Moottori likaantuu

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Eli mitä ilmeisemmin konepellin reunassa oleva kumitiiviste falskaa ja kurakelillä pääsee ilkeästi koneen päälle kuravettä. Muunmuassa moottorin muovisuojukset hieman ruskeassa kurassa pitemmän lenkin jäljiltä jolloin joutu kärkkymään rekkojen yms. takana. Tiiviste ei kuitenkaan ihan täysin finaalissa ole, kun vuoden verran ajellut ja nyt näillä "talvikeleillä" vasta alkanut häiritsemään.

Onko tähän saatavana uutta osaa esim. motonetistä vai pitääkö turvautua merkkiliikkeeseen? Tietoa millä tyylillä tiiviste on kiinni, snap on vai pitääkö säätää enemmänkin?
ex: 9-3 1.8t Vector
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Tiivisteestä en tiedä muuta kuin että minulla se on ehjä, mutta konehuone silti kurassa. Taitaa siitä etusäleiköstä mennä rapavesi sisään iloisesti :)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Rusakko__ kirjoitti:Tiivisteestä en tiedä muuta kuin että minulla se on ehjä, mutta konehuone silti kurassa. Taitaa siitä etusäleiköstä mennä rapavesi sisään iloisesti :)
Joo, kyllä se kura ja suolavesi pääsee sinne sisälle, vaikka olis minkälaiset tiivisteet. Etusäleiköstä, puskurin ilmanotosta sekä auton alta. Vielä en ole nähnyt sellaista autoa, jossa moottori ei likaantuisi talven ajelun jälkeen..?

Ajoin nimittäin taksia vuonna 2008, m.m. uusillaa mersuilla, volkareilla ja bemareilla. Samanlainen näky oli kaikissa, kun nosti konelpellin täyttääkseen tuulilasinpesunestettä talvella.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Meikku
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 16:19
Paikkakunta: Salo

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Meikku »

Isosceles kirjoitti:Muunmuassa moottorin muovisuojukset hieman ruskeassa kurassa pitemmän lenkin jäljiltä jolloin joutu kärkkymään rekkojen yms. takana.
Ei kannata roikkua niin lähellä, kauempaa on paremmat näkymät muutenkin ja pysyy tuulilasikin puhtaampana. Tehoa varmaan riittää ohitukseen vähän kauempaakin ;-)
#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Just kattelin kuraa moottorin päällä kun täytin pesurin säiliötä ja ihmettelin samaa, mistä tuota kuraa tulee tuohon päälle :)

Nyt sai nähtyä roiskejäljet hyvin ja selvisi, että roiskeet tulee siitä konepellin lukitusmekanismin reiän kohtaalta. Katsokaa sitä lukitusvipua konepellissä niin on hieno pyöreä kurakuvio.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Ahaa, eli ominaisuus kyseessä ennemmin kuin vika :)
Edellisessä autossa ei näin tapahtunut, tosin konepelti oli kaareva niin viima ei päässyt suoraan konehuoneeseen puhaltamaan kuravettä. Kuraa tosissaan on ilmansuodatinkotelon, moottorin muovien ja ohjaustehostimen päällä, eli melkeimpä koko matkalta. Ei mitenkään älyttömästi mutta sen verran että vähän muovit rusehtaa.
Meikku kirjoitti:
Ei kannata roikkua niin lähellä, kauempaa on paremmat näkymät muutenkin ja pysyy tuulilasikin puhtaampana. Tehoa varmaan riittää ohitukseen vähän kauempaakin ;-)
Totta tämäkin, mutta aina ei malta :)
ex: 9-3 1.8t Vector
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Eipä mulla likaannu 8O
Moottoritila pesty elokuussa eikä ole pahemmin likaantunut!
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

kalle37 kirjoitti:Eipä mulla likaannu 8O
Moottoritila pesty elokuussa eikä ole pahemmin likaantunut!
Eipä tuolla ole juuri kuin pölyä, vaikka koko syksyn ja "talven" on ollut kurakeli.
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Tämä varmaan riippuu myös paljon ajomäärästä, minkälaisella tiellä ajaa ja kuinka paljon on muuta liikennettä. Itselläni likaantuu jonkin verran, mutta ei missään nimessä niin paljon, että sitä kuraantumiseksi laskisin.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja alustar »

Pakkoko se on roikkua peesissä, luulis pääsevän ohi.
SAAB 99 -83 GL
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Otampa kuvan kun kerkiän niin selviää mitä tarkoitan tuolla kuraantumisella.
alustar kirjoitti:Pakkoko se on roikkua peesissä, luulis pääsevän ohi.
No onhan se helpompi lähteä sieltä "peesistä" ohittamaan eikä kahen sadan metrin päästä tykittämän tuhatta ja sataa, vai? Autojen perässä ei tarvi roikkua enkä roikukkaan, eikä siitä ole nyt ollut puhe.

Kyseessä oli mm. Varkaus-Joensuu väli, jossa saa/joutuu roikkumaan rekkojen perässä. Jos on tuttu pätkä niin ei siellä ole kuin pari kilometri suoraa 120km matkalla, loput kukkulaa ja mutkaa...
ex: 9-3 1.8t Vector
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja pezi »

Isosceles kirjoitti:No onhan se helpompi lähteä sieltä "peesistä" ohittamaan eikä kahen sadan metrin päästä tykittämän tuhatta ja sataa, vai? Autojen perässä ei tarvi roikkua enkä roikukkaan, eikä siitä ole nyt ollut puh
Itseasiassa helpompi on lähteä ohittamaan vähän kauempaa kuin perseestä kiinni. Kauempaa näkee vastaantulijat ja pystyy keräämään vauhtiakin.
Välillä näkee sankareita, jotka lähtevät perseessä kiinni ajeltuaan hirveällä kiskasulla vasemmalle kaistalle auto heittelehtien ja sitten vasta aletaan painamaan sitä kaasua.
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

pezi kirjoitti:
Isosceles kirjoitti:No onhan se helpompi lähteä sieltä "peesistä" ohittamaan eikä kahen sadan metrin päästä tykittämän tuhatta ja sataa, vai? Autojen perässä ei tarvi roikkua enkä roikukkaan, eikä siitä ole nyt ollut puh
Itseasiassa helpompi on lähteä ohittamaan vähän kauempaa kuin perseestä kiinni. Kauempaa näkee vastaantulijat ja pystyy keräämään vauhtiakin.
Välillä näkee sankareita, jotka lähtevät perseessä kiinni ajeltuaan hirveällä kiskasulla vasemmalle kaistalle auto heittelehtien ja sitten vasta aletaan painamaan sitä kaasua.
Jos lähen siitä 20-30m päästä ohittamaan niin on siinä vauhtia jo tarpeeksi että kerkiää. En kyllä ymmärrä miten sieltä rekan takaa 100-200m päästä näkee mutkan taakse tai notkelman alle paremmin kuin siitä peesistä?

Välillä tosissaan näkee niitäkin sankareita jotka vetää 150 lasissa "että kerkiää turvallisesti ohi" ja vauhtia kelattu puol suoraa.
ex: 9-3 1.8t Vector
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Se on se tehonpuute, kun joutuu noin kaukaa kelaamaan vauhtia, että pääsis rekasta ohi :D
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Moottori likaantuu

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

nix0n kirjoitti:Se on se tehonpuute, kun joutuu noin kaukaa kelaamaan vauhtia, että pääsis rekasta ohi :D
näinhän se on :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin