälaisia kokemuksia muilla on nelivedon vioista?
Ville K
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja letsu »

Todella huono juttu tuo Marko A:n tapaus... Vaikka hullulta nyt tässä tuntuu ruveta hehkuttaan omaa XWD:tä niin teen sen kumminki kun ainakin vielä auto on pelannut kuin unelma. Itellä vielä suht vähäinen kokemus tästä uudemmasta sc:ta mutta tähän asti olen ollut todella tyytyväinen. Talvi meni todella hienosti vaikka hieman takaraivossa mietitytti nuo mahdolliset ABS-TCS-ESP-XWD viat joista sain kuulla.. Talviautojen aatelia (kun kaikki pelaa :D )
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ville K kirjoitti: Onko Markolle sattunut se maanantaimalli vai minkälaisia kokemuksia muilla on nelivedon vioista?
En sanoisi edes, että tässä on maanantaimalli. Autossa on yksi pieni vika, joka aiheuttaa paljon hämminkiä. Todennäköisesti vika on ABS boksissa, vaikka se onkin uusi tai jossain pyörän anturissa (jotka on kaikki testattu ja mitattu useita kertoja). Liittimet on uusittu ja johtosarjat kaivettu näkösille kokonaan tarkistusta varten.

Auto on loistava ajaa, sitä ei tämä mihinkään muuta. Ja jos omalta paikkakunnalta löytyisi merkkihuolto niin voisin vielä yrittää jatkaa hakua. Toisaalta tässä tarjoutuu "tilaisuus" vaihtaa Saab toiseen merkkiin ennen konkurssia olleella hinnalla.

Tän perusteella ei kannata XWD mallia karttaa. Huono tuuri kun iskee niin se ei mallia ja merkkiä katso.

Yritän kuitenkin suhtautua positiivisesti asiaan. Tulee lisää takapenkkitilaa. Siellä nykyään tuleekin istuttua tytön kanssa usein. Ja OB:ssa on kallistettava takanoja joka on tosi mukava. 20cm Maavara on iso etu ja CVT laatikko mukavuudessa ja jouhevuudessa vailla vertaansa, sekä kulutus hyvin linjassaan. Käyttöominaisuudet kokonaisuutena on noissa uusissa Subaruissa tosi hyvät. Rumiahan ne on ja hyvin japanilaistyylisiä pääosin.

Suurin harmi kuitenkin siinä, että joutuu Saabista luopumaan käyttöautona. Ja tästä tosiaan joku saa loistavan auton kunhan tuo yksi vika saadaan paikallistettua ja poistettua. Muuten on kaikinpuolin fantastinen peli. Sekä kesällä, että talvella. XWD:n edut selviää parhaiten kun käy välillä kenkimässä vastaavaa etuvetoista.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tosi harmi. Jos kaikki on testattu ja vaihdettu niin miten kaapelit? Voisiko olla puristuksissa, hangannut tms? Subaru on varmaa ihan kelpo peli. Tykkäsin oikeastaan sisustastakin. Eniten vaivasi pieni heppoisuus penkeissä (vaikutus turvallisuuteen?) ja ahtimen puute.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

karitammi kirjoitti:Tosi harmi. Jos kaikki on testattu ja vaihdettu niin miten kaapelit?
Johtosarjat on mahdollisuuksien puitteissa tarkistettu. Ja sieltä myös näki, että samaa vikaa on etsitty ennenkin. Eli johtonippu oli käytetty auki aiemminkin. Mutta kun vika ilmenee vain alle -10C eikä kertaakaan muulloin, viittaa se vahvasti komponentti/puolijohde vikaan. Vastaavien vikojen kanssa työelämässä painiskelen, en tosin autojen kanssa, ja kokemusperäisesti veikkaisin näin. Kylmäjuotos, viallinen komponentti (esim. staattinen sähkö väärin käsitellyssä elektroniikassa saa näitä aikaan mikropiireillä) jne. Johtosarjassa itseasiassa oli asianmukaisesti tehty korjaus, eli siellä oli jo joskus epäilty olevan vikaa. Ongelmalliseksihan tämä vianhaku muodostuu, kun vian saa seuraavan kerran "päälle" ehkä ensi marraskuussa...
karitammi kirjoitti:Subaru on varmaa ihan kelpo peli. Tykkäsin oikeastaan sisustastakin. Eniten vaivasi pieni heppoisuus penkeissä (vaikutus turvallisuuteen?) ja ahtimen puute.
Penkit ei ole Saabin veroiset, eikä menohaluja ole kuin turbomyllyssä. Mutta niin jouhevaa menoa kuin CVT:llä saa hakea. Sopii meidän ajoihin nykyisellää aika hyvin.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

...näin tämä homma sitten lopulta päättyi mun osalta. Saab palasi liikkeeseen.
Viimeksi muokannut Marko A, Ti Touko 01, 2012 17:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Max »

Speksit?
#1747
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Max kirjoitti:Speksit?
Neljä rengasta ja ratti :wink:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Vastauksäni tulee liian myöhään tähän tapaukseen, mutta kuitenkin...

Itsellä oli -05 95 ss:n kanssa samanlaisia ongelmia kylmällä kelillä. Ongelma ratkesi ohjelma päivityksellä, ei tarvinnut moitään osia vaihtaa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

tuomjussi kirjoitti:Vastauksäni tulee liian myöhään tähän tapaukseen, mutta kuitenkin...
Sekä alkuperäisen ecun ja uuden softat oli päivitetty. Kyllä nuo on perusjuttua, jos auto seisoo pajalla yli 7 viikkoa ihmeteltävänä. Rautavika, jos multa kysytään.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin