Rekisterikilven valojen tunarointia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
BiFull
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 18:17
Paikkakunta: Rusko

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja BiFull »

"can-bus" rekkarin led-valot asennettu ja siellä ne kivasti vilkkuu auton sammuttamisen jälkeen.

Eli tuolle nyt ei vaan mitään mahda, eipä se toki itseä häiritse.
9-3 SS 1.8t -07 BioPower by Nappe
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei auta tuohon. Viallisen polttimon ilmoituksen estää. Tämä jälkikäteen tehtävä tarkistuspulssi saa ledin välähtämään kun on nopea reagoimaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jonkinlaisilla releranetuksilla nuo välkytykset saa poistettua. Jossain foorumin uumenissa tietoa tästäkin.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Näin on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 224
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Aiempaan autooni, Volvo S80 vm.-12, hain Biltemasta perusledit rekkariin ja ne toimi ihan heittämällä paikoilleen vain. Ei tarvinut CAN-tyyppisiä eivätkä vilkkuneet. Saabissa taitaa olla kehittyneempi järjestelmä, joka ei ihan kaikkia huolikaan.

Onkohan kenelläkään kokemusta noista Bilteman ledeistä?
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jeltsin kirjoitti:Saabissa taitaa olla kehittyneempi järjestelmä, joka ei ihan kaikkia huolikaan.
Onkohan kenelläkään kokemusta noista Bilteman ledeistä?
Jos luet tätäkin ketjua vähän taemmas, niin huomaat, että MITKÄÄN ledit EI toimi suoraan valvonnan piirissä olevien hehkujen tilalla ilman säätämistä ja kikkailua.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jeltsin kirjoitti:Saabissa taitaa olla kehittyneempi järjestelmä, joka ei ihan kaikkia huolikaan.
LED- polttimot eivät kunnolla toimi. Aivan kuten edellä jo kerrottiin.

Ensinnäkin, ledin pitää vastata kuormitukseltaan alkuperäistä hehkua. Muuten ei toimi oikein ja/tai tulee ilmoitus rikkinäisestä polttimosta. Mikäli led saadaan keinokuorman avulla vastaamaan hehkua on sitten tämä auton sammuttamisen jälkeinen välähtely vielä kiusana. Jokin ihme idea on ollut Saabin (GM) suunnittelijoilla, että polttimoita pitää testata vielä auton sammuttamisen jälkeen :o .
Testipulssi on lyhyt, joten hehku ei siihen ehdi reagoida välähtämällä, mutta toisin on ledin kanssa. Eihän se jää loputtomiin tuota tekemään, mutta jonkin aikaa. On siinä monella ihmettelemistä, että miksi valot itsekseen Saabissa välähtelee, jos ledejä on asenneltu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

petrisa kirjoitti:Jokin ihme idea on ollut Saabin (GM) suunnittelijoilla, että polttimoita pitää testata vielä auton sammuttamisen jälkeen :o .
Eihän niitä sammuttamisen jälkeen testatakaan, vaan jäähdytetään hallitusti.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tobbana kirjoitti: Eihän niitä sammuttamisen jälkeen testatakaan, vaan jäähdytetään hallitusti.
Vai niin. Tuotapa en ole ajatellutkaan :roll: .
Kestäneekö sitten muka pidempään, ehkä se noin on. Ei ainakaan rekkarinkilvenvalot ole sitä mitenkään erityisesti osoittaneet. Eikä oikein etuparkitkaan.

Yleensä hehkulanka menee poikki sytyttämisen yhteydessä ja toiseksi hehku saattaa mennä kuumana (palavana) poikki tärinästä. Näin saattaa käydä tuolle rekkarinkilvenvalolle, kun poltin palavana luukkua paiskotaan kiinni. Jospa se hidastettu jäähdytys sitten pidentää langan elinikää.

ps. En oikein usko tuohon "jäähdytys" tarinaan :o .
Minusta tässä Saabissa vain jää sähkökeskusten (UEC ja REC) polttimoiden tarkistus päälle joksikin aikaa. Tuota tarkistustahan aletaan tehdä, kun autoon laitetaan virrat päälle tai jotkin valot aktivoidaan. Tarkistus käy läpi myös niitä polttimoita mitkä eivät ole vielä edes aktiivitilassa. Sähkökeskus siis tietää jo ennalta mitkä polttimot ovat ok ja mitkä ei. Tämä tarkistusprosessi on siis oma toimintansa eikä sillä ole suoranaisesti tekemistä sen kanssa mitkä valot ovat milläkin hetkellä päällä.
Olen sitä mieltä, että tämä prosessi vain jää päälle hetkeksi, vaikka auto on sammutettu ja valot myös. Kunnes se sitten taas aktivoituu uudelleen seuraavan kerran, kun käyttäjä antaa herätteen (saapuu autolle).

ps2. Samalla tekniikalla olevassa Vectra C:ssä kävi sellainen tapaus, että kerran autoon saapuessa ilmestyi vikailmoitus palaneesta polttimosta vaikken ollut vielä edes kytkenyt valoja päälle.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Valittaako teidän autot muka palaneesta rekisterikilvenvalosta, mulla ei ainakaan anna siitä mitään ilmotusta 03 vuosimallin kolkissa. Mutta ledit jos laittaa niin ne kylläkin välkkyy.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jontse kirjoitti:Valittaako teidän autot muka palaneesta rekisterikilvenvalosta, mulla ei ainakaan anna siitä mitään ilmotusta 03 vuosimallin kolkissa. Mutta ledit jos laittaa niin ne kylläkin välkkyy.
Ei valita ajotietokoneessa minun vm. -03 viallisista rekkarinkilven- eikä etuparkeista. Testerillä vikakoodeja luettaessa REC/UEC:sta kyllä löytyy. Joten testailee se auto niitä, mutta tavallinen auton käyttäjä ei näe vikaa vasta kun auton ulkopuolelta. Uudemmista malleista en tiedä miten asian laita on. Sitä vastoin Vectra C kyllä ilmoittaa mittaristossa vian ko. polttimoista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2165
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja anv »

Olikohan näissä niin, että jos molemmat polttimot rikkoutuvat, tulee hälytys, löytyy kyllä ohjekirjasta. Muistelen saaneeni ton hälyn, mutta en nyt ole varma, oliko kyseessä edellinen NG900, vai tuo nykyinen -07 9-3:n farkku. Muistelisin että nykyinen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin