Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD (kuvia)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD (kuvia)

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Hei vaan kaikki Saabistit!
Uitin itselleni biiliksi tuollaisen -06 kombin

Kuva

Siisti peli, hyvä ajaa, Night panel ihan ygönen ja mitä kaikkea. Varustetaso on Vector ja joku navi ja muita härpäkkeitä lisänä. Tämä on eka :saab: mulle.

Muudama kommentti ja kysymys ois:

1. Kuuluuko moottorin alle joku muovisuoja?

2. Ajotietokoneessa (SID) näkyy lämpötila, DTE, keskikulutus tai päivämäärä. Wat? Eikö keskinopeutta, hetkellistä kulutusta tjsp?

3. Vaihteet menee vähän takerrellen silmään (käsiaski), luinko foorumilta oikein että tämä on enemmänkin ominaisuus. Ja vähän tähän liittyen...

...4. Kiihdyttäessä, vaihdetta vaihtaessa kun painaa kytkintä edestä kuuluu "whirrrr". Liekö pahamaineinen kaksoismassavauhtipyörä (mittarissa 130000) joka ääntää, turbo jos semmosta ääntä päästää niin aika paha laakerivika.

Jaa ilta tulee, jatkan myöhemmin mitä tulee mieleen.
Heitin tämän viestin nyt tälle foorumille, siirtäkään jos tuli väärään paikkaan. Juttua mulla tulee varmaan myöhemminkin tästä autosta.
Viimeksi muokannut roud-ari, Su Marras 11, 2012 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

1. Kyllä ainakin minulla sellainen on, taitaa dieseleissä olla vakiona.

2. Hetkellistä kulutusta ei ole, mutta keskinopeus on ainakin minulla. Onkohan sulla joku suppeampi ajotietokone?
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Auto tyhjäkäynnillä, muuttuuko ääni kun painat kytkintä? Jos muuttuu niin viittaa kaksoismassavauhtipyörään.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Ei muuttunu ääni mihinkään kytkintä painellessa. En siis vielä ala sitä jännittämään...

Kah olihan siellä moottorin alla muovi joo, katsoin aiemmin vain pikasen päältä päin koneen takaa ja sieltä näky maata, mutta siinä olikin vain just joku väli. Moottoritila on niin siistissä kunnossa että toivottavasti säilyykin, siksi kysely :)

Niin tuosta ajotietokoneesta, onhan niitä köyhempiäkin versioita ollu ainakin vanhemmissa malleissa mutta ei kait ny tässä mallissa enää. Oisko tuo joku ohjelmointijuttu, toivottavasti.

Kuraläpät tarttis saaha ainakin eteen, mistäs oletta niitä hankkinu?

Onko juuri niin ettei äänenvoimakkuudelle ole mitään visuaalista indikaattoria, eli volumea ei näytetä missään numeroina? Lähinnä sitä toki korvin kuunnellaan musaa eikä silmillä katota mutta silti.

Mätänetistä hain Rensin kaukalomatot eteen, ei viitti kangasmattoja sotkea viimisillä kevätsohjoilla. Ei ne kyllä ihan sataprosenttisen sopivat ole, mutta ihan menettelevät ja asiallinen hinkalomalli, pysyy roskat ainakin kurissa.

Tänään ajelin mutkan kautta kotiin töistä, onhan se mukava peli päästellä näin kesäkeleillä. Tosin tuli tuo piili jo aika tutuksi ajomatkalla Belgiasta Stokikseen, 1600kilsaa melkein putkeen. Ja mukavasti meni 8)
patis
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja patis »

Mulla menee kyllä vaihteet ihan ongelmitta sisään. Eikä kuulu kiihdyttäessä mitään ylimääräisiä ääniäkään.

Tuo my06 ajotietokone ei näytä hetkellistä kulutusta mutta näyttää kyllä keskikulutuksen ja keskinopeuden. Navigaattoriin ei sitten saa 2008 uudempia karttoja.

Kannattaa sitten henkisesti varautua siihen, että seuraavan kahden vuoden sisään porsii:

- akku
- laturi
- imusarja (pyörreläpät)
- kaksoismassavauhtipyörä
- takapoikittaistukivarret
- etujouset
- kääntölaakerit
- takapyörien pyörimisanturille menevä johtosarja
- koiranluut
- egr venttiili
- raidetangonpäät

Jos on hyvä mäihä niin ainakin osa noista on ehditty jo vaihtaa edellisen omistajan toimesta. Suosittelisin melkeen imusarjan putsausta fortella tässä vaiheessa, vielä ei ehkä ole liian myöhäistä...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imusarjan putsaus forte, liqui moly tms. puhdistusaineella ja EGR pois niin eiköhän ne pyörreläpät sitten aika hyvin kestä. Eikä EGR venakaan enää voi porsia kun muuttuu virattomaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

patis kirjoitti:Kannattaa sitten henkisesti varautua siihen, että seuraavan kahden vuoden sisään porsii:

- akku
- laturi
- imusarja (pyörreläpät)
- kaksoismassavauhtipyörä
- takapoikittaistukivarret
- etujouset
- kääntölaakerit
- takapyörien pyörimisanturille menevä johtosarja
- koiranluut
- egr venttiili
- raidetangonpäät
Mulla auto ollut 1,5 vuotta ja noin 40 tkm (nyt 180 tkm) melkeen voisin jo allekirjoittaa nuo edellä mainitut kohdat. Lisäisin vielä iskarit, CIM-oireet, ABS-boksi kettuilut...

Onkohan ketjun aloitaneen autoon on tullut paljonkin kilsoja? Jos imusarja ei vielä vuoda läppäakseleistaan, niin kannattaa ehkä yrittää softata pois pakokaasunkierto ja puhdistaa imusarja em. "tentuilla". Muussa tapauksessa suosittelen hankkimaan imusarjan ulkomailta ja vaihdattamaan jakopäänhuollon yhteydessä. Ja jakopää ei tahdo sitten 100 tkm kestää, ainakaan vesipumpun osalta. Pitänyt tämäkin kokea :)

Ite odottelen laturin ja CIM:n hyytymistä, enää! :) Sitten pitäis viat olla vähissä...
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Kiitoksia vain patis ja Rusakko kannustuksesta ja varoituksista :D
Tuossa kesemmällä olikin jo tarkoitus imusarja putsata ja EGR hoitaa pois toiminnasta, tuttuja vikoja jo aiemmista muunmerkkisistä autoista.

Foorumia selaten selvis että SIDjä on yköstä ja kakosta, mulla on tuo ykönen ja päivityksellä sais kakoseksi.

Jonkunnäkönen handsfree olis kova sana, tulee aika paljon soiteltua autossa. Infotainmentissa on kyllä Bluetooth-vaihtoehto mutta se on harmaana eikä voi valita. Noh pitää vielä perehtyä aiheeseen. Asialliset foorumit on kyllä Saabilla ja paljon tietoa netissä. WIS ja EPCeekin löytyi.

Mahtaakohan tuota muuten nähdä mistään mitä varusteita tähän autoon on ruksattu? Asiakirjoja tuli kyllä auton mukana salkullinen, mutta ei mitään varustelistaa. Myynti-ilmoituksessa oli että tässä olisi Sport-alusta, mutta vähän eppäilen. Mitenkähän tuon voisi varmistaa?

Viikonloppuna auton arvo tippuu heti tonnin(?) kun huoltokirjassa merkkiliikkeen leimojen sarja vaihtuu Välihuollon osalta omiin raapustuksiin.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kuskin ovi auki niin tyyppikilvessä on koodisarja joka kertoo millainen alusta autossa on tehtaalta lähtiessä ollu. EPC:n avulla voi numerot tulkata. Tai listaa tähän niin tulkataan. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

jmaatta kirjoitti:Kuskin ovi auki niin tyyppikilvessä on koodisarja joka kertoo millainen alusta autossa on tehtaalta lähtiessä ollu. EPC:n avulla voi numerot tulkata. Tai listaa tähän niin tulkataan. :)
Ok, kiits!

Edit:
So här:
Kuva
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

4 etujousi normaali
AL takajousi normaali
4 etuvakaaja sport
3 takavakaaja normaali
25 etuiskari normaali
34 takaiskari normaali
AA etujarrulevy 285mm
BA takajarrulevy 278mm
CA etujarrusatuka 285mm levylle
DA takajarrusatula 278mm levylle

Eli normialusta ainakin tehtaalta lähtiessä ollu.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

jmaatta kirjoitti:
Eli normialusta ainakin tehtaalta lähtiessä ollu.
Jep kiitoksia!

Ei ne vielä ollut oikein kelit kohillaan asfalttipiha-askarteluun, mutta tuli ne öljyt vaihdettua ja muutenkin huolto vedettyä läpi. Aika kinkkiseen paikkaan on kyllä laitettu tuo öljynsuodatin, jotenkin tuntuu että ois sen jotenkin näppärämminkin voinu toteuttaa. Vai liekö tarkoitus ajaa teeitse-miehet huollon pariin, kyllä meinas jo usko loppua :D
Aika pienikin oli se öljysuodatin jos pitäs pari vuotta suodattaa, niin kuin nyt service info näyttäis. Naftasuodin sen sijaan olikin ihan reippaan kokonen peltipönttö, saapa nähä kestääkö muovikiinnikkeet muovisen naftatankin kyljessä kuinka monta vaihtoa :?

Huppista miten kävikään öljyjen kanssa, kaadoin 5litran öljypönikän kokonaan koneeseen kun öljymäärä on 4,3litraa :oops: GM näemmä myy öljynsä viiden litran astioissa eikä nelilitraisissa kun mitä tapana on. Ei siinä mittään nyt ku tietää, parempi koko se onkin noin. Liruttelin ylimääräset pois.

Vaihelaatikon ja lohkon välistä näyttäis vuotavan öljyä, tai jostain sieltä päin. Oiskohan nuo vähäiset öljyt syynä että menee vähän takellellen vaihteet silmään, tai no kylmänä lähinnä. Ei sitä juuri lämpimänä huomaa. Vaihdelaatikostahan taisi WIS sanoa että "aski on täytetty tehtalla oikealla öljyllä eikä sitä tarvi koskaan vaihtaa".

Edit:
Tämän näkönen öljyvuoto

Kuva
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Kävin konttorilla jotta sai auton Suomen kilpiin.
patis kirjoitti: Kannattaa sitten henkisesti varautua siihen, että seuraavan kahden vuoden sisään porsii:
- takapoikittaistukivarret
- koiranluut
Kuskin puolen koiranluusta eestä ja molemmista bumerangeista löyty alkavaa väljyyttä.
Rusakko__ kirjoitti: Lisäisin vielä iskarit, CIM-oireet, ABS-boksi kettuilut...
Aiemmin viikolla kattelin vikakoodeja niin eiköhän siellä ollut jotain mainintaa tuosta CIM:mistä. Nollasin koodit ja katson myöhemmin uudestaan.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

mulla vuotaa huohotusletku just samasta kohtaa, mutta siis moottorin oikealta puolelta. Öljyä tihkuu hitaasti ja päätyy alapuolella olevan vaihdelaatikon päälle ja siitä maahan. Vuoto on tosi vähäistä, mutta vuotaa sen verran, että helppo nähdä kun poistaa moottorin suojakuoren ja pehmusteen.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Turinaa ja kysymyksiä 9-3 SC 1.9TiD

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

roud-ari kirjoitti:
jmaatta kirjoitti:


"aski on täytetty tehtalla oikealla öljyllä eikä sitä tarvi koskaan vaihtaa".
ei tietenkään kannata vaihtaa.
vaihtaa samantien koko laatikon :roll:

vaiha lootan öljyt kumminkin pääset halvemmalla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin