Takapenkkiläisen tilat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Harkitsen -07--> farkun ostoa. Mietityttää, että onko 9-3:sen takapenkkiläisten tilat kovinkin paljon ahtaammat kuin 9-5:ssa. Pääsääntöisesti takapenkillä matkustaa pari alle kouluikäistä aktiivisesti etupenkkejä potkivaa poikaa. Kokemuksia mukuloiden kuljettamisesta ko. autossa?


Ykkösvaihtoehtona on 9-5 viirusilmä, mutta 9-3 farkut on hieman huokeempia. Eikös näissä ole samat moottorit kun 9-5:ssa? Poislukien moottorinohjaus.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja aero »

Sabo kirjoitti:Harkitsen -07--> farkun ostoa. Mietityttää, että onko 9-3:sen takapenkkiläisten tilat kovinkin paljon ahtaammat kuin 9-5:ssa. Pääsääntöisesti takapenkillä matkustaa pari alle kouluikäistä aktiivisesti etupenkkejä potkivaa poikaa. Kokemuksia mukuloiden kuljettamisesta ko. autossa?
Ei ole mukuloita, mutta ainakin 9-3:n kanssa pitäisin hyvänä ideana opettaa penskat tavoille. Se 9-3:n takajalkatila ei varsinaisesti päätä huimaa.
Sabo kirjoitti: Ykkösvaihtoehtona on 9-5 viirusilmä, mutta 9-3 farkut on hieman huokeempia. Eikös näissä ole samat moottorit kun 9-5:ssa? Poislukien moottorinohjaus.
Onhan niissäkin yleensä neljä sylinteriä ja päällimuovissa teksti SAAB. Siihen ne yhtäläisyydet taitaa aika pitkälti bensakoneissa rajoittua :).

9-5:ssa on siis B2x5 -moottori, joka on jatkokehitelmä B20x-B2x4 -sarjalle ja 9-3 farkussa puolestaan B2x7, joka on jatkokehitelmä GM:n konsernimoottorista.

Dieseleissä puolestaan femman 1.9TiD on sama kuin NG9-3:n 1.9TiDS (EDC-moottorinohjausta myöten). 9-3:n listoilla näkyvää TiD:tä ja TTiD:tä ei ole femmaan saanut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Moottorit ovat erilaiset.

Bensiini moottorit:
9-3:ssa vuosimallista 2003 lähtien on GM pohjainen moottori jossa GM:ltä lainattu alumiininen sylinteriryhmä ja tasapainoakselit ja joitakin oheislaitteita.

9-5:ssä on aina sylinteriryhmää myöten täysin Saabin oma moottori.

Diesel moottorit:
2,2l Opel peräinen.
1,9l Fiat peräinen.
3,0l Isuzu peräinen.

Jaa Aero ehti juuri ensin :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja -pete »

Kolkin takapenkillä ei sitä tilaa hirveästi ole: riippuu toki kuskin koosta sekin. Itse (192 cm) kun laitan penkin sopivaksi, niin ei taakse kyllä mahdu enää oikeasti kukaan istumaan. Toisaalta: ei ole tarvettakaan.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mullakin mittaa tuo 192cm, joten taidan kallistua 9-5 kannalle. Olisi vaan halvempia nuo 9-3:t...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Itellä mittaa 191 (eli vissiin se just se ratkaseva sentti vähemmän) ja kaks tenavaa mahtuu sujuvasti takapenkille turvapenkkeineen (mun takana istuu 5-vuotias, ku sillä on solakampi se penkki).

Erona 9-5:een se, että mun taakse ei aikunen mahu kunnolla, jos en ite vähä tingi ergonomiasta (vieläki parempi ku monessa muussa) ja että noitten turvajakkaroitten (isofix) väliin ei mahu istumaan enää kukaan kunnolla.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Se kokonaispituus ei välttämättä ratkaise vaan mikä on esimerkiksi jalkojen pituuden suhde kokonaispituuteen. Esimerkiksi kaveri ajoi minun autoa ja olemme yhtä pitkiä, hän ei ylettänyt polkimille kun penkki oli minun ajoasennossa ja vastaavasti minä en mahtunut istumaan "ratin ja kuppi-istuimen väliin" hänen ajoasennollaan.

Kokeilemallahan se selviää paljonko jää tilaa..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Mulla mittaa 188 cm sukat jalassa ja takapenkille mahtuu minun taakse enää muksuja. Tuskaisinta on takamenkille meneminen ja poistuminen, mikä on isommissakin autoissa yllättävän nihkeää isojen kynnyskoteloiden ja B-pilarin muotoilun yms tekijöiden vuoksi. Varvastilaa on hyvin penkkien alla ja polvitilaa etupenkkien syvennyksissä ja leveyttäkin penkillä kohtuudella. Pituussuunnassa ahdistaa ja istuin osa pieni ja matalalla... Tilat on tarkoitettu lapsille tai pienemmille naisihmisille :)

Pari pykälää etupenkkiä eteenpäin ja selkänojaa pystympään (Saabin etupenkit on muuten yllättävän pystymalliset), niin saa toki tilapäisesti takamatkustajille paremmat oltavat, mutta silti olo takana on kuin ajokoiralla pasasella :D
DslCat
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Maalis 20, 2011 10:10

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Samaa pohdin vuosi sitten kun 9-3 oli ostamassa - testaamallahan se selvisi.

Ite 191cm (karvan alta 100kg :oops: ). Ajoasento sellainen, että hartiat selkänojassa yltää sormien toinen nivel ratin yläosan kehälle. Ei siis mikään "amis-kyhny" -asento, jossa selkänoja liki levyttää. Jalat ei tietenkään mulla ole ojennettuina :lol: Penkin etuosa max ylhäällä ja takaosa max alhaalla, niin saa reisitukea vaikka jalat suht koukussa.

Toinen takapenkkiläinen eskarissa, toinen alakoulussa. Korokepalleilla istuvat ja jalat mahtuva - jopa reppukin lattialle tunkemalla :P
9-3 SC TTiD4 Linear 2011
Edgar
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 12:39
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja Edgar »

Kokeilemallahan asia selviää. Itse olen sitä mieltä, että jos tilojen riittävyyttä miettii, kannattaa valita 9-5:n.

Olen aika kääpio noihin edellisiin verrattuna (183 korkkareissa ja stay-upeissa), mutta silti on takatilat aika kortilla. Ajoasento tietysti se autokoulun opastama. Selkä suorassa ja kämmenet yltää ratin kehän yli (ratin kehä ranteen kohdalla).

9-3 SS 2.0 Aero vm. 2003
9-5 SE 2,0t vm. 2000
Ex 9000CD 2.0 vm. 1990
Ex BMW 545i vm. 2004
Ex MB CLK430 vm. 2000
Ex 9-3 SS 2.0TS Vector vm. 2007
Ex 9-3 SS 2.0t Vector vm. 2003
Ex 99 GLS vm. 1980
spattu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 26, 2017 16:30

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja spattu »

Terve!

Paukahdin uutena foorumille.

Olen aikeissa vaihtaa autoa, tarpeissani olisi hieman maavaraa (mikä on nykyautoille akilleen kantapää) sekä kuljetustilaa, myös takapenkillä soisi olevan hieman tilaa. Yhtenä vaihtoehtoina ovat nousseet mukaan saabin farmarit 9-3 ja 9-5

Isofix penkkejä pitäisi saada kaksi mahtumaan, jääköhän keskelle millainen tila?

Välillä harrasteet vievät ison tilan takakontista ja pitäisipä sinne toisinaan saada mahtumaan Lapin reissun tavaratkin. Usein mukana kulkee lastenrattaat, kuinkahan sulavasti konttiin sujahtaa tuollaiset Emmajungan rattaat, pitääkö pyöriä irrotella?

Yksi kriteereistäni on riittävä teho, minun tapauksessani se tarkoittaa hyvää kiihtyvyyttä ohitustilanteissa, mukavasti vääntävää moottoria, ettei tarvitse kokoajan vaihteita sahailla (manuaalilaatikko on minulle must-valinta). Myöskään vähäruokaisuus ei minua lainkaan haittaa. Luonnollisesti kestoa ja luotettavuutta arvostan autoltani.

Malleina olen tosiaan katsellut käytettynä 9-3 ja 9-5 Saabien farmari versioita, joita näyttää harvakseltaan löytyvän houkuttelevalla Vectra varustetasolla, joissain malleissa mukana myös jonkinsortin iso näyttö, jossa ainakin navi näyttää olevan. Onko täläl näytöllä muuta virkaa kuin navigaattorina toimiminen, kuinka olette kokeneet sen käytännöllisyyden?

Entäpä muita kommentteja itselleni, onko 9-5 huomattavasti tiloiltaan väljempi kuin tuo 9-3? Miten auton kestävyys luotettavuus on teillä toiminut? Mielessäni Saab on ainakin oikein luotettavan, varma toimisen oloinen merkki. Lähinnä minua mietityttää tavaratilan riittävyys sekä takamatkustajien oltavat, kuinka ahtaaksi se käy.

Tällä hetkellä autona Peugeot 406 sedan ja se alkaa tiloiltaan, niin takamatkustajien kuin tavaratilankin suhteen käydä ahtaaksi. Sen varmatoimisuus sen sijaan ilahduttaa edelleen vielä vuosienkin jälkeen.

Muita listallani olevia autoja joita harkitsen on Skoda Octavia combi, sekä Skoda Suberb sedanina.

Niin joo, osaako kukaan sanoa edellämainittujen Saabien maavaroista käytössä jossa toisinaan ajellaan metsäautoteitä sekä hieman huonokuntoisia hiekkateitä? Netistä löyty suuntaa antavia maavaroja, mutta olisi kiva kuulla ihan oikeita käyttökokemuksia.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja aero »

spattu kirjoitti:Olen aikeissa vaihtaa autoa, tarpeissani olisi hieman maavaraa (mikä on nykyautoille akilleen kantapää) sekä kuljetustilaa, myös takapenkillä soisi olevan hieman tilaa. Yhtenä vaihtoehtoina ovat nousseet mukaan saabin farmarit 9-3 ja 9-5
Jos päädyt siihen että 9-3:n sisätilat riittää, niin ota tutkittavaksi myös 9-3X. Ne kun taitaa uida hieman normaaliversiota korkeammalla (vissiin myös hintatasoltansa, mutta silti kannattanee tutustua).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
zenga
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ti Marras 20, 2012 14:15

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja zenga »

Takapenkkiläisille 9-5 tarjoaa enemmän polvitilaa (aikuisille), mutta 9-3:ssa on leveämpi takapenkki, ainakin keskipaikka. Meillä 9-3 farkku ja 3 muksua istuu helposti ja tyytyväisinä takana, joista nuorimmalla on turvaistuin ja numero kakkosella korokeistuin. Kun emme ole pitkäkasvuisia niin 9-3 tilat riittää hyvin. 9-3 ja 9-5 farkkujen kontin tilaero on todella pieni.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
spattu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 26, 2017 16:30

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja spattu »

aero kirjoitti:
Jos päädyt siihen että 9-3:n sisätilat riittää, niin ota tutkittavaksi myös 9-3X. Ne kun taitaa uida hieman normaaliversiota korkeammalla (vissiin myös hintatasoltansa, mutta silti kannattanee tutustua).
Hei, tämäpä muuten vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta! Juuri maavaraa mitä käyttöni tarvitsee, jos vielä nuo tilat riittävät niin tässä voisi olla loistovaihtoehto. Liikkuukohan näitä kuinka paljon käytettynä? Jostain syystä en ollut ollenkaan noteerannut tällaisen mallin olemassaoloa.

Millaisia kokemuksia teillä on 9-3 farkusta tai 9-3x versiosta käyttömukavuuden ja keston suhteen? Entäpä tuon korotetun version dieselin kulutuksesta?

Ja kiitos Zenga kokemuksesi jakamisesta, tuo valaa uskoa, että saattaisi meillekin toimia tämä vaihtoehto hyvin. Täälläkään kun ei varsinaisia jättiläisiä olla.

Täytyy käydä jossain kurkistelemassa tuon farkku 9-3 tiloja, ne ovat varmasti suoraan verrannollisia tuon 9-3X:n tiloihin.

Sellainen mietityttävä seikka tuli mieleen, että millaisena olette kokeneet Saabin varaosa tilanteen, saako niitä ja tehdäänkö niitä edelleen? Vai onko uhkana, että varaosat loppuvat.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Takapenkkiläisen tilat

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En pelkää, että osat loppuvat (NG9-5 voi olla haasteellisempi). Oma kokemus on, että NG9-3 on kätevä, käytännöllinen ja hyvä ajaa. Tilat on mitkä on, mutta toisaalta ainakin tavaratilan tarvetta usein ehkä jopa liioitellaan. Ellei lastenvaunuja tarvita, usein riittäisi perus Golf luokan tavaratila. Mikään maailman viattomin auto Saab ei ole, mutta tylsä se ei ole.
Vastaa Viestiin