XWD juttua...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Muutamia kysymyksiä, koska näyttää siltä että etuvetoilu jää taakse ja tekee mieli hankkia XWD (On tässä toisaalta käyty katsomassa Bmw 328 F31 xDriveäkin)

Eli jos kyseessä 2.0T xwd niin käykö siihen vaikkapa 95 aeron kytkin kuten etuvetoiseen?

3" etuvetoisen DP ei taida käydä?

Näkeekö eLsd:n olemassaolon jotenkin rekkarin tai Vinin perusteella?

Mitä muita eroavaisuuksia tulee eteen jos vertaa etuvedon ja xwd virittämistä?

Tarkoitus olisi siis virittää tuo 2.0T jonnekkin 300 hevosvoiman päälle, ellen sitten osta suoraan 2.8T, mutta tällä hetkellä mielummin pysyisin B207ssa
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4844
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Kytkin on tietääkseni sama.
Etovetoisen dp ei käy, koska kulmavaihde tulee tielle.
Vin -> thesaabsite.com, niin löytyy varustetiedot.
XWD tarvitsee etanolipitoisuusanturin, letkut ja johtotöitä, jos meinaa etanolilla ajella, muuten samat juonet kuin vajaavetoisessa.

B207R:n omalla ahtimella pääsee 280hp hujakoille (isommilla suuttimilla), sen jälkeen menee sitten ahdin vaihtoon ja imukärsää avarammaksi.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Käsittääkseni XWD:n kytkin on sama kuin 2.8T:ssä ja NG9-5:ssä, jos Saabeista puhutaan. Löytyy myös Opel, Vauxhall, Buick jne. GM-sukuisista.
Pitäis kestää hyvin 300 hp:n luokassa olevan koneen väännöt, jos on kunnossa eli ei kannata turhaan alkaa uutta kytkintä hankkimaan.

Putkiston osat on eri numeroilla kuin etuvetoisissa kuten Tobbana jo DP:stä totesi. Takapäässä pitää Haldex-murikkaa kiertää, joten ei taida helposti saada soviteltua etuvetoisen putkia sinne.

Helpoimmalla pääsee tuohon max. 280 hp:n teholuokkaan, jos hommaa 2.0T XWD BioPowerin. Siihen ei tarvitse vaihtaa muuta kuin 500 cc kokoluokan suuttimet ja sopiva softa.

Kannattaa lukea läpi tämä keskustelu:

viewtopic.php?f=15&t=144328
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."

lentäväsaabisti
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

pohojalainen kirjoitti:
Su Huhti 14, 2019 16:57
Käsittääkseni XWD:n kytkin on sama kuin 2.8T:ssä ja NG9-5:ssä, jos Saabeista puhutaan. Löytyy myös Opel, Vauxhall, Buick jne. GM-sukuisista.
Pitäis kestää hyvin 300 hp:n luokassa olevan koneen väännöt, jos on kunnossa eli ei kannata turhaan alkaa uutta kytkintä hankkimaan.

Putkiston osat on eri numeroilla kuin etuvetoisissa kuten Tobbana jo DP:stä totesi. Takapäässä pitää Haldex-murikkaa kiertää, joten ei taida helposti saada soviteltua etuvetoisen putkia sinne.

Helpoimmalla pääsee tuohon max. 280 hp:n teholuokkaan, jos hommaa 2.0T XWD BioPowerin. Siihen ei tarvitse vaihtaa muuta kuin 500 cc kokoluokan suuttimet ja sopiva softa.

Kannattaa lukea läpi tämä keskustelu:

viewtopic.php?f=15&t=144328
Kiitoksia!

Tuota ketjua on tullut tavattua myös, lähinnä silloin kun tähän omaani vaihdoin 16T, 3" DP ja muut rojut. 16T siis tulee myös tulevaan.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09

Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kevyt ininä kuuluu jostain, kun auto on liikkeessä.
Vähän samanlainen, kun polkupyörän rengas hankaa johonkin. Alkaa 30kmh nopudesta ja jatkuu siitä noin 60kmh jonnka jälkeen ei kuulu
Loppuu kun seinään 30kmh ala puolella. Jarruttelu ei hävitä ininää, eikä mutkittelu. Ei ole vaihteesta riippuvainen. Laatikko on automaatti.
9-3 SC 2,8 turbo XWD Hirsch
9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Se ei pelaa joka pelkää: lyhyehkön harkinnan jälkeen noudin Pirkanmaalta 142k ajetun nelipotku 9-3X:n. Huoltokirjan mukaan haldexin öljyt vaihdettu ensimmäisen kerran 115k kohdalla ja toistamiseen juuri ennen myyntiä kun pumppu oli porsinut. Tällä hetkellä ei siis vikoja päällä, mutta perän kestohan se varmaan painajaisiin vielä hiipii.

Kävi myös se perinteinen, eli ostoa seuraavana päivänä (=tänään) ilmestyi vastaava auto myyntiin 30k vähemmän ajettuna ja itselleni mieluisammalla automaattilootalla samaan hintaan - oli jäänyt hakuagentti päälle ja ensimmäinen fiilis tietysti "ei voi olla totta!" Varsinkin kun vasta kotimatkalla alkoi aavistuksen ärsyttää uuden tulokkaan pakoäänet, jotka varsinkin 6-vaihteella moottorijarrulla ovat melko inhalla taajuudella tapahtuvaa voimakasta pörinää. Mutta upea autohan tuo on kaikesta huolimatta!

Cruor
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja Cruor »

myrtonen kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 07:38
Se ei pelaa joka pelkää: lyhyehkön harkinnan jälkeen noudin Pirkanmaalta 142k ajetun nelipotku 9-3X:n. Huoltokirjan mukaan haldexin öljyt vaihdettu ensimmäisen kerran 115k kohdalla ja toistamiseen juuri ennen myyntiä kun pumppu oli porsinut. Tällä hetkellä ei siis vikoja päällä, mutta perän kestohan se varmaan painajaisiin vielä hiipii.

Kävi myös se perinteinen, eli ostoa seuraavana päivänä (=tänään) ilmestyi vastaava auto myyntiin 30k vähemmän ajettuna ja itselleni mieluisammalla automaattilootalla samaan hintaan - oli jäänyt hakuagentti päälle ja ensimmäinen fiilis tietysti "ei voi olla totta!" Varsinkin kun vasta kotimatkalla alkoi aavistuksen ärsyttää uuden tulokkaan pakoäänet, jotka varsinkin 6-vaihteella moottorijarrulla ovat melko inhalla taajuudella tapahtuvaa voimakasta pörinää. Mutta upea autohan tuo on kaikesta huolimatta!
Kyseisestä pirkanmaan autosta laittelin sähköpostia liikkeeseen ja kyselin runkonumeroa, että olisi saanut vakoiltua tarkat varustetiedot. Vastausta ei kuulunut lienee yllä mainitusta syystä :D

Huomasin myös tuon 119tkm ajetun automaatin Varkaudessa ja kävin sitä juuri äsken katsomassa ja ajamassa. Auto oli erittäin siistissä kunnossa ja tehdasvarusteet viimesenpäälle, MUTTA, voimalinjasta kuului satunnaisesti selkeä lonksaus kun lähti vedättämään. Auto jäi liikkeeseen. Jatketaan etsiskelyä...
Matti Penttinen #1807 | Intsaab2021.com
9-3X 2.0T BioPower XWD -10
900 T16 Trionic 5.5 3d -89

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Tuleekos nelivedon osista aina "Service XWD" -ilmoitus vai sytyttääkö noihin liittyvät viat myös pelkän CE-valon?

Kolmantena päivänä hankinnasta tuo ym. kone sytytti normaalikiihdytyksessä vikavalon, mutta auto tuntuu toimivan samalla lailla kun siihenkin asti. Epäilin, että jos pelkkä solenoidi on vaihdettu, ei sen jumittumisen aiheuttaja varmaankaan ole poistunut pelkällä haldex-öljynvaihdolla.

pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Ei palanut CE-valo minulla kun "Service XWD" -ilmoitus tuli lähes päivittäin. Vikakoodi oli juurikin tuo jumiutunut solenoid valve.

Ilmoitus poistui Haldexin öljy ja suodatin vaihtamalla. Luultavasti öljyssä oleva sakka aiheuttaa tuon venttiilin jumiutumisen eli ei itse venttiilissä mitään vikaa taida olla.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Auton alustan ropellus epäilyttää, joten mittasin korot. Pyörän navoista lokarin kaareen näyttäisi olevan etuakselilla 9-3x:ssä 38cm ja takana 37cm, mites muilla?

pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Edessä 40 ja takana 37. Vakio 9-3X alusta ja ehjät Nivomatit.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja myrtonen »

Tällä kertaa CE-valo toi koodin P2636 (polttoainetantureiden määrätieto ristiriitainen) ja hetkeä myöhemmin sammui moottori eikä enää käynnistynyt ennen tankkausta. Tankkia täyttäessä ainetta meni 61 litran tankkiin vain 47 litraa, joten päättelyketju on seuraava:
1. Bensapumpuun liitetty alipaineletku ei toimi oikein joten tankin kauemmalle lohkolle jää bensaa kun polttoaineen taso menee satulan keskikorokkeen alle eikä se pääse enää siirtymään pumpun puolelle tankkia
2. Tankin molemmilla puolilla olevat anturit näyttävät kyllä oikein, mutta eivät sitä miten bensamittari on ohjelmoitu koska toisella puolella bensaa on huomattavasti enemmän -> vikakoodi

Tässähän tulee siis kyseeseen Saabille sopivasti lentokonemaailmasta tuttu "unused fuel" eli rakenteisiin jäävä polttoaineen määrä on huomioitava reittisuunnittelussa. 8) Taitaa olla melko harvinainen ongelma kun netistä ei löytynyt vastauksia edes sinne päin, saabcentralista kyllä yksi vastaava ongelma.

rte
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 13:01

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja rte »

Saab 9-3X XWD eLSD BioPower (vm. 2010) oirehtii XWD:n osalta. Vian paikallistaminen käynnissä. Oireena käännyttäessä selvästi havaittavissa oleva rutina/nytkähtely. Oireet ovat lisääntyneet ajan mittaan. Suoraan ajettaessa oireita ei ole. Tech ei näytä mitään vikakoodeja.

Seuraavia asioita jo kokeiltu.
  • Jos XWD:n ohjausyksikön ja pumpun kytkee irti, niin oireet häviävät. Tosin "Service XWD" ilmoitus ilmestyy SID:n näyttöön, kun RDCM-yksikkö ei ole kiinni väylässä.
  • Jos XWD:n ohjausyksikkö ja pumppu ovat kytkettynä mutta eLSD:n venttiilin sähköpistoke irti, niin oireita ei ole. Mutta Tech kertoo, että eLSD:n virtapiiri on avoin. Oma arvaus on se, että avoin virtapiiri saa aikaan sen, että XWD menee suojaustilaan eikä XWD ole siten päällä lainkaan.
  • XWD:n sähköpumpun vastus näyttää olevan 4,1 ohmia. Pumppu rikki/menossa rikki? WIS sanoo pumpun vastukseksi 12,6 ohmia 20 asteen lämpötilassa. Sen sijaan elekma.com kauppaa "Borgwarnerin Haldex-yhteensopivia nelivetotuotteita" ja heidän sivullaan (https://www.elekma.com/haldex-mittaus) mainitaan Saab/Opel-pumpun resistanssiksi 5,1 ohmia.
Paljonko XWD:n sähköpumpun resistanssi pitäisi olla normaalikuntoisena?

XWD:n ohjausyksikköä en ole avannut mutta sekin pitänee tehdä, jotta näkee onko piirilevy kunnossa.

Olisiko vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla, jotta saisi selville mikä vian aiheuttaa?

pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Haldexin öljyn ja suodattimen vaihtoa ehdotan, jos ei ole äskettäin tehty. Samalla huollellinen sakkojen poisto öljytilasta.

Oireista päätelleen takatasauspyörästö saattaa jäädä lukitukseen luultavasti ELSD-venttiilin jumiutumisesta johtuen. Syynä mahdollinen sakka öljyssä. Omassa XWD:ssä öljynvaihto auttoi kun keskilukon solenoid valve jumitteli.

Techillä mitattuna Haldex-pumppu näytti ottavan virtaa noin 3 A eli tuo 4-5 ohmia on luultavasti normaalisti toimivan pumpun resistanssi.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."

rte
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 13:01

Re: XWD juttua...

Viesti Kirjoittaja rte »

Haldexin öljy ja suodatin vaihdettu n. 10000 km sitten. Silloin poistin sakan öljytilasta.

Täytynee yrittää testata tuon ELSD-venttiilin toiminta.

Vastaa Viestiin