Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Niin, viimeisin testi ei ollut ihan lyhyt, 860 km yhtä soittoa.. 500 km jälkeen ylämaski auki. Mutta silti ei osaa tuosta flektistä sanoa..
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näköjään EGR:n poistaminen aiheuttaa sen, että eberi pyörii kaupunkiajossa kovemimilla pakkasilla jatkuvasti, joten pitänee itsekin viritellä auton nokka umpeen... Yritin askarrella suojaa kumimatosta, mutta nippusiteiden pujottaminen -20 asteen pakkasessa ei oikein sujunut.

Tarvikkeet.fi -sivulta näkyy löytyvän näitä maskisuojan kiinnikkeitä erikseenkin, mutta osaisikohan joku kertoa minkä mittaiset niistä kannattaisi tilata? Tarkoitus olisi laittaa TTiD:n keula kokonaan umpeen. Myös vaihtoehtoisista kiinnikeratkaisusta saa vinkata...

Eski
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Mustia nippusiteitä olen itse kiinnitykseen käyttänyt. Pienillä pihdeillä saa ujutettus nipparit pujotettua, laittaa aina vähän kiinni ja kiritstää kaikki kerralla. Eilen olisin laittanut suojat, mutta olen hävittänyt mustat nipparit jonnekin :D
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, nyt sain maskisuojan viritettyä. Laitoin siis koko keulan tukkoon. Hain etolasta palan harmaata solumuovia (10e) ja varaosamafiasta 8 kpl maskisuojan kiinnikkeitä (4e/kpl). Heillä oli vain noin 50mm pitkiä, mutta askartelin niistä sopivan mittaisia sivuleikkureilla. Ainakin tänä aamuna -15 asteen pakkasessa lämpömittarin viisari pysyi normiasennossa myös kaupunkiajossa ja kone saavutti normilämmöt nopeammin...

Eski
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Eski kirjoitti:Jep, nyt sain maskisuojan viritettyä. Laitoin siis koko keulan tukkoon. Hain etolasta palan harmaata solumuovia (10e) ja varaosamafiasta 8 kpl maskisuojan kiinnikkeitä (4e/kpl). Heillä oli vain noin 50mm pitkiä, mutta askartelin niistä sopivan mittaisia sivuleikkureilla. Ainakin tänä aamuna -15 asteen pakkasessa lämpömittarin viisari pysyi normiasennossa myös kaupunkiajossa ja kone saavutti normilämmöt nopeammin...

Eski
Kyllä, juuri noin.

Minusta ei ole mitään syytä olla peittämättä edes osaa keulan ilmanottoaukoista talvella. Ihme rehvastelua monilla kun oma auto on niin ja niin lämmin talvella ilman maskeja ja tuntuu, että monelle on suorastaan häpeäksi, jos joutuu autonsa maskeeraamaan. Ihmiset ei tunnu tajuavan sitä, että esim. -15 asteinen ilma jäähdyttää moottoria aivan eritavalla kuin kesäkelillä +25 asteessa. Ihme höpötys alkaa siitä, että autoissa on termostaatit, jotka säätää lämmöt kohdallalleen, joten mitään maskeja ei tarvitse.
Etenkin egr poiskytkettynä moottori lämpeää hitaammin ja moottori voi olla koko ajomatkan alilämpöinen kuskin sitä tietämättä. Skaala viisarinäyttämässä kun on mitä on. Jotain voi päätellä siitäkin, jos moottorin lämmöt nippa nappa kipuaa normaaliin, niin silloin tietää, että vähän viieläksi jää. Varmaan jollain livedatan keräjällä tuon voisi vahvistaa...
Itellä se käytäntö, että nollakeleissä puolet keulasta umpeen ja kun pakkaset kiristyy -10:een "pysyvästi", niin 80-90 %:sti keula umpeen. Aivan joka reikää en ole uskaltanut tilkitä. Mitään ongelmia en ole havainnut.
No joo, rumiahan nuo maskit monestikin on, mutta ikävää jos se painaa puntarissa enemmän kuin auton kulutus, kestävyys yms...
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Itsekkin askartelin retkipatjasta leikatulla palasella tuon puskurin alaosan umpeen, kyllähän tuo näyttäisi nopeammin lämpeävän nyt
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tämän topicin innoittaman ostin tuolla aiemmin mainitun BT palikan jolla saa dataa autosta ulos.
Äsken kävin tuota TTiD.tä kokeilemassa.
Lähtötilanne eberi pois päältä, ulkona -2, auton moottori 80 asteinen ja sisätila säädetty 22. Heti kun sisälämmön nosti 24 niin moottorilämpö putosi 74. 5 km ajon jälkeen mittari oli vaaka asennossa ja lämpö 80. 79 viisari näemmä tippuu jo yhden viisarin vahvuuden verran. Sitten yksi kiihdytys 6 vaihteella 90->140km/h. Lämpö nousi aste kerrallaan 91 asteeseen. Toisella kiihdytyksellä lämpö nousi enää asteen verran.
Eli aika laajalla aluella tuo koneen lämpö näköjään liikkuu. Ja näillä testeillä oli alamaskin takana kumimaton pala peittäen jäähdytintä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja patu »

Onko kukaan mitannut onko tullut todellista polttoainesäästöä jos maskin laittaa peittoon?
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tuskinpa sillä säästöä muuten tulee, kuin että eberi saattaa hyrrätä vähemmän.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kyllä tankkaus.com:sta näkyy aika kovaa käyrää pakkaskuukausilla = Eberi laulaa..
Ei maskinsuoja polttoainetta säästä.
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

No ainakin ooppelissa (vectra b ja olisko ollu 2 litranen kiisseli tms.) niin kulutus laski todella selvästi maskisuojan kanssa. Autossa ei ollut/ole lisälämmitintä ja kone ei oikeastaan milloinkaan talvella pakkasilla nouse oikeaan käyntilämpötilaan ilman maskisuojaa kuin vasta 200 kilsan jälkeen...
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja maverick »

Omaan 9-3 TidS:n tuli kanssa laitettua maskisuoja tämän keskustelun innoittamana. Koneessa on tapettu EGR, joten siksi se ei oikein kunnolla lämpeä kovilla pakkasilla. Tein suojan vain keulan alaosaan ja käytin vanhaa lattian kumimattoa kun ei muutakaan osunut silloin käsille.

Nyt viimeisimmän tankin aikana kulutus on ollut noin puoli litraa pienempi ja moottorin lämmöt nousee normaalitasolle. Lisäksi eberi ei käy kokojan.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Oletko kiinnostunut mallikohtaisesta maskisuojasta?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

CyberDog kirjoitti:No ainakin ooppelissa (vectra b ja olisko ollu 2 litranen kiisseli tms.) niin kulutus laski todella selvästi maskisuojan kanssa. Autossa ei ollut/ole lisälämmitintä ja kone ei oikeastaan milloinkaan talvella pakkasilla nouse oikeaan käyntilämpötilaan ilman maskisuojaa kuin vasta 200 kilsan jälkeen...
Vaikea tuohon sanoa mitään.. Huhti-syyskuun kulutukset pyörii tuossa 6 litran päällä, nyt mennään 8 litran luokassa. Eberi pyörii ennen ajoa ja ajon aikana. Joinakin viikkoina tulee enemmän käyttötunteja Eberille kuin autolle. Kyllä, ylläpitolaturi on välttämätön... Huonosti on maskinsuojan vaikutus kulutukseen meikäläisellä mitattavissa.
Vastaa Viestiin