XWD juttua...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja patonki »

keisari kirjoitti:Moro Patonki!
Olen sitä mieltä että aina kannattaa vaihtaa pari, varmaan vähän sama nyrkki sääntö pätee kuin iskareissa.....
Tämä "viisaus" 8O ottamatta kantaa XWD:hen vaikka itse ajan sillä....

Tere. Eli järjestelmä ei mene mitenkään sekaisin kahdesta pyörästä,joissa suurempi halkaisija? Olen kysellyt vähän sieltä ja täältä,mutta mistään en ole saanut varmaa tietoa, jotta voisiko järjestelmä luulla jotta kaksi pyörää vetää snadisti tyhjää? Eikös tuon haldexin kuulu mitata etu ja taka akselin renkaiden pyörintäeroa ja lisätä tehoa takapyörille,kun etupyörät lyö tyhjää.
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja keisari »

Juu, juuri näin kuten sanot. Luulen että voisi tulla ongelmaa yhdellä !??
Nyt kokemus perustuu omaan ajoon ja nyt alla 18 " turbiinit joilla menomaittaa.... :mrgreen:
Sait pumpun kohtuu hintaan :D
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Lainaus WIS:stä.

"Mittaamalla pyörännopeuden ohjausyksikkö voi havaita onko jonkin pyörän vierintäsäde poikkeava. Pyöränkoon sopeutus kestää suunnilleen muutamia minuutteja, arvo tallennetaan ohjausyksikköön. Jos pyörät on vaihdettu vierintäsäteeltään toisenlaisiin, esim. etu-/takapyörät vaihdettu keskenään, momentti takapyörille on virheellinen ennen kuin sopeutus on tapahtunut. Tämä voidaan kokea pienenä nykäyksenä/iskuna lähdettäessä liikkeelle.

Jos yksi pyörä poikkeaa muista tiettyä annettua arvoa enemmän, ohjausyksikkö katsoo, että pienikokoinen varapyösä on asennettuna ja sulkee takavedon."

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja patonki »

[quote="Tobbana"]Lainaus WIS:stä.

"Mittaamalla pyörännopeuden ohjausyksikkö voi havaita onko jonkin pyörän vierintäsäde poikkeava. Pyöränkoon sopeutus kestää suunnilleen muutamia minuutteja, arvo tallennetaan ohjausyksikköön. Jos pyörät on vaihdettu vierintäsäteeltään toisenlaisiin, esim. etu-/takapyörät vaihdettu keskenään, momentti takapyörille on virheellinen ennen kuin sopeutus on tapahtunut. Tämä voidaan kokea pienenä nykäyksenä/iskuna lähdettäessä liikkeelle.

Jos yksi pyörä poikkeaa muista tiettyä annettua arvoa enemmän, ohjausyksikkö katsoo, että pienikokoinen varapyösä on asennettuna ja sulkee takavedon."

-Sami[/qu



> Kiitoksia :)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Jäipä iteltä vaihtamatta tuo sisempi suojakumi kun ei omilla vehkeillä saanut vetonivelen mutteria auki. Paukutin kyllä myös pulttipyssyllä, mutta kiinni on ja pysyy. Eikä siellä mitään lukitussokkaakaan näkynyt, kai se on vaan ruoste joka pitää sen kiinni? Täytynee kääntyä huollon apuun ja vaihdattaa molemmille puolille nuo kumit. :(

Onko muuten tietoa mitä soveltamista tarvii, että tuon 9-5 XWD:n takavetarin ulomman suojakumin saa paikalleen? Sisempihän tuosta setistä menee paikalleen ongelmitta kun on samanlainen kuin alkuperäinen.
9³SS Turbo X '08

-Janne
Laivo
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Elo 09, 2007 09:27
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Laivo »

Ei siinä vissiin muuta ollut kuin että se tulee todella lähelle abs anturin johtoa ja joutui laittamaan nippusiteet pitämään johdot kauempana kumeista.
Kilosta alkaa ilo.
Saab 9-3 SS 1.9Ttid 2008
Saab NG 9-5 2.0 aero XWD 2011
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Laivo kirjoitti:Ei siinä vissiin muuta ollut kuin että se tulee todella lähelle abs anturin johtoa ja joutui laittamaan nippusiteet pitämään johdot kauempana kumeista.
Ok, niissä alkuperäisissä ei taida sitä haitariosuutta juurikaan olla ja 9-5:n ulommissa kumeissa taas sitten on.


Onko kellään tarkempaa tietoa noista Nivomateista? Onko ne jossain säädöissä vakiona ja pystyykö niiden alkuasetusta säätämään alemmas? Pitäis tuota perää saada jotenki alas vai odottelenko vaan, että menee rikki ja ostaa normaalit iskarit tilalle? :roll:

Kuva
9³SS Turbo X '08

-Janne
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Kysymys: Irtoaako takavetoakseli/nivel perästä ihan nykäisemällä vai vaatiiko kampeamista?
Tämä elsd:n venttiili kun pitäis saada auki niin vaikuttais onnistuvan sitäkautta helpoiten. Pikkukätinen irrottas sen varmaan purkamatta mitään.

