Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Moi,
Auto siis MY06 TiDs 1.9 SC.
Tuossa eilen ajelin hissukseen ykkösvaihteella kaupan parkkihallissa paikkaa etsien kun satuin huomaamaan, että moottorin vikavalo palaa. Hieman aiemmin olin huomannut, että DPF regenerointi oli käynnistynyt (huomaa kun moottorijarrutus on nykäisevämpi).
Käväisin kaupassa ja ajelin kotiin. Auto tuntui ihan normaalilta ja SID ei kertonut mitään hälyjä (tuleeko limp homesta SIDiin jotain?). Vikavalo pysyi päällä.
Kotona sitten op-com kiinni ja virhekoodiksi tuli p1109 61. Resetoin virhekoodin ja ei ole sen jälkeen tullut takaisin.
WIS kertoo kyseisestä vikakoodista "Pyörreläpän käyttöyksikkö, väärä palautesignaali"
Eli kysymys kuuluu kannattaa huolestua tai tehdä jotain toimenpiteitä asialle? Tein tänään manuaalisen DPF regeroinnin kun vikakoodi tuli sellaisen aikana. Tulipa sekin testattua.
Auto siis MY06 TiDs 1.9 SC.
Tuossa eilen ajelin hissukseen ykkösvaihteella kaupan parkkihallissa paikkaa etsien kun satuin huomaamaan, että moottorin vikavalo palaa. Hieman aiemmin olin huomannut, että DPF regenerointi oli käynnistynyt (huomaa kun moottorijarrutus on nykäisevämpi).
Käväisin kaupassa ja ajelin kotiin. Auto tuntui ihan normaalilta ja SID ei kertonut mitään hälyjä (tuleeko limp homesta SIDiin jotain?). Vikavalo pysyi päällä.
Kotona sitten op-com kiinni ja virhekoodiksi tuli p1109 61. Resetoin virhekoodin ja ei ole sen jälkeen tullut takaisin.
WIS kertoo kyseisestä vikakoodista "Pyörreläpän käyttöyksikkö, väärä palautesignaali"
Eli kysymys kuuluu kannattaa huolestua tai tehdä jotain toimenpiteitä asialle? Tein tänään manuaalisen DPF regeroinnin kun vikakoodi tuli sellaisen aikana. Tulipa sekin testattua.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
No olisiko imusarja niin karstan peitossa, että läpät ei käänny kunnolla. Ja läppiähän kääntää erillinen kääntömoottori... Paljon ajettu autolla? Imusarjavaihdettu joskus?
Mulle selvitettiin viime syksynä asiaa niin, että kääntömoottori vioittuu siinä vaiheessa, kun läpät takertelee tai jumii kokonaan, eikä siten pääse käskystä huolimatta läppiä kääntämään. Sitten joko hyppää läppiä yhdistävä akeli paikoiltaan, kärähtää kääntömoottori tai jotain muuta vastaavaa.
Mulle selvitettiin viime syksynä asiaa niin, että kääntömoottori vioittuu siinä vaiheessa, kun läpät takertelee tai jumii kokonaan, eikä siten pääse käskystä huolimatta läppiä kääntämään. Sitten joko hyppää läppiä yhdistävä akeli paikoiltaan, kärähtää kääntömoottori tai jotain muuta vastaavaa.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Hauska homma muuten että MY06 ja MY07 välillä vaihtuu pyörreläppäyksikköön liittyvät vikakoodit P1109 -> P2075. Minulla on muutamaan kertaan kanssa tehny tuon saman ja vikakoodina on P2075. Autoa sammuttamatta lisäkoodi 71 (= Present) ja auto limp modessa. Auton kun välissä sammuttaa niin 61 (= Not Present). Tuon Present vikakoodinkin sai nollattua auto käynnissä OP-Comilla ja Limp Modestakin palasi normaaliksi ilman sammutusta. Olen antanut itseni ymmärtää että kun nuo läppien akselit alkaa aikaa myöten väljistymään niin tietyssä tilanteessa niiden asento ei vastaakaan pyydettyä ja siitä tuo vikakoodi. Itsellä joka kerta tullu tilanteessa kun todella matalilta kierroksilta (~1000rpm tuntumasta) alkaa reilulla kaasun polkaisulla vaatia lisämenoa.
OP-Comilla ajelin tuon ohjainmoottorin testin ja kattelin moottoritilasta että kyllä ne kaikki läpät ainakin pyydetysti kääntyy. Moottorin edestä katsoen kiinni tila on noin klo 11 ja auki klo 13 eli ei ne isoa liikettä tee. Nuohan näkyy kun irrottaa moottorin suojamuovin ja sen pehmusteen.
OP-Comilla ajelin tuon ohjainmoottorin testin ja kattelin moottoritilasta että kyllä ne kaikki läpät ainakin pyydetysti kääntyy. Moottorin edestä katsoen kiinni tila on noin klo 11 ja auki klo 13 eli ei ne isoa liikettä tee. Nuohan näkyy kun irrottaa moottorin suojamuovin ja sen pehmusteen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Minulla antanut myös kaksi kertaa tuon P2075 koodin reilun kahden vuoden ja 100tkm aikana. Lisänä Limp home. OP-Comilla nollaus ja kovaa ajoa.jmaatta kirjoitti:Hauska homma muuten että MY06 ja MY07 välillä vaihtuu pyörreläppäyksikköön liittyvät vikakoodit P1109 -> P2075. Minulla on muutamaan kertaan kanssa tehny tuon saman ja vikakoodina on P2075. Autoa sammuttamatta lisäkoodi 71 (= Present) ja auto limp modessa. Auton kun välissä sammuttaa niin 61 (= Not Present). Tuon Present vikakoodinkin sai nollattua auto käynnissä OP-Comilla ja Limp Modestakin palasi normaaliksi ilman sammutusta. Olen antanut itseni ymmärtää että kun nuo läppien akselit alkaa aikaa myöten väljistymään niin tietyssä tilanteessa niiden asento ei vastaakaan pyydettyä ja siitä tuo vikakoodi. Itsellä joka kerta tullu tilanteessa kun todella matalilta kierroksilta (~1000rpm tuntumasta) alkaa reilulla kaasun polkaisulla vaatia lisämenoa.
OP-Comilla ajelin tuon ohjainmoottorin testin ja kattelin moottoritilasta että kyllä ne kaikki läpät ainakin pyydetysti kääntyy. Moottorin edestä katsoen kiinni tila on noin klo 11 ja auki klo 13 eli ei ne isoa liikettä tee. Nuohan näkyy kun irrottaa moottorin suojamuovin ja sen pehmusteen.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Mulla väläytti viime keväänä pari kertaa valoa kojetaulussa, mutta auto toimi hyvin. Nollantui muutaman päivän päästä, eikä muistiin merkkuhuollon mukaan jääny mitään. Ennen joulua kun tuota imusarjaa käsissäni hypistelin, niin kankeita se liike niillä läpillä oli siinä vaiheessa kun ne alkavat aueta. 90-astetta kääntyy itse läpät, mutta moottorin yläpuolelta kun katsoo, niin näyttäis just kääntyvän klo 11->13 verran.jmaatta kirjoitti: Itsellä joka kerta tullu tilanteessa kun todella matalilta kierroksilta (~1000rpm tuntumasta) alkaa reilulla kaasun polkaisulla vaatia lisämenoa.
Aikana kääntelin läppiä, niin ne herkistyi selvästi. Läppien ympäriltä alkoi hikoilla semmosta karstaista öljymömmöä, aika tahmaista sanoisin. Taidan kohta kirjoittaa romaanin saabin dieselin imusarjan läpistä
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Ulkopuolellakin ainakin omassani on melko paljon likaa, ei sekään varmasti helpota noiden läppien liikettä. Aikomuksena puhdistaa myös tuo ulkopuoli jossain vaiheessa ja voisi jotain öljyä niihin liikkuviin kohtiin suihkauttaa (esim aseöljyä).
Perjantaina jcarlsonin luona oli vierailu ja nyt autossa vähän pirteämpi softa ja EGR poistettu käytöstä. Loppuu ainakin tuo imusarjan nokeentuminen.
Perjantaina jcarlsonin luona oli vierailu ja nyt autossa vähän pirteämpi softa ja EGR poistettu käytöstä. Loppuu ainakin tuo imusarjan nokeentuminen.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Mistä kohtaa op-comista löytyy tuo läppien ohjainmoottorin testi? Yritin etsiä mutten löytänyt. Vectra-C osiosta löytyi sentään läppien asentoa ilmaiseva prosenttiluku.
Sitten ongelmaan. Löysin youtuubista videon josta selvisi itselleni mitä tarkalleen pitäisi olla etsimässä (http://www.youtube.com/watch?v=minIa_3_CRQ).
Ja nopealla tutkailulla selvisi, että ohjaintanko on pompsahtanut irti vasemmassa reunassa olevasta läpästä. Läppä tuntui ruuvimeisselillä pyörivän kyllä kevyesti eikä vaikuttanut jumiutuneelta. Eli vissiinkin tuo pallonivel paskoontunut. Asettelin tuon ohjaintangon läpän ohjurin päälle mutta jotenkin on sellainen fiilis että se siitä kyllä tipahtaa jossain vaiheessa uudelleen.
Sitten ongelmaan. Löysin youtuubista videon josta selvisi itselleni mitä tarkalleen pitäisi olla etsimässä (http://www.youtube.com/watch?v=minIa_3_CRQ).
Ja nopealla tutkailulla selvisi, että ohjaintanko on pompsahtanut irti vasemmassa reunassa olevasta läpästä. Läppä tuntui ruuvimeisselillä pyörivän kyllä kevyesti eikä vaikuttanut jumiutuneelta. Eli vissiinkin tuo pallonivel paskoontunut. Asettelin tuon ohjaintangon läpän ohjurin päälle mutta jotenkin on sellainen fiilis että se siitä kyllä tipahtaa jossain vaiheessa uudelleen.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Engine "Output tests" alta.
Jos Lontoo taittuu niin tässä oli aika hyvät ohjeet miten joku oli korjannu sen ohjaustangon pysymisen paikoillaan:
http://www.saabtechtalk.com/forum/index ... 97#msg4797
Jos Lontoo taittuu niin tässä oli aika hyvät ohjeet miten joku oli korjannu sen ohjaustangon pysymisen paikoillaan:
http://www.saabtechtalk.com/forum/index ... 97#msg4797
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Löytyi se testi ja tuntui toimivan normaalisti. On tuo tankokin pysynyt nyt 50km paikoillaan mutta täytyy seurata tilannetta. Aika irtonainen tuntuu olevan.
Miten poistit EGR:n käytöstä? Alkaa itseäkin kiinnostamaan jo ihan vaan moottorin kestävyyden puolesta.
Miten poistit EGR:n käytöstä? Alkaa itseäkin kiinnostamaan jo ihan vaan moottorin kestävyyden puolesta.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Softalla. jcarlsoniin yhteys.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Reilu sata kilometriä pääsi ja akseli tipahti taas. Tällä kertaa kahden läpän päältä. Epäilys, että olisi taas tapahtunut partikkeli filtterin polton aikana mutta en ole varma. Sinänsä tuon korjaus olisi todella helppo toteuttaa jos paikka ei olisi niin ahdas. Tekisi akseliin vaikka reiän jonka läpi läpän nänni menisi ja sitten lukkorenkaalla tai jollain muulla sokalla kiinni. Varmaan riittäisi ihan hyvin että on vain päistä kiinni.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Taitaa "patiksen" imusarja olla jo ehtoo puolella Tuntuis että jos ei karstoittumista saa loppumaan, niin kohta ei käänny läpät minkään vertaa. Jos sulla on jakopäänhuolto lähellä (voiko se ko. myllyssä liian lähellä ollakaan...hoh), niin se kannattanee tehdä samalla, kun kuitenkin pitää remmit sun muut purkaa. Minä tein sen jo osaksi mielenrauhan vuoksi
Tuo softauskin kyllä polttelee kovasti...
Mulla olis n. 150 tkm jaettu imusarja lahjoitettavana, anybody?
Tuo softauskin kyllä polttelee kovasti...
Mulla olis n. 150 tkm jaettu imusarja lahjoitettavana, anybody?
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
No johan tuolla on 149tkm mittarissa, että jo on aikakin moottorin hajota. Tyyppivioista ei taida enää puuttua kuin kaksoismassavauhtipyörän halkeaminen, eiköhän sekin mene tässä vuoden sisään.
Jakopää on siis huollettu reilu vuosi sitten.
Täytyypä selvitellä saisiko tuon akselin ostettua jostain erikseen. Tuskin saa.
Jakopää on siis huollettu reilu vuosi sitten.
Täytyypä selvitellä saisiko tuon akselin ostettua jostain erikseen. Tuskin saa.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
http://www.ms-motor-service.com/ximages ... en_web.pdf
Vaihtokunnossa taitaa koko imusarja tosiaan olla.
Vaihtokunnossa taitaa koko imusarja tosiaan olla.
Re: Vikakoodi p1109 61 pyörreläppä? TiDs 1.9 SC
Mulla oli just tuota välystä pystyakselissa, pari kolme milliä liikkui ees taas ja vähän sivullekin. Läppien yhdysakseli oli kiinni vielä aika hyvin, eikä se yhtään paremmin ollu tässä uudessakaan imusarjassa. Akseli keikkuu ja on hyvin hentoisen oloinen. Mutta jos ei tanko pääsis hyppäämään paikoiltaan, niin sitten kärähtäis kääntömoottori tai jotain muuta. Vahvempi tanko ja voimakkaampi moottori vois auttaa vähän aikaa, mutta pystyakselien muoviosat pitäis olla kuites kestävämpää materiaalia, ettei tulis välystä. Kyllä ne läpät auraa karstaa tieltään imusarjan sisällä Ja kulkeehan siellä imusarjassa aina ilmaa sen verran, että ei kai se aivan umpeen menis ikinä
Pierpurgin tekele oli alkuperänen ja niin on uusikin
Jonkinmoisia viitteitä on muuten siitä, että kulutus laskee ainakin desejä, kun ei karsta ahdista. Automaatilla maantiekulutus pyöri ennen täydellä kuormalla 5,8-6,2 välillä ja nyt on laskenut 5,4-5,7 välimaastoon. Oli kesä tai talvi, lunta tiellä tai ei, vastatuuleen tai myötätuuleen. Seka-ajoa on vielä niin vähän ja eberikin sotkee, että siitä en vielä tiedä, mutta näyttää nekin kulutuslukemat laskevan selvästi...
Pierpurgin tekele oli alkuperänen ja niin on uusikin
Jonkinmoisia viitteitä on muuten siitä, että kulutus laskee ainakin desejä, kun ei karsta ahdista. Automaatilla maantiekulutus pyöri ennen täydellä kuormalla 5,8-6,2 välillä ja nyt on laskenut 5,4-5,7 välimaastoon. Oli kesä tai talvi, lunta tiellä tai ei, vastatuuleen tai myötätuuleen. Seka-ajoa on vielä niin vähän ja eberikin sotkee, että siitä en vielä tiedä, mutta näyttää nekin kulutuslukemat laskevan selvästi...