Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Muutama talviautoiluun liittyvä kysymys:

1. Millä olette ovitiivisteitä käsitelleet? Itse vedin korrekin tököttiä, jossa semmonen pumpuli päässä, tiivisteisiin muka siinä toivossa että eläisivät pidempään ja ennen kaikkea, jäätäisivät vähemmän. Ei auta tippaakaan, vaikka vedin oikein törkeän määrän sitä joka kohtaan ja ei vaan meinaa ryyteisen yön jälkeen aueta.

2. Kuskin puolen peilin lämmitin kettuilee jotenki. Siihen peililasiin ilmestyy ajon aikana vain olematon parin sentin kokoinen huurtumaton läiskä, kun repsikan puoli on jo kirkas. Tuskin ainakaan piuha poikki kun osin lämpeää, että oisko jotain ohjelma pohjaista?

3. Paljonko on eberin virran kulutus? Vaihteleeko se esim. käynnistyksen aikana tai "pohottaessaan" (ehkä eroja eco/high-tehojen välillä? Eberspächer 4,3kW/5kW)... Ja kaikista tärkein, paljonko sisätuulettimen pyöritys pienemmillä nopeuksilla nappaa potkua akusta? Voi olla paha sanoa mitään yksiselitteistä, mutta suuntaa antavat vastauksetkin auttaisivat hahmottamaan akun riittävyyttä talvella.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Pakari »

1. En millään ole käsitellyt, koska ei ole jäätymisongelmia ollut. Kerran, edellisessä autossa laitoin sitä jäätymistä estävää ja tiivisteitä hoitavaa töhnää, ja koskaan ei ole jäätynyt ovet niin tiukkaan kiinni kuin sen töhnän laittamisen jälkeen. En suosittele laittamaan mitään. Pesun jälkeen tiivisteiden kuivaus on riittänyt - ainakin Saabissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

1. Yleensä ei ole tarvinnut käsitellä juuri millään aineilla paitsi talvisaikaan auton pesun jälkeen olen "kuivannut" tiivisteet glykoliin kastetulla rätillä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja karitammi »

1. Silikoania, eikä ole ollut ongelmia. Nyt tänä aamuna jouduin vetämään oven auki väkisin. ja se on tapahtunut jo kahdesti tänä "kylmänä syksynä". Veikkaan, että kelit on juuri nyt aika pahat. Ovitiivisteet tuntuivat sormeen ihan liukkailta, veikkaan, että vesi oli muualla.
2. Peilinlämmittimien logiikka ei ole mulle ihan auennut, vaikka auto on ollut kohta 4 vuotta. Jos on liian lämmin, ne eivät lähde päälle. Usein sellaisella kelillä on kuitenkin peilit jäässä. Kunnolla kylmässä peilit tulevat kyllä puhtaaksi.
3. Ei ole eberiä.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja jeippo »

3. Virrankulutuksenhan mittaat helposti vaikka 5euron halppis yleismittarilla. Sisäpuhallin nappaa itellä 10A virtaa, mutta nostin sitä tehoa. Alunperin oli asetus laitettu 7A ja tehdasasetus näytti olevan 6A. (tosin vanhempi saabbb kyseessä mutta 5kw bensa lämmitin)
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja aero »

1) Vedellä, kuten muissakin autoissa. Eli aina välillä auton pesun yhteydessä pesemällä myös ne tiivisteet (ja ovet!) niin, että pysyvät puhtaina.

