Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Tuli tommonen video tehtyä, märkä tie, mutta täysin sula. Kakkosella katos pito hetkeksi, lieko sitten voiman merkki?

http://www.youtube.com/watch?v=ZKccat2w ... e=youtu.be


Lähinnä sitä mietin että onko tuo kiihtyvyys linjassa muihin stage1 kotteroihin. Kun kaverin kanssa ajoimme kilpaa (suljetulla radalla tietenkin, olikos se nyybuurinki) ja sillä on maptun stage 1 ja vastaava auto. Autojemme kulku oli eri tasoista. Minun edukseni tietysti.. :mrgreen: :mrgreen:
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Ihan hyvin vaikuttais kulkevan. Ainakin peremmin kuin systerin vakio vastaava. Seuraavaksi kokeiluun 100-200 niin tuntuu taas, et jotain tars tehdä. No, eiköhän Nappelta kasvavaan nälkään apuja löydy :wink:
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja JaniV »

P.Y-J. Kannisto kirjoitti:Ihan hyvin vaikuttais kulkevan. Ainakin peremmin kuin systerin vakio vastaava. Seuraavaksi kokeiluun 100-200 niin tuntuu taas, et jotain tars tehdä. No, eiköhän Nappelta kasvavaan nälkään apuja löydy :wink:

Nappelta nämäkin kulkemiset on haettu.. :D
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja jeippo »

EIkös täällä jossain ollutkin kiihtyvyys topicci, josta voi vähän vertailla vetoja :)
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

JaniV kirjoitti: Nappelta nämäkin kulkemiset on haettu.. :D
Oli vähän niin kuin tiedossa :roll:

Kartat on ihan kohallaan :) Olispa omassaakin :( Tästähän jo jcarlsonin kans puhuttiin syksyllä, enpä ole asian hyväksi vielä mitään tehnyt...
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

jcarlson kirjoitti:Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
Millaisia löylyjä olette taikoneet omilla softillanne noista vakiorautaisista ss:stä ( t/T ). Entäpä joko työn alla ollut autoja joihin tehty rautamuutoksia?

Onhan tuo JaniV:n auto selkeesti vakiota nopeampi, btw mukavan pitkä tuo 3. 5v lootassa...kiva ohitella. ;)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jcarlson kirjoitti:Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä(konservatiivisen?)? Paljonko tehoa/vääntöä saa pelkällä ohjelmamuutoksella? Saavutetaanko ns. turvallisesti kohtuullisilla pakolämpö- ja pakopaineilla?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Pakari kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä(konservatiivisen?)? Paljonko tehoa/vääntöä saa pelkällä ohjelmamuutoksella?

Eli 150hv 1.8t:n ja 175hv 2.0t:n saa aeron 2.0T:n tehoihin ja aeron saa sinne 245hv 350nm lukuihin...
Viimeksi muokannut JaniV, To Joulu 15, 2011 21:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mutta maptunilta saa myös 2,0T lukemiin 1,8t/2,0t:n, eli 210hv/330nm, ja aeron saa tehoihin 250hv/365nm.

E: Itseltä penkitettiin 205hv/325nm, todennäköisesti lievän ahtovuodon kanssa. Keväällä uudestaan penkkiin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Pakari kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä(konservatiivisen?)? Paljonko tehoa/vääntöä saa pelkällä ohjelmamuutoksella? Saavutetaanko ns. turvallisesti kohtuullisilla pakolämpö- ja pakopaineilla?
Kyllähän noi sofat on jonkun ison pajan tekemiä alunperin, joita on sitten vähän puukotettu. Mun softassa taitaa olla max ahtopaineet mitä tolla vakio pakokaasujarrulla saa turvallisesti otettua. Seuraavaksi alkaa pakopaineet ja täten pakolämmöt nousemaan...
Viimeksi muokannut JaniV, To Joulu 15, 2011 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Pakari kirjoitti:Mutta maptunilta saa myös 2,0T lukemiin 1,8t/2,0t:n, eli 210hv/330nm, ja aeron saa tehoihin 250hv/365nm.

E: Itseltä penkitettiin 205hv/325nm, todennäköisesti lievän ahtovuodon kanssa. Keväällä uudestaan penkkiin.
Eihän kukaan näitä olekkaan sanonut mitenkään erikoisiksi softiksi verratuna maptuniin tai muihin... Mutta se hinta....
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

JaniV kirjoitti:
Pakari kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä(konservatiivisen?)? Paljonko tehoa/vääntöä saa pelkällä ohjelmamuutoksella? Saavutetaanko ns. turvallisesti kohtuullisilla pakolämpö- ja pakopaineilla?
Kyllähän noi sofat on jonkun ison pajan tekemiä alunperin, joita on sitten vähän puukotettu. Mun softassa taitaa olla max ahtopaineet mitä tolla vakio pakokaasujarrulla saa turvallisesti otettua. Seuraavaksi alkaa pakopaineet ja täten pakolämmöt nousemaan...
Tämä iso paja on alunperin Saab, ohjelmakoodiahan ei muokata - kalibraatioita vähän vain.
En muiden puolesta tietenkään voi puhua, mutta itse ainakin olen parametrimuutokset tehnyt enkä ole virifirmojen tekeleitä kopioinut.

Konservatiivisuus Maptunin softissa liittynee osittain ainakin vakiokytkimen rajoilla menemiseen, vähänkin kuluneempi kytkin kun saattaa helposti alkaa luistaa niillä alaväännöillä mitä noilla pilleriturboilla saa aikaan. Isolla virifirmalla on vähän sama juttu kuin tehtaalla, eli kannattaa mielummin tehdä softa joka toimii 99% autoista, kuin yrittää ottaa se mikä kaikkein terveimmästä yksilöstä irtoaa. Samoin maineen kannalta on hyvä jos ei mitään muutakaan komponenttia hajoa, vaikka se johtuisikin auton keskivertoa hieman huonommasta kunnosta.

Pakopaineet ja pakolämmöthän noissa on melko katossa jo vakionakin, mutta moottori on suunniteltu kestämään sen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-3Tid kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Ihan hyvin siitä SS:stä voimaa saa kun tekee vähän vähemmän konservatiivisen softan kuin Maptunilla. :) Etenkin alavääntöä.
Millaisia löylyjä olette taikoneet omilla softillanne noista vakiorautaisista ss:stä ( t/T ). Entäpä joko työn alla ollut autoja joihin tehty rautamuutoksia?

Onhan tuo JaniV:n auto selkeesti vakiota nopeampi, btw mukavan pitkä tuo 3. 5v lootassa...kiva ohitella. ;)
1,8t biopowerista irtoaa vaikka 380Nm (jolloin kytkin alkaa jo luistaa), huipputehot vakioahtimella ja putkistolla ei ainakaan helposti yli 220hv mene.

1,8t/2,0t rautahan on identtistä. Vuosimallien mukaan suutimet ja pilleriturbon tyyppi (11T mitsu tai pikkugarrett) vaihtelee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Onko tämä hyvin? 0-100km/h++

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli, 0-100kmh arvoksi videon mukaan: jotain 8-9sekunnin välistä. Kiihdytys alkaa n. 10-11s kohdalta ja 100kmh n. 19s kohdalla.

Mahtaako JaniV olla minkälainen rengastus? Itellä on 205/55/16 hakka7:t ja ei ykkösellä eikä oikein kakkosella pito riitä tehdä täyskaasu kiihdytyksiä asfaltilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin