P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Helikopterilogo syttyi taas eilen ja tällä kertaa oli valmiina op-com joten asensin sen ja hyvin toimii. Moottoriosiosta löytyi seuraavanlainen herja: P0105 - Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure. Kuittasin vian pois ja seuraavalla käynnistyksellä CE-valo ei jäänyt palamaan. Kysymys kuuluukin viisaammilta että onko tuo yleistä/vakavaa ja tarviiko mitään enempiä toimenpiteitä jos ei uusiudu tuo vikatila? Ja mitä tuo herja ylipäätään tarkoittaa?

Kiitokset jo etukäteen.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Pikainen veikkaus ilman mitään sen suurempia oikeita tietoja: ilmanpaineanturi näyttää eriä mitä ahtoputkessa oleva ahtopaineanturi silloin kun niiden täytyisi näyttää samaa. Eli silloin kun ahtamista ei ole, esimerkiksi virrat päälle laitettaessa. Voisi siis viitata anturivikaan. Jos näin, niin ei luulisi olevan vakavaa mutta jos uusiutuu niin varmaan kantsii alkaa tarkemmin katselemaan missä vika?
9³ SC 1.8t
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Juu kuulostaa järkevältä. Tuli sitten kuitenkin CE-valo takasin kun kävin kaupassa. Eli kyllä siellä jotain vikaa taitaa oikeasti olla.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

VictorKilo kirjoitti:Juu kuulostaa järkevältä. Tuli sitten kuitenkin CE-valo takasin kun kävin kaupassa. Eli kyllä siellä jotain vikaa taitaa oikeasti olla.
Ota loggaus OP-Comilla. Tekee nätin ja pitkän excelin. Logissa on kolme (ja pari tusinaa muuta anturitietoa) painedatasaraketta, ulkoilmanpaine , pyyntö ja toteutunut ahtopaine. Saat multa vaikka ehjän auton loggauksen vertailupohjaksi.
93SC TTiD
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Okei, mistäs se sieltä tehdään. Tänään asensin ja olen totaali noviisi op-commin suhteen. Onko se sieltä "other gm makes -> saab 9-3:n" kautta vai jostain muualta?
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Missähän tuo "barometric pressure" eli "atmospheric pressure" anturi muuten sijaitsee... tuli vaan mieleen, kun esimerkiksi omassa -06 SC:ssä koko anturia ei ole edes olemassa. Taitaa olla niin, että ekassa -03 SS/SC:ssä se löytyy, sitten sen jälkeen se on poistettu (vaikka WIS kertoo että sellainen anturi olisi, niin moottoritila on siltä kohtaa tyhjää täynnä). Oiskohan sitten tullut takaisin jossain vuosimallissa.

Sportti: näkyykös siellä oikeasti myös pyydetty ahtopaine? Minä oon käsittänyt että nämä vehkeet on täysin ilmamääräpyyntöjen avulla ohjattuja? Mulla itsellähän on jo pitkään kummitellut BSR:n kanssa ongelmia ahtopaineiden kanssa. Jos siellä tuollainen ahtopainepyyntökin on, niin voisi olla aiheellista itselläkin hankkia OpCom ja vähän testailla.
9³ SC 1.8t
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Itseäkin kiinnostais nuiden sensorien sijainti TTiD myllyssä. Saattaa olla notta tarvitsevat jonkun sortin putsausta/tarkastusta. Jäi mainitsematta että kilometrejä on autolla nyt 72000.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

glyzer kirjoitti:Missähän tuo "barometric pressure" eli "atmospheric pressure" anturi muuten sijaitsee... tuli vaan mieleen, kun esimerkiksi omassa -06 SC:ssä koko anturia ei ole edes olemassa. Taitaa olla niin, että ekassa -03 SS/SC:ssä se löytyy, sitten sen jälkeen se on poistettu (vaikka WIS kertoo että sellainen anturi olisi, niin moottoritila on siltä kohtaa tyhjää täynnä). Oiskohan sitten tullut takaisin jossain vuosimallissa.

Sportti: näkyykös siellä oikeasti myös pyydetty ahtopaine? Minä oon käsittänyt että nämä vehkeet on täysin ilmamääräpyyntöjen avulla ohjattuja? Mulla itsellähän on jo pitkään kummitellut BSR:n kanssa ongelmia ahtopaineiden kanssa. Jos siellä tuollainen ahtopainepyyntökin on, niin voisi olla aiheellista itselläkin hankkia OpCom ja vähän testailla.
Bensakoneissa tuo ulkoilmanpaine on huomioituna softassa. Alkuvuosien malleissa tosiaan oli erillinen anturi. Huomioiden opcomin hinta, kannattaa se ilman muuta hankkia. Halvempi kuin vikakoodien luku huollossa
93SC TTiD
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

VictorKilo kirjoitti:Itseäkin kiinnostais nuiden sensorien sijainti TTiD myllyssä. Saattaa olla notta tarvitsevat jonkun sortin putsausta/tarkastusta. Jäi mainitsematta että kilometrejä on autolla nyt 72000.
Ahtopaine/imuilman lämpötila-anturi - imuputken keskellä, moottorin takapuolella.

Edit: Pikaisella wissin tavaamisella ei tuosta ulkoilmanpaineanturin sijaintia ei löytynyt tai siitä ei ollut juttua. Olisikohan näissä dieseleissäkin laskennallinen arvo tai ottaako lukeman joltain toiselta anturilta???
Viimeksi muokannut Sportti, Ke Helmi 22, 2012 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
93SC TTiD
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Sportti kirjoitti:Bensakoneissa tuo ulkoilmanpaine on huomioituna softassa. Alkuvuosien malleissa tosiaan oli erillinen anturi. Huomioiden opcomin hinta, kannattaa se ilman muuta hankkia. Halvempi kuin vikakoodien luku huollossa
Mietin vaan että millä se sen ulkoilmanpaineen huomioi softassa jos sellaista anturia ei ole olemassa... vai onko sulla tähän ihan tarkkakin selitys, sattuneesta syystä kiinnostaa tää juttu :). Periaatteessahan jossain vuoristossa pitäisi ahtaa enemmän (vallitseva ilmanpaine pienempi) jotta päästään samaan suorituskykyyn mitä alavilla mailla, mutta jos vallitsevaa ilmanpainetta ei millään tavalla mitata niin näin ei pystytä tekemään? (anteeksi ketjun aloittajalle, tässä puhutaan nyt vähän aiheen ohi...)
9³ SC 1.8t
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja Sportti »

glyzer kirjoitti:
Sportti kirjoitti:Bensakoneissa tuo ulkoilmanpaine on huomioituna softassa. Alkuvuosien malleissa tosiaan oli erillinen anturi. Huomioiden opcomin hinta, kannattaa se ilman muuta hankkia. Halvempi kuin vikakoodien luku huollossa
Mietin vaan että millä se sen ulkoilmanpaineen huomioi softassa jos sellaista anturia ei ole olemassa... vai onko sulla tähän ihan tarkkakin selitys, sattuneesta syystä kiinnostaa tää juttu :). Periaatteessahan jossain vuoristossa pitäisi ahtaa enemmän (vallitseva ilmanpaine pienempi) jotta päästään samaan suorituskykyyn mitä alavilla mailla, mutta jos vallitsevaa ilmanpainetta ei millään tavalla mitata niin näin ei pystytä tekemään? (anteeksi ketjun aloittajalle, tässä puhutaan nyt vähän aiheen ohi...)
Selitystä ei ole :) Softassa oleva ulkoilmanpaineluku on aika hämärä ja vanhan auton aikaan sitä tuli Saabilta kysyttyä. Kuulemma ok arvo. Miten auto kompensoi korkeuseroja (ja kompensoiko?) en tiedä. Miten ilmamäärämittari toimii? Ilman tiheys vaihtelee korkeuden mukaan, osaako anturi huomioida tämän??
93SC TTiD
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Niin tai näin mutta työmatkalla pysähdyin ja kun seuraavaksi starttasin oli meno aika tahmean tuntuista. Eli vaikka tallan laittais pohjaan niin auto kiihtyy hyyyyyyviiiiiin laiskasti. Siis ihan oikeasti laiskasti. :(

Taidan yövuoron jälkeen huomenna käyttää paikallisessa SAAB-huollossa.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Measuring blocks information:

Battery Voltage,13.3 V
Fuel Pump Relay,Active
APP at Idle Position (Accelerator Pedal Position),Active
APP Sensor 1 (Accelerator Pedal Position),0.96 V
APP Sensor 2 (Accelerator Pedal Position),0.47 V
Calculated Pedal Position,0 %
Desired Engine Idle Speed,1 250 RPM
Engine Speed,846 RPM
Camshaft Speed,425 RPM
Idle Speed Modified,NO
Calculated Air Flow,23 kg/h
Mass Air Flow Sensor,23 kg/h
Charge Air Temperature,41 °C
Charge Air Temperature,2.40 V
Coolant Temperature,72 °C
Coolant Temperature,1.70 V
Fuel Temperature,9 °C
Fuel Temperature,3.79 V
Oil Level,Normal
Oil Pressure,Normal
Engine Oil Level Status,Okay
Barometric Pressure,98 kPa
Barometric Pressure,3.91 V
Boost Pressure Command,104 kPa
Boost Pressure,101 kPa
Boost Pressure,0.74 V
Pulse Ratio Boost Pressure Solenoid Valve,50 %
EGR Position Commanded (Exhaust Gas Recirculation),89 %
EGR Pulse Ratio (Exhaust Gas Recirculation),2 %
Throttle Position PWM Servo Signal,0 %
Desired Common Rail Fuel Pressure,27.48 MPa
Common Rail Fuel Pressure,27.69 MPa
Common Rail Fuel Pressure,1.09 V
Rail Pressure Control Solenoid Valve PWM,0 %
Rail Pressure Control Solenoid Valve Current,0.00 a
Fuel Metering Solenoid Valve PWM,38 %
Fuel Metering Solenoid Valve Current,1.44 %
A/C Information Switch,
A/C Pressure (Air Conditioning),[kPa] kPa
A/C Pressure (Air Conditioning),[V] V
A/C Cutoff Mode (Air Conditioning),Max Acceleration
A/C Relay (Air Conditioning),
Brake Switch 1,Inactive
Brake Switch 2,Inactive
Clutch Switch,Inactive
Vehicle Speed,0 km/h
Vehicle Speed in Cruise Control Range,Inactive
Cruise Control Tip Switch,Inactive
Cruise Control,Inactive
Glow Time Relay,Inactive 12V
Diagnosis Glow Time Relay,Active
Glow Time Telltale,Off 12V

Tuollainen logi tuli otettua. Miltä näyttää? Huomiseksi on joka tapauksessa aika Saab-huoltoon. Tehotkin oli tänään aamulla tullut takaisin vaikka CE-valo paloi edelleen. Oli kai sitten tilapäisesti Limp Home Modessa. Kulutus Pori-Rauma välillä 4.3 L sadalla eli ihan ok sen suhteen ja TTiD vääntöäkin tuntui olevan normaalisti eli hyvin. Jotain mätää siellä konehuoneessa taitaa ihan oikeasti silti olla.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minusta nuo tiedot näyttävät olevan ok. Eipä tosin ilmeisesti nyt ollut vikakaan päällä.
Kannattaa ottaa tallennus siten, että tallentaa noita tietoja jatkuvasti tietyn ajan. Käy vielä samalla siinä ajamassa koeajolenkin. Op-com:n tekemää taulukkoa voi sitten tutkailla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
VictorKilo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Elo 05, 2010 21:36
Paikkakunta: Rauma

Re: P0105 Barometric Pressure not plausible with Boost Pressure?

Viesti Kirjoittaja VictorKilo »

Tänään oli Saab merkkihuollossa ja putsasivat siellä turbon paineanturin, oli kuulemma paskainen. Vikaherjaa eivät saaneet häviämään kun vasta irrottamalla johdot jostain boksista ja laittamalla takas, tai jotain. En oikein hiffannut sitä kohtaa. Mutta vika pysyi poissa kunnes iltapäivällä hain lapsen hoidosta ja kotiin kun oltiin lähdössä niin helikopterihan se siellä taulussa taas jäi palamaan ja tehot kuin vaparissa. Eli vaikka lämä olisi tiskissä niin kiihtyy hitaasti mutta epävarmasti. Vikakoodia en jaksanut vielä käydä lukemassa mutta sama se varmaan on. Huollossakin olivat saaneet tuon P0105 koodin.

Mitenkäs sitä logia kuuluu OP-COM:lla tallentaa ajaessa. Vai ajetaanko vaan piuhat kiinni ja ajon päätteeksi tallennetaan se logi? Entä onko normaalia logiikkaa että auto sanoo startissa Check OK ja silti jää CE-valo palamaan ja tehot on poissa? Minusta se on vähän ristiriitaista. Check OK tarkoittaa ilmeisesti lähinnä että pissapojassa on tarpeeksi nestettä.
9-3 SC TTID vm. -08 exät: 9-3 SC 1.8t vm. -06; NG 900 S 2.0 vm. -96
Vastaa Viestiin