2) Veikkaan että peilin lämppärielementissä on jotain vikaa, joka keskittää lämmön syntymisen lähinnä peilin keskialueelle (oikari reunemmalla ja/tai lähes poikki keskeltä, jolloin teho jää isomman resistanssin kohdalle).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

1. Taidan kokeilla seuraavaksi tiivisteiden puhdistusta huolella ilman mitään tököttejä :)

2.
karitammi kirjoitti:2. Peilinlämmittimien logiikka ei ole mulle ihan auennut, vaikka auto on ollut kohta 4 vuotta. Jos on liian lämmin, ne eivät lähde päälle. Usein sellaisella kelillä on kuitenkin peilit jäässä. Kunnolla kylmässä peilit tulevat kyllä puhtaaksi.
Niin, mulla kuites tuo repsikan peili on aina sula, jopa vesipisarat häipyy siitä jos on vähän plussan puolella. Aivan kuin joku älyboksi ei osais syöttää tarpeeks paukkuja kuskin peilille... Viime talvena en muista että olis ollu ongelmia ja tänä talvena on ollu maks -5 pakkasta, että näin. Peilin sähkösäädöt kyllä toimii ja tosiaan vähän se yrittää sitä lämmittää, mutta ei riitä kirveelläkään.

3.
jeippo kirjoitti:3. Virrankulutuksenhan mittaat helposti vaikka 5euron halppis yleismittarilla. Sisäpuhallin nappaa itellä 10A virtaa, mutta nostin sitä tehoa. Alunperin oli asetus laitettu 7A ja tehdasasetus näytti olevan 6A. (tosin vanhempi saabbb kyseessä mutta 5kw bensa lämmitin)
Yleismittari löytyy, mutta tietämys sähköpuoleen rajoittuu suunnilleen kahteen asiaan: isku ja lasku :) Lähinnä olis kiva tietää, että kuinka paljon eberi syö akkua eri tilanteissa (jos se vaihtelee) ja mikä on sisäpuhaltimen osuus. Olenko ymmärtänyt oikein, että eberi itsessään ei juuri akkua kuluta, kuin käynnistyessään ja sen mitä jäähdytysveden kiertopumppu ja polttoainepumppu naukkaavat käytönaikana löpöä?! Sisätilatuuletin käsitykseni mukaan on se joka tappaa akun...?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Jos pesee auton pakkaskelillä ja joutuu tuomaan sen ulos märkänä, niin hyvä keino on pistää ovet ja luukut auki vähäksi aikaa auki ja antaa pakkasen hoitaa kuivaaminen. Jäljelle jääneet jäätyneet vesihelmet on nopea pyöräyttää tiivisteistä irti ja ei todellakaan ole ovet kiinni jäätyneet seuraavana aamuna.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja tturku »

1. Silikonispray auttaa ovien kiinnijuuttumiseen.

3. Eberiä käytettäessä pitäisi autolla ajaa sama aika, mitä eber on ollut päällä ennen auton käynnistystä, näin taataan se että akussa on potkua jatkossakin. Jos tulee paljon pätkäajoa ja haluaa käyttää eberiä kellolla, kannattaa hankkia ylläpitolaturi. Esim C-tek tai vastaava, noissa tulee yleensä mukana semmoiset liittimet, jotka voi laittaa suoraan akunkenkiin kiinni, ja sitten vaan laturi pikaliittimeen kiinni aina kun käyttää. Jotkut on asentaneet kiinteästikin noita latureita autoon. Jos tämän tekee niin kannattaa ottaa semmoinen malli, joka lähtee automaattisesti tutkimaan akun tilaa kun se kytketään verkkoon, osa malleista vaatii napin painalluksen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Rusakko__ kirjoitti:Muutama talviautoiluun liittyvä kysymys:

1. Millä olette ovitiivisteitä käsitelleet? Itse vedin korrekin tököttiä, jossa semmonen pumpuli päässä, tiivisteisiin muka siinä toivossa että eläisivät pidempään ja ennen kaikkea, jäätäisivät vähemmän. Ei auta tippaakaan, vaikka vedin oikein törkeän määrän sitä joka kohtaan ja ei vaan meinaa ryyteisen yön jälkeen aueta.

