Hifiä, jälleen kerran.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Nappe »

JaniV kirjoitti:Tänään soitin aiheesta SK-autosoundille, jossa erittäin osaavan tuntuinen ja avulias kaveri sanoi, että he pelaavat valokuituvehkeiden kanssa päivittäin. Ja siihen löytyy helppo ratkaisu, standardoitu lenkki jolla kuitu saadaan kierrätettyä käyttölaitteen ohi. Eli kuitu kulkisi silloin oikein. Tietääkö joku onko asiassa muuta ongelmaa? Jos käyttölaitteen irroittaa tekillä ja kuidun saa ehjäksi, toimiiko tarvittavat laitteet?

Nappe? :D
Teoriassa kaikki on kaunista, ilman käytännön kokemusta sanoisin että saattaa toimia kunhan pidät kuituväylän yhtenäisenä, eli hyppylenkit jokaisen poistamasi laitteen kohdalla.
En kyllä osaa arvata miten käy varoitusäänien jos käyttölaite (ICM) on poistettu, jos sen TECH:llä poistaa niin hyvällä tuurilla toimii.

Kokeile :wink:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Nappe kirjoitti:
JaniV kirjoitti:Tänään soitin aiheesta SK-autosoundille, jossa erittäin osaavan tuntuinen ja avulias kaveri sanoi, että he pelaavat valokuituvehkeiden kanssa päivittäin. Ja siihen löytyy helppo ratkaisu, standardoitu lenkki jolla kuitu saadaan kierrätettyä käyttölaitteen ohi. Eli kuitu kulkisi silloin oikein. Tietääkö joku onko asiassa muuta ongelmaa? Jos käyttölaitteen irroittaa tekillä ja kuidun saa ehjäksi, toimiiko tarvittavat laitteet?

Nappe? :D
Teoriassa kaikki on kaunista, ilman käytännön kokemusta sanoisin että saattaa toimia kunhan pidät kuituväylän yhtenäisenä, eli hyppylenkit jokaisen poistamasi laitteen kohdalla.
En kyllä osaa arvata miten käy varoitusäänien jos käyttölaite (ICM) on poistettu, jos sen TECH:llä poistaa niin hyvällä tuurilla toimii.

Kokeile :wink:
Niin teen, raportoin sitten kun laitteet on rikki... :D
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuskin siellä nyt mikään hajoaa, ainoastaan hermot :lol:
Pahimmassa tapauksessa ei vaan lähde käyntiin.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Nappe kirjoitti:Tuskin siellä nyt mikään hajoaa, ainoastaan hermot :lol:
Pahimmassa tapauksessa ei vaan lähde käyntiin.

Sen verran olen testannut että käyttölaitteen voi ottaa pois ja koittaa startata autoa ilman tekkiä. kun tökkää laitteen takas paikalleen, niin taas hörähtää käymään.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käyntiinhän auto ei lähde, jos icm ei ole paikallaan.
Cim:lle menevä väylä kulkee icm kautta (sen läpi).

Tämähän on tullut täällä keskusteluissa todetuksi jo useasti aikasemmin. Joten johonkin vaikka sitten piiloon icm täytyy sijoittaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

petrisa kirjoitti:Käyntiinhän auto ei lähde, jos icm ei ole paikallaan.
Cim:lle menevä väylä kulkee icm kautta (sen läpi).

Tämähän on tullut täällä keskusteluissa todetuksi jo useasti aikasemmin. Joten johonkin vaikka sitten piiloon icm täytyy sijoittaa.

Tämähän on tiedossa. Jos vaikka lukisit tuolta muutamaa viestiä taaksepäin, niin huomaat että väylän suhteen on mahdollinen ratkaisu selvillä.... Väylät (kuitu) on standardoitu, ja sen loopittamiseen on omat kalut. Kyse onkin siitä että ohjaako icm jotain muuta...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Icm:n läpi kulkee myös sähköinen väylä cim:lle!


Tämä selviää kun lukee viestejä aiemmista keskusteluista. Samoin myös se ettei auto käynnisty ilman cim:ä sen ollessa pois väylältä.

Myös sekin selviää kun viitsii lukea viestejä että icm on solmupiste kaikille auton kolmelle väylälle.
Icm on siis portti eri väylien kesken, lue välttämätön!
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

petrisa kirjoitti:Icm:n läpi kulkee myös sähköinen väylä cim:lle!


Tämä selviää kun lukee viestejä aiemmista keskusteluista. Samoin myös se ettei auto käynnisty ilman cim:ä sen ollessa pois väylältä.

Myös sekin selviää kun viitsii lukea viestejä että icm on solmupiste kaikille auton kolmelle väylälle.
Icm on siis portti eri väylien kesken, lue välttämätön!
Onko jollakin kytkentäkaavaa tukemaan tätä väitettä?
Kun kerran SK-Autosoundin sähköasentaja oli taas eri mieltä asiasta. Heillä on kuitenkin jatkuvasti vastaavia vehkeitä käsissä, joissa on valokuitua, yms.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kellä Wis on saatavilla, niin sieltä voi tarkistaa. Tarkat kytkentäkaavat löytyy ja myös eri väylien fyysiset kulkureitit.

Tuon cim:lle menevän sähköisen väylän voi vielä lenkittää icm:n liittimissä, jotta väylä ei katkea, mutta suurimman ongelman aiheuttanee kuitenkin eri väylien: P, I ja O välinen tiedonsiirron katkeaminen. Siis, jos icm:n poistaa autosta kokonaan. Sen siirtäminen eri paikkaan on aivan sitten eri juttu.


Kyseisissä Saabeissa ei ole kysymys pelkästään jonkin optisen väylän lenkittämisestä tai muusta muutoksesta, jos icm-yksikön kanssa on tekemisissä sen poistaminen mielessä.
Kysyppä JaniV ihan tarkasti sieltä SK-Autosoundista, että ovatko tasan tarkkaan poistaneet Saab 9-3SS malleista ICM-yksikön kokonaan käytöstä. Vai puhuvatko nyt vain yleisellä tasolla kuituväylien muutoksista eri automerkeissä. Tätä jälkimmäistä ovat tarkoittaneet, ilmeisesti. Ja tätä yleistystä ei voi sellaisenaan soveltaa suoraan kaikkineen päivineen 9-3SS:än.

ps. jos JaniV ihan välttämättä haluat "mustaa valkoisella" todistusaineistoa, niin laita yv. Vastaan sitten ja laitan kuvia WIS:tä ko. asian vahvistamiseksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Sanotaanko että en välttämättä tarvitse todistusaineistoa, vaan kytkentäkuvan, jos vaikka löytyisi jokin reitti että mitä roplaamalla saisin väylän pysymään ehjänä...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4623
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä varmaan mainitsemallasi roplaamalla saa ICM:n läpi menevän sähköisen väylä pysymään katkeamattomana kuten myös optisen väylän. Ei se siinä mitään. Kytkentäkuvien perusteella sen voi kyllä tehdä.

Ongelma on siinä, että miten saat toimimaan optisen ja sähköisen väylän keskinäisen tiedonsiirron, jos ICM puutuu. Useat toiminnot eivät voi toimia tämän vuoksi mm. SID ei enää toimi ollenkaan jne. Monta ongelmaa tulee....

Lisäksi lainaus WIS:stä:
"ICM:ssä on luettelot kaikista ohjausyksiköistä, jotka ovat ko. auton kolmessa väylässä. Kun vikakoodeja luetaan, tech 2 aloittaa aina ottamalla yhteyden icm:ään lukeakseen mitä ohjausyksiköitä autossa pitää olla".
Ja tämä aiheuttaa mitä :?: .

ICM:n poiston jälkeen auto on "siinä kunnossa", että enpä moiseen kuntoon sitä haluaisi mokoman äänentoiston takia. Varsinkin, kun oikeasti toimiviakin ratkaisuja löytyy "tuhoamatta" autoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Kysehän ei ole halusta tuhota autoa, vaan koettaa tehdä jotain mitä muut ei ole ennen tehneet. No, kerroppa sitten mihin icm sopii, jos se siirto on kerran niin helppo?
Haluan sen kuitenkin pois kojetaulusta. Tavalla tai toisella...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Ei kannata hakata päätä karjalan mäntyyn:)
Vai oletko saanut perinteisen insinöörin koulutuksen?
"kyseenalaista kaikki" :lol: :lol:
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ei, en ole insinööri... Mutta tällä foorumilla tuntuu olevan muotia sanoa ensin että ei onnistu, älä tee noin, koska ideasi on perseestä. Mutta sitten ei kuitenkaan kerrota mikä olisi parempi vaihtoehto. Tai jos kerrotaan niin neuvo on suurinpiirtein: Osta uudemmalla keulalla oleva saab siin ei mene väylä soittimen läpi....

Jos kerran osaatte ja tiedätte paremmin, miksette neuvo? Miksi vain kerrotte syitä että ei voi onnistua?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Hifiä, jälleen kerran.

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mitäs jos ottasit asiat niin että joku neuvoo:)
Toisilla voi olla kokemusta tietoa yms asiasta.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin