Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Muutama talviautoiluun liittyvä kysymys:
1. Millä olette ovitiivisteitä käsitelleet? Itse vedin korrekin tököttiä, jossa semmonen pumpuli päässä, tiivisteisiin muka siinä toivossa että eläisivät pidempään ja ennen kaikkea, jäätäisivät vähemmän. Ei auta tippaakaan, vaikka vedin oikein törkeän määrän sitä joka kohtaan ja ei vaan meinaa ryyteisen yön jälkeen aueta.
2. Kuskin puolen peilin lämmitin kettuilee jotenki. Siihen peililasiin ilmestyy ajon aikana vain olematon parin sentin kokoinen huurtumaton läiskä, kun repsikan puoli on jo kirkas. Tuskin ainakaan piuha poikki kun osin lämpeää, että oisko jotain ohjelma pohjaista?
3. Paljonko on eberin virran kulutus? Vaihteleeko se esim. käynnistyksen aikana tai "pohottaessaan" (ehkä eroja eco/high-tehojen välillä? Eberspächer 4,3kW/5kW)... Ja kaikista tärkein, paljonko sisätuulettimen pyöritys pienemmillä nopeuksilla nappaa potkua akusta? Voi olla paha sanoa mitään yksiselitteistä, mutta suuntaa antavat vastauksetkin auttaisivat hahmottamaan akun riittävyyttä talvella.
1. Millä olette ovitiivisteitä käsitelleet? Itse vedin korrekin tököttiä, jossa semmonen pumpuli päässä, tiivisteisiin muka siinä toivossa että eläisivät pidempään ja ennen kaikkea, jäätäisivät vähemmän. Ei auta tippaakaan, vaikka vedin oikein törkeän määrän sitä joka kohtaan ja ei vaan meinaa ryyteisen yön jälkeen aueta.
2. Kuskin puolen peilin lämmitin kettuilee jotenki. Siihen peililasiin ilmestyy ajon aikana vain olematon parin sentin kokoinen huurtumaton läiskä, kun repsikan puoli on jo kirkas. Tuskin ainakaan piuha poikki kun osin lämpeää, että oisko jotain ohjelma pohjaista?
3. Paljonko on eberin virran kulutus? Vaihteleeko se esim. käynnistyksen aikana tai "pohottaessaan" (ehkä eroja eco/high-tehojen välillä? Eberspächer 4,3kW/5kW)... Ja kaikista tärkein, paljonko sisätuulettimen pyöritys pienemmillä nopeuksilla nappaa potkua akusta? Voi olla paha sanoa mitään yksiselitteistä, mutta suuntaa antavat vastauksetkin auttaisivat hahmottamaan akun riittävyyttä talvella.
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. En millään ole käsitellyt, koska ei ole jäätymisongelmia ollut. Kerran, edellisessä autossa laitoin sitä jäätymistä estävää ja tiivisteitä hoitavaa töhnää, ja koskaan ei ole jäätynyt ovet niin tiukkaan kiinni kuin sen töhnän laittamisen jälkeen. En suosittele laittamaan mitään. Pesun jälkeen tiivisteiden kuivaus on riittänyt - ainakin Saabissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. Yleensä ei ole tarvinnut käsitellä juuri millään aineilla paitsi talvisaikaan auton pesun jälkeen olen "kuivannut" tiivisteet glykoliin kastetulla rätillä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. Silikoania, eikä ole ollut ongelmia. Nyt tänä aamuna jouduin vetämään oven auki väkisin. ja se on tapahtunut jo kahdesti tänä "kylmänä syksynä". Veikkaan, että kelit on juuri nyt aika pahat. Ovitiivisteet tuntuivat sormeen ihan liukkailta, veikkaan, että vesi oli muualla.
2. Peilinlämmittimien logiikka ei ole mulle ihan auennut, vaikka auto on ollut kohta 4 vuotta. Jos on liian lämmin, ne eivät lähde päälle. Usein sellaisella kelillä on kuitenkin peilit jäässä. Kunnolla kylmässä peilit tulevat kyllä puhtaaksi.
3. Ei ole eberiä.
2. Peilinlämmittimien logiikka ei ole mulle ihan auennut, vaikka auto on ollut kohta 4 vuotta. Jos on liian lämmin, ne eivät lähde päälle. Usein sellaisella kelillä on kuitenkin peilit jäässä. Kunnolla kylmässä peilit tulevat kyllä puhtaaksi.
3. Ei ole eberiä.
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
3. Virrankulutuksenhan mittaat helposti vaikka 5euron halppis yleismittarilla. Sisäpuhallin nappaa itellä 10A virtaa, mutta nostin sitä tehoa. Alunperin oli asetus laitettu 7A ja tehdasasetus näytti olevan 6A. (tosin vanhempi saabbb kyseessä mutta 5kw bensa lämmitin)
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1) Vedellä, kuten muissakin autoissa. Eli aina välillä auton pesun yhteydessä pesemällä myös ne tiivisteet (ja ovet!) niin, että pysyvät puhtaina.
2) Veikkaan että peilin lämppärielementissä on jotain vikaa, joka keskittää lämmön syntymisen lähinnä peilin keskialueelle (oikari reunemmalla ja/tai lähes poikki keskeltä, jolloin teho jää isomman resistanssin kohdalle).
2) Veikkaan että peilin lämppärielementissä on jotain vikaa, joka keskittää lämmön syntymisen lähinnä peilin keskialueelle (oikari reunemmalla ja/tai lähes poikki keskeltä, jolloin teho jää isomman resistanssin kohdalle).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. Taidan kokeilla seuraavaksi tiivisteiden puhdistusta huolella ilman mitään tököttejä ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2.
3.
Lähinnä olis kiva tietää, että kuinka paljon eberi syö akkua eri tilanteissa (jos se vaihtelee) ja mikä on sisäpuhaltimen osuus. Olenko ymmärtänyt oikein, että eberi itsessään ei juuri akkua kuluta, kuin käynnistyessään ja sen mitä jäähdytysveden kiertopumppu ja polttoainepumppu naukkaavat käytönaikana löpöä?! Sisätilatuuletin käsitykseni mukaan on se joka tappaa akun...?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2.
Niin, mulla kuites tuo repsikan peili on aina sula, jopa vesipisarat häipyy siitä jos on vähän plussan puolella. Aivan kuin joku älyboksi ei osais syöttää tarpeeks paukkuja kuskin peilille... Viime talvena en muista että olis ollu ongelmia ja tänä talvena on ollu maks -5 pakkasta, että näin. Peilin sähkösäädöt kyllä toimii ja tosiaan vähän se yrittää sitä lämmittää, mutta ei riitä kirveelläkään.karitammi kirjoitti:2. Peilinlämmittimien logiikka ei ole mulle ihan auennut, vaikka auto on ollut kohta 4 vuotta. Jos on liian lämmin, ne eivät lähde päälle. Usein sellaisella kelillä on kuitenkin peilit jäässä. Kunnolla kylmässä peilit tulevat kyllä puhtaaksi.
3.
Yleismittari löytyy, mutta tietämys sähköpuoleen rajoittuu suunnilleen kahteen asiaan: isku ja laskujeippo kirjoitti:3. Virrankulutuksenhan mittaat helposti vaikka 5euron halppis yleismittarilla. Sisäpuhallin nappaa itellä 10A virtaa, mutta nostin sitä tehoa. Alunperin oli asetus laitettu 7A ja tehdasasetus näytti olevan 6A. (tosin vanhempi saabbb kyseessä mutta 5kw bensa lämmitin)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Jos pesee auton pakkaskelillä ja joutuu tuomaan sen ulos märkänä, niin hyvä keino on pistää ovet ja luukut auki vähäksi aikaa auki ja antaa pakkasen hoitaa kuivaaminen. Jäljelle jääneet jäätyneet vesihelmet on nopea pyöräyttää tiivisteistä irti ja ei todellakaan ole ovet kiinni jäätyneet seuraavana aamuna.
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. Silikonispray auttaa ovien kiinnijuuttumiseen.
3. Eberiä käytettäessä pitäisi autolla ajaa sama aika, mitä eber on ollut päällä ennen auton käynnistystä, näin taataan se että akussa on potkua jatkossakin. Jos tulee paljon pätkäajoa ja haluaa käyttää eberiä kellolla, kannattaa hankkia ylläpitolaturi. Esim C-tek tai vastaava, noissa tulee yleensä mukana semmoiset liittimet, jotka voi laittaa suoraan akunkenkiin kiinni, ja sitten vaan laturi pikaliittimeen kiinni aina kun käyttää. Jotkut on asentaneet kiinteästikin noita latureita autoon. Jos tämän tekee niin kannattaa ottaa semmoinen malli, joka lähtee automaattisesti tutkimaan akun tilaa kun se kytketään verkkoon, osa malleista vaatii napin painalluksen...
3. Eberiä käytettäessä pitäisi autolla ajaa sama aika, mitä eber on ollut päällä ennen auton käynnistystä, näin taataan se että akussa on potkua jatkossakin. Jos tulee paljon pätkäajoa ja haluaa käyttää eberiä kellolla, kannattaa hankkia ylläpitolaturi. Esim C-tek tai vastaava, noissa tulee yleensä mukana semmoiset liittimet, jotka voi laittaa suoraan akunkenkiin kiinni, ja sitten vaan laturi pikaliittimeen kiinni aina kun käyttää. Jotkut on asentaneet kiinteästikin noita latureita autoon. Jos tämän tekee niin kannattaa ottaa semmoinen malli, joka lähtee automaattisesti tutkimaan akun tilaa kun se kytketään verkkoon, osa malleista vaatii napin painalluksen...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Rusakko__ kirjoitti:Muutama talviautoiluun liittyvä kysymys:
1. Millä olette ovitiivisteitä käsitelleet? Itse vedin korrekin tököttiä, jossa semmonen pumpuli päässä, tiivisteisiin muka siinä toivossa että eläisivät pidempään ja ennen kaikkea, jäätäisivät vähemmän. Ei auta tippaakaan, vaikka vedin oikein törkeän määrän sitä joka kohtaan ja ei vaan meinaa ryyteisen yön jälkeen aueta.
2. Kuskin puolen peilin lämmitin kettuilee jotenki. Siihen peililasiin ilmestyy ajon aikana vain olematon parin sentin kokoinen huurtumaton läiskä, kun repsikan puoli on jo kirkas. Tuskin ainakaan piuha poikki kun osin lämpeää, että oisko jotain ohjelma pohjaista?
3. Paljonko on eberin virran kulutus? Vaihteleeko se esim. käynnistyksen aikana tai "pohottaessaan" (ehkä eroja eco/high-tehojen välillä? Eberspächer 4,3kW/5kW)... Ja kaikista tärkein, paljonko sisätuulettimen pyöritys pienemmillä nopeuksilla nappaa potkua akusta? Voi olla paha sanoa mitään yksiselitteistä, mutta suuntaa antavat vastauksetkin auttaisivat hahmottamaan akun riittävyyttä talvella.
1. Töpötä vaahtomuovin palalla glykolia (jäähdytin nestettä) varovasti tiivisteisiin. Älä uita. Ei jäädy enää.
2. En ota kantaa, onko vastuslankoja monia peilissä?
3.Eberi ottaa startatessaan 10-15A
Käydessään 4-5A
+Se mitä sisätilapuhallin ottaa pyöriessään, mutta se on autokohtaista...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. Olen ollut vähän varovainen noiden tiivisteiden käsittelyn kanssa, kun sanovat, että hapristuvat väärästä käsittelystä ja toisaalta siitä että niitä ei käsitellä millään. Kokeilen nyt seuraavaksi sitä pelkkää puhdistusta, sitten silikonisprayta ja sen jälkeen vielä glykolia... johan on piru jos ei ala toimia. Tänä aamuna tosiaan viimeks niin helvetin lujassa ovet, että pahaa teki kiskoa kahvasta... Ja sitten kun ovi viimein aukeaa, niin on kuin repis risaista farkkukangasta
2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".
3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...
Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
2. Peilihommaa pitää tutkia näemmä ajan kanssa ja paremmilla keleillä. Tai sitte romuttamolta uus peili, jos toimii ihan vaan "heittämällä paikoilleen".
3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...
Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Rusakko__ kirjoitti:
3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...
Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.
Nyrkkisääntö. Sen ajan mitä lämmität, ajat. Silloin pysyy virrat kurissa.
Onko autossa lohkolämmitintä? Jos on Defa tai Calix, asenna niiden johtoon tuleva laturi, niin ei tule ylimääräisiä johtoja näkyviin.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Jep, tuota nyrkkisääntöä pyrin noudattamaan, mutta kovemmilla pakkasilla ei aina tahdo lämmitys riittää, toki tyhjää parempi. Ja tuleehan tuota muutakin kurvailua toisinaan ku vakiomatkat... kuten huomenna RovaniemelleJaniV kirjoitti:Rusakko__ kirjoitti:
3. Mulla on c-tekin laturi, mutta en oo ku kerran tai kaksi käyttäny viime talvena. Pitäis varmaan laittaa pysyvästi kiinni, niin tulis edes joskus ladattua. Vakioajot on sitä 20-30 minuuttia per siivu, että vähän on turhan lyhyt tuon akun kannalta kun lämppäriä kerran käyttää. Akku on uudehko 70 Ah geeliakku...
Kiitoksia neuvoista jälleen kerran.
Nyrkkisääntö. Sen ajan mitä lämmität, ajat. Silloin pysyy virrat kurissa.
Onko autossa lohkolämmitintä? Jos on Defa tai Calix, asenna niiden johtoon tuleva laturi, niin ei tule ylimääräisiä johtoja näkyviin.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ei ole lohkolämmitintä/säteilylämmitintä. Sekin paskajuttu liittyy ylläpitolaturinasennukseen, että taloyhtiön tolppa on ajastettu vain 2 tunnin enimmäiskäyttöön kerrallaan. Ellei sitten ite käy ruuvaamassa aina lisää aikaan kuten parkkikiekkoihin
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
Mulla temppuilee peilinlämmitys niin, että oikeapeili ei lämpeä kuin parinkympin pakkasella. Techillä kun laittaa peilinlämmityksen päälle niin peili lämpiää normaalisti vaikka kesällä.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
Re: Ovitiivisteet, peilinlämmitys ja eberin käyttö
1. Silikonispray on ihan kätevä, tosin omasta mielestä silikonipuikko on helpompi käyttää. Ja toimii loistavasti.
Niin ja sen taloyhtiön lämmitystolpan ajastimen voi kuulemma helposti kiilata jumiin, esim. puutikulla, eli virtaa saa jatkuvasti. Tätä en siis ole itse kokeillut, kuulin vaan sellasta huhua että näin voi tehdä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin ja sen taloyhtiön lämmitystolpan ajastimen voi kuulemma helposti kiilata jumiin, esim. puutikulla, eli virtaa saa jatkuvasti. Tätä en siis ole itse kokeillut, kuulin vaan sellasta huhua että näin voi tehdä
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03