2. Kuskin puolen peilin lämmitin kettuilee jotenki. Siihen peililasiin ilmestyy ajon aikana vain olematon parin sentin kokoinen huurtumaton läiskä, kun repsikan puoli on jo kirkas. Tuskin ainakaan piuha poikki kun osin lämpeää, että oisko jotain ohjelma pohjaista?

3. Paljonko on eberin virran kulutus? Vaihteleeko se esim. käynnistyksen aikana tai "pohottaessaan" (ehkä eroja eco/high-tehojen välillä? Eberspächer 4,3kW/5kW)... Ja kaikista tärkein, paljonko sisätuulettimen pyöritys pienemmillä nopeuksilla nappaa potkua akusta? Voi olla paha sanoa mitään yksiselitteistä, mutta suuntaa antavat vastauksetkin auttaisivat hahmottamaan akun riittävyyttä talvella.


1. Töpötä vaahtomuovin palalla glykolia (jäähdytin nestettä) varovasti tiivisteisiin. Älä uita. Ei jäädy enää.

2. En ota kantaa, onko vastuslankoja monia peilissä?

3.Eberi ottaa startatessaan 10-15A
Käydessään 4-5A
+Se mitä sisätilapuhallin ottaa pyöriessään, mutta se on autokohtaista...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

1. Olen ollut vähän varovainen noiden tiivisteiden käsittelyn kanssa, kun sanovat, että hapristuvat väärästä käsittelystä ja toisaalta siitä että niitä ei käsitellä millään. Kokeilen nyt seuraavaksi sitä pelkkää puhdistusta, sitten silikonisprayta ja sen jälkeen vielä glykolia... johan on piru jos ei ala toimia. Tänä aamuna tosiaan viimeks niin helvetin lujassa ovet, että pahaa teki kiskoa kahvasta... Ja sitten kun ovi viimein aukeaa, niin on kuin repis risaista farkkukangasta :cry:

2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".

3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...

Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Rusakko__ kirjoitti:
3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...

Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.

Nyrkkisääntö. Sen ajan mitä lämmität, ajat. Silloin pysyy virrat kurissa.
Onko autossa lohkolämmitintä? Jos on Defa tai Calix, asenna niiden johtoon tuleva laturi, niin ei tule ylimääräisiä johtoja näkyviin.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

JaniV kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:
3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...

Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.

Nyrkkisääntö. Sen ajan mitä lämmität, ajat. Silloin pysyy virrat kurissa.
Onko autossa lohkolämmitintä? Jos on Defa tai Calix, asenna niiden johtoon tuleva laturi, niin ei tule ylimääräisiä johtoja näkyviin.
Jep, tuota nyrkkisääntöä pyrin noudattamaan, mutta kovemmilla pakkasilla ei aina tahdo lämmitys riittää, toki tyhjää parempi. Ja tuleehan tuota muutakin kurvailua toisinaan ku vakiomatkat... kuten huomenna Rovaniemelle :D

Ei ole lohkolämmitintä/säteilylämmitintä. Sekin paskajuttu liittyy ylläpitolaturinasennukseen, että taloyhtiön tolppa on ajastettu vain 2 tunnin enimmäiskäyttöön kerrallaan. Ellei sitten ite käy ruuvaamassa aina lisää aikaan kuten parkkikiekkoihin :D
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Juha »

Mulla temppuilee peilinlämmitys niin, että oikeapeili ei lämpeä kuin parinkympin pakkasella. Techillä kun laittaa peilinlämmityksen päälle niin peili lämpiää normaalisti vaikka kesällä.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö

Viesti Kirjoittaja Timon »

1. Silikonispray on ihan kätevä, tosin omasta mielestä silikonipuikko on helpompi käyttää. Ja toimii loistavasti.

Niin ja sen taloyhtiön lämmitystolpan ajastimen voi kuulemma helposti kiilata jumiin, esim. puutikulla, eli virtaa saa jatkuvasti. Tätä en siis ole itse kokeillut, kuulin vaan sellasta huhua että näin voi tehdä :roll: :wink:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Vastaa Viestiin