FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
tetsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 13:22
Paikkakunta: Nokia

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja tetsi »

V90 CC D4 AWD
Krugy
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 11:59
Paikkakunta: Kotka

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja Krugy »

Ei tuosta mun -07 sc:stä ainakaan laakeria löytynyt vaan liukupinnat vaan.

Stefa tuli vaihdettua ja kertaalleen huuhdeltua öljyt, tuntui rahiseva ääni helpottavan ja tehostaja herkistyvän, toivotaan että tokeni.

Melkoisen mustaa paskaa sieltä löytyi kyllä, liekö etanolia paljonkin joukossa ollut...
Saab 9-5 2.0tA -08
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Oli muuten harvinaisen simppeli vaihtaa, ja nyt ei enään vuodakkaan.. länsiautosta sai kaiken tarpeellisen (myös stefan), tosin hinnoiteltu hieman kalliiksi.. lähemmän 30e... kun vastaavan olisin saanut tutun kautta fixukselta reilulla 3e... nooh pääasia että on kunnossa nyt
Viimeksi muokannut Saabisti9-3, Ti Joulu 02, 2014 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Täytynee vissiin alkaa itekki kohta puolin harkitsemaan tuon stefan vaihtoa rouvan kolkkiin. Tehostimen säiliö on taas ulkoapäin melko öljyinen vaikka sen alkukesästä puhdistin kunnolla. Vuotoa siis mitä ilmeisimmin on...
Säiliön sisällä vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan normi määrä öljyä :?
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
tolves
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Heinä 30, 2013 21:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja tolves »

Tuli asiakkaan 1.8T tuo stefa vaihdettua, onkohan pumppu rikki kun täristää rattiin todella voimakkaasti kääntäessä? Pumpun laakereissa ei tuntunut väljää.
OG 900S
LazzeL
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 14:21
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja LazzeL »

toni1976 kirjoitti:Täytynee vissiin alkaa itekki kohta puolin harkitsemaan tuon stefan vaihtoa rouvan kolkkiin. Tehostimen säiliö on taas ulkoapäin melko öljyinen vaikka sen alkukesästä puhdistin kunnolla. Vuotoa siis mitä ilmeisimmin on...
Säiliön sisällä vaikuttaisi kuitenkin olevan ihan normi määrä öljyä :?

Omassa on samankaltainen tilanne, eli öljymäärät kyllä pysyy hyvänä, mutta sotkua näyttää taas kertyneen. Moottoriöljyt vaihdoin tänään ja samalla kurkkasin tehostinöljyä ja sen väri kyllä antaa viitteitä, että olisi vähintäänkin vaihdon aika, mutta samalla kai se menisi tuon tiivisteen vaihtoki..

Mitähän nuo korjaamot veloittais tiivisteen vaihtotyöstä? Vai kykeneekö tuohon sitten itsekki helposti, jos "perus" korjaustaidot ja välineet on käytössä? :D
9-3 SS 1.8t Linear MY07
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

Pakari kirjoitti:
jusahh kirjoitti:Onko laakerinumeroa tuolle laakerille? Sen voisin vaihtaa samalla, kun remppa on edessä piakkoin.
Ei ole valitettavasti tuolle laakerille mittoja, tai osanumeroa.
Onko tähänkään päivään mennessä selvinnyt laakerille numeroa? Itsellä edessä tuo stefan vaihto niin laakerin kuntohan selviää samalla.
9³SS Turbo X '08

-Janne
lateshow
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 13, 2015 13:19

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja lateshow »

Nyt on Etrasta tiiviste ja motonetista öljyä. Jos sitä kohta yrittäisi....vuoto ei ole vielä järin paha mutta varmaan kannattaa korjata pois (öljyä ei mene 10tkm vaihtovälillä juuri ollenkaan).

Koetan ottaa kuvia. Alkuperäinen ohje on varmasti ihan hyvä mutta en ihan täysin käsitä tuota pumpun rakennetta vielä. Yrittänyttä ei laiteta, autoja laitetaan :)
APS
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja APS »

Vaihdoin alkuperäisen tiivisteen viime vuoden lopulla.

Nyt näyttää olevan säiliön korkinalunen taas kostea, eli jotain on falskannut. Olenkohan vain sössinyt jotain asennuksessa, vai voisiko pumpussa olla jotain muuta vikaa?
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
saabson
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Touko 01, 2016 15:45

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja saabson »

En tiedä onko tämä ihan oikea paikka, mutta kommentoin tänne kun ainakin itse tuli tätä ketjua luettua ohjausongelmien kanssa, joten kenties joku muukin tekee näin.

Itselläni on 1.9 TiDS, jossa oli ohjauksen kanssa ongelmia (ohjaus jäykistyi käännellessä ihan kuin ohjaustehostin olisi pätkinyt). Katselin jo tätä ohjetta, ennen kuin tajusin että koskee vain bensamalleja.

Ulkomaisia foorumeja Googleteltuani löysin sitten juttua ohjauksen nivelliitosten jäykistymisestä ja suihkutin WD40:stä sekä kuskin jalkatilassa että konehuoneessa näihin. Vika korjaantui tällä, eli varsin edullinen remppa. Ilmeisesti vesi pääsee noihin vähän turhan helposti.

Eli ihan vaan vinkkinä jos jollain muulla on vastaavaa. Kaippa tuo ohjauksen rakenne on suht sama bensakoneissakin, eli lienee mahdollinen vikakohde niissäkin? Varsinkin jos tuo tiivisteen vaihto ei ole auttanut.
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Moro,

Viitsikö joku tarkistaa wissistä pumpun kiristysmomentin?
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja cc »

#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Kiitos
varzii
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 21:48

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje

Viesti Kirjoittaja varzii »

tolves kirjoitti:Tuli asiakkaan 1.8T tuo stefa vaihdettua, onkohan pumppu rikki kun täristää rattiin todella voimakkaasti kääntäessä? Pumpun laakereissa ei tuntunut väljää.
Itsellä samainen huoli. Ysikolkki ollu omistuksessa nyt kolmisen vuotta ja oikeastaan koko ajan on vähän tunkenut öljyä ohjaustehostimen korkin alta. Ongelmaan havahduin ja vikaa rupesin selvittämään vasta kun rupesi kääntäessä paikallaan tai hiljaisissa vauhdeissa täristämään rattia ja pitämään sellasta jurnuttavaa/narisevaa ääntä. Noh nyt on stefa vaihdettu ja puhtaat öljyt sisällä mutta eihän tuo ääni mihinkään muuttunut eli onko väärä sekä liika öljy tehnyt ajan saatossa tehtävänsä ja pumppu vetelee viimeisiään vai onko kenties jotain muuta mahdollista syytä mikä voisi tuota tärinää ja ääntä pitää?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Moottoriöljyä ei kuulu olla tehostin öljyn seassa, tai tehostin öljynä. Siinähän on noin pitkän ajan saatossa käynyt niin että tehostinöljy on korvautunut moottoriöljyllä. Se on hyvin voinut aiheuttaa pumpulle ja ehkä jopa hammastangollekkin vaurioita. Esittämäsi teoria on siis täysin mahdollinen.

Narinat voivat toki tulla myös jousijalan ylälaakerin, siis kääntölaakerin jumittamisesta ja siitä ettei jouset pääse kääntymään rattia käännettäessä. Mutta en ole kuullut aiemmin että kääntölaakereista/jousista johtuvat narinat tuntuisivat rattiin asti.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin