Öljyvuoto 93 2,0 t

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kari j
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Marras 05, 2011 13:21

Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja kari j »

Onko jollain kokemuksia, mistä öljyvuoto koneesta voisi tulla? Tuleeko kampiakselin päästä vai jostain muualta? Ilmeisesti tyyppivika? (ei viittis purkaa koko konetta) T:KariJ.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja tosu »

Onko märkä ohjaustehostimen läheltä? Ohjautehostimen säiliön ylitulviminen varmaan yleisin vuotopaikka. Juttua tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... tehostimen
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
kari j
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Marras 05, 2011 13:21

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja kari j »

jakopään puolelta märkä, laturi yltäpäältä öljyssä.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja alustar »

kari j kirjoitti:jakopään puolelta märkä, laturi yltäpäältä öljyssä.

Onko laturi koneen takana vai edessä ? Luulempa, että kyse on 9400 korisesta 93:sta..
SAAB 99 -83 GL
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Myös mulla tuossa ysikolmosessa jokin öljyvuoto ilmaantunut koneen vasemmalle reunalle (keulastapäin katsottuna). Hihnan mukana lennellyt roiskeita ympäriinsä, joten vaikea sanoa mistä kohtaa vuotaa :roll:
Onko tuolla jokin peruspaikka, joka porsii? Kampiakselin stefa tai jokin muu??? Selvisikö kari j:lle mistä tuo öljyvuoto johtui?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja Nypa »

120tkm huollossa apulaitehihnaa vaihdettaessa mulle soitettiin, että (muistaakseni) öljypumpun akselin stefa falskaa. Pientä vuotoa oli havaittavissa ja kehottivat, että kannattaa vaihtaa tässä samalla kun siellä suunnilla touhutaan. Eli voiskohan olla samaa oiretta (toki pahempana jo) ap:n tapauksessa..
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

toni1976 kirjoitti:Myös mulla tuossa ysikolmosessa jokin öljyvuoto ilmaantunut koneen vasemmalle reunalle (keulastapäin katsottuna). Hihnan mukana lennellyt roiskeita ympäriinsä, joten vaikea sanoa mistä kohtaa vuotaa :roll:
Onko tuolla jokin peruspaikka, joka porsii? Kampiakselin stefa tai jokin muu??? Selvisikö kari j:lle mistä tuo öljyvuoto johtui?
Veikkaan kampiakselin stefaa. Omassa oli koko koneen pääty ja sen vieressä ja alla olevat rakenteet öljyssä - turhankin kauan - eikä vuotopaikkaa ainakaan meikäläinen saanut sotkusta pääteltyä. Sottaisesta ulkoasusta huolimatta oli aika niukka vuoto, sillä maassa ei näkynyt koskaan mitään ja öljytikusta ei juurikaan huomannut vähenemistä. Ilmeisesti pieni öljymäärä levisi hihnapyörien ja apulaitehihnan avustamana tehokkaasti ja osittain kuivahti ajon aikana. Stefa on halpa osa ja WISin ohjeilla näppärä saabisti vaihtaa sen itsekin, mutta tuskin tuo kovin monen tunnin työ on korjaamollakaan.

Minulla katkesi myös melko uusi apulaitehihna ja epäilen, että se johtui tuosta öljyyntymisestä ja normaalia nopeammasta haurastumisesta. Eli kannattaa kyllä vuoto hoitaa kuntoon, vaikka siitä ei näyttäsi olevan muuta kuin esteettistä haittaa.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
THomaX
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 08:55
Paikkakunta: Kaarina

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja THomaX »

pohojalainen kirjoitti:
toni1976 kirjoitti:Myös mulla tuossa ysikolmosessa jokin öljyvuoto ilmaantunut koneen vasemmalle reunalle (keulastapäin katsottuna). Hihnan mukana lennellyt roiskeita ympäriinsä, joten vaikea sanoa mistä kohtaa vuotaa :roll:
Onko tuolla jokin peruspaikka, joka porsii? Kampiakselin stefa tai jokin muu??? Selvisikö kari j:lle mistä tuo öljyvuoto johtui?
Veikkaan kampiakselin stefaa. Omassa oli koko koneen pääty ja sen vieressä ja alla olevat rakenteet öljyssä - turhankin kauan - eikä vuotopaikkaa ainakaan meikäläinen saanut sotkusta pääteltyä. Sottaisesta ulkoasusta huolimatta oli aika niukka vuoto, sillä maassa ei näkynyt koskaan mitään ja öljytikusta ei juurikaan huomannut vähenemistä. Ilmeisesti pieni öljymäärä levisi hihnapyörien ja apulaitehihnan avustamana tehokkaasti ja osittain kuivahti ajon aikana. Stefa on halpa osa ja WISin ohjeilla näppärä saabisti vaihtaa sen itsekin, mutta tuskin tuo kovin monen tunnin työ on korjaamollakaan.

Minulla katkesi myös melko uusi apulaitehihna ja epäilen, että se johtui tuosta öljyyntymisestä ja normaalia nopeammasta haurastumisesta. Eli kannattaa kyllä vuoto hoitaa kuntoon, vaikka siitä ei näyttäsi olevan muuta kuin esteettistä haittaa.
Mulla kanssa ysikolmosessa oli moottorin edestä katsottuna vasen pää öljystä märkä ja minullakin katkesi hihna ennen aikojaan. Kampiakselin stefa vuosi, hyvin vähän, vaan vuosi kuitenkin. Tossa "lähikorjaamolla" uusi stefa ja hihna vaihtotöineen 115e. Mittarissa vaihtohetkellä 94tkm.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Täällä taitaa vuotaa kampi molemmista stefoistaan. Auto siis tuo 1.8t.
Jakopään puoli kai onnistuu suht helposti, mutta entäs laatikon puoli? Auto on onneksi automaattilaatikolla, ettei kytkimen lipsumisesta ole heti pelkoa. Vuoto kuitenkin niin runsasta, että öljynmäärä laskee tikussa ja maahan jää lätäkkö. Ja arvatkaas vuotaako se laatikon puoli enemmän... :evil:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mikko-83-lpr
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja mikko-83-lpr »

joo sama homma oli tuossa taannoin että vuoti kampparin stefa jakopäästä.. venytin sitä vaihtamista jonku kuukauden ku ei se nyt niin kovin paljoo vuotanu mut se venytys makso yhen haurastuneen sisemmän murroksen suojakumin ku öljy pääs roiskumaan suoraan kumille.. :?
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja karg »

Laatikon puolella voi vuotaa toi aiemmin mainittu ohjaustehostimen säiliön kohta TAI myös sen toisen nokan pääty, mikä käyttää jarrutehostimen alipainepumppua, kuten omassani oli tilanne. Kantsii katella vähän tarkemmin, että mistä kohtaa valuu. Etummaisen nokan päähän tulee 17x30x7 stefa, taaempaan pumpun kanteen tiiviste numero 55561100.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tehostin ei ainakaan tulvi. "Kytkinkopasta" tuo märkyys kuitenkin näyttää tulevan.
Hinta-arviota kyselin ko rempalle ja n.700e oli työ plus osat. :oops: Eli vuotakoon perkele vielä...
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja karg »

Vuotaako se koneen etuosasta vai ennemminkin takaosasta (kun katsotaan keulasta päin)? Toi mainitsemani pumpun kannen tiiiviste voi vuotaa alareunasta, jolloin vuoto on hiukan hankala äkkikatsomalla paikantaa. Meikällä se valutteli kans lätäkköä hiljakseen, ja piti vähän aikaa väijyä että keksi mistä se kusi. Koneen "takaosa" ja pohja oli koko ajan öljyinen. Liikennevaloissa tuntui yleensä öljyn käryä, kun tippoja putoili jotain reittiä pitkin putken päälle.
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Täällä kans on SC 2,0t MY2007 (ajettu noin 128 tkm) alkanut joskus kesällä jättää öljyläikkää alleen. Katsastuksessa kun kävin muutama viikko sitten niin alhaalta ihan märkä öljystä, meni kuitenkin kastatuksesta läpi kun kaikki toimii. Diagnoosi Länsiauton Magneetilta että mootoriöljyä on, niin sotassa että ei pysty sanomaan mistä tarkalleen vuotaa, nyt moottorin alapuoli pesty ja kohta takaisin näyttämään josko se vuodon paikka kohdentuisi. Epäillään takastefaa tai vetarin stefaa.

Autoilu on ihanan kallista mut en mää tästä Saabista luovu :mrgreen:
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyvuoto 93 2,0 t

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni »

Niinhän se oli että takastefa vuotaa. Stefa vaihtoon ens viikolla.
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07
Vastaa Viestiin