P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Dodii. Kävin eilen Keskisen Vesalla ja se "panomies" tartutti mun saappaaseen jonkin namibialaisen hyppykupan. :D

No vitsit sikseen.

Eilen Tuurista takasin tullessa Saab päätti pudottaa ahdot pois ja sytyttää moottorin vikavalon. Ajoin bussipysäkille, sammutin auton ja starttasin uudestaan. Starttauksen jälkeen auto toimi normaalisti, ahtopaineet tallessa mutta vikavalo loisti taulussa.

Muutaman kymmenen kilometrin jälkeen sama toistui, eli ahdot pois, pysäkille, sammutus ja starttaus, ahdot tuli takaisin.

Vitutuksen kourissa koukkasin meidän firman kautta ja lukaisin tuosta paskasta vikakoodit Boschin KTS testerillä. Otsikon mukaisen koodin antoi, nollasin vikakoodit. Nyt auto toimii normaalisti ja mikään lamppu ei taulussa pala. Ainakaan nyt.

Arvon Toverit :mrgreen: Missä vika? Onko auto yliahtanut? Pitääkö turvarajaa säätää ylemmäs softasta?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

WIS sanoo vikakriteereiksi:

Kun moottori käynnissä

-> Ilmamassa on 250 mg/C pyydettyä arvoa korkeampi


Kun moottorin lämpötila yli 71'C
- Moottorin kierrosluku yli 1900 r/min
- Ahtopaine yli senhetkisen ilmanpaineen + 39 kPa
- Läpän asento 10% - 50%

-> Todellinen ahtopaine on 20-25 kPa pyydettyä korkeampi
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Eli seuraus tiedossa, mutta syy on hakusessa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Yhtenä mahdollisuutena on ahtopaineen säädön magneettiventtiilin tai sen paineletkujen vika.

Magneettiventtiili sijaitsee turbon vieressä (yläpuolella). Voit kokeilla vaihtaa by-pass ja ahtopaineen (hukkaportin) magneettiventtiilejä keskenään, kun ovat samanlaisia. By-pass venttiili sijaitsee suojamuovin alla imusarjan päällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

petrisa kirjoitti:Yhtenä mahdollisuutena on ahtopaineen säädön magneettiventtiilin tai sen paineletkujen vika.

Magneettiventtiili sijaitsee turbon vieressä (yläpuolella). Voit kokeilla vaihtaa by-pass ja ahtopaineen (hukkaportin) magneettiventtiilejä keskenään, kun ovat samanlaisia. By-pass venttiili sijaitsee suojamuovin alla imusarjan päällä.

Kiitos tiedosta, kokeilen tätä. Osaako joku sanoa mitä tuollainen magvent tarvittaessa maksaa?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mistäänhän en mitään itse ymmärrä, mutta muistelisin täältä joskus lukeneeni suuruusluokkaa 50e.

Ketju käsitteli jotain BSR:n softan päivitystä jos siis haluat itse tarkemmin kaivella.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

moro

50 euron paikkeilla pyörii hinta venttiilillä eli suht edullinen osa vaihtaa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Vikavalo tuli taas, ja ahdot katosi. Eli ilmeisesti vika on venttiilissä. Onko kellään varaosanumeroa?

Pitää huomenna metsästää se osa...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Magneettiventtiili 12787706
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Uusi anturi tilattu jmaattan antamalla numerolla. Ovh 55€ mulle jäi maksettavaa vähän vähemmän... Saabilta löyty varastosta suoraan. Jos sais koneen rokkaan ennen joulua....
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Osa vaihdettu, vika korjattu.

Eli loppuselvennys.

Vaihdoin magneettiventtiilin joka on ahtimessa kiinni. Mokkulaan tulee yksi liitin ja 3letkua. Vaihtoaika noin 10min josta 5min oli pihtien etsimistä. Nyt pelaa.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

Mulla teki kesällä saman ja magneettiventtiilin vaihdolla selvittiin myös :)
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ja taas! Mikä ihme sen hajoittaa? Sama koodi.
Osa oli alkuperäinen, joten epäilen sen kestävän pitempään kuin jokusen viikon.

Missä vika?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

JaniV kirjoitti:Ja taas! Mikä ihme sen hajoittaa? Sama koodi.
Osa oli alkuperäinen, joten epäilen sen kestävän pitempään kuin jokusen viikon.

Missä vika?
Moro, tosiaan bsr julkaisi softapäivityksen jolloin tuota ongelmaa alkoi joillain essintyä ( myös minulla). Lopullisena lääkkeenä juuri tuon venttilin vaihto sekä bsr:ltä uusin softa ( jotain korjasivat kuulemma tuohon vikakoodiin liittyvää). On toiminut jo vuodenpäivät toimenpiteiden jälkeen... "kop kop"

-edit- tosiaan pelkkä softan päivitys ei silloin auttanut, venttiilin vaihto ja ahtojen muistin nollaus yhdessä alkoi toimimaan.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: P0244Turboahtimen ahtopaineenrajoitin A Ei ohjearvo alueella

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi tulla koodi siitä jos softassa on vielä alkuperäinen boost calibration ja korotetut massapyynnit. T8 autossa on aika rajut boost calibration kartat tehtaalta ja ampuu helposti yli.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin