XWD juttua...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

OFF Topic!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

!!Varoitus - OFF Topic!!

Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan niin kerrotaan hieman tästä nykykulkineesta ja lähinnä kulutuksesta. Ajettu sen verran, että kahdesti on tankattu tyhjästä täyteen. Eka tankista (675km) n.450km ihan puhdasta maantieajoa yksinään ja loput tässä nurkilla pyörimistä. 54l / 675km, aika hyvä tilavalle 2.5l bensa-nelikko-automaatille. Ajotieturi näytti 7.8l. Toinen tankki sitten alle 30km pätkiä ja pääosin 5-10km pätkissä. 52l / 582km. Käsittämätöntä? Samoissa ympyröissä ei Saba mennyt alle 10 litran kertaakaan. Lähinnä 11l/100km oli se vakiokulutus. Katsotaan paljonko tässä vaikuttaa alkuvarovaisuus kun tulee aika nätisti köröteltyä napero kyydissä. Fiksu keksintö tuo CVT. Ja makea ajaa!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Nyt on poltellut vaihtaa tuo TTID nelivetoon ja Vantaan Rjoupilla kävinkin kyselemässä välirahaa ja koeajolla.

Autossa takaluukussa toiset pyörät ja perä pomppi kuin se kuuluisa lottovoiton saanut jänis.

Takaiskarit siis finaalissa vai onko näissä tasaavissa iskareissa joku jippo, jonka saisi säädöllä iskuun (toiveajattelua ilmeisesti)

Asiasta varmaan käyty jo paljon keskustelua, mutta onko ainoa mahdollisuus korjata ongelma se noin parin tonnin lasku uusista Saabin iskareista?

Muutenhan auto oli muutamia varustepuutoksia huomioimatta suht. siisti, 45000 ajettu yms.
Ville K
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Saabcentralissa juttua kun ovat korvanneet säätyviä ihan perus iskareilla. Tosin käsittääkseni hyvin jämäköillä. Mutta sopivan kokoisia löytyy. Pojankossithan vaihtelee ihan tuon tuostakin bemareihin säätyvien tilalle normaaleja kun hintaa ei saa olla niin paljon. Miten se sitten vaikuttaa nivelten ja suojakumien kestoon, tuskin juuri mitenkään.

Foorumilta löytyy tuo yksi tässäkin topicissa jutellut kaveri joka epäili voivansa korjata tasonsäädölliset. Ihminenhän ne on tehnyt, joten miksei. Ei ole tosin kokemusta aiheesta. Tarkoitus oli lähettää oma hajonnut orkkis iskari tuonne testattavaksi, mutta se nyt jäi. Multa muuten löytyy yksi vuotamaton ja toimiva 65tkm ajetusta poistettu. Lähinnä toki "hätävaraksi" jos joltain hajoaa ja esim katsastukseen tarvii heti toimivan. Tuskin tuota muuten kannattaa alle laittaa.

Saisko Joupilta puhuttua uusia iskareita mukaan, mukamasten hinnoista tietämättömänä..? Jos harkitset tuota niin ei muuta kuin siitä vaan. Mahtavia autoja ajaa. Niin kesällä kuin talvellakin. Sovit vain, miten toimitaan jos käy huono tuuri kuten minulla (ESP, ABS jne). Eli tällä tietämyksellä en ostaisi xwd:tä ellei siihen luvata vähintään vuoden takuuta ABS hommille, että pääsee varmuudella näkemään koviakin pakkasia. Vaikka mulla olikin tosi huono tuuri, niin voihan se käydä toisillekin.
Tuo Joupin autokin näkyy olevan näitä IYV-7XX autoja, jotka maahantuoja on tilannut hieman vaihtelevalla varustuksella ja todennäköisesti ovat tulleet liinalta peräjälkeen kun maahankin tulleet. Eli jos on jotain huonoa osasarjaa niin samat ne on kaikissa (iskarit on jo näyttäneet tän).

Ei muuta kuin kaupoille vaan. Et pety!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Näköjään meidän ex XWD tullut myyntiin:

Sport Combi 2.0TS 154kW Vector XWD Autom.

Ei tullut näköjään samaan liikkeeseen myyntiin johon auto jätin... Ei muuta kuin kaupoille :roll:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kattava lisäturva saatavilla, ei muuta kun käyt Marko hakeen auton takaisin kotiin..
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Marko A kirjoitti:Näköjään meidän ex XWD tullut myyntiin:

Sport Combi 2.0TS 154kW Vector XWD Autom.

Ei tullut näköjään samaan liikkeeseen myyntiin johon auto jätin... Ei muuta kuin kaupoille :roll:
Mihis sinä sen sitten jätit?

Tuusalan autojobbarit hoitaa homman :)
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Kysyin jo välirahankin sigussa olevaan satkun ajettuun diisseliin...
Ville K
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Ristom kirjoitti:Kattava lisäturva saatavilla, ei muuta kun käyt Marko hakeen auton takaisin kotiin..
Siinä kannattaa kyllä lukea pienikin bräntti kunnolla ja katsoa vielä uv-valolla paperi läpi, ettei sinne ole salakirjoitettu jotain vastuun vapaus lauseketta ongelmatilanteissa.

Itse katselin noin vuosi sitten IF- kuntoturva vakuutusta 3kk:si, loppu tulema oli se että se vakuutus ei korvaa juuri mitään. Sama taitaa päteä näihin autoliikkeiden vakuutuksiin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ristom kirjoitti:Itse katselin noin vuosi sitten IF- kuntoturva vakuutusta 3kk:si, loppu tulema oli se että se vakuutus ei korvaa juuri mitään. Sama taitaa päteä näihin autoliikkeiden vakuutuksiin.
No ainakin omalla kohdalla Länkkärin tarjoama turva kattoi hyvinkin auliisti kaikki pienet orastavat viatkin. Täyden korvauksen osia, joita vaihdettiin oli mm. ( takapään kaikki puslat, eberi, turbo, ilmamassamittari, etupään iskareiden yläpään lakrut jne. ). Töineen kaikkineen lähes 10k€ merkkihuolto laskutti Länkkäriä.... Oikeastaan ainoa mitä muistan, jota eivät korvanneet oli katkennut pakoputken kiinnityslenkki ja öljylauharin värinäkumit. :)
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Auto jäi meiltä Huhtikuussa Espoon Laakkoselle. Aikoivat laittaa sen kuntoon. Liekö sille jotain oikeasti tehtykin, kun oli poissa näytiltä reilun kuukauden. Ei tullut koskaan Laakkosen nettisivuille vaan "ensiesiintyminen" on juuri tässä edellä linkitetyssä liikkeessä.

Laakkosella 6kk takuu kattoi kaiken mikä oli rikki ja joista huollossa tuli huomautusta (iskarit, tekemätön XWD korjauskehoitus, ABS vianhaku, ohjausyksikönvaihto, sijaisauto 7 vkon ajan ja muuta "pientä"). Ja vielä lopulta kaupan purku reilusti mukisematta.

Jos tuo auto kiinnostaa, niin huomioina jotain moitetta:
*Jakovaihde edessä tihkuttaa hieman öljyä. Sen verran, ettei vähenemistä 6kk:n aikana tapahtunut. Mutta kosteana kuitenkin. Siellä on uudet öljyt.
*Puskurissa takana, kuskinpuolella on muutama naarmu. Ei tietoa mistä tullut kun ei tullut meillä ollessa.
* Jakovaihteen pohjassa rantuja pohjakosketuksesta.
* Sisäpistoke asennettu "Ranettamalla" eli ei ole käytetty oikeita reittejä. Ei tietoa tekijästä. Hmph!
* Tuulilasi huomattavan kulunut
* Takalasi tosi kulunut ja naarmuinen !?
* Satunnaisia Elektroniikka häiriöitä, mukaanlukien XWD ja vaihteiston ohjaus. Hyvin harvoin näitä sattui ja aina ABS vian takia "buuttailujen" yhteydessä. Korjautui uudelleen käynnistyksellä.
* Alustan komponentit osittain aika hapettuneita vs ajetut kilsat. Ajettu siis suolassa ja jätetty pesemättä. Jos vertaan esim. nykyistä kulkinetta jossa kilsoja on enemmän, ei vastaavaa ole vielä yhtään näkösällä vaikka japsin kuuluisi yhtyä happeen nopeammin.

Ja positiivisena:
* Kaikki toimii (poislukien meillä ollessa ABS / ESP /XWD aina vikoessaan).
* Sisältä siisti ja ikäisensä näköinen.
* Huollot tosiaan tehty. (myös ilmastointi huollettu ja XWD öljyt vaihdettu, ei kuulu ohjelmaan)
* Takaiskarit uudet 10/2011
* ABS ECU uusi 05/2012
* Jälkiasenteinen Nokia Handsfree toimi ainakin Nokialaisten kanssa moitteetta
* Ei viritetty (onko tämä nyt sitten positiivinen puoli..)
* Koukku asennettu syksyllä 2011. Ei vedetty yli 750kg kuormaa koskaan.

Edelleen sanon mitä aiemminkin kerroin: Asiallinen auto. Ei ole helmi, mutta ei huonokaan. Ajettavuus täys kymppi. Ja jos omalta paikkakunnalta löytyy pätevä Saab huolto sekä takuun saa sovittua aukottomaksi ABS vian varalta, niin ei muuta kuin ostamaan. Suoralla ostolla täytyy olla aikalailla keskusteltavaa hinnassa sillä perusteella mitä Laakkosen myyjä auton arvosta arvioi.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Kattava lisäturva saatavilla, ei muuta kun käyt Marko hakeen auton takaisin kotiin..
Ei enää onnistu. Nykyiset turvaistuin yms. uudet kuljetushilppeet (pyörälle jne) ei mahdu tuonne Sabaan. Muuten kyllä hakisin :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja letsu »

No joo nostellaanpas tätäki pikkusen ylös... Elikkäs nyt sitte päästi se paljon puhuttu takaiskari öljyt pihalle.. Vänkärin puolelta alkoi kuulumaan epämäärästä kopsetta niin tuli kumarreltua alle ja näky ei niin kovin mieluisa ollu... Kuskin puoli oli vielä kuiva...
Taisipa tulla kallis paukku. Onko kukaan vaihdellu lähiaikoina iskareita ja jos on niin minkälaista hintaa on ollu?
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Multa löytyy vielä toinen alkuperäinen. Siis se joka oli ehyt. Eli "hätätilanteeseen" saat täältä toimivan, joka ei kuitenkaan hirveän pitkäikäinen lienee ole. Jotain 65tkm ajettuna autosta poistettu. Lähtee rahtikulujen ja pullakahvien hinnalla (Raahen linja-autoasemalla jossa meidän matkahuolto on n.5€). Lähinä tarjoan siksi, ettäs jos uutta joutuu odottamaan kuukausikaupalla.

Mun exä näyttää vielä makaavan tuusulan jobbareilla. Jotenkin surettaa nähdä auto tuolla :(

Pakko tähän vielä kehaista nykyistä Subarua. Pienikulutuksisin bensa-auto meillä tähän saakka. Suurin kone mitä mulla ollut (2.5i) ja bensa-automaatti-neliveto. Suurin yhden tankin laskettu kulutus tähän mennessä on 8.7l/100km. Verraten, että XWD vei vastaavassa ajossa keskimäärin yli 11l/100km. Mutta se siitä. Sube onkin vain japsi-ämpärimuovi-kikkare.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja letsu »

Oukkei, ompa hyvä tietää. Maanantaina saa toivottavasti lisäinfoa. 84000km kesti nuo. Onneks oli takuu iskareille myyjäliikkeestä. Muistin ite että takuu oli 1 vuosi ja 10000km mutta ku paperista katoin ni oliki 1v ja 20000km :D ja näillä kilometreillä mahtuu takuuseen. 12400km jo kerenny ajaa ostohetkestä.

Joo olen kahtonu että Saabi on Tuusulassa edelleen. Varmasti hyvä pirssi jollekki. Muuten XWD:t on näköjään käyny kaupaksi.

Minäpäs laittelen viestiä kun saan lisätietoa kuinka kauan uusien iskareitten tilaus kestää. Vaivihkaa kerran kysyin että onko iskareita saatavilla ja silloin ainakin tuntu olevan mutta tiedä sitten ku niitä oikeesti tarvis...

Tuohon pienellä kirjotettuun vastaan että on kyllä pieniruokanen :) Turkuun kun tossa mentiin niin ihan semmosella semi-nätillä ajolla sain Saabin menemään 7.3l/100km... Olikin sitte ainutkertanen juttu :D
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Marko A »

letsu kirjoitti:takuu oli 1 vuosi ja 10000km mutta ku paperista katoin ni oliki 1v ja 20000km :D ja näillä kilometreillä mahtuu takuuseen. 12400km jo kerenny ajaa ostohetkestä.
Tuo on aika loisto juttu. Ne kun oli viimeksi marmoritiskillä n.900€/kpl. Sinuna kyllä koettaisin samaan syssyyn selvitellä joko niitä saa tarvikkeina. Vaikka takuu kustantaisikin alkuperäiset niin ihan vastaisen varalle. Kuitenkin vastaavat maksaa toisiin merkkeihin yleensä alle 600€ ja joskus reilustikin alle.
letsu kirjoitti:Joo olen kahtonu että Saabi on Tuusulassa edelleen. Varmasti hyvä pirssi jollekki. Muuten XWD:t on näköjään käyny kaupaksi.
No jos ei XWD kelpais niin ihme juttu se ois. Paras Saabi tähän saakka IMO (en ole NG9-5 XWD:llä ajanut).
letsu kirjoitti:Minäpäs laittelen viestiä kun saan lisätietoa kuinka kauan uusien iskareitten tilaus kestää. Vaivihkaa kerran kysyin että onko iskareita saatavilla ja silloin ainakin tuntu olevan mutta tiedä sitten ku niitä oikeesti tarvis...
Mulle viime syksynä ensin ilmoitettiin, että menee viikkoja. Mutta tulivatkin parissa päivässä.
letsu kirjoitti:Tuohon pienellä kirjotettuun vastaan että on kyllä pieniruokanen :) Turkuun kun tossa mentiin niin ihan semmosella semi-nätillä ajolla sain Saabin menemään 7.3l/100km... Olikin sitte ainutkertanen juttu :D
Pienin meillä tähän saakka ollut 6.9 litraa. Silloinkin oli yksi kilpapyörä katolla, mutta maantieajoa lähes pelkästään. Tän Subarun kulutuksen "salaisuus" on CVT vaihteisto, joka ei nosta taajamassa kulutusta juuri minkään vertaa. Tähän saakka kokonaiskulutus meillä on 8.1litraa (laskettu). Jännä nähdä miten talvella menee, webasto kun löytyy myös autosta.
Viimeksi muokannut Marko A, La Syys 15, 2012 07:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin