Eber - onko vai ei?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jackal
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 22:08
Paikkakunta: Turun seutu

Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja jackal »

Moro,

Saab 9-3 SportSedan -06. Ajotietokoneesta löytyy "park heater" -valikko ja valokin syttyy puoleksi sekunniksi silloin tällöin mittaristoon. "Park heaterin" saa laitettua manuaalisesti "päälle", mutta mitään ei kaiketi oikeasti tapahdu, koska mitään kohinaa ei kuulu, eikä lämpö nouse, jne..

Onko vekotin rikki vai eikö sitä ole ollenkaan? Hiukan nolo kysymys.. :oops:
Saab 9-3 Sport Sedan 2006 1.9TD
jackal@bairakyn.net
seppo02
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Marras 16, 2011 21:30

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja seppo02 »

jackal kirjoitti:Moro,

Saab 9-3 SportSedan -06. Ajotietokoneesta löytyy "park heater" -valikko ja valokin syttyy puoleksi sekunniksi silloin tällöin mittaristoon. "Park heaterin" saa laitettua manuaalisesti "päälle", mutta mitään ei kaiketi oikeasti tapahdu, koska mitään kohinaa ei kuulu, eikä lämpö nouse, jne..

Onko vekotin rikki vai eikö sitä ole ollenkaan? Hiukan nolo kysymys.. :oops:

Jos auto on lämpimässä (olisikohan yli +8) niin ei lähdekään käyntiin. Ulkon pitäisi lähteä....ensin naksuttaa pumppu takapäässä ja sitten alkaa suhina kun laite on startannut
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Pitäisi lähteä päälle, riippumatta ulkolämpötilasta. Jäähdytysnesteen lämpötila sen sijaan vaikuttaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

jackal kirjoitti:Moro,

Saab 9-3 SportSedan -06. Ajotietokoneesta löytyy "park heater" -valikko ja valokin syttyy puoleksi sekunniksi silloin tällöin mittaristoon. "Park heaterin" saa laitettua manuaalisesti "päälle", mutta mitään ei kaiketi oikeasti tapahdu, koska mitään kohinaa ei kuulu, eikä lämpö nouse, jne..

Onko vekotin rikki vai eikö sitä ole ollenkaan? Hiukan nolo kysymys.. :oops:
Manuaalisesti lähtee aina päälle, joten vika on päällä. Valmiusvalo alkaa palaa mittaristossa n 8 asteen tienoilla mutta Eberin päälläolosta se ei kerro. Käynnin kuulee kyllä tohinasta ja polttoainepumpun naksutuksesta.
93SC TTiD
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Tekis mieli heittää pessimistinen kommentti, että jumissa on koko lämmitin. Foorumilla lukematon määrä opastusta aiheesta. Tuon ikäisessä autossa ei mitään uutta, että lämppäri on tukossa tai lopullisesti jumissa.

Suosittelen kuulostelemaan moottoritilasta itse lämppäriä, että kuuluuko mitään ääntä. Samaten pumpun pitäis alkaa naksuttamaan tankin lähettyvillä. Jos ei mitään kuulu, niin vikakoodien lukuun :)
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Vikakoodien luku auttaa eteenpäin. Oireet viittaa polttoilmapuhaltimeen (minulla teki just noin) ja vaihtoon meni sekä polttoilmapuhallin että ohjainlaite. Ihanan kallista.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Mulla antoi vikakoodia just paloilmapuhaltimesta, mutta mikähän siinäkin on totuus...? Onko vekottimessa jotain muuta mistä herjata? Esim. että ohjainkortti sökö, hehku ei toimi tms. Mulla kun on tuo vanha alkuperäislämppäri varastossa, niin jos sen avais ja putsais, niin voiskohan toimia vielä?

Ei sillä, en kyllä edes huolis itelle enää tuota väyläeberiä, mutta joku toinen vois hyötyä siitä, jos ei halua uutta asentaa.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuinka paljon muutoksia muuten "normi" eberi vaati kun sen pisti väyläversion tilalle? Pumppu, polttoainelinjat jne kävikö olemassa olevat?

edit: veikkaisin ohjainkortin olevan sökön niinkun omassakin siinä alkuperäisessä...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

jmaatta kirjoitti:Kuinka paljon muutoksia muuten "normi" eberi vaati kun sen pisti väyläversion tilalle? Pumppu, polttoainelinjat jne kävikö olemassa olevat?

edit: veikkaisin ohjainkortin olevan sökön niinkun omassakin siinä alkuperäisessä...
Vaatimuksista en tiedä, mutta vaihdatin omaani kokonaan uuden paketin syystä, että se oli selkein, sai takuun ja hinta oli kohtuu edullinen (auton myyjä maksoi osan). Jotain kiinnikkeitä jäi alkuperäisestä.

