Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Eberi polttoainelinjan vetoa vaille asennettuna. Laite mahtui oikean etupyörän eteen. Rungossa oli 2kpl 8mm ruuvi joiden alle sai kiinnitysraudat. Puskurin helmaan piti tehdä pieni kolo pakoputkelle ja alusmuovista leikkasin n20x20cm palan pois. Nyt ilmanotto ja pakoputki on ehkä 5-10mm alempana kuin puskurin helma, mutta aika näyttää onko ne joka katukiveyksessä kiinni.
Vesiputket sain vedettyä vaihteiston yli apurungon päällä sekä kyljessä eberille. Jarrutehostimen seudulla tila meinasi loppua kesken, mutta toisen letkun sai pujotettua jarrusylinterin alle pienellä jarruputkien taittamisella.
Sähkön otin suoraan akun navoista erilliselle akukkotelossa olevalle sulakerasialle. Siltä virta menee eberille sekä käynnistysnapilla. Napin sain sovitettua radion alle pienellä hammaslääkärin poralla.
Vielä jos saisi polttoainetta pesään niin alkaisi saabi lämmetä. Pakoputkeen joudun vielä kiertämään jotain eristettä sillä putki menee n.3cm päästä ahtoputkea/letkua.
Vesiputket sain vedettyä vaihteiston yli apurungon päällä sekä kyljessä eberille. Jarrutehostimen seudulla tila meinasi loppua kesken, mutta toisen letkun sai pujotettua jarrusylinterin alle pienellä jarruputkien taittamisella.
Sähkön otin suoraan akun navoista erilliselle akukkotelossa olevalle sulakerasialle. Siltä virta menee eberille sekä käynnistysnapilla. Napin sain sovitettua radion alle pienellä hammaslääkärin poralla.
Vielä jos saisi polttoainetta pesään niin alkaisi saabi lämmetä. Pakoputkeen joudun vielä kiertämään jotain eristettä sillä putki menee n.3cm päästä ahtoputkea/letkua.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Nyt pöhistää. Ja tarkenee.
Pakoputkelle pitänee tehdä kannake, sillä haitariputki voi laskeutua alaspäin eristeliinan painosta. Ja ehkä se ajastinkello pitää hommata joskus tulevaisuudessa.
Mutta alta 500e selvisi, mikä on melko halpa hinta jos laite vain toimii.
Pakoputkelle pitänee tehdä kannake, sillä haitariputki voi laskeutua alaspäin eristeliinan painosta. Ja ehkä se ajastinkello pitää hommata joskus tulevaisuudessa.
Mutta alta 500e selvisi, mikä on melko halpa hinta jos laite vain toimii.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
No niin.JaniV kirjoitti:Selvittelin tätä asiaa, ja kyllä. Eber ilmoittaa asennuksen onnistuvan ihan ohjelmoitavalla ICPU releellä. Jotenkin tuntuu kummalliselta ettei näitä olisi saatu toimimaan, viitsittekö kertoa että mikä tässä on ollut ongelmana.
Eli puhallinkytkentä "katkaistaan" ja ajetaan icpu releen kautta. Tässä vielä kytkentäkaava, jonka eber antaa ohjeena.
Kaava on, kuten otsikko sanoo tohon uudempaan, automaatti-ilmastoinnilla olevaan.
Mutta puhallinkytkentä näissä on kaikissa sama.
Voin selvittää lisääkin, kysykää ihmeessä.
Kytkin tämän ohjeen mukaan nyt icpu-releen omaan autoon (viimein). Hyvin pöhisee sisäpuhallin eeberiä käyttäessä. Automaagi-ilmastointi vaan unohtaa asetukset kun käyttää autoa pois päältä, ja tämä on minusta ongelma. Eli näin märillä keleillä jos on vaikka säädellyt puhallukset tuulilasille, puhallintehot puolille ja lämmöt +21, niin uudelleenkäynnistyksen jälkeen taulussa on +19 ja Auto-moodi.
Minulla on toisetkin ohjeet, eli eeberin paketin mukana tulleet saksankiäliset asennusohjeet, ja niissä tuo ipcu-releen kytkentä on hoidettu vähän toisin. Mutta niissäkin on kyllä katkaistu sama piuha, eli lämmönsäätöpaneelille tuleva punaharmaa, joka minusta tuntuu että on ongelman syy. Pittääpä kuiten testata miten käy, tykkäisin kovasti että puhaltimessa säilyis asetukset. Niin ja automaattipenkinlämmityskään ei nyt toimi.
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
mulle asennettiin jälkiasenteinen eeperi autoon ja käsky kävi ennen auton sammutusta automaatilla puhaltamaan ikkunalle ja kumpikin lämpö täysille.. 10sek auto käynnissä ja sammutus. hyvin on puhaltanut lämmintä kabiiniin ja tuo 10sek sen takia että rele aukasee luukun josta ilma pääsee sisään. muuten eeber hoitaa puhallin nopeudet itse.roud-ari kirjoitti:No niin.JaniV kirjoitti:Selvittelin tätä asiaa, ja kyllä. Eber ilmoittaa asennuksen onnistuvan ihan ohjelmoitavalla ICPU releellä. Jotenkin tuntuu kummalliselta ettei näitä olisi saatu toimimaan, viitsittekö kertoa että mikä tässä on ollut ongelmana.
Eli puhallinkytkentä "katkaistaan" ja ajetaan icpu releen kautta. Tässä vielä kytkentäkaava, jonka eber antaa ohjeena.
Kaava on, kuten otsikko sanoo tohon uudempaan, automaatti-ilmastoinnilla olevaan.
Mutta puhallinkytkentä näissä on kaikissa sama.
Voin selvittää lisääkin, kysykää ihmeessä.
Kytkin tämän ohjeen mukaan nyt icpu-releen omaan autoon (viimein). Hyvin pöhisee sisäpuhallin eeberiä käyttäessä. Automaagi-ilmastointi vaan unohtaa asetukset kun käyttää autoa pois päältä, ja tämä on minusta ongelma. Eli näin märillä keleillä jos on vaikka säädellyt puhallukset tuulilasille, puhallintehot puolille ja lämmöt +21, niin uudelleenkäynnistyksen jälkeen taulussa on +19 ja Auto-moodi.
Minulla on toisetkin ohjeet, eli eeberin paketin mukana tulleet saksankiäliset asennusohjeet, ja niissä tuo ipcu-releen kytkentä on hoidettu vähän toisin. Mutta niissäkin on kyllä katkaistu sama piuha, eli lämmönsäätöpaneelille tuleva punaharmaa, joka minusta tuntuu että on ongelman syy. Pittääpä kuiten testata miten käy, tykkäisin kovasti että puhaltimessa säilyis asetukset. Niin ja automaattipenkinlämmityskään ei nyt toimi.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
No mitens se on baabel kun käynnistät auton taas niin onko ilmastoinnin asetuksissa vielä samat "puhallus ikkunalle ja lämmöt täysille"? Kun mulla on se ongelma että se automaatti-ilmastointi ikäänkuin nollautuu aina kun käyttää virrat pois.
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
roud-ari kirjoitti:No mitens se on baabel kun käynnistät auton taas niin onko ilmastoinnin asetuksissa vielä samat "puhallus ikkunalle ja lämmöt täysille"? Kun mulla on se ongelma että se automaatti-ilmastointi ikäänkuin nollautuu aina kun käyttää virrat pois.
Juu nollautuu ne , mut silti ku laittaa ennen sammutusta täysille noi puhaltaa lämmintä. Ja jos taas vaikka 19 asteeseen puhaltaa viileetä. Eli joka kerta ennen sammutusta on laitettava ikkunalle asetus ja lämmöt hi:ole.
HI tasolle sen takia jotta rele kerkee kytkemään luukun auki , muuten ilmaa ei pääse kabiiniin. mieluiten 10sek odotus ku lämmöt on HI asennossa ja sen jälkeen sammutus. Ja tämä pitää tehdä aina kun haluaa auton lämpöseks ja aina ennen auton sammutusta.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
SaabiAnti laitteli äskettäin meikän kolkkiin Webasto ThermoTop C:n. Sama ohje tuli että ennen auton sammutusta pistää läpät ja muut haluttuun asentoon ja odottaa 10s ennen sammutusta. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä vakioasetusta, mihin ilmastointi säätyy startin jälkeen. Jos haluaa muuttaa ilmastoinnin vakioasetusta, ni se menee näin: Virrat päälle, ei starttausta, säädä halutut jutut ilmastointiin, odota 20 sekkaa ja virrat pois. Tolleen toimii ainaskin omassa ku eilen testailin. Tänään näkee mitä käy kun jätin ilmastoinnin auto-asetukselle ja 20 astetta, jotta lämpeneekö sisätila vai ei.
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Mitäs hittoa? Nyt menee joka startissa lämmöt HI-asentoon ja puhallus pykälää vaille täysille? Eilen toi pysyi hetken aikaa pois, kun tein ton yllämainitun säädön, mut nyt toi HI-asetus palaa joka kerta avaimen poiston jälkeen. Kannattaako poistaa joku sulake hetkeks vai mitä tässä pitäs tehdä, että toi ilmastointi menis auto-asentoon startissa?
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Tähän ilmastoinnin nollautumiaongelmaan löytyi siis ratkaisu, eli Webaston/Eberin maahantuojien asennusohjeiden kytkentäkaavioissa on virhe.Baabel kirjoitti:roud-ari kirjoitti:No mitens se on baabel kun käynnistät auton taas niin onko ilmastoinnin asetuksissa vielä samat "puhallus ikkunalle ja lämmöt täysille"? Kun mulla on se ongelma että se automaatti-ilmastointi ikäänkuin nollautuu aina kun käyttää virrat pois.
Juu nollautuu ne , mut silti ku laittaa ennen sammutusta täysille noi puhaltaa lämmintä. Ja jos taas vaikka 19 asteeseen puhaltaa viileetä. Eli joka kerta ennen sammutusta on laitettava ikkunalle asetus ja lämmöt hi:ole.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=146377
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Mielenkiintoista Itel nollaa ilmastoinni perus 19 asteesee aina ku käynnistää auton. Silti ku sammuttaessa laittaa HI asentoon kummatki ja ikkunalle puhallus nii auto on lämmin aamullakarg kirjoitti:Tähän ilmastoinnin nollautumiaongelmaan löytyi siis ratkaisu, eli Webaston/Eberin maahantuojien asennusohjeiden kytkentäkaavioissa on virhe.Baabel kirjoitti:roud-ari kirjoitti:No mitens se on baabel kun käynnistät auton taas niin onko ilmastoinnin asetuksissa vielä samat "puhallus ikkunalle ja lämmöt täysille"? Kun mulla on se ongelma että se automaatti-ilmastointi ikäänkuin nollautuu aina kun käyttää virrat pois.
Juu nollautuu ne , mut silti ku laittaa ennen sammutusta täysille noi puhaltaa lämmintä. Ja jos taas vaikka 19 asteeseen puhaltaa viileetä. Eli joka kerta ennen sammutusta on laitettava ikkunalle asetus ja lämmöt hi:ole.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=146377
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Se ilmastointi nollautuu siks että panelilta on poistettu jatkuva virta sulakkeen F4 kautta pinniin 16. Normaalisti jos pistää HI-asennon ennen sammutusta, niin ilmastointi starttaa seuraavankin kerran HI-asennossa.
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Jees sain viimein Eeberi/automaatti-ilmastointi-akselin toimimaan niinkuin halusin. Itsellä vielä lisäkommervenkkeja tuottamassa on tuo puhelinohjaus.
Eli toisin kuin kaikissa ohjeissa on, ei kannata katkaista ilmastoinnin paneelille menevää puna/harmaata johtoa. Nollautuu kaikki asetukset joka käynnistyksessä.
Sen sijaan leikkuriin joutuvat piuhat ilmastoinnin paneelin takaa:
pinni 19 Punainen/valkoinen: Tuulilasille puhalluksen ohjausmoottori
Pinni 20 Musta/punainen: oikean puolen kylmän/kuumanilman sekoituksen moottori
pinni 41 Vihreä/violetti: vasemman puolen kylmän/kuumanilman sekoituksen moottori
Näihin kaikkiin moottoreihin menee kuvattuja piuhoja pitkin B+ virta ilmastoinnin paneelilta, eli jatkuva 12v. Saabin ilmastointi sulkee ilmaläpät ja ohjaa sekoitusmoottorit kylmälle jonkin ajan kuluttua auton sammuttamisesta. Tätä estämään asennusohjeissa siis katkaistaan virrat koko ilmastoinnin paneelilta.
Sen sijaan, nyt kun nuo piuhat on katkaistu, niin helpoin tapa on johtaa moottoreille piuhoja pitkin "sytytysvirta päällä"-virtaa, eli esimerkiksi tupakansytkäristä haaroittaa. Näin ilmastoinnin läppämoottorit toimivat normaalisti kun autossa on virrat päällä, mutta eivät toimi kun avaimet on poissa. Läpät jäävät auki ja Eeberin ohjaamana puhallin hönkii lämmintä sisälle. Ja kun ilmastoinnin paneelille tulee jatkuva virta, toimii muunmuassa automaattiset penkinlämmittimet.
Jos tätä modifikaatiota alatte askartelemaan, kannattaa olla tarkkana piuhoissa ilmastoinnin paneelin takana. Vihreä/violetti meinaa vihreää piuhaa violetilla raidalla, tokihan siellä piuhanipussa on myös violetti piuha vihreällä raidalla...
Itse laitoin puhelinohjauksen ja releiden taakse tämän kytkennän, eli jos en laita puhelimesta sisätilan puhallusta käyntiin niin piuhoitus on alkuperäistä vastaava.
Eli toisin kuin kaikissa ohjeissa on, ei kannata katkaista ilmastoinnin paneelille menevää puna/harmaata johtoa. Nollautuu kaikki asetukset joka käynnistyksessä.
Sen sijaan leikkuriin joutuvat piuhat ilmastoinnin paneelin takaa:
pinni 19 Punainen/valkoinen: Tuulilasille puhalluksen ohjausmoottori
Pinni 20 Musta/punainen: oikean puolen kylmän/kuumanilman sekoituksen moottori
pinni 41 Vihreä/violetti: vasemman puolen kylmän/kuumanilman sekoituksen moottori
Näihin kaikkiin moottoreihin menee kuvattuja piuhoja pitkin B+ virta ilmastoinnin paneelilta, eli jatkuva 12v. Saabin ilmastointi sulkee ilmaläpät ja ohjaa sekoitusmoottorit kylmälle jonkin ajan kuluttua auton sammuttamisesta. Tätä estämään asennusohjeissa siis katkaistaan virrat koko ilmastoinnin paneelilta.
Sen sijaan, nyt kun nuo piuhat on katkaistu, niin helpoin tapa on johtaa moottoreille piuhoja pitkin "sytytysvirta päällä"-virtaa, eli esimerkiksi tupakansytkäristä haaroittaa. Näin ilmastoinnin läppämoottorit toimivat normaalisti kun autossa on virrat päällä, mutta eivät toimi kun avaimet on poissa. Läpät jäävät auki ja Eeberin ohjaamana puhallin hönkii lämmintä sisälle. Ja kun ilmastoinnin paneelille tulee jatkuva virta, toimii muunmuassa automaattiset penkinlämmittimet.
Jos tätä modifikaatiota alatte askartelemaan, kannattaa olla tarkkana piuhoissa ilmastoinnin paneelin takana. Vihreä/violetti meinaa vihreää piuhaa violetilla raidalla, tokihan siellä piuhanipussa on myös violetti piuha vihreällä raidalla...
Itse laitoin puhelinohjauksen ja releiden taakse tämän kytkennän, eli jos en laita puhelimesta sisätilan puhallusta käyntiin niin piuhoitus on alkuperäistä vastaava.
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Hienoa! Tarvii toi pistää seuraavaks kuosiin, kun ei noi aamut näytä oikein lämpenevän toistaseks -> Webastolle on käyttöä
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Noin! Tuli pistettyä jatkuva virta poikki noilta läppämoottoreilta ja vetäsin niille sähköt tupakansytkästä. Ton päälle Webasto jauhamaan ja johan oli Saabissa lämmin sisällä 20min jälkeen Ilmeisesti löytyi oikean väriset piuhat, kun tuntuu ACC pelaavan kuten pitääkin.
roud-arille kiitoksia pioneerityöstä!
roud-arille kiitoksia pioneerityöstä!
Re: Jälkiasennus webaston (tai eberin) hintoja..?
Eli webaston ohjeesta ipcu-relekytkentä vaan ja noi piuhat poikki+tupakinsytkältä virrat? Vai tarviiko vielä vaihtoreleen sinne puhallinmoottorille? Pitäs Binar pukata -08 kolkkiin kii lähiaikoina.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!