ESP poiskytkentä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Baabel »

eikös -03ss:ä ole koko aika pois ennenkuin kytkee napista päälle. syttyy mittaristoon valo jännä että on silleen päin laitettu
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Baabel kirjoitti:eikös -03ss:ä ole koko aika pois ennenkuin kytkee napista päälle. syttyy mittaristoon valo jännä että on silleen päin laitettu
Ei. Järjestelmä sammuu siitä napista. Kojelaudassa on kahta valoa. Toinen ilmoittaa esp tcs olevan aktiivinen ja toinen kertoo sen sammuneen. Mutta päällä se on koko ajan..
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

core2 kirjoitti:Tuon luulen olevan vain perstuntuman koska systeemi ei jarruta eteenpäin menoa lainkaan ainoastaan sitä pyöraa joka yrittää sutia ja samaten siirtää vetoa toiselle luistamattomalle rinkulalle, mutta mitään vauhdin jarrutusta ei tapahdu, ja jos näin on, että vauhti hiljenee niin sit asentaja poikien juttusille koska jotain on pielessä.
Itse olen huomannut omassa allekirjoituksen autossa, että ESP päällä(ei nappia, valinta ajotietokoneesta) liukkaalla liikkeelle lähtiessä toinen rengas alkaa sutimaan kunnes vauhtia on noin 20-30km/h, jolloin espi alkaa rajoittamaan tehoa ja sutiminen lakkaa. Eli minulla espi ei rajoita tehoa vielä paikaltaan lähtiessä vaan rajoittaa tehoa vasta kun ollaan liikkeellä, mikä on sinänsä ihan hyvä juttu, ei jää sohjoon jumiin tekemättä mitään.

Olen jäänyt kerran jumiin sohjoon yhden pyörän jäädessä sutimaan. Tällöin oisin kaivannut juuri tälläistä luistonestoa, joka jarruttaisi sutivaa pyörää ja siirtäisi vetoa luistamattomalle pyörälle. Olen ihmetellytkin, että miksei tässä tuollaista luistonestoa ole, koska sehän olisi ihan ohjelmallisesti toteutettavissa, kun sivuluisunestoa vartenhan ESP pystyy jarruttamaan jokaista pyörää erikseen, joten rauta tälläiselle luistonestolle autossa olisi valmiina. Ja tälläisiä luistonestojahan on jo ollut joissakin 90-luvun autoissakin.

Muutenkin olen ollut hieman pettynyt tämän 9-3 SC:n etenemiskykyyn liukkaalla verrattuna edelliseen OG9-3:seen. Johtuu varmasti auton suuremmasta painosta ja farkun erilaisesta painonjakaumasta.

Eli kuuluisiko tässä MY08:ssa olla tuo ESP:n luistonesto tälläinen pyörää JARRUTTAVA? Vai onko se ollut joku lisävaruste?
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja core2 »

TeppoY kirjoitti:Olen jäänyt kerran jumiin sohjoon yhden pyörän jäädessä sutimaan. Tällöin oisin kaivannut juuri tälläistä luistonestoa, joka jarruttaisi sutivaa pyörää ja siirtäisi vetoa luistamattomalle pyörälle. Olen ihmetellytkin, että miksei tässä tuollaista luistonestoa ole, koska sehän olisi ihan ohjelmallisesti toteutettavissa. Eli kuuluisiko tässä MY08:ssa olla tuo ESP:n luistonesto tälläinen pyörää JARRUTTAVA? Vai onko se ollut joku lisävaruste?
Oliskohan tuo ihan vaan näin, että koska ESP:n poiskytkentä toimii vain alle 60 km/t nopeuksissa, että kun jäit sohjoon kiinni ja vauhti oli alle kuudenkympin niin se ei ollut kytkettynä päälle koska muutenhan se olisi jarruttanut sutivaa pyörää ja antanut pitävän alkaa vetämään.
En osaa vastata miksi ei kaikissa MY08 ole nappulaa vain vaan joissakin valituissa oliskohan ollut ruksattava juttu autoa ostettaessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Jos MY08 onkin MY09
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja core2 »

kalle37 kirjoitti:Jos MY08 onkin MY09
Ei "kalle" kyllä pojan pirssi ainakin on MY08 ja nappula löytyy.
Sekä toimii kuten kerroin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

omassa -06 farkussa toimii juuri niinkuin joku aikasemmin mainitsi antaa lyödä tyhjää sinne 20-30kmh ja sen jälkeen rupeaa vasta kunnolla toimimaan, mutta silloinkin antaa kyllä tehoa eikä puudu täysin..

Mukava lähteä liikenteeseen 2 vaihteella ja kierrokset kun n.2000 pistää kolmosen ja painaa kaasun pohjaan suutii vähän ja liikkuu :)

Tämä siis v6:lla
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

core2 kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Jos MY08 onkin MY09
Ei "kalle" kyllä pojan pirssi ainakin on MY08 ja nappula löytyy.
Sekä toimii kuten kerroin.
Tarkoitin lähinnä näitä muita ketkä mainitsivat että 08 ei ole nappulaa.
Wis piirikaavio myös esittää että 08 on nappi mutta 09 ei!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

-08 SC riisseli ja ei nappia,löytyy Sid:in valikosta
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Milloin rekisteröity?
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

kalle37 kirjoitti:....Wis piirikaavio myös esittää että 08 on nappi mutta 09 ei!
Mun auto on VIN:n mukaan MY08, rekisteröity joulukuun loppupuolella 2007 ja siinä ei ole tuota nappia 8O . SID:n valikosta löytyy kyllä. Sen sijaan nappihässäkässä on joku Sport-nappi :D
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

ZeiPii kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:....Wis piirikaavio myös esittää että 08 on nappi mutta 09 ei!
Mun auto on VIN:n mukaan MY08, rekisteröity joulukuun loppupuolella 2007 ja siinä ei ole tuota nappia 8O . SID:n valikosta löytyy kyllä. Sen sijaan nappihässäkässä on joku Sport-nappi :D
Sport-napilla loota vaihtaa isommilla kierroksilla ja moottorijarrutus on tehokkaampi.
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja aero »

Pari lähtöä, amatöörimalliin suoritettuna (=talla tiskiin ~heti, kun kytkin alkaa ottamaan kiinni), 9-3 SC MY09 TiDS, alla Michelin X-Ice XI2 205/55R16T94XL, 2,8bar:

Lähtö parin sentin lumipöpperöltä jäälle:
http://aero.1g.fi/kuvat/9-3%20ESP/MOV00684.MP4

Lähtö n. 5cm lumipöpperöstä:
http://aero.1g.fi/kuvat/9-3+ESP/MOV00685.MP4

Valitettavasti ylämäkeä ei ollut tarjolla, tasamaata vain, mutta tuostakin näkee kuinka systeemi mulla toimii. Pystytkö vitikka nykäisemään vastaavan pätkän oman autosi mittaristosta ESP:n kanssa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Nuts kirjoitti:Mårå

-08 SC riisseli ja ei nappia,löytyy Sid:in valikosta
Ilman, että käyn saabin porukalta tsekkaamassa tätä niin alkaa tuntumaan siltä, että jos halusi nappulan tälle toiminnolle oli se kruksattava autoa ostettaessa.
Täytyy kysyä naapurilta kunhan kerkiän, hänellä on 9-3SC My09 ja on itse ostanut uutena joutuikohan hän vetään jonkun kruksin johonkin ruutuun, jos nappi löytyy.
Tiedän muuten, että kaikki myyjät eivät edes viitsi vaivautua mainitsemaan näistä lisävarusteista vaadittavasta listasta. Jos ostaa uuden ei vielä valmiin auton.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: ESP poiskytkentä

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Moro

Pisti silmään youtubessa tämmöinen pätkä

http://www.youtube.com/watch?v=m5Ug-udF4V0

Pakkohan tota oli ittekkin kokeilla kun ulkoisesti samanlainen kaara seisoo pihassa. Työmatkalla on sopiva pikkutien pätkä minkä pinta on passelisti lumella. 45-50km/h vauhtia (lujemmasta en uskaltanut ekaa kertaa kokeilla :oops: ), suora tie eikä ketään missään, siitä rattia pöyrittämään sitten edestakas oikeelle ja vasemmalle 180 asetta puolellensa. Ja homma toimi :D
Tais olla 7:s vastaheitto kun ESP ei enään pystynyt mitään ja sain auton selvään "kahva edellä" luisuun. Mutta siitäkin oikeni välittömästi kun lopetin ratin kanssa pelleilyn.

Tiedän ettei liity mitenkään etenemiskykyyn/-kyvyttömyyteen, mutta ESP:n toimintaan kylläkin. Etenemiskykyä kun en oikein kunnon ongelmatilanteesa päässy viä kokeileen.

..nii, ja se nappi, multa löytyy 03 aerosta, mutta emon TTid:stä puuttuu..
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Vastaa Viestiin