Kuvittelisin, että itse lämppäri on molemmissa samanlainen ohjainkorttia lukuunottamatta. Samoin kaikki letkut, pumput jne jne samanlaisia. Eroa lienee johtosarjoissa (missä lienee oem-eberin sulakkeet?), ICPU-releessä (onko oem:ssä lainkaan) ja kaukosäädön radiolähettimessä (tätä ei liene edes mahdollista saada väyläversioon?). Niin ja onhan tuossa vielä tuo on/off-kytkin + lämpöanturit.

Sitä en oo vielä järkeillyt, että miksi se ohjainkortti hyytyy niin helposti? Onko se heikko lenkki myös yleismallin eberissä?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Oma diagnoosi polttoilmapuhaltimen osalta että kyllä se puhallin alkuperäinen syy on. Eli ikääntyessään alkaa pyöriminen vaatimaan enemmän virtaa jota ohjain ei taas kestä ja kärähtää. Eli toisin sanoen polttaa itsensä...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Rusakko__ kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:Kuinka paljon muutoksia muuten "normi" eberi vaati kun sen pisti väyläversion tilalle? Pumppu, polttoainelinjat jne kävikö olemassa olevat?

edit: veikkaisin ohjainkortin olevan sökön niinkun omassakin siinä alkuperäisessä...
Vaatimuksista en tiedä, mutta vaihdatin omaani kokonaan uuden paketin syystä, että se oli selkein, sai takuun ja hinta oli kohtuu edullinen (auton myyjä maksoi osan). Jotain kiinnikkeitä jäi alkuperäisestä.

Kuvittelisin, että itse lämppäri on molemmissa samanlainen ohjainkorttia lukuunottamatta. Samoin kaikki letkut, pumput jne jne samanlaisia. Eroa lienee johtosarjoissa (missä lienee oem-eberin sulakkeet?), ICPU-releessä (onko oem:ssä lainkaan) ja kaukosäädön radiolähettimessä (tätä ei liene edes mahdollista saada väyläversioon?). Niin ja onhan tuossa vielä tuo on/off-kytkin + lämpöanturit.

Sitä en oo vielä järkeillyt, että miksi se ohjainkortti hyytyy niin helposti? Onko se heikko lenkki myös yleismallin eberissä?

On heikko lenkki. Useimmiten hehkujen jälkeen tulee ohjainviat. Ja ohjainkortti hajoaa usein jonkin muun vian seurauksena, kuten paloilmapuhallin alkaa takkuamaan ja polttaa ohjainkortin. Niitä on vaihdettu paljon meillä. Oemissa ei ole icpu relettä, koska oem lämppäri ohjaa suoraan väylän kautta sisätilapuhallinta. Letkut ja muut on samat. Ja saabin oemiin ei saa kauko ohjainta, mutta esim volvon oem lämppäriin saa. ( webasto) jos tulee muita kysymyksiä niin vastaan parhaani mukaan. Olen töissä yrityksessä jossa myydään, asennetaan ja korjataan webastoja ja ebereitä. http://Www.forssansahkodiesel.fi

Eberistä pystyy lukemaan myös vikakoodit, niin väylälämppäristä kuin yleismallisesta. Myös pystyy irtolämppärin testaamaan... Esim eberin easy r+ kaukosäädin näyttää vikakoodin, kuten myös eberin viikkokello. Mulla on lista eberin vikakoodeista, jos tarviitte tulkkaus apua.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ja alkuperäisellä kysyjällä on varmaan käynnistysyritykset vian myötä täynnä, jolloin merkkivalo vain vilahtaa ja laite on lukossa.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ristom kirjoitti:Ja alkuperäisellä kysyjällä on varmaan käynnistysyritykset vian myötä täynnä, jolloin merkkivalo vain vilahtaa ja laite on lukossa.
Juuri näin, unohdin mainita että Eber menee lukkoon jos yrittää liian monesti käynnistyä siinä onnistumatta. Kiitos tarkennuksesta Ristom
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jackal
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 22:08
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja jackal »

Ootte kyllä aika velhoja, kiitos kaikille.

On siis toivoa saada eber wörkkimään. Taidan varata huoltoajan sille.
Saab 9-3 Sport Sedan 2006 1.9TD
jackal@bairakyn.net
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Eber - onko vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Konepellin nostamalla myös näkee, onko Eber paikoillaan. Parin nyrkin kokoinen mötikkä repsikan kohdalla palopellissä.
Vastaa Viestiin