Rekisterikilven valojen tunarointia

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja [303] »

Olisiko kellään suositella toimivaa, valkoista valoa tuottavaa polttimoa rekisterikilven valoiksi?

Tavalliset hehkulankamallit näyttäisivät olevan kiven alla, vaikka esim. parkkeihin löytyy montaakin eri Coolbluewhatever -mallia. Ledejä taas tuntuu löytyvän paremmin, mutta aiemmista keskusteluista päätellen saattavat mallista riippuen jäädä vilkkumaan sammuttamisen jälkeen (?). Ja kun nämä ovat ilmeisen spesiaalia tavaraa ainakin hintansa puolesta, niin ei viitsisi kovin monia kokeilla :? ...
9-3SS 1.8t '06
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja JaniV »

LED

Ei ole mitään speciaalikamaa. Kuhan on CAN väylään sopiva led polttimo, silloin ei jää vilkkumaan. Ledissä on vastus silloin.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja [303] »

JaniV kirjoitti:LED
Oolrait :). Osaisitko JaniV heittää jonkin tietyn mallin mikä toimii eikä jää vilkkumaan?
9-3SS 1.8t '06
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Millä kannalla noi on??

Ja auttaisko se vastus tuohon vilkkumiseen??
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Eli, kyseinen vilkkuminenhan on auton järjestelmien tarkistelua. Näin yksinkertaistettuna.

Eli kun auton sammuttaa jää autoon "virta kiertämään" joka tarkistaa autosta mitä ikinä tarkistaakaan. Virta kiertää X-minuuttia, yleensä noin 10-15minuuttia.

Se miksi led valo vilkkuu ja tavallinen hehkulanka ei, johtuu taasen ledin huomattavan pienestä virran tarpeesta.

Eli se virta joka kiertää autossa on niin vähäistä, ettei se jaksa "sytyttää" tavallista hehkulanka polttimoa, mutta LED reagoi siihen jännitteeseen. Virta joka kiertää on sama oli siellä hehkulanka tai led polttimo.

On olemassa "kahden tyyppisiä" ledi polttimoita. Toiset on vain muovikantaan upotettu valodiodi, johon johdetaan sähkö, ja näin saadaan se loistamaan.

Sitten on ns. CAN-LED. Tässä taasen virta valodiodiin johdetaan vastuksen läpi, joka antaa ledille saman ominaisvastuksen kuin tavalliselle hehkulankapolttimolle. Virran kulutus on täten sama. Tavallinen vastukseton ledihän vie virtaa murto-osan hehkulankapolttimoon verrattuna.
Miksi näitä vastuksellisia ledejä sitten kutsutaan CAN-ledeiksi? No siksi että uudemmissa autoissa (joihin myös 9-3ss lukeutuu) on valot ns. Can väylässä. Auto mittaa virrankulutusta ja vastusarvoja, ja mikäli joku polttimo on palanut, on vastusarvo ääretön, ja näin auto tietää kertoa siitä kuljettajalle. Samoin jos jokin polttimo on viallinen, mutta virta kulkee läpi silti, on vastusarvo väärä, ja taasen auto kertoo tästä kuskille. Tähän tarkoitukseen tavallinen ledpolttimohan ei sovellu, vääränlaisen vastusarvonsa takia. Tai soveltuu mutta auto ilmoittaa polttimon olevan palanut. Vastuksellisella led polttimolla saadaan auto luulemaan että paikallaan on ihan tavallinen hehkulankapolttimo.


Mikäli muistan oikein polttimotyypin 9-3ss:n rekvalosta niin se on C5W
eli 36milline sukkulapolttimo.
Esim.

Tämä soveltuu siihen eikä vilku. Itsellä ei ole kokemusta näistä tuotteista joten laadusta en osaa sanoa. Ja myös suosittelen vain sen mukaan mitä sivulla lukee, en ota vastuuta mikäli valo siltikin vilkkuu. Omasta hyllystä osaisin myydä sulle oikeanlaiset, vilkkumattomat polttimot.

http://www.epdtuning.com/canbus-vayla-f ... p-797.html


tulipas taas kirjoitettua epäselvää sontaa, toivottavasti jotain edes saatte selvää.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja [303] »

JaniV kirjoitti: tulipas taas kirjoitettua epäselvää sontaa, toivottavasti jotain edes saatte selvää.
Äläs nyt, tuohan oli aivan täydellinen vastaus :) . Kiitokset siitä! Jospa sitä näillä ohjeilla uskaltautuisi ledit laittamaan.
9-3SS 1.8t '06
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Xenonledistä 12kk takuulla, kalliitahan nuo on ebayhin verrattuna..

Tuommoisessa kolmen ledin polttimossa riittää valotehoakin jo ainakin riittävästi, omaan makuun ehkä turhankin kirkkaat..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
9-3 arc
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 18:53
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja 9-3 arc »

Itsellänihän on etuparkit ja kilven valot can ledit ja nätistihän ne vilkkuu sammutuksen jälkeen noin 3min. Tosin joskus on myös välkkynyt hehkulanka parkillakin.
[303]
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 13:06
Paikkakunta: JKL

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja [303] »

9-3 arc kirjoitti:Itsellänihän on etuparkit ja kilven valot can ledit ja nätistihän ne vilkkuu sammutuksen jälkeen noin 3min. Tosin joskus on myös välkkynyt hehkulanka parkillakin.
No hitsiläinen, niinpä näyttäisi tekevän näillä juuri ostamillani omillakin :( . Eihän tuo välkkyminen tietty iso juttu ole, mutta tarkkasilmäistä häiritsee...
9-3SS 1.8t '06
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3487
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja SS »

Sitten on ns. CAN-LED. Tässä taasen virta valodiodiin johdetaan vastuksen läpi, joka antaa ledille saman ominaisvastuksen kuin tavalliselle hehkulankapolttimolle.
Taitaa kuitenkin olla ylimääräinen vastus ledin rinnalla. Lisäksi ledin kanssa on sarjassa aina virtaa rajoittava etuvastus, muuten ledi kärähtää 12V jännitteeseen kytkettynä. Pieni yksityiskohta, mutta oli pakko korjata.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Voisko joku jelppiä olen asentanut nyt ovien alle ja jalkatiloihin ledit...

Nyt kiinnostaisi laittaa koko sisustaan uudet ledit kun näyttävät olevan nii hyvin valaisevia....tarviiko karttaluku ja etu -ja takavaloissa olla can vastukset? ja minkälaisia valoja tarvisin koko sisustaan?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
niskalaukaus
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Tammi 20, 2011 20:52
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja niskalaukaus »

SS kirjoitti:
Sitten on ns. CAN-LED. Tässä taasen virta valodiodiin johdetaan vastuksen läpi, joka antaa ledille saman ominaisvastuksen kuin tavalliselle hehkulankapolttimolle.
Taitaa kuitenkin olla ylimääräinen vastus ledin rinnalla. Lisäksi ledin kanssa on sarjassa aina virtaa rajoittava etuvastus, muuten ledi kärähtää 12V jännitteeseen kytkettynä. Pieni yksityiskohta, mutta oli pakko korjata.
Saabissa tulee vikailmoitus SIDiin mikäli virta ei kulje eli hehkulanka on poikki, tai toisessa tapauksessa mikäli polttimon teho ylittää 100W. Eli jos virta ylittää 8,3A eli jos lampun resistanssi on alle 1,44Ohm. Joten ledipaketin vastus tulee olla välillä 1,44Ohm-ääretön, kuitenkin sopivissa arvoin jottei virta riitä vilkuttamaan testien ajon aikana... Nuo siis koskee lähivaloja, joten siitä voi jotain soveltaa ja tiedonjyväset koskee osittain varmaan myös muiden valojen toimintaa...
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Juuri näin, hyviä tarkennuksia. Kiitos.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
966
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 18:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja 966 »

Ei rekkarivaloista ainakaan tule mitään vikailmoja, ei kai sisävaloista, eikä muistakaan "ei tärkeistä" polttimoista. Oikeastaan aika vähän polttimoista on vikavalvonnan piirissä. Ainakin omassa -06 Sc:ssä ei esim. rekkarivalot normiledeillä ilmoittele itsestään. Ja mitä välkkumiseen tulee, niin ei se ainakaan minua häiritse. Duunissakin työkaveri kyseli, onko joku varashälytin päällä, kun vilauttelee sivuvaloja ja rekkarivaloja auton sammutuksen jälkeen. Vastasin vain ,että Saabi se vain tutkiskelee tilannetta.
ps. Ne sivuvalot (sidemarkerit) mulla on edessä ja takana (takapuskuriin viritetty etumarkerit) ja normipolttimot vaihdettu ledinauhoihin. Ihan kivaa valoshowta pitää pimeässä jonkun aikaa sammutuksesta.
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Rekisterikilven valojen tunarointia

Viesti Kirjoittaja karg »

Tossa eräs saabisti ilmotteli että kun se pisti LED-valot rekkarivaloiks, niin SID sanoo että "Number plate light failure". Neuvoin pistämään vastukselliset LED-valot, mutta sen koommin en oo kuullu asiasta.
Vastaa Viestiin