FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Huhti 21, 2012 14:59

https://picasaweb.google.com/1078664713 ... directlink

Jep elikkä tuossa muutama kuva mistä tarvisin tietoa...

kuvat 1-2 on pellin pala joka on kaivettu pakoputken ja varapyörän välistä kun oli irti... kiinnikkeet pelti on niin syöpyny ettei pysyny paikallaan

kuvat 3-6 on moottorin alta jotain öljyä vuotanut (epäilen ohjaustehostimen hydrauliikkaöljyä)

kuvat 7-8 on konetilan vuotoa (epäilen ohjaustehostimen hydrauliikka öljyastia vuotoa)

jep elikkä otetaan aluksi nyt tuo pelti tuol perässä onko tarpeellinen? sitten moottorin alla olevissa (anteeksi tyhmyyteni) masiinoissa öljyä , puhdistin rätillä tarviiko muuta tehdä?

ja viimeiseksi mistä voi johtua tuo öljyvuoto kun kuitenkaan maahan asti ei ole vuotanut....
Viimeksi muokannut Baabel, Su Helmi 09, 2014 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4138
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Huhti 21, 2012 15:12

Tuo öljyvuoto tuolta tehostimen säiliöstä viittaa siihen että tehostasta on se perinteinen tyyppivika, eli tiiviste rikki niin sotkee moottoriöljyä tehostajan öljyn sekaan ja pursuu yli säiliöstä.

Pellin palaset näyttäisivät vahvasti bensatankin suojalta.

Tuon tehostajan tiivisteen voi korjata itse tai korjauttaa jos ei halua kallista pumppua vaihtaa. Uuden pumpun hinta on n. 500euroa ja vaihto päälle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Huhti 21, 2012 15:14

Missän tämä kyseinen tiiviste sijaitsee? ja onko helppo itse vaihdettava?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4138
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Huhti 21, 2012 15:31

Ohjaustehostimen vuoto säiliön korkista:

Suhteellisen helppo vaihtaa itsekkin jos on hylsysarja ja kiintoavaimet. Ensiksi kannattaa hankkia akselitiiviste: AS 17 x 30 x 7 FPM.
Etran tuotenumero: 80613065300. (ainakin joskus ollut.. kannattaa kuitenkin tarkistaa). Tämä on vitoninen joka kestää +200astetta. Myös litra GM transmission oil power steering(väri vihreä).

Pumpun irroitus aloitetaan irroittamalla säiliön letku josta öljy valutetaan astiaan. Seuraavaksi painepuolen putki pumpun päältä ja vierestä paineanturi, jossa huomattava nostaa jousi, painaja, mäntä pienileukaisilla pihdeillä. Tämä siksi ettei osat putoa ja huku pumpun irroituksessa. Pumppu on kiinnitetty kahdella ruuvilla jotka hylsyn ja lyhyen jatkovarren avulla lähtevät helposti auki. Pumppu vedetään ulos nokka-akselilta jossa on pumpun akselin käyttöä varten muotoilu.
Pumpun akselitiiviste poistetaan napauttamalla pieni ruuvitaltta tiivisteen reunasta sisään 3-4mm ja väännetään akselitiiviste ulos. Kokeillaan pumpun akselta ettei ole välystä, jos on niin puretaan pumppu ja vaihdetaan laakeri. Akselitiiviste naputellaan varovasti sisään ja otetaan halkaisijaltaan lähes 30mm esim. hylsy ja vasaralla naputellaan tiiviste pohjaan, siis alle metallireunuksen.
Tämän jälkeen kannattaa poistaa öljyt vääntämällä ohjauspyörästä ääriasennosta ääriasentoon. Helpompi jos keula on ilmassa. Muista laittaa letkuun vaikka pieni muovipullo niin saat öljyt siististi talteen. Sitten asennetaan pumppu, putket ja letkut takaisin paikalleen. Täytä öljysäiliö ja käynnistä auto vähäksi aikaa, jonka jälkeen lisäät öljyä niin että merkkitapin yläreunaan asti on öljyä.

Merkkihuolto väitti ettei pumppua voi korjata vaan pitää uusia koko pumppu. Uusi maksaa n. 500euroa ja vaihtotyö 400euroa päälle. Ohjeen tekijälle työhön kului aikaa 2 tuntia ja vartti.

Tuo ohje oli korjauskirjan välissä, erillisellä lapulla jonka ostin eräältä foorumilaiselta. Ilmeisesti oli korjauskirjaa tarvinnut tähän samaiseen operaatioon. Nyt tuo ohje on täällä jos se jotakuta hyödyttää.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Huhti 21, 2012 15:37

Pitää alkaa tutkailee kun tässä kerkeen varmaan ensi vkl

kiitos paljon tuosta ohjeesta!
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4138
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Huhti 21, 2012 15:39

Jos ajat tällä autolla jossa on ko. ongelma niin muista tarkastella moottoriöljyn määrää ettei pääse pinta liian alhaalle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Huhti 21, 2012 15:46

Minkäs näköinen laitos tämä pumppu on? Kaikkea on tullu korjailtua mutta tämä on uusi asia
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja HorGrath » La Huhti 21, 2012 17:47

Baabel kirjoitti:Minkäs näköinen laitos tämä pumppu on? Kaikkea on tullu korjailtua mutta tämä on uusi asia
Tuossa kuvassa jossa sulla on korkki irti säiliöstä, niin säiliö on kiinni siinä pumpussa.
//EX\\ 9-3 1.8t SS vm.03 + BSR-Stage2 [Catback W/O resonator + Optiflow] //EX\\

Mazda 3 MPS N61

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Huhti 21, 2012 18:25

Pakari kirjoitti:Jos ajat tällä autolla jossa on ko. ongelma niin muista tarkastella moottoriöljyn määrää ettei pääse pinta liian alhaalle.
juu pakko on ajaa työmatkat... Ens viikolla haen osat. ja litran öljyy lisää. Ja eikös tuo valo syty palaa jos öljyntaso on liian vähäinen?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4138
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Huhti 21, 2012 18:28

Ei. Saabissa ei ole öljyn määrän merkkivaloa, on vain öljynpaineen merkkivalo ja tällöin on yleensä jo liian myöhäistä jos öljykannu syttyy.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Avatar
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1689
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja A.L. » La Huhti 21, 2012 18:28

Eikös noissa ole vain pelkkä öp-valo?
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18929
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut » La Huhti 21, 2012 18:28

miten moottoriöljyn määrä liittyy vuotavaan ohjaustehostimeen 8O 8O
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4138
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Huhti 21, 2012 18:30

Se vuotaa niin, että moottoriöljyä pääsee ohjaustehostimen säiliöön. Tällöin säiliö tulvii. Näin olen sen ainakin itse ymmärtänyt, ja tällöinhän se ylivuotava öljy on poissa moottoriöljyn määrästä.. :roll:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 18929
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut » La Huhti 21, 2012 18:33

8O 8O 8O 8O 8O 8O

miten tää on mahdollista.... eikö ohjaustehostimen pumppu oo oma yksikkö jota hihna pyörittää ja tehostimella ihan oma kierto... vai onks näis uudemmis saabeis se jotenkin modattuna lohkon kylkeen...
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4138
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » La Huhti 21, 2012 18:36

Pakari kirjoitti:Pumppu vedetään ulos nokka-akselilta jossa on pumpun akselin käyttöä varten muotoilu
Nokka-akseli käyttöinen. Juurikin se akselitiiviste vuotaa(tyyppivika), joten moottoriöljyä pääsee sitäkautta tehostajan säiliöön.
Viimeksi muokannut Pakari, La Huhti 21, 2012 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Vastaa Viestiin