FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!
Ei tuosta mun -07 sc:stä ainakaan laakeria löytynyt vaan liukupinnat vaan.
Stefa tuli vaihdettua ja kertaalleen huuhdeltua öljyt, tuntui rahiseva ääni helpottavan ja tehostaja herkistyvän, toivotaan että tokeni.
Melkoisen mustaa paskaa sieltä löytyi kyllä, liekö etanolia paljonkin joukossa ollut...
Stefa tuli vaihdettua ja kertaalleen huuhdeltua öljyt, tuntui rahiseva ääni helpottavan ja tehostaja herkistyvän, toivotaan että tokeni.
Melkoisen mustaa paskaa sieltä löytyi kyllä, liekö etanolia paljonkin joukossa ollut...
Saab 9-5 2.0tA -08
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!
Oli muuten harvinaisen simppeli vaihtaa, ja nyt ei enään vuodakkaan.. länsiautosta sai kaiken tarpeellisen (myös stefan), tosin hinnoiteltu hieman kalliiksi.. lähemmän 30e... kun vastaavan olisin saanut tutun kautta fixukselta reilulla 3e... nooh pääasia että on kunnossa nyt
Viimeksi muokannut Saabisti9-3, Ti Joulu 02, 2014 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
Täytynee vissiin alkaa itekki kohta puolin harkitsemaan tuon stefan vaihtoa rouvan kolkkiin. Tehostimen säiliö on taas ulkoapäin melko öljyinen vaikka sen alkukesästä puhdistin kunnolla. Vuotoa siis mitä ilmeisimmin on...
Säiliön sisällä vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan normi määrä öljyä
Säiliön sisällä vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan normi määrä öljyä
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
Tuli asiakkaan 1.8T tuo stefa vaihdettua, onkohan pumppu rikki kun täristää rattiin todella voimakkaasti kääntäessä? Pumpun laakereissa ei tuntunut väljää.
OG 900S
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
toni1976 kirjoitti:Täytynee vissiin alkaa itekki kohta puolin harkitsemaan tuon stefan vaihtoa rouvan kolkkiin. Tehostimen säiliö on taas ulkoapäin melko öljyinen vaikka sen alkukesästä puhdistin kunnolla. Vuotoa siis mitä ilmeisimmin on...
Säiliön sisällä vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan normi määrä öljyä
Omassa on samankaltainen tilanne, eli öljymäärät kyllä pysyy hyvänä, mutta sotkua näyttää taas kertyneen. Moottoriöljyt vaihdoin tänään ja samalla kurkkasin tehostinöljyä ja sen väri kyllä antaa viitteitä, että olisi vähintäänkin vaihdon aika, mutta samalla kai se menisi tuon tiivisteen vaihtoki..
Mitähän nuo korjaamot veloittais tiivisteen vaihtotyöstä? Vai kykeneekö tuohon sitten itsekki helposti, jos "perus" korjaustaidot ja välineet on käytössä?
9-3 SS 1.8t Linear MY07
Re: Muutama kuva onko vakavaa?
Onko tähänkään päivään mennessä selvinnyt laakerille numeroa? Itsellä edessä tuo stefan vaihto niin laakerin kuntohan selviää samalla.Pakari kirjoitti:Ei ole valitettavasti tuolle laakerille mittoja, tai osanumeroa.jusahh kirjoitti:Onko laakerinumeroa tuolle laakerille? Sen voisin vaihtaa samalla, kun remppa on edessä piakkoin.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
Nyt on Etrasta tiiviste ja motonetista öljyä. Jos sitä kohta yrittäisi....vuoto ei ole vielä järin paha mutta varmaan kannattaa korjata pois (öljyä ei mene 10tkm vaihtovälillä juuri ollenkaan).
Koetan ottaa kuvia. Alkuperäinen ohje on varmasti ihan hyvä mutta en ihan täysin käsitä tuota pumpun rakennetta vielä. Yrittänyttä ei laiteta, autoja laitetaan
Koetan ottaa kuvia. Alkuperäinen ohje on varmasti ihan hyvä mutta en ihan täysin käsitä tuota pumpun rakennetta vielä. Yrittänyttä ei laiteta, autoja laitetaan
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
Vaihdoin alkuperäisen tiivisteen viime vuoden lopulla.
Nyt näyttää olevan säiliön korkinalunen taas kostea, eli jotain on falskannut. Olenkohan vain sössinyt jotain asennuksessa, vai voisiko pumpussa olla jotain muuta vikaa?
Nyt näyttää olevan säiliön korkinalunen taas kostea, eli jotain on falskannut. Olenkohan vain sössinyt jotain asennuksessa, vai voisiko pumpussa olla jotain muuta vikaa?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
En tiedä onko tämä ihan oikea paikka, mutta kommentoin tänne kun ainakin itse tuli tätä ketjua luettua ohjausongelmien kanssa, joten kenties joku muukin tekee näin.
Itselläni on 1.9 TiDS, jossa oli ohjauksen kanssa ongelmia (ohjaus jäykistyi käännellessä ihan kuin ohjaustehostin olisi pätkinyt). Katselin jo tätä ohjetta, ennen kuin tajusin että koskee vain bensamalleja.
Ulkomaisia foorumeja Googleteltuani löysin sitten juttua ohjauksen nivelliitosten jäykistymisestä ja suihkutin WD40:stä sekä kuskin jalkatilassa että konehuoneessa näihin. Vika korjaantui tällä, eli varsin edullinen remppa. Ilmeisesti vesi pääsee noihin vähän turhan helposti.
Eli ihan vaan vinkkinä jos jollain muulla on vastaavaa. Kaippa tuo ohjauksen rakenne on suht sama bensakoneissakin, eli lienee mahdollinen vikakohde niissäkin? Varsinkin jos tuo tiivisteen vaihto ei ole auttanut.
Itselläni on 1.9 TiDS, jossa oli ohjauksen kanssa ongelmia (ohjaus jäykistyi käännellessä ihan kuin ohjaustehostin olisi pätkinyt). Katselin jo tätä ohjetta, ennen kuin tajusin että koskee vain bensamalleja.
Ulkomaisia foorumeja Googleteltuani löysin sitten juttua ohjauksen nivelliitosten jäykistymisestä ja suihkutin WD40:stä sekä kuskin jalkatilassa että konehuoneessa näihin. Vika korjaantui tällä, eli varsin edullinen remppa. Ilmeisesti vesi pääsee noihin vähän turhan helposti.
Eli ihan vaan vinkkinä jos jollain muulla on vastaavaa. Kaippa tuo ohjauksen rakenne on suht sama bensakoneissakin, eli lienee mahdollinen vikakohde niissäkin? Varsinkin jos tuo tiivisteen vaihto ei ole auttanut.
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
Moro,
Viitsikö joku tarkistaa wissistä pumpun kiristysmomentin?
Viitsikö joku tarkistaa wissistä pumpun kiristysmomentin?
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje
Itsellä samainen huoli. Ysikolkki ollu omistuksessa nyt kolmisen vuotta ja oikeastaan koko ajan on vähän tunkenut öljyä ohjaustehostimen korkin alta. Ongelmaan havahduin ja vikaa rupesin selvittämään vasta kun rupesi kääntäessä paikallaan tai hiljaisissa vauhdeissa täristämään rattia ja pitämään sellasta jurnuttavaa/narisevaa ääntä. Noh nyt on stefa vaihdettu ja puhtaat öljyt sisällä mutta eihän tuo ääni mihinkään muuttunut eli onko väärä sekä liika öljy tehnyt ajan saatossa tehtävänsä ja pumppu vetelee viimeisiään vai onko kenties jotain muuta mahdollista syytä mikä voisi tuota tärinää ja ääntä pitää?tolves kirjoitti:Tuli asiakkaan 1.8T tuo stefa vaihdettua, onkohan pumppu rikki kun täristää rattiin todella voimakkaasti kääntäessä? Pumpun laakereissa ei tuntunut väljää.
Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!
Moottoriöljyä ei kuulu olla tehostin öljyn seassa, tai tehostin öljynä. Siinähän on noin pitkän ajan saatossa käynyt niin että tehostinöljy on korvautunut moottoriöljyllä. Se on hyvin voinut aiheuttaa pumpulle ja ehkä jopa hammastangollekkin vaurioita. Esittämäsi teoria on siis täysin mahdollinen.
Narinat voivat toki tulla myös jousijalan ylälaakerin, siis kääntölaakerin jumittamisesta ja siitä ettei jouset pääse kääntymään rattia käännettäessä. Mutta en ole kuullut aiemmin että kääntölaakereista/jousista johtuvat narinat tuntuisivat rattiin asti.
Narinat voivat toki tulla myös jousijalan ylälaakerin, siis kääntölaakerin jumittamisesta ja siitä ettei jouset pääse kääntymään rattia käännettäessä. Mutta en ole kuullut aiemmin että kääntölaakereista/jousista johtuvat narinat tuntuisivat rattiin asti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89