Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Saabissa moottorin vikavalo palaa.
Tuntuu, että kone meinaa tukehtua ajossa ja yleensä hetken aikaa ajettua menee limb to home -vikatila päälle.
Vikakoodeiksi antoi 100-1 ja 100-7, joista päättelin vian olevan ilmamassamittarissa.
Autokorjaamolla vaihtoivat uuden pierburgin -ilmamassamittarin (pelkän anturan) ja autossa ei tapahtunut mitään edistystä parempaan.
Huoltomiehen boschin testeri kertoi ilmamassan ohjearvoksi 1500 ja mitatuksi 500-600, jotka tuntuisivat aika kovilta.

Varasin uuden ajan maanantaille ja yritin tuossa elvyttää autoa itsekkin.
1.Akusta kaapelit irti tunniksi, josko kone orientoisi itsensä uuteen immuun
2. CRC:llä puhdistin immun sähköliittimen.

Ei auttanut ja op-comilla luin vikakoodit (kts. linkin kuva)
http://aijaa.com/004339483506

Opcomin sisääntulevan moottoriilman lämpötila näytti kahta astetta, vaikka ulkona on lähes -20 pakkasta. Voiko ilmamassamittarin ja ECU:n lämpötila-arvot olla väärin, jonka takia kone menee vikatilaan?
Pieni epävarmuustekijä tuossa kuiten on, kun opcom käyttää opel vectran 2.2tidin konetta asetusasrvoina, minun saabin mallia asetuksista ei löydy.

101 ja 107 vikakoodit viittaa siis immuun, 405A vikakoodi lienee viittaa EGR:ään? Voiko EGR olla jumissa, josta vika johtuu? Yleensä opcom kuitenkin antaa vain 101 ja 107 koodit, ja 405A on tullut 10% kerroista.

Mitäs osia nyt seuraavaksi kannattaa alkaa vaihtamaan, korjaamaan tai puhdistamaan?
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Putsaa ja voitele se EGR:ä ja sen jälkeen pyyhkäiset vikamuistin niin eiköhän toimi taas.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Puhdistin EGR:n. Ei ollut niin paskainen kuin oletin.
Tämän operaation jälkeen vika tuli takaisin heti.
Kiinnitin paremmin sisääntuloletkun (hiukan vuosi egr:n päästä) ja vika pysyi poissa jopa 10 kilometrin ajelun pari kertaa, kunnes liikennevalojen jälkeisessä kiihdytyksessä ilmeni uudestaan.
Vikakoodit 107 ja 405, kerran tuli pelkästään 101.
Pahiten kone alkaa tukehtumaan kakkosvaihteella kierrosten ollessa 1200-1700.

Mitäs seuraavaksi kannattaisi testata?

Pari epäilystä:
1. ilmamassamittariin laitetiin uusi pielburgin mittari vanhan samanmerkkisen mittarin tilalle. Itse mittarin boxi kuitenkin on bosch-merkkinen, eli onkohan vanha omistaja laittanut vahingossa väärän merkkisen mittarin? Osaset-liikkeen tietokannassa pitäisi kuiten pielburgin mittarit käydä tähän malliin.
Auto on otsikon mukainen, 2003 vuosimallia.
Itse olen ajanut tällä autolla vasta 7500kilometriä, joista n.4000-5000 kilometria auto on vittuillut.

2. imusarja on paskainen, eikä kaasut kulje vaikka egr kuinka kiiltelisi.
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Jossain oli tarinaa tuosta Maffista ja muistaakseni niin että tuo Pielburgi ei skulaisi kunnolla...mene ja tiedä.
Toinen ominaisuus tuossa 2003 SS 2,2 TiD:issä on tuo välijäähdytin, siitä puhkeaa pohja todella oudosti, mulla meni vaihtoon jossain 250 t. km kohdalla.

Tuota tuota, mitä sisääntuloa korjailit,,,,,-03 SS:ässä kiertää jähdytysvesi EGR:ässä.
Katsoitko muuten että se EGR:än lautasen akseli liikkuu vapaasti eikä takertele.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Nuts kirjoitti:Mårå

Jossain oli tarinaa tuosta Maffista ja muistaakseni niin että tuo Pielburgi ei skulaisi kunnolla...mene ja tiedä.
Toinen ominaisuus tuossa 2003 SS 2,2 TiD:issä on tuo välijäähdytin, siitä puhkeaa pohja todella oudosti, mulla meni vaihtoon jossain 250 t. km kohdalla.

Tuota tuota, mitä sisääntuloa korjailit,,,,,-03 SS:ässä kiertää jähdytysvesi EGR:ässä.
Katsoitko muuten että se EGR:än lautasen akseli liikkuu vapaasti eikä takertele.
Egr:ään meni 2 letkua, niiden kiinnitystä korjailin. En tiedä mitkä ne letkun oikealta nimeltään ovat.
Katsoin joo, että EGR:än lautasen akseli liikkui vapaasti.
Pitää katsoa välijäähdytin huomenna, mutta voiko se aiheuttaa vian esim tuohon EGR:ään?

Auto tuntuisi toimivat todella hyvin ennen kuin vikakoodin nakkaa tauluun. Aina resetoinnin jälkeen käy todella hyvin, kunnes pienen maantieajon jälkeen joutuu pysähtymään&kiihdyttämään.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Tere

Katsoin tuossa WIS:stä aikanikuluksi noita op-comin koodeja.
Tuo P0100-11 oli ainoa minkä WIS tunnisti ja se oli hyvin tyhjentävästi " Ilmamassamittari virheellinen toiminta".

Siinä silmäillessä muita mahdollisia immu ja EGR vikoja pompsahti myös tämmöinen eteen.
Kuva
Kuvan vieresä oli vikakoodi lista mikä oli varsin miehekään kokoinen, minkä kyseisen liittimen liitoshäiriöt voivat aiheuttaa.
Ei varmaan olisi yhtään huonompi ajatus vilkaista ko liitintä ja antaa vaikka tujaus CRC:tä, WD40:stä tai jotain muuta vastaavaa poistamaan mahdollista kosteutta tai liitoshäiriötä.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jn1981, voi olla nyt tarpeen testata autoa koeajon aikana tutkimalla anturiarvoja. Tai sitten laittaa op-com tallentamaan ja tutkia niitä ajolenkin jälkeen.

Ilmamassamittarivikaahan se ilmoittelee, mutta vika ei välttämättä ole siinä. Vikakoodi kertoo, ettei anturin antama arvo ole tietyssä rajoissa suhteessa oletusarvoon. Oletusarvo saadaan laskettua muiden antureiden avulla mm. kaasupoljin, ahtopaine, kierrosluku jne. Lisäksi egr venttiilin avautuma vaikuttaa tähän negatiivisesti. Mikäli joku näistä edellisistä on pielessä tai jossain ilmavuoto, ei laskennallinen imm (maf) ja mitattu imm ole tarpeeksi lähellä toisiaan. Tämä johtaa pääsääntöisesti imm-vikakoodiin.

Suosittelen testausta ajolenkin aikana kokonaisuutta tutkien, että missä on poikkeamaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

petrisa kirjoitti:Jn1981, voi olla nyt tarpeen testata autoa koeajon aikana tutkimalla anturiarvoja. Tai sitten laittaa op-com tallentamaan ja tutkia niitä ajolenkin jälkeen.

Ilmamassamittarivikaahan se ilmoittelee, mutta vika ei välttämättä ole siinä. Vikakoodi kertoo, ettei anturin antama arvo ole tietyssä rajoissa suhteessa oletusarvoon. Oletusarvo saadaan laskettua muiden antureiden avulla mm. kaasupoljin, ahtopaine, kierrosluku jne. Lisäksi egr venttiilin avautuma vaikuttaa tähän negatiivisesti. Mikäli joku näistä edellisistä on pielessä tai jossain ilmavuoto, ei laskennallinen imm (maf) ja mitattu imm ole tarpeeksi lähellä toisiaan. Tämä johtaa pääsääntöisesti imm-vikakoodiin.

Suosittelen testausta ajolenkin aikana kokonaisuutta tutkien, että missä on poikkeamaa.
Kiitos molemmille vastauksista &neuvoista.
Pitänee kokeilla nimimerkin Hdjannen ohjetta putsata h42-2 liitin.(mikäli sellaisen tuolta kuvanmukaisesta paikasta löydän.

Minkälaisia arvoja pitäisi testerin antaa mitatulle ahtopaineille?
Huoltomiehen boschin laite kertoi ohjearvoksi 1500 (en muista mitä yksikköä) ja mitatuiksi 500-600. Tuo voisi ilmeisesti viitata magneettiventtiiliin ja/tai ilmamassamittariin.

Toiseksi tuntuu oudolta, että joka kerta resetoinnin jälkeen vika tuli samassa paikkaan. Ensin taajama-ajoa kilometri, jonka jälkeen motarilla kiihdyttelyä. Tämän jälkeen pysäytys liikennevaloihin ja näistä liikkennevaloista kiihdyttäessä tuli peräjälkeen vikakoodit ja nykäykset. Ihan kuin kone tukehtui ja pakokaasut pääsivät purkaantumaan kun polkaisi kaasua reilummin. Tämä ilmeisesti viittaisi jumissa oleviin imusarjan läppiin?

Harmittaa kun en varannut merkkihuollosta huoltoaikaa, vaan nyt vien toiselle korjaamolle maanantaina. Pyydän kuitenkin putsaamaan imusarjan ja katsomaan magneettiventtiilin. Tuon jälkimmäisen varmaan voi vaihtaa Saabin pikahuollossakin, kun ei ole iso homma.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En löytänyt viesteistä mitään tietoa mitatuista ahtopaineista :o .

Nuo huoltomiehen mainitsevat ilmamassa-arvot ovat mitä ilmeisemmin yksikköä mg/c.
Tuo 1500 mg/c on maksimiarvo, mutta missä yhteydessä nuo mitatut 500-600 mg/c on mitattu??? Ja onko 1500 järjestelmän maksimiarvo vai jossain vaiheessa mitattu imm-arvon huippu?

Arvot pitää käydä testaamassa reaaliajassa, jotta saa parempaa tietoa. On tosiaan aivan sama mitatun imm- ja oletus imm arvon kannalta vuotaako ilma jostain pihalle vai onko jokin paikka tukkona. Molemmissa tapuksissa nämä kaksi eivät täsmää.
Anturiarvoista voi päätellä koeajolla onko ohivuotoa vai ahdistusta.

Siispä uudelleen testeriin ja koeajolle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Oletko katsonut ettei ole välijäähdytin haljennut pohjasta. näin ollen aiheuttaa imuvuodon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Auton vian syy ei selvinnyt huollossa.

Tähän mennessä tehty:
-Ilmamassamittari ostettu: tarvike-Pierburg.
-Testattu myös toisella Boschin massamittarilla.
-EGR-venttiili putsattu.
-Mahdolliset vuodot on tarkistettu.

Käytin vielä Turun Magneetin pikahuollossa ja ne epäilee EGR-venttiilin (tai sen sähköohjausboxin) viallisuutta. 500 euroa maksaa uusi egr.

Suihkuttelin crc:tä h42-2 ja egr-sähköliittimeen ja käyn resetoimassa vikakoodit& heittämässä lenkin. Kun vika ei tälläkään lähde, niin varmaan kannattaisi nyt poistaa EGR-käytöstä? Onkohan varsinais-suomessa(Turussa) mitään liikettä tai yksityishenkilöä, joka sellaisen voisi tehdä pikaisella varoitusajalla?
Voiko tuon tehdä pelkästään ohjelmallisesti?
www.turbotec.com : Moottorinohjauslaitteen ohjelma ohjaa EGR-venttiilin toimintaa. Kaikki muutokset, EGR-venttiilin käyttöasteen pienentäminen tai venttiilin kokonaan sulkeminen onnistuu moottorinohjaus ohjelmaa muuttamalla.
Keskiviikkona pitäisi lähteä ajamaan, jos ei auto toimi, niin pitää ottaa lentokone :twisted:
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Tuossa livedataa Excel-muodossa.
http://www.filedropper.com/livedatasaab9-3ss

Resetoin ennen ajolenkkiä vikakoodit.

Rivillä 577 tuli moottorin vikavalo, kun ilmamassamittariarvot nousevat aika huikeiksi. Samalla(vai sen jälkeen) EGR kans reagoi.
Vikakoodeina oli tutut ilmamassamittarin liian korkeat arvot ja 400-05 (egr)

Ennen ajolenkkiä suihkuttelin CRC:stä H 42-2 liittimeen ja egr-ohjausboxin liittimeen& siihen tulevaan sähköjohtoon.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Katselin noita tietoja.

Tuossa ilmamassamittarin antamassa signaalissa eli jännitteessä ei ole kyllä mitään tolkkua. Sehän on pitkiä aikoja yhdessä ja samassa lukemassa 4,98 V eli maksimiulostulossa. Näin mm. heti otoksen alkuvaiheessa. Tuolloin ei vielä ole järjestelmässä edes kunnolla ahtopainetta. Maksiahdot tulevat vasta jossain tuolla paljon myöhemmässä vaiheessa.

Näyttäisi minusta ainakin siltä, että ECU tulkitsee maf:n vialliseksi ja menee oletusarvoilla, jotka se laskee muista tiedoista mm. kierrosluvusta, ahtopaineesta jne. Näin ollen se saa arvot, jotka näkyvät maf:n lukemina kg/h. Ne eivät mielestäni nyt ole siis mitattuja vaan laskennallisia. Kovemmilla ahdoilla systeemi sitten sekoaa. Vikavalo sytytetään ja ilmamassamittarin vikakoodi syntyy.

Jos kerran maf on vaihdettu, niin onkohan sen johtosarja kunnossa. Maf saa jännitteen sulakkeelta, mutta maadoittuu ecun kautta. Olisiko nyt kuitenkin syytä tutkia tämä asia.

Näin asian tulkitsisin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Terve,

Huomasin, että laitoin vahingossa väärän excel-taulukon, joka oli tullut jo vian jälkeen.
Tämä on otettu ennen vikatilaa, jossa immuvoltitkaan ei ole ihan heti tapissa.:
http://www.filedropper.com/saabuusi


Mitkä johdot tuossa olisi syytä tarkistaa?
Ilmamassamittariin tulevat johdot (liitin) on ainakin helppo tarkistaa.
Muuten ei ole kyllä mitään hajua miten se maadoittuu ecu:n kautta.. missä ecu on ja mitä siitä olisi syytä katsoa?
Voiko sulake olla palanut/viallinen? Ja mikähän sulake se olisi..

Kaikki apu on kyllä tarpeen, arvostan vaivannäköäsi. Mikäli vihjeet osoittautuu oikeiksi, niin lähetän sulle vaikka viskipullon vaivanpalkkioksi :)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 SS 2.2tid, Check Engine Light palaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Nämä viimeisimmät tulokset näyttävät olevan ihan ok.

Jotainhan tuossa sitten tapahtuu jossain vaiheessa, koska imm-arvot menee ihan sekaisin (näkyy siinä ensimmäisessä taulukossa).

Sulake tuskin on epäkunnossa, koska imm antaa jännitettä koko ajan ja toimii aluksi ihan ok. Jos sulake olisi rikki ei imm antaisi mitään ulos. Ecu on siinä ruiskupumpun yhteydessä.

Pitäisi saada sellainen mittausraportti, jossa on kohta missä auto menee vikatilaan. Eli näkyy dataa ennen ja jälkeen vikatilan katkeamatta samassa otoksessa. Lisäksi vielä suurinpiirtein tieto ajankohdasta jossa vikatila tuli päälle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin