Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
juhovat
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 06, 2011 13:57

Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja juhovat »

Hei kaikille,

auton vaihto on kohdallani erittäin ajankohtainen ja eräs 2006 SAAB 9-3 1.8t SC olisi kiikarissa. Tuossa kyseisessä autossa on Linear varustetaso ja lisäksi se on Turbo Pilot -malli. Kyseessä on vielä se sisältä hieman päivitetty malli tuosta ennen faceliftiä kokeneesta mallista. Autolla on ajettu 142tkm ja edellisen omistajan mukaan auton kanssa ei ole ollut ongelmia muuta kuin aivan alkukilometreillä. Tällöin autoon oli jouduttu vaihtamaan alatukivarsi taakse. Muuten on tarvinnut käyttää vain määräaikaishuollossa. Auto on myös K1:sen 70 -kohtaisesti kuntotarkastama. Hintaa autolla on 12900€. Autolla olisi tarkoitus ajaa vielä ainakin muutama vuosi ja reilusti yli 200tkm.
Olen nyt asian tiimoilta selaillut nettiä ja lukenut tältäkin foorumilta tietoa kyseisen asian tiimoilta. Tietooni on tullut mm. ,että tämän tyypin autoissa on ala- ja ylätukivarsissa, jousituksissa, iskareissa ja kääntölaakereissa ollut vikoja. Kysymykset siis kuuluvatkin, että mitenkä tuon verran ajetut 9-3:set ovat kestäneet ja tulevat kestämään? Haluaisin tietää myös kuinka nämä tämäntyyppiset autot lähtevät pakkasella käyntiin sillä itselläni on harvoin mahdollisuus pistää auto lämpiämään. Auto olisi ensimmäinen SAAB kohdallani, joten olisin kiitollinen asiallisista kommenteista. Olisi myös mukava, jos jollain olisi jotain järkevää näkemystä varaosien riittoisuudesta ottaen huomioon SAABin nykytilanteen. Kiitos jo etukäteen kaikista vastauksista.

Terveisin
Saabismiin mahdollisesti sairastunut
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja -pete »

Itselläni on juuri samanlainen ja samanvuotinen "pappalineaari". Vectoriin tai Aeroon verrattuna säälittävä varustelu, mutta taas moneen muuhun merkkiin vertailtaessa varusteita löytyykin kasapäin jopa näistä "hinnat alkaen" -malleista. Tehoa on perusversiossa normaalikäyttöön monen mielestä ihan riittävästi, mutta jos jossain vaiheessa sitä haluaa lisää, se onnistuu yksinkertaisesti pelkästään moottorin ohjaussoftan vaihdolla. Softaa myyvät kaupalliset tahot, mutta foorumilta löyty myös edullisempia vaihtoehtoja. Myös Biopower-autoksi muuttaminen onnistuu pelkällä softan vaihdolla.

Itselle on taakse vaihdettu yksi ylätukivarsi ja eteen jouset + kääntölaakerit, mutta muuten ei ole ollut mitään ongelmia (kop kop). Mikäli aiot pitää autoa itselläsi useamman vuoden, niin öljynvaihtoväli (30 tkm tai yksi vuosi) kannattaa esimerkiksi puolittaa.

Talviautoilussa on tasan kaksi puolta. Auto lähtee käyntiin joka kerta, jos vain akussa on virtaa. Sisälämpö nousee miellyttävälle tasolle nopeasti. Ajaminen on helppoa ja vakaata lumisellakin tiellä. Mutta sitten toisaalta löytyy raivostuttava ominaisuus, jossa kovilla pakkasilla ajotietokone ahdistuu ja vilkuttaa kylmissään kaikki keksimänsä herjat kerralla ja pimentää nopeusmittarin. Lue lisää täältä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=93351. Vaarallisuuden sijasta kyse siis on ärsyttävästä ominaisuudesta. Ja siitäkin huolimatta pidän omaa autoani mainiona talviautona.

Varaosien saatavuudesta en itse osaa olla huolissani. Oikeasti.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Varaosat ovat halvempia Opelin nimellä (tukivarret, puslat, jouset, iskarit, jarrut, navat jne.), joten saatavuus lienee jatkossakin hyvä. Tarkemmin varmaan tietävät tuolla UG-foorumilla, jonne on linkki allekirjoituksessani.

Kylmäkäynnistyvyyttä voisi pohjoisen pojat konsultoida paremmin, itse olen käynnistellyt lämmittämättä näitä vain -34 asteesta, niin bensakoneita kuin TTiD:tä. :lol: Jos akku on kunnossa, niin aina on lähtenyt.

Vikailmoituksia en ole meidän läpi käymistä 4:stä yksilöstä koskaan saanut pakkasen takia.

Suosittelen vielä tutkailemaan audio-puolta, siitä kuitenkin ilmaannut rutisemaan, mikäli autossa ei ole vähintään sitä 7 kaiuttimen järjestelmää. Mainitsit sisäpuolen faceliftistä, ettei auto vain olisi MY07, käyttöönotettu heinäkuun jälkeen 06? Yhtä kaikki se 7 kaiutinta on minimi tai muuten vituttaa..
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Samanlainen laitos löytyy minultakin, ostettu samoilla kilometreillä muutama vuosi sitten :). Vakioviat löytyy, eli eteen on iskarit vaihdettu kolinan vuoksi sekä oston yhteydessä, että noin kuukausi sitten toisen kerran (kesto: 70 tkm). Kääntölaakerit toki samalla... Lisäksi vasen ylätukivarsi on mennyt vaihtoon katsastusmiehen huomautettua välyksestä, ja vasen etujousi katkesi taannoin. Kampiakselin asentoanturi on myöskin vaihdettu, syynä auton käynnistysongelmat pari kesää sitten. Viime huollossa uusin rikkinäisen säteilylämmittimen vastuksen. Autolla olen ajellut vajaat 3 vuotta ja sinä aikana 73tkm.

Talvella lähtee satavarmasti käyntiin ilman lämmitystä (viime talvena oli jo tuo vastus rikki, en tietenkään tajunnut sitä kuin vasta lopputalvesta...), parhaimmillaan jostain -35 asteesta olen veivannut hurisemaan. Talvella ESP/ABS pumppu on pitänyt pientä mekkalaa renkaiden pyöriessä tyhjää, tämä on myös yleinen vaiva näissä vehkeissä. Lisäksi kovilla pakkasilla voit päästä ihailemaan hienoa diskoshowta kun takavalot välkähtelevät käynnistyksen jälkeen kunnes hieman lämpenevät ja asettuvat.

Öljyjä olen vaihdellut 15 tkm välein.

Ristom:n maininta audiojärjestelmästä kannattaa ottaa tosissaan. Itselläni on 7 kaiuttimen versio ja se on ihan jees, mutta 4 kaiuttimen rousku on kuulemma aivan kaamea. Lisäksi, mulla on MY06, käyttöönotettu kesäkuussa 2006, ja siinä ei ole sisälle tehty vielä faceliftiä. Vuosimallisi voi siis oikeasti olla MY07.
9³ SC 1.8t
juhovat
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 06, 2011 13:57

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja juhovat »

Kiitos aivan turkasen paljon kaikille teille erittäin hyvistä kirjoituksista. Noista tiedoista on apua mulle paljon. Pitää ottaa nuo kaikki seikat huomioon kun menen autoa kokemaan. Kysyisin vielä, että miten nuo iskari-, jousi- ja laakeriviat oireilevat muuten kuin kolinallaan?
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Iskarit eivät oirele (ainakaan minun tapauksessa) mitenkään muuten kuin "lotisemalla" jo hitaassa vauhdissa epätasaisuuksiin ajettaessa. Kävin jopa katsastuksessa noilla kolisevilla iskareilla, iskaritestissä ei löytynyt mitään eikä katsastusmieskään löytänyt minkäänlaisia ulkoisia oireita vaikka kuinka pyysin etsimään niitä.

Jousen katkeamistakaan ei ilmeisesti aina huomaa ajo-ominaisuuksista. Itselläni kävi niin, että jousi katkesi parkkipaikalla autoa kääntäessä, ja hiljaisessa vauhdissa kuulin pamauksen. Ylin kierre meni poikki ja rikkoi samalla kääntölaakerin. Ajelin sen jälkeen kesälomareissulta kotia 350 kilometriä, ja auto käyttäytyi aivan normaalisti. Usealla foorumilaisella jousi on katkennut alapäästä, jolloin kääntölaakerikin luultavasti pysyy ehjänä.

Olikos näin, että kääntölaakeriviat löytää parhaiten kun kääntelee rattia auton ollessa paikallaan ja kuuntelee onko ylimääräisiä narinoita, rahinoita tai jousen vonkumisia. Mulla ei ole kääntölaakereissa sinänsä ollut kulumisesta johtuvaa vikaa, ne vaan kannattanee vaihtaa aina samalla kun vaihtaa iskarit tai jouset (samalla vaivalla menee, ja osa ei ole kallis).

Vikalistaan muuten vielä yksi juttu (joka on vielä korjaamattakin itselläni...): kuskin penkinlämmittimen vastus on luultavasti oikosessa, penkinlämmitintä ei käytännössä pysty käyttämään ollenkaan, vastus lämpenee samantien polttavan kuumaksi ja on tehnyt jo pientä reikää penkin pehmusteisiin (ei näy päällepäin). Korjaus on pienimuotoinen urakka, ja merkkihuollossa lämmityselementin vaihdosta perivät töineen n. 400 euroa (Oulun Aine, kysytty viime talvena). Täältä foorumiltakin löytyy tietoa, samainen vika ilmennyt muutamalla muullakin.

Kannattaa hakea foorumilta vanhoja viestejä hakusanoilla "etuiskari", "kääntölaakeri", "kolina", "ESP", jne., tietoa löytyy todella paljon :).

Ainiin, loppukaneettina, kaikista tyyppivioistaan huolimatta, Saab on loistava auto!
9³ SC 1.8t
juhovat
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 06, 2011 13:57

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja juhovat »

Pitää testata nuo parkkipaikkakääntelyt ja muutenkin perusteellisesti tutkia autoa.
Tuo auto tosiaan on MY07, en tiedä onko sillä sitten mitään vaikutusta mahdollisesti tuohon äänentoisopuoleen? Vielä sellainen, että mistä tietää onko kyseessä se 4 vai 7 kaiuttimen versio( säädöt, kaiuttimien paikat...)?
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja Nypa »

juhovat kirjoitti:Pitää testata nuo parkkipaikkakääntelyt ja muutenkin perusteellisesti tutkia autoa.
Tuo auto tosiaan on MY07, en tiedä onko sillä sitten mitään vaikutusta mahdollisesti tuohon äänentoisopuoleen? Vielä sellainen, että mistä tietää onko kyseessä se 4 vai 7 kaiuttimen versio( säädöt, kaiuttimien paikat...)?
7:ssa löytyy kaiuttimet ovista sekä kojelaudan keskimmäiseltä paikalta (siis muiden lisäksi). Kuuntele. Olikos niin, että lisävahvistin on takakontissa tuossa vuosimallissa?
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
juhovat
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 06, 2011 13:57

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja juhovat »

Kiitos, pitää kuunnella kunhan menen. Yksi kysymys heräsi mielessäni noiden iskari-, laakeri-, jousi-, tukivarsiremppojen hinnoista. Joku jolla kuranttia tietoa niistä, arvostaisin suuresti.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Ei välttämättä aivan tarkkoja hintoja, mutta suuntaa antavia:

Etuiskarit + kääntölaakerit: osat originaalitavarana yhteensä n. 325 euroa (josta iskarit about 135 euroa / kpl). Työt Oulun merkkiliikkeessä 150 euroa...

Etujouset: tarvikkeena yht. 120 euroa (esim. Tarviketorilta löytyy), vaihtotyötä saa varata ainakin pari tuntia.

Täältä löytyy lisää joitain muita kerättyjä hintoja: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=114762
9³ SC 1.8t
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja -pete »

Varaosien hankintavinkkinä vielä Pro-Carservice Jyväskylästä. (http://www.pro-carservice.com/).

Klubikortilla alennusta osista. Vink vink.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

juhovat kirjoitti:Kiitos, pitää kuunnella kunhan menen. Yksi kysymys heräsi mielessäni noiden iskari-, laakeri-, jousi-, tukivarsiremppojen hinnoista. Joku jolla kuranttia tietoa niistä, arvostaisin suuresti.
Tuurilla saatat saada vielä tuohon vuosimalliin tehtaan sport-alustan kaikkine asennuksineen, pyöränsuuntauksineen+kääntölaakereineen alle tonnilla.
Kannattaa kysäistä Saapin liikkeeltä tarjousta.
Siinä tulee jouset, iskarit ja kallistuksenvakaajat pakettina.
Madallus on maltillinen -10mm ja milliä paksumpien vakaajien etu tulee esille juuuri motarivauhdeissa, esim. sivutuuli ei pääse keinuttamaan autoa niin paljon.
Samaan tietysti päästään jäykemmillä iskareilla, mutta mukavuuden kustannuksella, toisaalta taas jäykemmät vakaajat tehostaa toispuoleista heittoa ja nyt tämä alkaa mennä ot:ksi.
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Tuosta vm.2006 SC: http://www.nettiauto.com/saab/9-3/4320337

Voin kertoa sisäpiiritietona että autoon on vaihdettu öljyt 135000 km:n kohdalla toisin kuin väittävät (huoltokirjan lopussa ylimääräisissä ölynvaihdoissa merkintä). Lisäksi autossa seitsemän kaiuttimen audio (JBL:n GTO328:t etunurkkiin asennettuna) ja autossa sekä säteilylämmitin että jälkiasennettu KAUKO-OHJATTAVA eber (joka on muuten todella herkku). Piti vaihtaa TTiD saappiin ku kilometrejä tulee nykyään aika runsaasti.

P.S. avaimet ovat kyllä vähän huonossa hapessa.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4638
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihan hurjan kova homma ei ole parantaa tuota 4-kaiuttimen audiota paremmaksi, jos sellainen sattuu muuten sopivassa autossa olemaan. Sen parantaminen onnistuu Saabin omilla laitteilla, mutta myös ihan erillisillä vahvistimilla ja kaiuttimilla.

Omasta puolestani voin todeta, että parantamalla itse normaaleilla autohifitarvikkeilla saa paremman lopputuloksen kuin Saabin 7-kaiuttimen alkuperäissysteemissä. Jopa vielä edullisemminkin, jos itse tekee asennustyön. Juttua tämän tiimoilta löytyy paljon mm. vahvistimien, kaiuttimien ja linjamuuntimien valintaa koskien.

Nuo iskari, kääntölaakeri, jousi ja takaylätukivarsiongelmat eivät nekään ole loppujen lopuksi pahoja hommia pistää vaikka kerralla kaikki kuntoon. Myös tästä löytyy paljon tarinaa mm. alustasarjojen vaihdosta jne.

Kun audio- ja alustapuoli on kunnossa, niin autohan on tosi mahtava. En itse keksi, että millä saman hintaluokan muulla automerkillä haluaisin ajaa :) .
Niin ... ja tehoa saa lisää "virikaupasta", jos nyt ei melkein miten paljon vaan, niin ainakin rutkasti vakiota enemmän.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
juhovat
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 06, 2011 13:57

Re: Mahdollinen vaihto saab 9-3:een (1.8t 2006 SC)

Viesti Kirjoittaja juhovat »

Kiitos kaikille kirjoittaneille todella paljon, nyt on hyvä mennä kokemaan kun tietää mitä katsoa. Katsotaan mihinkä lopulta päädyn.

Terveisin
JV
Vastaa Viestiin