Toinen kysymys: Jos tässä käy niin hassusti, että joutuu alkamaan koko perämurikan vaihtoon niin onnistuuko se ihan, että vanha pois ja uus tilalle vai vaatiiko jotakin tech2:lla opettamista? Jostain luin, että pitäs laittaa vanhasta murikasta se boksi siihen uuteen.

Tutkin äsken autoa altapäin ja eihän se mitään rakettitiedettä näy olevan vaihtaa sitä murikkaa. En käsitä miten ne liikkeessä ryöstää siitä niin käsittämättömiä summia!
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja jjasco »

kar-ra kirjoitti:Kysymys: Irtoaako takavetoakseli/nivel perästä ihan nykäisemällä vai vaatiiko kampeamista?
Tämä elsd:n venttiili kun pitäis saada auki niin vaikuttais onnistuvan sitäkautta helpoiten. Pikkukätinen irrottas sen varmaan purkamatta mitään.

Tutkin äsken autoa altapäin ja eihän se mitään rakettitiedettä näy olevan vaihtaa sitä murikkaa. En käsitä miten ne liikkeessä ryöstää siitä niin käsittämättömiä summia!
Eihän se tosiaan mitenkään haastavalta näytä. Itsellä olis tuo suojakumijumppa. Vetarit tosiaan lähtee perästä irti nykäisemällä tai sitten varovasti kampemalla. Ei niitä taida pystyä pullauttamaan ulos ellei irrota ulompia navoista ja eniten haastetta taitaa aiheuttaa ulompien vetareiden kiinnitys, jos ei ole koskaan avattu. En ole itsekään vielä saanut niitä auki. :D
9³SS Turbo X '08

-Janne
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja keisari »

Noihin nivomatteihin "lyhyt "vastaus!
NVOM. Ovat varmasti ylivoimaisia mutta jostain syystä eivät pitkä kestoisia sekä maksavat abauttiarallaa 800 e pari... mutta 3 vuoden takuu.... :D
Jos ostat "normaalit" iskarit XWD:hen perä putoaa ja kuormaus kesto olematon..... 8O
Itsellä keskiratkaisu ei varamaan paras mahdollinen mutta Hyvät Bilstein B6 iskarit( Procar serviciltä hankittu) sekä metallikoroke palat takajousten väliin jolloin homma rokka, kustannus noin 300 e...
Tai ostat jonku säädettävän "erikois-alustan" josta juttua riittää tällä foorumilla....
Tässä pähkinää kerraksi :mrgreen:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikö Ruotsis oo alkuperäsis osis ikuinen takuu? Ja koska EU, niin Suomen marmoreilla huollattaessa ei ole nokankoputtelua maarajoista. Vai oonko ihan kujalla?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja jjasco »

No nyt on sitten omakohtaista kokemusta NG9-3 XWD:n takavetarien sisempien suojakumien vaihdosta. Vaihdatin siis valtuutetussa Saab-huollossa sisemmät suojakumit ja samalla kun vetarit oli irti niin vaihdettiin perän stefat. Taustatyön, nettifoorumien ja usean ihmisen suosittelemana ostin NG9-5 XWD:n suojakumisarjat PN: 13311878. NG9-5:n sarja on siis reilusti halvempi kuin NG9-3:n. Juttujen mukaan sisemmät olisivat samat tai samanlaiset kuin NG9-3 XWD-sarjassa PN: 93192953. No saivat rempan tehtyä huollossa ja kertoivat, että sisemmät ovat joo päällisin puolin samat, mutta NG9-5:n sarjassa tulevat klemmarit ja sisempi suojakumi ei passaa ihan täysin NG9-3:n vetarin maljaan. Eli olivat joutuneet hakemaan uudet klemmarit pirraamaan maljaa, että saa tripodin pois uuden suojakumin asennusta varten. Sanoivat, että halvemmalla olisi päässy kun olisi hommannut ne kalliimmat oikeat suojakumit, ei olisi tarvinnut maljan pirrailuja jne. No enpä tästä tiennyt kun kaikki puhuu muuta. Ilmeisesti tuossa NG9-3:n sarjassa tuleekin myös ulommat kumit vaikka EPC:n kuvista se ei selviä? Ja tosiaan kun se suojakumi ei ollut täysin istunut siihen maljan uraan niin pitää nyt alkuun seurata, että pysyykö se paikallaan.

Eli vinkkinä itselle, tee taustatyö vielä paremmin ja osta oikeat osat suoraan ellei ole 100% varmuutta, että väärät sopii. Ja onpaha nyt sitten ruostuneet pultit ja mutterit käytetty auki, kuulemma oli tarvinut kaasupilliäki, jota mulla ei ollut.

Mites muilla vastaavat "väärät" suojakumit on pysyneet tai asentuneet kun niitä on luetun perusteella muutkin laitelleet?
9³SS Turbo X '08

-Janne
kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kar-ra »

Heissan!

Mahtaakohan tuossa xwd:ssä olla takapyöränlaakeri sama kuin etuvetosessa? Tuskin.
Googlaillu nuita ja näyttäis olevan niin montaa eri tietoa, että etulaakerikin ois sama jonkun tiedon mukaan.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä se on sama
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Xwd:ssä on sama laakeri edessä ja takana!
93186387 Taitaa olla numero
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin