kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
- Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Tottuneena vanhaan autoon (karvalakkimallin naftapihi tdi-cordoba) oon välillä tankkaillessani laskenu että "mitäs tää on syöny". Kulutus verrattuna SID:n keskikulutukseen on ollu aina jonku puolesta litrasta litraan suurempi.
Viimmeksi kumminki huomasin että keskikulutus oli kasvanu tosi paljo, yli yhdeksää litraa satasella 300-400km matkalla. SID taisi näyttää jotain 7 paikkaa. Lisälämmitin käy silloin ku pitääki (haisee aika ilkeeltä) ja usein käytän autoa esim. 10min tyhjäkäynnillä ennen lähtöä, ja taajamas/keskustas tulee suht paljo ajeltua, mutta paljon tulee ajeltua valtatiellaki. Renkaina 16" kitkat.
Mistä johtuu kulutuksen suuri kasvu? Ei se voi selittyä lisälämmittimellä eikä tyhjäkäynnillä?!
VAG-moottoreista meni noita ilmamääräantureita, silloin kulutus melkein kaksinkertaistui ja nekin vähät tehot katos. Muuten seatin kulutus oli viiden pintaan kesää talvea vaikka kuinka ajeli. Vetoja tossa vielä tuntuis kumminkin olevan vielä..
Viimmeksi kumminki huomasin että keskikulutus oli kasvanu tosi paljo, yli yhdeksää litraa satasella 300-400km matkalla. SID taisi näyttää jotain 7 paikkaa. Lisälämmitin käy silloin ku pitääki (haisee aika ilkeeltä) ja usein käytän autoa esim. 10min tyhjäkäynnillä ennen lähtöä, ja taajamas/keskustas tulee suht paljo ajeltua, mutta paljon tulee ajeltua valtatiellaki. Renkaina 16" kitkat.
Mistä johtuu kulutuksen suuri kasvu? Ei se voi selittyä lisälämmittimellä eikä tyhjäkäynnillä?!
VAG-moottoreista meni noita ilmamääräantureita, silloin kulutus melkein kaksinkertaistui ja nekin vähät tehot katos. Muuten seatin kulutus oli viiden pintaan kesää talvea vaikka kuinka ajeli. Vetoja tossa vielä tuntuis kumminkin olevan vielä..
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
olisko egr ja imusarja tukkeutumassa? Onko milloinkaan putsattu?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
- Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
ei mitään tietoa, auto on ollu mulla vasta pari kuukautta. mittarissa pian 300tkm.
voiko samaan vikaan littyä se, että välillä kun oikeen antaa kenkää niin lähtee alakierroksilla hieman nykien?
ja viimeviikolla joku päivä starttauksen jälkeen kävi noin sekunnin ajan ja sammu. koitin startata pari kertaa uudelleen mutta ei tapahtunu mitää, kaikki virrat vaan katos. otin avaimen pois virtalukosta ja odottelin muutaman sekunnin, sitte lähti taas niinku normaalisti.
ja ton auton hehkutus-logiikka on....noh, erilainen. akkukin taitaa olla vähä heikko, ja tuntuu että +5 asteen lämmössäkin saa hinkata 10sek käyntiin. huhhuh.
mutta, minkälainen homma on ottaa irti ja putsata tuo venttiili ja imusarja? konehuoneen puolella kun ei ole uuden auton kanssa tarvinnut vielä asuilla, onneksi! *koputaa puuta*
voiko samaan vikaan littyä se, että välillä kun oikeen antaa kenkää niin lähtee alakierroksilla hieman nykien?
ja viimeviikolla joku päivä starttauksen jälkeen kävi noin sekunnin ajan ja sammu. koitin startata pari kertaa uudelleen mutta ei tapahtunu mitää, kaikki virrat vaan katos. otin avaimen pois virtalukosta ja odottelin muutaman sekunnin, sitte lähti taas niinku normaalisti.
ja ton auton hehkutus-logiikka on....noh, erilainen. akkukin taitaa olla vähä heikko, ja tuntuu että +5 asteen lämmössäkin saa hinkata 10sek käyntiin. huhhuh.
mutta, minkälainen homma on ottaa irti ja putsata tuo venttiili ja imusarja? konehuoneen puolella kun ei ole uuden auton kanssa tarvinnut vielä asuilla, onneksi! *koputaa puuta*
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Mårå
Tuo +5 asteessa sahaaminen on ihan normi hommaa tuolle 2,2 TiD:ille. Ei auta Akun vaihto eikä hehkujen/releen vaihto. Ohjelmallisesti tehty niin että hehkuttaa tosi vaatimattomasti muutaman asteen lämmössä...eikun sahaat vaan.
Jaa, mulla oli 9-3 SS vm-03 ja sen kulutus oli seka-ajossa aina alle 6 litraa satasella. Kannattaa katsoa tuo egr:ä ja mahdolliset ahtovuodot.
Tuo +5 asteessa sahaaminen on ihan normi hommaa tuolle 2,2 TiD:ille. Ei auta Akun vaihto eikä hehkujen/releen vaihto. Ohjelmallisesti tehty niin että hehkuttaa tosi vaatimattomasti muutaman asteen lämmössä...eikun sahaat vaan.
Jaa, mulla oli 9-3 SS vm-03 ja sen kulutus oli seka-ajossa aina alle 6 litraa satasella. Kannattaa katsoa tuo egr:ä ja mahdolliset ahtovuodot.
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
noi nykimiset hävis omasta autosta kun putsasin EGR:n ja poistin sen käytöstä sekä imusarjan putsasin ja poistin läpät. Omassa on se vanhempi 2.2. jossa alipaine EGR. Mulla oli semmoinen puutuminen jossain 2500 kierroksen tietämillä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Aika paljon kuluttaa. oma näyttää 5,3l/100km keski kuluttusta nyt talvella. kesällä pääsee alle 5 l/100km.
Omasta autosta on lisälämmitin ohjelmoitu kokonaan pois, niin se osittain vähentää kulutusta, mutta en silloin kun lämmitinkin oli käytössä yli 6l/100km kulutuksia saavuttanut.
oletko katsonut ettei suuttimien tai syöttöpumpun putket vuoda.
myös imusarjan, egr-venttiilin ja imuputkiston tukkoisuus vaikuttaa kulutukseen.
pohjasta halki oleva välijäähdytinkin nostaa kulutusta ja tekee koneesta tehottoman.
noi kannattais alkajaisiksi katsoa, ja talvella nokan osittainen peittäminen laskee kulutusta kun lämpö pysyy moottorissa paremmin.
Omasta autosta on lisälämmitin ohjelmoitu kokonaan pois, niin se osittain vähentää kulutusta, mutta en silloin kun lämmitinkin oli käytössä yli 6l/100km kulutuksia saavuttanut.
oletko katsonut ettei suuttimien tai syöttöpumpun putket vuoda.
myös imusarjan, egr-venttiilin ja imuputkiston tukkoisuus vaikuttaa kulutukseen.
pohjasta halki oleva välijäähdytinkin nostaa kulutusta ja tekee koneesta tehottoman.
noi kannattais alkajaisiksi katsoa, ja talvella nokan osittainen peittäminen laskee kulutusta kun lämpö pysyy moottorissa paremmin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
- Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Täytyy vissiin kattoa sitä egr-venttiiliä viikonloppuna, ja silmäillä muutenki konehuoneen puolelle.. egr:n ja imusarjan väliin siis pitää vaihtaa tiiviste?
en käsitä miksei toi kulutusmittari voi toimia samoin ku esim. volkkareis?!
niin ja mun lisälämmitintä ei missään tapaukses tulla kytkemään pois nyt ku sellanen saatiin, ja keulan peittämistä saatan harkita sitten ku on joku parikytä astetta pakkasta, jos silloinkaan.
mutta akun vaihto auttaa siihen, että startti jaksaa pyörittää konetta sen 10 tai 15sek pakko vaihtaa ennenku tulee pakkaset..Nuts kirjoitti: Tuo +5 asteessa sahaaminen on ihan normi hommaa tuolle 2,2 TiD:ille. Ei auta Akun vaihto eikä hehkujen/releen vaihto.
ajeltiin 4hlöä+viikonloppumatkan tavarat vajaat 700km noin 10 asteen lämmös ilman turhia pysähdyksiä isoja teitä ja vieläpä suurilta osin vakionopeudensäädin päällä, niin kyllähän silloin SID näytti kans aika iloisen pieniä lukemia. tais olla jotain 5,6 litran paikkeilla, mutta silloinki oli laskettu kulutus aivan jotain muuta! ja ikinä mulla ei oo kylän kevein kaasujalka ollu, silläki reissulla räpsähti kamera.antti.hakamaa kirjoitti: oma näyttää 5,3l/100km keski kuluttusta nyt talvella. kesällä pääsee alle 5 l/100km.
Omasta autosta on lisälämmitin ohjelmoitu kokonaan pois, niin se osittain vähentää kulutusta, mutta en silloin kun lämmitinkin oli käytössä yli 6l/100km kulutuksia saavuttanut.
en käsitä miksei toi kulutusmittari voi toimia samoin ku esim. volkkareis?!
niin ja mun lisälämmitintä ei missään tapaukses tulla kytkemään pois nyt ku sellanen saatiin, ja keulan peittämistä saatan harkita sitten ku on joku parikytä astetta pakkasta, jos silloinkaan.
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
- Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
VIikonloppuna otin irti ja putsasin venttiilin. Ei mun mielestä näyttänyt hirveen paksaaselta, vaikka tottakai siitä nokea ja pikeä jonkinverran irtos. Käytin bräkleeniä, paperia ja paineilmaa.
Nyt jännityksellä odotetaan että mihin toimenpide vaikutti ja miten!
Ja niinku tosiaan ennemmin kerroin, vääntöä ja vetoja kyllä vielä on, mutta välillä kiihdytykses nykii.
Palataan asiaan myöhemmin, kiitos kaikille!
Nyt jännityksellä odotetaan että mihin toimenpide vaikutti ja miten!
Ja niinku tosiaan ennemmin kerroin, vääntöä ja vetoja kyllä vielä on, mutta välillä kiihdytykses nykii.
Palataan asiaan myöhemmin, kiitos kaikille!
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Tere! Matka-ajossa oma 2,2tid vie sen 5,5-5,8,mut työ matka ajossa hörppäsee sen 7-9l,mis on hiukan alle puolet taajama kruisailua.Eberin ohjelmoin vain käsikäytölle,mistä nyt ei paljoa muuta säästä,kuin lämmittimen ennenaikaisesta särkymisestä. Egr:n ja imusarjan putsasin,mikä alensi hiukan kulutusta ja huonoon käynnistyvyyteen vaihdoin paaluletkut,mikä ei auttanut starttaamista +4-+8 asteessa saa sahata sen 10sek.Tosin vielä viime syksynä ja keväänä starttaus kesti puolet vähemmän aikaa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
- Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Nyt kun laskin keskikulutuksen niin näytti vähän realistisemman 7,68, tosin matka-ajoa kertyi enemmän ku yleensä. pitää joskus putsata imupuoli kun saa pojektiauton liikenteeseen. myös nykiminen on vähentynyt. mutta ihmettelin tosiaan että ei venttiili mitenkään ylilikainen ollu?!
millä porukka on tukkinut näitä? tulee vissiin vikakoodi jos vaan ottaa johdot irti?
millä porukka on tukkinut näitä? tulee vissiin vikakoodi jos vaan ottaa johdot irti?
poistit läpät..? eli?tturku kirjoitti:noi nykimiset hävis omasta autosta kun putsasin EGR:n ja poistin sen käytöstä sekä imusarjan putsasin ja poistin läpät. Omassa on se vanhempi 2.2. jossa alipaine EGR. Mulla oli semmoinen puutuminen jossain 2500 kierroksen tietämillä...
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Saneeraisin ensin tuon imupuolen, joko poistaen tai jättäen läpät toimintaan(vähän kunnosta riipouen). Mutta siinä saattaa kyllä olla tuo ilmamassa-anturikin sökönä, mulla oli, sammui helposti lähtiessä, savutti ja kulutti.
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Imusarjassa on joka toisessa kanavassa se läppä. Mulla ne kanavat oli niin täynnä moskaa että ne läpät oli taittuneet ihan kaarelle, kutakuinkin ) näköiset kun pitäisi olla suorat |. Putsauksessa huomasin, että olivat sen verran solmussa että kanittivat ja päätin ottaa pois ne. Olivat 2 pistehitsillä kiinni akselissa. Pihdillä nitkuttelin ne irti. Akselin päässä oleva kääntövivusto oli jo aikaisemmin ranetettu irti tai hajonnut, eikä kääntänyt koko läppäakselia. EGR:n tulppaus tässä alipaineversiossa (se vanhempi 2.2) teettää moottorin vikavalon palamisen, mutta sen saa pois kolvaamalla sopivankokoisen vastuksen yhteen immun nastaan, jolloin immu luulee lämpötilan olevan pakkasella paljon, eli ei yritä availla egr:ää...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 23:18
- Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Eli ne läpät on samantyyliset kun bemareissa ne jotka ennenpitkää löytyy palotilasta..? miten poisto vaikuttaa toimintaan, kulutukseen, voimaan ja kulkuun?
Onko näitä venttiilejä tukittu mekaanisesti, esim. pellinpalalla tms?
Onko näitä venttiilejä tukittu mekaanisesti, esim. pellinpalalla tms?
Siis ei se sammuskele eikä savuuttele sen pahemmin.Tri-Lo kirjoitti:Mutta siinä saattaa kyllä olla tuo ilmamassa-anturikin sökönä, mulla oli, sammui helposti lähtiessä, savutti ja kulutti.
Saab 9-3 SS 2.2TiD -03
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Ei ole saabin ongelma, että lähtisivät omia aikoja karkuun niinkuin bemareissa! Kyllä niitä sai ihan huolella pihdeillä jonkunaikaa väännellä ennenkuin irtosivat. Olivat aivan solmussa ennen irtoamista. Toimii hyvin, ei ole ongelmia ollut noin 60tkm aikana. Tosin eipä toiminut aikaisemminkaan ne läpät kun oli se läppien kääntömekanismi irti akselin päästä. Varmasti paremmin toimii kuitenkin kun sitä paskaa oli aika reippaasti siellä imusarjassa. Kulutukseen en osaa sanoa. Samalla pistin KCR:n tehoboxin kiinni. -> 115->140hv, ja 260->310Nm. Kulutus kesät talvet ~7l/100km. 90% motaria. kesällä alla pyörii 225/45/r17 ja talvella 205/55/r16 kitkat. Boxilla on kiva vaikutus kiihtyvyyteen, nyt pysyy liikenteen mukana.
Kyllä jotkut on laittaneet niitä peltejäkin siihen egr:n kohdalle. Itse en jaksanut kun venttiili on kiinni asennossa valmiiksi ja tukin vain alipaine letkun.
Kyllä jotkut on laittaneet niitä peltejäkin siihen egr:n kohdalle. Itse en jaksanut kun venttiili on kiinni asennossa valmiiksi ja tukin vain alipaine letkun.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: kulutuksen ihmeellinen nousu?! (2.2 rieseli)
Kyllähän tolla kulutuksella jo luulisi savua syntyvän, miten jos vähän poljet ja katsot taustapeilistä..?pikkujaska kirjoitti:
Siis ei se sammuskele eikä savuuttele sen pahemmin.