Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Moro

Kytkin on alkanut luistaa silloin tällöin 3. vaihteella ja 5.vaihteella eli sen vaihto tulee eteen kohta.

Onko Aeron kytkin eri kuin 1.8t ja 2.0t:ssä käytetyt (vm 2003, 5 vaihteinen)? Täälläkin Aeron kytkintä on tilalle laitettu niin oletan, että olisi eri. Onko siis asetelma vain hieman jäykempi kuin näissä pikkuisissa? Viriasetelmat kun on niin turkasen kalliita, että sellaiseen ei oikein olisi varaa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla 1,8t:ssä ns aeron kytkin!
Käytössä ei huomaa mitenkään. Eikä luista yhtään.
1,8t orkkis kytkin antautui melko nopeasti bsr softan jälkeen.
Pcs jyväskylässä asenti sen joutuisasti! Ei montaa tuntia mennyt!
Mutta suosittelen että et ota tarvike työsylinteriä!
Mulla se ei kestänyt vuottakaan!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Paljonkos oli kilometrejä takana kun kytkin antautui?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

SA9000AB kirjoitti:Moro

Kytkin on alkanut luistaa silloin tällöin 3. vaihteella ja 5.vaihteella eli sen vaihto tulee eteen kohta.

Onko Aeron kytkin eri kuin 1.8t ja 2.0t:ssä käytetyt (vm 2003, 5 vaihteinen)? Täälläkin Aeron kytkintä on tilalle laitettu niin oletan, että olisi eri. Onko siis asetelma vain hieman jäykempi kuin näissä pikkuisissa? Viriasetelmat kun on niin turkasen kalliita, että sellaiseen ei oikein olisi varaa.
EPC:n mukaan alkuvaiheessa 2003-2004 kaikissa koneissa oli sama levy ja asetelma (siis 5-vaihteisissa). Jos autossa on kaksoismassavauhtipyörä, niin levy/asetelmapaketti on eri. Mistä sitten kaksoismassa löytyy, on toinen juttu :) Avaamalla selviää viimeistään..

Oli kaksoismassa tai ei, asetelman pitäis olla sama (siis 5-lovisissa). Levyssä on eroa. Mulle tuli aikoinaan edelliseen Aeron levy ja kesti Bsr:rän väännöt. Sponsored by Magneetin huolto :)
93SC TTiD
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Pakari kirjoitti:Paljonkos oli kilometrejä takana kun kytkin antautui?

Empäs nyt tarkalleen muista, mutta olisko ollut jotain 50 tkm
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täällä ajettu vähän reilu 60tkm bsr:llä eli 95tkm kohdilla laitoin ja tähän asti kestänyt.
Eli kyllä se vakiokytkin aika hyvin kestää raskasta poljintakin ja uutena tietenkin parhaiten.
Kertooko VIN onko tuo kaskoismassa versiolla vai normaalilla?

No täytyy ensin nyt selvittää kummalla on ja sitten jos eri versiota tarjoavat niin Aeron pakettia laitetaan mahdollisuuksien mukaan. Kun tuo vääntö on nyt mitattu 345Nm Bsr stage 1:llä Sporttiautossa, mikä ihmetyttää hiukan kun luvataan 310Nm. Eli ollaan siinäkin lähempänä kytkimen keston rajaa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mulla mitattiin penkissä etupyörä teho 200hv ja vääntö 339Nm
Eikä normi kytkin kovin kauan sitä kestänyt
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

Pakko hieman ihmetellä että miten niillä autoilla on oikein ajettu jos 50-60tkm antautuu kytkin??

Vai onko se tehty kestämään juuri ja juuri kyseisen auton perustehot ja kun laitetaan lastua niin kytkin sulaa vai??!!

Eikö noita normisti "mitoteta" aika paljonkin yläkanttiin...
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

SA9000AB kirjoitti:Täällä ajettu vähän reilu 60tkm bsr:llä eli 95tkm kohdilla laitoin ja tähän asti kestänyt.
Eli kyllä se vakiokytkin aika hyvin kestää raskasta poljintakin ja uutena tietenkin parhaiten.
Kertooko VIN onko tuo kaskoismassa versiolla vai normaalilla?
Kyllä kertoo, voi olla molemmat :) 2003-mallissa olisi, mutta 2004 voi olla jo kiinteä. Tämä siis 5v 207E/L koneella. Jos tuota nyt oikein tulkitsen, niin Aerossa (207R) on aina kaksoismassa ja eri levy.
93SC TTiD
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Nehrt kirjoitti:Pakko hieman ihmetellä että miten niillä autoilla on oikein ajettu jos 50-60tkm antautuu kytkin??

Vai onko se tehty kestämään juuri ja juuri kyseisen auton perustehot ja kun laitetaan lastua niin kytkin sulaa vai??!!

Eikö noita normisti "mitoteta" aika paljonkin yläkanttiin...
Useimmiten toistuu yhtälö Bsr stage1 ja luistava kytkin :) Palstan softagurut varmaan voisivat kommentoida asiaa? Liikaa vääntöä alhaalla tai jotain?

Olihan aiheesta oikein kysely jenkkifoorumilla.
93SC TTiD
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Nehrt kirjoitti:Pakko hieman ihmetellä että miten niillä autoilla on oikein ajettu jos 50-60tkm antautuu kytkin??

Vai onko se tehty kestämään juuri ja juuri kyseisen auton perustehot ja kun laitetaan lastua niin kytkin sulaa vai??!!

Eikö noita normisti "mitoteta" aika paljonkin yläkanttiin...
Kytkin antautui ahveniston moottori radalla, kun tuli vähän kokeiltua :lol:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ei nyt niin hirveästi Bsr:llä sitä alavääntöä tunnu olevan kun 2500 kierrosta saa olla ennen kuin alkaa liikkumaan kunnolla (2. vaihde). Maksimi vääntö tulee siinä kohtaa vasta. Mielestäni Maptun menee käyrillä aika samoissa ellei jo alempanakin maksimin suhteen, ettei kai nyt Bsr ihan niin erilainen ole. Sanotaanko näin, että olen käyttänyt tuosta tehoreservistä useasti kaiken nopeusrajoitusten puitteissa. Eli jos mun ajolla kestää 60tkm niin normaalilla ajolla ja vähän varovaisemmalla kiihdyttelyllä kestää varmasti tuplaten. Ja olihan omalla jo ajettu vakiona 85tkm ensimmäisen omistajan toimesta Espanjan reissuja myöten. Eli ei se kytkin uusi ollut kun sen itse olen saanut luistokuntoon :wink:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

SA9000AB kirjoitti:Ei nyt niin hirveästi Bsr:llä sitä alavääntöä tunnu olevan kun 2500 kierrosta saa olla ennen kuin alkaa liikkumaan kunnolla (2. vaihde). Maksimi vääntö tulee siinä kohtaa vasta. Mielestäni Maptun menee käyrillä aika samoissa ellei jo alempanakin maksimin suhteen, ettei kai nyt Bsr ihan niin erilainen ole. Sanotaanko näin, että olen käyttänyt tuosta tehoreservistä useasti kaiken nopeusrajoitusten puitteissa. Eli jos mun ajolla kestää 60tkm niin normaalilla ajolla ja vähän varovaisemmalla kiihdyttelyllä kestää varmasti tuplaten. Ja olihan omalla jo ajettu vakiona 85tkm ensimmäisen omistajan toimesta Espanjan reissuja myöten. Eli ei se kytkin uusi ollut kun sen itse olen saanut luistokuntoon :wink:
Muistelisin, että vääntöä rajoitettiin kakkosella, joten ei se raketilta tunnu. Toisaalta tuntuis heräävän aika myöhään, jos vasta 2,5k tapahtuu. Mielestäni tuossa koneessa oli ihan kohtuu alavääntö vakionakin, mutta siihen se sitten vakiolla jäi niillä kaikilla 150 hevosella :) Kolmosella-nelosella sitten ongelmat alkaa, jos alkaa. Mulla aikanaan luistelun syy löytyi varsin korkeista ahdoista, eli piikkas lähes 1,5bar :). Syynä viallinen ahtopaineen säätövena. Stage1 normipaineet n 1 bar tasoa.

Tuossa vielä linkki ameriikan kyselyyn

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=65997
93SC TTiD
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Lieköhän dieselin kytkin jo lähtöjään järeämpi?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Aeron ja 1.8t:n kytkinten erot vm. 2003?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ahdot on noin 1.1 baria ollut tasaisesti ja magneettiventtiili vaihdettu 30tkm sitten. Kyllä tuo ihan normaalisti toimii. Ja normi 150 heppaseltahan tämäkin tuntuu ensimmäisillä kahdella vaihteella kunnes juuri tuon kakkos vaihteen n.2500 kierrosta tulee täyteen niin on eri meno 150hv verrattuna. Tiedä sitten mitä tuo aiheuttaa kun loppuputkisto on vaihdettu simmonsin paremmin virtaavaan. Ainakin 5 vaihteella kiihtyvyys on mielestäni parantunut 110km/h lähtien. Ja ei se vääntö huonoa ole alle 2500 kierroksen, ero kuitenkin selkeä vakioon nähden. Nyt kuitenkin tämä kytkimen vaihto parempaan on alkanut kiinnostamaan kun on mahdollista nämä customsoftatkin ja suuttimien vaihdolla onnistuisi muutama lisähevonenkin saada :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Vastaa Viestiin