Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
SIDin luotettavuus on kyllä todella heikko, kulutuslaskuria varmaan hämää jonkin verran tuo partikkelipoltto, joka iskee vähintään kerran per tankillinen. SID on toki myös säädettävissä, mutta dieseleissä näin.. Kuitti vs. kilometrit on aika eri juttu. D.T.E on suht luotettava, mutta vain viimeisellä 100 km:llä.
Huoltojakaan ei voi tehdä SID:n mukaan, tai sitten meidän yksilöä olisi pitänyt huoltaa jo kahdesti toukokuun 2011 jälkeen. SID ehdottelee meillä huoltoa 2-3 kertaa vuodessa, alle 30.000km vuosittaisella ajomäärällä... Joopa joo.
Viimeisimmät SID kulutustiedot Lapin matkalta: 2180km - 5,6 l/100km.
Todellisuudessa tankattu 135 litraa = 6,2 l/100km.
http://tankkaus.com/cars/public_graph/26917/2012/2011/3
Huoltojakaan ei voi tehdä SID:n mukaan, tai sitten meidän yksilöä olisi pitänyt huoltaa jo kahdesti toukokuun 2011 jälkeen. SID ehdottelee meillä huoltoa 2-3 kertaa vuodessa, alle 30.000km vuosittaisella ajomäärällä... Joopa joo.
Viimeisimmät SID kulutustiedot Lapin matkalta: 2180km - 5,6 l/100km.
Todellisuudessa tankattu 135 litraa = 6,2 l/100km.
http://tankkaus.com/cars/public_graph/26917/2012/2011/3
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Minulla tuo SID talvisin näyttää pääasiassa muutaman desin alakanttiin, kesäisin jopa desin yläkanttiin. Jännä nähdä nyt tuleva kesä tuolla virisoftalla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
En tiedä tosiaan näiden uusimpien Saabien SIDeistä, mutta omalla kohdallani ne ovat pelanneet kuten allekirjoituksessa, eli desin sinne taikka tänne. Ja D.T.E on pelannut hyvin! Kuten totesin, tutkin asiaa ja katson, mitä tuo todella syö!! Siis tuo TTiD.Ristom kirjoitti:SIDin luotettavuus on kyllä todella heikko, kulutuslaskuria varmaan hämää jonkin verran tuo partikkelipoltto, joka iskee vähintään kerran per tankillinen. SID on toki myös säädettävissä, mutta dieseleissä näin.. Kuitti vs. kilometrit on aika eri juttu. D.T.E on suht luotettava, mutta vain viimeisellä 100 km:llä.
Huoltojakaan ei voi tehdä SID:n mukaan, tai sitten meidän yksilöä olisi pitänyt huoltaa jo kahdesti toukokuun 2011 jälkeen. SID ehdottelee meillä huoltoa 2-3 kertaa vuodessa, alle 30.000km vuosittaisella ajomäärällä... Joopa joo.
Viimeisimmät SID kulutustiedot Lapin matkalta: 2180km - 5,6 l/100km.
Todellisuudessa tankattu 135 litraa = 6,2 l/100km.
http://tankkaus.com/cars/public_graph/26917/2012/2011/3
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Noniin. Ensimmäisiä ja alustavia lukemia:
SIDin mukaan jotain 4,9L/100km keskiarvo
Trip-mittarin ja polttoaineimittarin mukaan 4,8L/100km keskiarvo
Mielestäni tuo auto todella syö tuon verran siitäkin huolimatta, että täällä skeptikoitiin. Jos teillä muilla ei pelaa, niin ajotavassa taikka auton tekniikassa tai sekäettä on jotain vikaa! Itse ehkä menen huomenna ajamaan, niin katsotaan lisää ja raportoin lisää. On tuo Saabin laatu edelleen hyvää!
SIDin mukaan jotain 4,9L/100km keskiarvo
Trip-mittarin ja polttoaineimittarin mukaan 4,8L/100km keskiarvo
Mielestäni tuo auto todella syö tuon verran siitäkin huolimatta, että täällä skeptikoitiin. Jos teillä muilla ei pelaa, niin ajotavassa taikka auton tekniikassa tai sekäettä on jotain vikaa! Itse ehkä menen huomenna ajamaan, niin katsotaan lisää ja raportoin lisää. On tuo Saabin laatu edelleen hyvää!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Skeptikoitiin tai ei, ainoat kulutuslukemat voi laskea tankkauskuitista.
Pienin kulutus, mihin itse olen päässyt on kuitista laskettu 4,2 l/100km, SID näytteli silloin kesäkelillä muistaakseni 2-3 dl pienempiä. Tuollainen kulutus edellyttää max 80 km/h vauhtia ja kesäkeliä, eikä saa polttaa partikkeleita.
Kuvaamampaa on varmaan kohta 4 vuoden ja 105.000km:n tankkaus.com laskelma, joka osoittaa keskikulutuksen olevan meillä n. tai alle 40km/h keskinopeudella 6,9 l/100km. Ja ajettu on nautinnolla.
Pienin kulutus, mihin itse olen päässyt on kuitista laskettu 4,2 l/100km, SID näytteli silloin kesäkelillä muistaakseni 2-3 dl pienempiä. Tuollainen kulutus edellyttää max 80 km/h vauhtia ja kesäkeliä, eikä saa polttaa partikkeleita.
Kuvaamampaa on varmaan kohta 4 vuoden ja 105.000km:n tankkaus.com laskelma, joka osoittaa keskikulutuksen olevan meillä n. tai alle 40km/h keskinopeudella 6,9 l/100km. Ja ajettu on nautinnolla.
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Taidamme siis saada eri lukemia ja ehkä olemme tässä vaiheessa eri linjoilla. Aion tarkkailla autoa lisää. Jännä, että mitä foorumilla väitetään välillä, niin jonkut yhtä kokeneet saabistit, jotka eivät niin ole innokkaasti tällä foorumilla, niin väittävät erilaista asiaa! Sinullakin kuitenkin siis heittää 2-3dl/100km? Jos näin, niin eihän tuo ole edes paljoa mielestäni, mielestäni mittari näyttää silloin luotettavasti.
Ristom, minkä korimallin ja vaihteistomallin TTiD sinulla on? Jos SC tai cabriolet, niin selvähän se on että syö ja automaatti lisää! Ja toisekseen, näiden tietojen valossa olen eri mieltä Saabbien SID-kulutusmittareista!
Ristom, minkä korimallin ja vaihteistomallin TTiD sinulla on? Jos SC tai cabriolet, niin selvähän se on että syö ja automaatti lisää! Ja toisekseen, näiden tietojen valossa olen eri mieltä Saabbien SID-kulutusmittareista!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Mulla on 08 SC M6 ja voin kyllä vahvistaa osaltani nimim. RisTom puheet Sidin heitosta. Heittoa on ollut talvisaikaan n. 0,5-1,2l. Suurin käppi tuli kovimpien pakkasten aikaan. Sid ei siis osaa täysin huomioida Eberin käynnissäoloa.
Tasaisen nopeuden kulutus on 80kmh nopeudella varmasti ja reilusti alle viiden litran. Joskus tultu nollattua ajossa ja näyttäähän se mukavan pieneltä muutaman kymmenen kilsan jälkeen. Vastaavasti polton ollessa päällä, näkymät on 10+ litraa.
Matka-ajossa (kesäisin) tuo tuntuisi olevan tarkimmillaan. Op-Comista löytyy Fuel Comsuption Correction toiminto. Täytyy testata tuota, josko Sidin kulutusinfon saisi lähemmäs totuutta.
Tasaisen nopeuden kulutus on 80kmh nopeudella varmasti ja reilusti alle viiden litran. Joskus tultu nollattua ajossa ja näyttäähän se mukavan pieneltä muutaman kymmenen kilsan jälkeen. Vastaavasti polton ollessa päällä, näkymät on 10+ litraa.
Matka-ajossa (kesäisin) tuo tuntuisi olevan tarkimmillaan. Op-Comista löytyy Fuel Comsuption Correction toiminto. Täytyy testata tuota, josko Sidin kulutusinfon saisi lähemmäs totuutta.
93SC TTiD
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
08 TTiD M6 SS.
Bensamallien kanssa SID on luotettavampi ja säädettävissä jopa kohdalleen. Aiempia kolmea (bensa)yksilöä meillä ei koskaan seurattu tankkaus.com:lla, mutta tankkaustuntumalla litrat/tankkausväli sanoisin, että ne paremmin tiesi.. Tosin yksi yksilö (05) ei useinkaan uskonut, että halusin todella nollata ajotietokoneen, vaan jatkoi seuraavalla käynnistyksellä kokonaismatkan lukemilla..
Tossa on SID lukuja matka-ajosta 1,8t M5 + Hirsch paketista:
Piti ilman muuta paikkaansa ko. auton yleisestä kulutuksesta! No, se oli itse asiassa aika pieni muutenkin.
Bensamallien kanssa SID on luotettavampi ja säädettävissä jopa kohdalleen. Aiempia kolmea (bensa)yksilöä meillä ei koskaan seurattu tankkaus.com:lla, mutta tankkaustuntumalla litrat/tankkausväli sanoisin, että ne paremmin tiesi.. Tosin yksi yksilö (05) ei useinkaan uskonut, että halusin todella nollata ajotietokoneen, vaan jatkoi seuraavalla käynnistyksellä kokonaismatkan lukemilla..
Tossa on SID lukuja matka-ajosta 1,8t M5 + Hirsch paketista:
Piti ilman muuta paikkaansa ko. auton yleisestä kulutuksesta! No, se oli itse asiassa aika pieni muutenkin.
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Itsellä -08 180hp ttid SC. Ajo sekalaista Keski-Suomesta pääkaupunkiseudulle, painottuen maantielle lähelle 100km/h keskinopeutta. Kerätty data sisältää tammikuun alusta 10000km ja lähes joka aamu kylmän pakkasaamun. Helmikuu oli myös tosi kylmä. Eberiä on tullut käytetyä reilusti pari kertaa päivässä.
Fuel Friend Lite sanoo tankkausten ja kilsojen mukaan 5,7-6,0l/100km. SID näyttänyt joka kerta tankatessa 5,1-5,4l/100km. Aina aluksi lupailee 1200km, mutta sitten parit kylmän aamun pätkäajot ja paljon eberiä niin aina se on taipunut sinne 900km hujakoile tankkaushetki. Joskus pelkän matka-ajon jälkeen on ollut SIDissä 4,3l, mutta sitä en kyllä usko ennenkuin näkyy tilitapahtumissa
Partikkelipolttokin sattuu tosiaan mun autolla n. 700km välein eli tekee käytännössä sen joka tankilla ja tuntuma on että pari litraa siinä hujahtaa. Tuntuma on myös, että ei osaa ottaa eberiä oikein huomioon. Lämpöisinä päivinä tuntuu SID näyttävän paremmin oikein ja todellinen kulutus on pudonnut ehkä 3dl vaikka nopeudet on hieman nousseet sulan tien johdosta...
Uskoisin, että reilulla 80km/h keskinopeudella ja pelkällä matka-ajolla pääsee 5l tuntumaan ja allekin, mutta sekalaisella ajolla talvella ei ainakaan mulla taivu alle 5,5l.
Vertailuksi samalla ajotyylillä entinen Octavia 2 1,9tdi kulutus oli noin puoli litraa pienempi. 250kg kevyempi auto ja 75hp vähemmän, joten olen varsin tyytyväinen Saabin suoritukseen. Tehot ja vääntö kun tuppaa vielä vaikuttamaan nilkan asentoon...
Fuel Friend Lite sanoo tankkausten ja kilsojen mukaan 5,7-6,0l/100km. SID näyttänyt joka kerta tankatessa 5,1-5,4l/100km. Aina aluksi lupailee 1200km, mutta sitten parit kylmän aamun pätkäajot ja paljon eberiä niin aina se on taipunut sinne 900km hujakoile tankkaushetki. Joskus pelkän matka-ajon jälkeen on ollut SIDissä 4,3l, mutta sitä en kyllä usko ennenkuin näkyy tilitapahtumissa
Partikkelipolttokin sattuu tosiaan mun autolla n. 700km välein eli tekee käytännössä sen joka tankilla ja tuntuma on että pari litraa siinä hujahtaa. Tuntuma on myös, että ei osaa ottaa eberiä oikein huomioon. Lämpöisinä päivinä tuntuu SID näyttävän paremmin oikein ja todellinen kulutus on pudonnut ehkä 3dl vaikka nopeudet on hieman nousseet sulan tien johdosta...
Uskoisin, että reilulla 80km/h keskinopeudella ja pelkällä matka-ajolla pääsee 5l tuntumaan ja allekin, mutta sekalaisella ajolla talvella ei ainakaan mulla taivu alle 5,5l.
Vertailuksi samalla ajotyylillä entinen Octavia 2 1,9tdi kulutus oli noin puoli litraa pienempi. 250kg kevyempi auto ja 75hp vähemmän, joten olen varsin tyytyväinen Saabin suoritukseen. Tehot ja vääntö kun tuppaa vielä vaikuttamaan nilkan asentoon...
9-3 SC Vector TTiD M6 -08
EX
9-3 SS Vector 2,0t M5 -04
EX
9-3 SS Vector 2,0t M5 -04
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Tänään laskelin kulutusta tankkauskuitin ja trippimittarin mukaan: 5,2L/100km keskikulutuksena sekalaista ajoa ja auton oma mittari nyt 4,7L/100km eli melkein linjassa. Moottorin lämmitin (Eber taikka Webasto) varmasti syö polttoainetta ja jos vielä ei ole mittaristoa kalibroitu vaikka Webastolle, niin näyttää mitä sattuu! Normiajossa kuitenkin kulutus näyttäisi olevan siellä 5 litran lähettyvillä, ei paha ja luultavasti tankillisella päästelee yli 1000km ellei Webastoa tarvitse käyttää. Hiluxissa on talvisin Webasto ja kulutus on noussut siinä autossa noin 0,5 litraa per satakm! Se on omalla kellolla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Saabin dieseleissä on Eberspächer vakiovaruste.
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Saabi se vaan paranee vanhetessaan.
Tuli reissussa 20tkm täyteen.. mutta kulutus se vain tippuu
Ensimmäiset vajaat 600km (menomatka) - 4.2 l/100km SIDin mukaan..
Takaisin VT5/VT4 näytti pitkänmatkaa jo 4.1, mutta motariajo nosti takas 4.2:een (gps'in mukaan 112km/h cruise päällä)
Nyt jo yli tonni ajettu tankillisella - D.T.E väittää riittävän vielä 260km
Hyvähän tuo oli tänään ajellessa..
Ei muuta, mutta auto tupaten täynnä; 2 aik., 2 lasta, 3 koiraa, 2 lentolaukkua, 3 reppua, 1 putkikassi... Renkaat 16" misukan kitkat (2.8/3.0Bar)
Ei ole mulla tän kokonen laitos näin vähällä mennyt
Tuli reissussa 20tkm täyteen.. mutta kulutus se vain tippuu
Ensimmäiset vajaat 600km (menomatka) - 4.2 l/100km SIDin mukaan..
Takaisin VT5/VT4 näytti pitkänmatkaa jo 4.1, mutta motariajo nosti takas 4.2:een (gps'in mukaan 112km/h cruise päällä)
Nyt jo yli tonni ajettu tankillisella - D.T.E väittää riittävän vielä 260km
Hyvähän tuo oli tänään ajellessa..
Ei muuta, mutta auto tupaten täynnä; 2 aik., 2 lasta, 3 koiraa, 2 lentolaukkua, 3 reppua, 1 putkikassi... Renkaat 16" misukan kitkat (2.8/3.0Bar)
Ei ole mulla tän kokonen laitos näin vähällä mennyt
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
No laitetaanpas tähän omakin tilasto.
SID: 5,5, l/100 km ja keskinopeus 82 km/h
Tankkaus ja kilsat, laskukone: 45,9 l ja 741 km, 6,2 l/100 km
Ajomatka pohjoisesta etelään. Alussa oli pakkasta -8...-5 astetta ~200 ekaa kilsaa. Pikku hiljaa pakkanen lauhtui. Loput +500 kilsaa 0...3 astetta. Eberi oli koko matkan automaattikäytöllä.
Auton kontti & takapenkki täynnä roinaa. Iso suksiboksi katolla.
SID: 5,5, l/100 km ja keskinopeus 82 km/h
Tankkaus ja kilsat, laskukone: 45,9 l ja 741 km, 6,2 l/100 km
Ajomatka pohjoisesta etelään. Alussa oli pakkasta -8...-5 astetta ~200 ekaa kilsaa. Pikku hiljaa pakkanen lauhtui. Loput +500 kilsaa 0...3 astetta. Eberi oli koko matkan automaattikäytöllä.
Auton kontti & takapenkki täynnä roinaa. Iso suksiboksi katolla.
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
Kyllähän se on lähes sataprosenttinen fakta, että kun autoja alettiin verottamaan päästöjen mukaan (suoraan verrannollinen kulutuksen kanssa), kaikkien merkkien "ajotietokoneet" näyttää melkeimpä vain sitä että kulutusta on. Testit joilla nuo autokuvastojen ilmoitetut kulutukset saadaan, tehdään laboratorio olosuhteissa dynamometrillä ajaen tietyllä ennakkoon säädetyllä ohjelmalla. Nykyautojen elektroniikka läpäisee/huijaaa ko testejä miten haluavat. Niillä saaduilla lukemilla ei ole mitään tekemistä käytännön kulutuksen kanssa. Itse olen haarukoinut että n. 20-25% lisäämällä mainosten ilmoituksiin, ollaan käytännön tasolla. Toki merkkienkin välillä on suuria eroja. Väittäisin vielä tuohon testimenetelmään, että autot jotka siellä käyvät ovat optimoitu testiä varten, eivätkä näin ollen ole vakiosoftalla. Tämä vain siksi ettei valmistajien tarvitsisi maksaa isoja sakkoja korkeiden päästörajojen takia. Naurattaa, kun aina kahvipöydässä joku mainostaa uuden 2000kg painavan 1.4TDI moottorilla varustetun autonsa kulkevan alle 4L seka-ajossa .
Yleensäkin kulutuksen tarkka laskeminen jotenkin tuntuu hassulle, jos ostat uuden auton jossa on pienipäästöinen/kulutuksinen moottori, on vuosittaiset arvonalenemat merkittävästi isommat kuin siinä vanhemmassa paljon kuluttavassa bensa autossa. Miten sen perustelee taloudellisesti, jos polttoainetta säästää vuodessa 500€, mutta arvo-alenee 20 000€? No, ok toki maailma pelastuu.
Pahoittelut tämä hieman OT
Yleensäkin kulutuksen tarkka laskeminen jotenkin tuntuu hassulle, jos ostat uuden auton jossa on pienipäästöinen/kulutuksinen moottori, on vuosittaiset arvonalenemat merkittävästi isommat kuin siinä vanhemmassa paljon kuluttavassa bensa autossa. Miten sen perustelee taloudellisesti, jos polttoainetta säästää vuodessa 500€, mutta arvo-alenee 20 000€? No, ok toki maailma pelastuu.
Pahoittelut tämä hieman OT
BMW 325i E90 MysticBlau, BMW 116i E81 Alpinweiss
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Ex. Baijer 330dT E91, 325iA E90, 316ti E36;Ex. SAAB 95STW, 93 SportSedan MY05
#3261
Re: Saab 9-3 SS TTiD M6 - ostossa
OT:eikös se aina ole?VKe kirjoitti: Eberi oli koko matkan automaattikäytöllä.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla