FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19098
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja nalleolut » La Huhti 21, 2012 18:37

kiittäää ja kuittaa ..
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Huhti 21, 2012 19:43

Muutes paljon tuollainen http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 590&path=1 maksaa? ei varmaa hirveistä summista puhuta?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

eljass
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 13:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja eljass » Su Huhti 22, 2012 20:32

Omassa autossa on ollut havaittavissa tuollaista vastaavanlaista öljysotkua siitä lähtien kun ostin, eikä se ole lisääntynyt ainakaan huomattavasti. Myöskään tuo korkki ei falskaa. Olisikohan joskus vaihdettu tuo osa ja jätetty sitten pesemättä lohko? Pitää varmaan itse pestä se ja katsoa, että tuleeko öljyä jostain. Jos ei tehostin vuoda niin onko jotain muita tyyppivikoja jotka aiheuttaa tuollaista öljysotkua?

Ja tuon äänenvaimentimen ja pyöränkotelon välissä olevan alumiinilerpakkeen revin itsekin vuosia sitten pois, kun se roikkui siellä (kiinnityskohdat syöpyneet rikki). Ainakaan vielä ei ole auto palanut tai mitään...

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » Su Huhti 22, 2012 20:50

eljass kirjoitti:Omassa autossa on ollut havaittavissa tuollaista vastaavanlaista öljysotkua siitä lähtien kun ostin, eikä se ole lisääntynyt ainakaan huomattavasti. Myöskään tuo korkki ei falskaa. Olisikohan joskus vaihdettu tuo osa ja jätetty sitten pesemättä lohko? Pitää varmaan itse pestä se ja katsoa, että tuleeko öljyä jostain. Jos ei tehostin vuoda niin onko jotain muita tyyppivikoja jotka aiheuttaa tuollaista öljysotkua?

Ja tuon äänenvaimentimen ja pyöränkotelon välissä olevan alumiinilerpakkeen revin itsekin vuosia sitten pois, kun se roikkui siellä (kiinnityskohdat syöpyneet rikki). Ainakaan vielä ei ole auto palanut tai mitään...
se on alkanu vuotaa enemmän... alkuun ei ollut putket tms märkiä nyt on koko moottoritila märkä... Huomenna käyn hakee osan ja perjantaina aloitan työt.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » Ma Huhti 23, 2012 17:57

Noniin! Ensinnäkin kiitän kaikkia neuvoja antaneita!! SUUUUUUUUR KIITOS!!!!

Stefa on vaihettu :) samoin öljyt. Nyt sitten aika näyttää vuotaako mistään... Huomenna auto pesuu ja huuhtoa vähän alustaa niin näkee paremmin...

Samalla hävisi kun rattia käänssi tuntui pari klonk klonk ääntä (ennen) nyt nekin ovat kadonneet!
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4169
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ma Huhti 23, 2012 22:28

Hieno homma! Toivottavasti vika ratkesi siihen :mrgreen:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
ex: 9000 CSE 2,0T Jubileum -97, 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » Ti Huhti 24, 2012 04:46

Nyt on ajettu reilu 100km ja ainekaan vielä ei ole tullut korkin välistä mitään toivottovasti pitää... Ei löytyny vitonista tiivistettä... mutta laitoin normaalin sinne 150astetta kestävän. katotaan kauan kestää :)
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

jhir
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Marras 14, 2007 21:18
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja jhir » Su Heinä 15, 2012 10:59

Ei tuo stefanvaihto paha rasti ole jos on aikaa riittävästi. Suurin ongelma on saada vanha tiukka stefa ulos vahingoittamatta pumpun akselia. Bilteman stefakoukuilla kuitenkin lopulta onnistui. Tuo järjestelmän huuhtelu kannattaa tehdä niin, että nostaa auton etupään ylös, tulppaa säiliön letkureijän, laittaa paluuletkun jäteöljykanisteriin, täyttää tehostimen säiliön uudella öljyllä ja käynnistää auton max. 5 sekunniksi kerrallaan ja samalla kääntelee ratin ääriasennosta toiseen. Toistojen välillä aina täyttää säiliön. Jatketaan, kunnes paluuvirta puhdasta öljyä. Lopuksi letkut paikoilleen ja nestepinta nostetaan lähelle mittatikun ylärajaa. Näin toimien saadaan ruskeat kaakaot ja moottoriöljyt järjestelmästä pois ja tilalle kirkkaanvihreää tavaraa.
Viimeksi muokannut jhir, Su Heinä 15, 2012 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 1.8t SS
Saab 2.8 Aero XWD Hirsch

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » Su Heinä 15, 2012 12:59

jhir kirjoitti:Ei tuo stefanvaihto paha rasti ole jos on aikaa riittävästi. Suurin ongelma on saada vanha tiukka stefa ulos vahingoittamatta tehostimen akselia. Bilteman stefakoukuilla kuitenkin lopulta onnistui. Tuo järjestelmän huuhtelu kannattaa tehdä niin, että nostaa auton etupään ylös, tulppaa säiliön letkureijän, laittaa paluuletkun jäteöljykanisteriin, täyttää tehostimen säiliön uudella öljyllä ja käynnistää auton max. 5 sekunniksi kerrallaan ja samalla kääntelee ratin ääriasennosta toiseen. Toistojen välillä aina täyttää säiliön. Jatketaan, kunnes paluuvirta puhdasta öljyä. Lopuksi letkut paikoilleen ja nestepinta nostetaan lähelle mittatikun ylärajaa. Näin toimien saadaan ruskeat kaakaot ja moottoriöljyt järjestelmästä pois ja tilalle kirkkaanvihreää tavaraa.
Jep kyllä se aika tiukkaan oli siel varovasti meisselillä ja puukolla kampesin pois ettei se murru... sitten naputtelin kiinni sen :) eikä ole sen jälkeen vuotanut yhtään.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja supersaab » La Helmi 01, 2014 19:35

Mistä tämmöistä akselitiivistettä kannattaa lähteä metsästämään? Menee tuo niin sotkuiseksi, että pakko hoitaa alta pois!

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » La Helmi 01, 2014 23:13

supersaab kirjoitti:Mistä tämmöistä akselitiivistettä kannattaa lähteä metsästämään? Menee tuo niin sotkuiseksi, että pakko hoitaa alta pois!
itse hain etrasta makso jotain 5euron luokkaa. normi tiiviste toi

AS 17 x 30 x 7 FPM.
Etran tuotenumero: 80613065300. tämä jotain 30euron luokkaa.. itsellä kestäny tuo normaali 5euron tiiviste 17x30x7. abauttiarallaa 25tkm ja vielä ei näy vuotoa. ps kun purat tuota pientä osaa niin "ELÄ hävitä neulaa"
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Fakiiri » Su Helmi 02, 2014 00:18

Minkäs verran on noilla tehostimen akselilta vuotavilla kolkeilla on rullattu ?
Tarviiko ostella muuta pientarviketta kuin tuo tefa ?

Näin etukäteen vaan kyselen jos tuosta isännän kolkista sattuu tiiviste laukeemaan...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC

Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja Baabel » Su Helmi 02, 2014 08:50

Fakiiri kirjoitti:Minkäs verran on noilla tehostimen akselilta vuotavilla kolkeilla on rullattu ?
Tarviiko ostella muuta pientarviketta kuin tuo tefa ?

Näin etukäteen vaan kyselen jos tuosta isännän kolkista sattuu tiiviste laukeemaan...
itse laitoin tiivisteeseen ja metallipinnalle työkonelakkaa varmuudeksi. Mieluumin korjaan näin aluks kuitenki haluavat vaihtaa koko pumpun kuppeineen autoliikkeessä. Tosin joku nyrkkipaja voi tonkin korjata.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK

jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja jusahh » Su Helmi 02, 2014 12:03

Pakari kirjoitti: Kokeillaan pumpun akselta ettei ole välystä, jos on niin puretaan pumppu ja vaihdetaan laakeri. Akselitiiviste naputellaan varovasti sisään ja otetaan halkaisijaltaan lähes 30mm esim. hylsy ja vasaralla naputellaan tiiviste pohjaan, siis alle metallireunuksen.
Tämän jälkeen kannatta
Onko laakerinumeroa tuolle laakerille? Sen voisin vaihtaa samalla, kun remppa on edessä piakkoin.
EX: 9³SS BioPower

karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Muutama kuva onko vakavaa?

Viesti Kirjoittaja karg » Su Helmi 02, 2014 18:43

Pakari kirjoitti:Ei. Saabissa ei ole öljyn määrän merkkivaloa, on vain öljynpaineen merkkivalo ja tällöin on yleensä jo liian myöhäistä jos öljykannu syttyy.
Ainaskin MY2003:n SID ilmoittaa öljyn vähäisyydestä, kun moottorista puuttuu n. 2L öljyä. Tässä kohtaa ei vielä ole öljynpaineongelmaa.

Vastaa Viestiin