2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja letsu »

Tuossa pihalta lähtiessä otti korvaan suhteellisen voimakas nakutus.. Nopeasti katsottuna ja kuunneltuna nakutus tulisi turbon päällä olevasta pyöreästä mötikästä jossa on jonkinlainen sähkösysteemi päällä ja johon tulee ilmeisesti ilmaletkuja... Ilmanputsarin letkuun liittyy ainakin yksi näistä pienemmintä letkuista... Otin kyllä kuviakin mutta empäs osannu niitä tänne laittaa... :) toivottavasti joku saa tästä selostuksesta selvää.
Eli selostettuna ääni on nak.........naknaknaknak.........nak.......naknaknaknak.... jne.
Kuulostaa minun korvaan niinkuin joku rele nakuttaisi mutta empä veikkaile kun ei ole tietoa...
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Sehän taitaa olla turbon hukkaportin magneettiventtiili? Se siis ohjaa turbolta tarvittaessa painetta hukkaportin kellolle, jolloin hukkaportti aukeaa. Tuo venttiili ei ole jatkuvasti auki tai kiinni, vaan sen ohjaus on "pulssimaista", mistä johtuu tuo nakutus. Normaalia ei tosin ole että se korviinkuuluvasti naksuttelisi. Jostain muistan lukeneeni että magneettiventtiilin hajottua alkoi jollain tuollainen naksuttelu. Ainakin 1.8t/2.0t-koneille uusi magneettiventtiili maksaa noin 40 euroa... Vikakoodit kantsii tarkistella, ja toimiiko auto muuten normaalisti?
9³ SC 1.8t
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja letsu »

Auto toimii minusta muuten ihan normaalisti lukuun ottamatta tuota nakutusta.. Pitää käyttää tutkittavana tuossa kaupungilla... Ja kiitos nopeesta vastauksesta :) onko tuo muutes kuinka "vaarallista" jos nyt ajatellaan että se magneettiventtiili olisi rikki? Että kannattaako paljon ajella ennenku saa huoltoon?
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Jos se venttiili hajoaa kokonaan (epätodennäköistä) niin ahtopaine jää vain peruspaineen tasolle (eli noin 1/3 maksimista). Konepelti auki ja meisseli korvan ja venttiilin väliin niin selviää kuuluuko naputus siitä. Jos kuuluu, niin en olis huolissani.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja letsu »

Nyt nakutus paikannettiin tossa korjaamolla ilmeisesti hukkaporttiin... Tyhjäkäynnillä lämpimänä nakuttaa mutta loppu ainakin toistaseks kun anto kaasua kunnolla pari kertaa... ja kylmänä ääntä ei kuulunut. No huomenna tiedetään toivottavasti enemmän.
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Marko A kirjoitti:Jos se venttiili hajoaa kokonaan (epätodennäköistä) niin ahtopaine jää vain peruspaineen tasolle (eli noin 1/3 maksimista). Konepelti auki ja meisseli korvan ja venttiilin väliin niin selviää kuuluuko naputus siitä. Jos kuuluu, niin en olis huolissani.


Itselläni on 2,0t (nappetuning) ajokistani hajonnut tuo venttiili nyt kahdesti.
Ensimmäisellä kerralla sytytti moottorinvikavalon ja meni limbhome modeen.
Toisella kertaa ilmeisesti vaan pudottaa ahdot alas

Vikakoodina Ahtopaineen tunnistin A ei ohjearvoalueella.

Sitä vaan että itselläni on autoon asennettu kunnon ahtopaine mittari, ja kun tuo mankkuventtiili alkaa kiukuttelemaan niin pudottaa ahdot kokonaan pois. Ei yli nollan nouse vaikka miten polkisi. :)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja letsu »

Noniin Bypass venttiili vaihdettiin ja toistaiseksi nakuttelut loppui siihen.. Toivotaan että pysyvätkin poissa, ainakin hetken. :) Hintaa tosiaan ei onneksi liian paljoa ollut että vian haku, osa + vaihtotyö 120e.
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja eljass »

Itse bypass-venttiili (joka on turbossa kiinni kolmella pultilla) maksaa ~300euroa marmoritiskillä, joten ylläolevassa viestissä tarkoitetaan varmaankin magneettiventtiiliä, joka ohjaa tuota bypass-venttiiliä. Tuo bypass-venttiili on käytännössä kalvo ja jousi.

Itselläni on kerran mennyt vaihtoon tuo bypass-venttiili (BSR:n softa, ajettu ~70tkm softalla, autolla ~180tkm). Magneettiventtiilit ovat säilyneet ehjinä.
letsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2009 18:46
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2.0TS outo nakutus konehuoneessa

Viesti Kirjoittaja letsu »

Joo palataanpa vielä tähän aiheeseen.. Eli "vika" on vieläkin päällä. Eipä tuo merkkiliike saa aikaiseksi tai ei vaan kiinnosta asiaa selvittää... Oon nyt ajellu menemään välittämättä tästä nakutuksesta. Eli se mitä sain selville on että bypass venttiilistä tuo nakutus tulee. Se aukeaa ja menee kiinni omia aikojaan tyhjäkäynnillä josta seuraa tämä nakutus. Ekalla reissulla vaihdettiin tosiaan tuo magneettiventtiili (ei bypass venttiiliä kuten virheellisesti totesin aikaisemmassa viestissä). Vika ei kuitenkaan sillä korjaantunut kuitenkaan. Tuumasivat että jäljelle jää kolme vikapaikkaa. Kaksi anturia jotka antavat magneettiventtiilille mahdollisesti väärää tietoa tai vika moottorin ohjainlaitteessa. Kaikki data oli normaalia ja uusia antureita eivät tietenkään rupea paikalleen kokeilemaan eikä oikeen arvaamalla viitsisi kokeilla kun yksi anturi oli noin 120e/kpl.
Eli sen olivat kokeilleet että kun otti toisesta antureista johdot irti niin ei auton käydessä tapahtunut mitään ja kun toišelle teki saman niin auto sammui...
Pirssi pelaa muuten edelleen normaalisti ärsyttää vaan tämä kovaääninen nakutus...
Onko hyviä ideoita? :D
Saab 9-3 sc 1.8t -06 "biopower by Nappe" & Saab 9-3 sc 1.8t -08 "biopower by JC"
Vastaa Viestiin