Hifiä, jälleen kerran.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nestor Vector
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Tammi 12, 2020 13:18
Paikkakunta: Manse

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Nestor Vector »

Njoo noin ajattelinkin, tarvitsin vain vertaistukea päätöksen vahvistamiselle :D
Kiitos vinkeistä!
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 22:30
2007 ja vanhemmissa homma on hieman hankalampi kun se "soitin" on ainoastaan käyttöpaneeli ja itse laite ymmärtääkseni jossain kojelaudan syövereissä. Lisäksi noissa on tehty liitännän vahvarille valokuidulla.

Mulla 2008 malli jossa GM konsernimankka, siinä ei enää ole valokuituja ja koko radio on yksi iso mötikkä. Näissä vaihto on huomattavasti helpompi operaatio.
Se raja menee vm. 2003-2006 ja vm. 2007-2012.
Ensiksi mainituissa on valokuituyhteydellä toimiva mankka ja jälkimmäisessä GM:n konsernimankka, joka on joko Fujitsu Tenin valmistama vihreällä näytöllä varustettu perusmankka, tai sitten värikosketusnäytöllä varustettu navigaatiomankka.

Vuosimallin 2007 NG9-3 on siitä "erilainen" kuin muut, että se viimeinen faceliftaamaton vuosimalli, mutta siinä on jo uudentyyppinen kojelauta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja SS »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 22:32
SS kirjoitti:
Ma Maalis 08, 2021 22:30
2007 ja vanhemmissa homma on hieman hankalampi kun se "soitin" on ainoastaan käyttöpaneeli ja itse laite ymmärtääkseni jossain kojelaudan syövereissä. Lisäksi noissa on tehty liitännän vahvarille valokuidulla.

Mulla 2008 malli jossa GM konsernimankka, siinä ei enää ole valokuituja ja koko radio on yksi iso mötikkä. Näissä vaihto on huomattavasti helpompi operaatio.
Se raja menee vm. 2003-2006 ja vm. 2007-2012.
Ensiksi mainituissa on valokuituyhteydellä toimiva mankka ja jälkimmäisessä GM:n konsernimankka, joka on joko Fujitsu Tenin valmistama vihreällä näytöllä varustettu perusmankka, tai sitten värikosketusnäytöllä varustettu navigaatiomankka.

Vuosimallin 2007 NG9-3 on siitä "erilainen" kuin muut, että se viimeinen faceliftaamaton vuosimalli, mutta siinä on jo uudentyyppinen kojelauta.
Kiitos korjauksesta, 2007 oli tiedossa mutta kirjoittaessa kävi joku käpy.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 08:29
Kiitos korjauksesta, 2007 oli tiedossa mutta kirjoittaessa kävi joku käpy.
Asiasta kukkaruukkuun ja offtopicin puolelle: olen miettinyt, onko tuossa meidän 7/2007 cabbessa ESP:tä, kun se on kuulemma ollut vakiona vasta vm. 2008 NG9-3:ssa :roll:

Tänään sain sitten siihen vastauksen, kun vaimo oli ottanut paremmilla renkailla varustetun NG9-5:n mennäkseen töihin. Käpylän yhdessä risteyksessä auto lähti sladiin, jolloin se korjasi kulkuaan. Enpä ole ennen tuossa autossa kokenut vastaavaa, vaikka sehän on ollut meillä vasta lokakuusta 2019.

Kun ei ole pitkään aikaan (taukoa ollut 8 vuotta) ollut NG9-3:sta, niin aika myöhään tuo ESP tulee mukaan. Esimerkiksi Skoda SuperB:ssä ESP ottaa paljon aggressiivisemmin kiinni. Mutta tykkään tuosta Saabin ESP:stä enemmän, kun ei ole jatkuvasti korjaamassa ajoa 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lievä off topic :mrgreen:

Eikö facelift kojetaulus ole nappii mistä espin saa pois?
Vanhemmassa se on siinä missä katon avaukset yms
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja SS »

tetammi kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 08:10
Lievä off topic :mrgreen:

Eikö facelift kojetaulus ole nappii mistä espin saa pois?
Vanhemmassa se on siinä missä katon avaukset yms
Kuva
Faceliftissä on valikossa tuo, samalla lähtee luistonestokin. Tuo toimii ihan kivasti, puuttuu pehmeästi vasta kun on tarve ja pienet luistelut on ok. Sama pätee luistonestoon, ei oo tarvetta ottaa pois edes hangessa möyriessä 8)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja aero »

SS kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 08:41
Tuo toimii ihan kivasti, puuttuu pehmeästi vasta kun on tarve ja pienet luistelut on ok.
Jep. Hieno toteutus - puuttuu menoon ajossa, muttei liian aikaisin (kärry perässä selvästi aiemmin) ja pehmeästi sen sijaan, että rusauttelisi autoa väkivalloin ja/tai heti kun vähänkin luistaa.

Vielä kun alustakin on NG9-3:ssa toteutettu niin, että auton käytös on loogista ja helppohoitoista, on kokonaisuus hienosti toimiva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

SS kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 08:41
tetammi kirjoitti:
To Maalis 11, 2021 08:10
Lievä off topic :mrgreen:

Eikö facelift kojetaulus ole nappii mistä espin saa pois?
Vanhemmassa se on siinä missä katon avaukset yms
Kuva
Faceliftissä on valikossa tuo, samalla lähtee luistonestokin. Tuo toimii ihan kivasti, puuttuu pehmeästi vasta kun on tarve ja pienet luistelut on ok. Sama pätee luistonestoon, ei oo tarvetta ottaa pois edes hangessa möyriessä 8)
Vm. 2007 se on vielä kojetaulussa. Samalla lähtee luistonesto pois päältä.
Ymmärtääkseni vm. 2008:ssa se on siirretty ajotietokoneen valikkoon.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 13, 2021 09:25
Ymmärtääkseni vm. 2008:ssa se on siirretty ajotietokoneen valikkoon.
Kyllä näin on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vähän on käynyt mielessä josko vaihtaisi nuo "pikkukaiuttimet" parempiin.

Kojelaudan päissä on 3,5" ja keskellä 4". Asennussyvyys on muistaakseni oltava melko matala.
Pari asiaa on kuitenkin epäselvää
- mahtuuko tavallinen yleis 4" kaiutin tuohon keskelle, jos on matala asennus syvyys? Jotkut ovat raportoineet sen jäävän keikkumaan
- onko farkun takaluukun kaiuttimet mitenkään vaihdettavissa tavalliseen malliin kiinnityksiensä puolesta ja onko koko 4x6 vai 5x7?

Näistä farkun luukun kaiuttimista muistakseni kukaan ei ole vaihto-operaatiota raportoinut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja aero »

Jätä se keskiämyri pois niin pääset helpommalla parempaan lopputulokseen. Siinä ei kuitenkaan ole sama taajuuskaista kuin reunakajareissa, niin tasapainon ja aikaviiveiden säätö läpi ääniskaalan on paljon helpompaa pelkilä reunakajareilla.

Sen keskiämyrin tarkoitus on "enemmän on enemmän" -markkinointi, joka äänentoistossa ei vaan pidä paikkaansa. Korkeintaan se pystyy vähän tasoittamaan jos haluaa tehdä "ääniseinän" joka kuulostaa suurinpiirtein yhtä ankeelta molemmille etupaikoille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Minulla olisi muuten aikanaan Trollhättanista ostettu käyttämätön Alpinen 200W 5x7" kaiutinpari, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Heinä 19, 2021 12:29
Minulla olisi muuten aikanaan Trollhättanista ostettu käyttämätön Alpinen 200W 5x7" kaiutinpari, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
Tarkoittaako tuo sitä, että ne käyvät SC:n takaluukkuun?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

aero kirjoitti:
Ma Heinä 19, 2021 11:23
aikaviiveiden säätö läpi ääniskaalan on paljon helpompaa pelkilä reunakajareilla.
Miten tuota (aikaviive) säädetään vakio Saabin audioärjestelmässä 8O
3-alueinen taajuuskorjain, balance ja fader kyllä löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Katselin Saabin EPC:stä kaiutin systeemiä.

Näyttää siltä, että SC:n takaluukun kaiuttimet ovat 3,5", aivan kuten edessäkin. Erona eteen olisi se, että takakaiuttimiin olisi mahdollista liittää kaksitie erillissarja, kun kaiutinkehikossa olisi paikka 1" diskantille.

Joten, takakaiuttimet eivät olisikaan soikeita esim. 5x7. Luukun kaiutinritilä antaa näin olettaa, mutta sen muoto onkin tuota erillsisarjaa varten.
Olenko ymmärtänyt oikein?

Kun katselee varaosana (käytettyjä) myytäviä farkun takaluukun kaiuttimia, niin myydään koko runko-osaa kaiuttimineen päivineen. Niissä on vain yksi pyöreä (3,5" :?: ) koko taajuuskaistan kaiutin. Tämä olisikin helpohko homma korvata samanlaisilla 3,5" kaiuttimilla, mutta koaksiaalimallisina, sekä kojelaudan että takaluukun kaiuttimet.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin