Viive kaasupolkimeen reagoinnissa
Viive kaasupolkimeen reagoinnissa
Saab 93 farkku 1.9 Tid aut. 08. Pitkä viive kaasupolkimeen reagoimisessa. Onko kellään ollut samanlaista oireilua? Olisko turbo tai polttoainepumppu hajoamassa.
Re: Viive kaasupolkimeen reagoinnissa
Samanlaiset kokemukset kun EGR oli jumissa...
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
On. EGR ja pyörreläpät(imusarja) putsaukseen/vaihtoon.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ok, tämä selvä. Kiitos nopeista vastauksista!
Voisiko joku tarkentaa vielä mikä on pitkä viive? Onko viive ylipäätään normaalia?
Itsellä -08 TTiD aut ja kaasuun polkaistaessa viive on luokkaa sekuntti (tai karvan alle). Viive ilmenee siis vaihde lukittuna ja tyhjäkäynnillä eli laatikon arvonnasta ei ole kyse. Aikaisempaa kokemusta automaateista ei ole.
Itsellä -08 TTiD aut ja kaasuun polkaistaessa viive on luokkaa sekuntti (tai karvan alle). Viive ilmenee siis vaihde lukittuna ja tyhjäkäynnillä eli laatikon arvonnasta ei ole kyse. Aikaisempaa kokemusta automaateista ei ole.
Ds5
9-3ss TTiD exä
9-3ss TTiD exä
Minusta oma kärry on vähän ihme nukkuja kun paikaltaan lähdetään: oli D tai M1 kytkettynä. Ihan kohtuudella kierrokset lähtee nousemaan sinne 1500 nurkille, mutta siinä on semmonen ihmeen jähmeä hetki. Aivan kuin kierrosten pitäis nousta esim 1700, niin lähtis liukkaammin. Sitten kun auto on mönkinyt muutaman metrin, niin ampasee niin että ripustukset nitisee. Ja imusarjan vaihdon jälkeen ei muuttunut kovin paljoa parempaan suuntaan. Joko turbo ei enää ole kovin herkkä tai sitten sen vaan kuuluu olla tuommoinen hyökkäysvaunu... Itse asiassa auto lähtee paremmin, jos painaa terävästi ja nopeasti esim. puoleen kaasuun ja heti kun turbokin lähtee ujeltamaan, niin voi painaa vaikka pohjaan asti (tosin kaasun pohjaan painaminen tekee vain sen, että kone huutaa yli 4500 ja siellä ei sitten tapahdu mitään)
TTID:n luulis vetävän alempaa mojovammin pikkuturbollaan.
Mutta en tiedä, väittäisin, että omassa on vain ylinmääräistä viivettä ja sillä siisti. Ainakin volvon D5 A5:lla ja vw passat 1.9 tiptroniclla voi lintata kaasun pohjaan ilman noin suurta viivettä ja terävää nykäisyä. Noilla olen ajanut, tästä päättelen.
Asiaa voinee tutkia op-comilla ja juurikin ajon aikana kerätyn datan pohjalta, mutta minä en sitä vekotinta koskaan saanut toimimaan, joten tyydyn kohtalooni
TTID:n luulis vetävän alempaa mojovammin pikkuturbollaan.
Mutta en tiedä, väittäisin, että omassa on vain ylinmääräistä viivettä ja sillä siisti. Ainakin volvon D5 A5:lla ja vw passat 1.9 tiptroniclla voi lintata kaasun pohjaan ilman noin suurta viivettä ja terävää nykäisyä. Noilla olen ajanut, tästä päättelen.
Asiaa voinee tutkia op-comilla ja juurikin ajon aikana kerätyn datan pohjalta, mutta minä en sitä vekotinta koskaan saanut toimimaan, joten tyydyn kohtalooni

Meillä on 9-3 1.9TiD vm.2008 SC manuaali. Jos lämän lyö pohjaan esim 2-vaihteella, niin alavääntöä ei ole niin paljon, että lankkia alkaisi vetämään. Sitten siinä 1600rpm alkaakin sauhu nousemaan. Tuo alavääntö ja selvä tehonlisäys turbon tullessa mukaan ilmeni erityisesti sen jälkeen kun putsattiin imusarja Fortella. Sitä ennen alle 1600rpm ei tapahtunut juuri mitään, mutta tuon 1600rpm jälkeen tapahtui. Nyt vielä enemmän
Eli tuo hyökkiminen kuuluu meillä ainakin asiaan. Mieli tekisi lisää heppoja, mutta näilläkin saa renkaat sileiksi, eli heppoja ei tule. Ainakaan vielä. Ehkä
Ai niin, ja ajettu on 240tkm.

Eli tuo hyökkiminen kuuluu meillä ainakin asiaan. Mieli tekisi lisää heppoja, mutta näilläkin saa renkaat sileiksi, eli heppoja ei tule. Ainakaan vielä. Ehkä

Ai niin, ja ajettu on 240tkm.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Automaatilla ei oikein voi edes vedättää pienillä kierroksilla ja pieneillä nopeuksilla. 1.-3. vaihteet luistaa, ja 4:lla vetää kyllä kivasti jo 1500-1700 alueella, mutta vauhtia on jo niin paljon, että ei kyllä tyhjää sudi...
Joskus joku tais sanoa, että ykkösellä olis vääntöä rajoitettu, mutta ei varmaankaan perstuntumalla aistittavissa?!
Turbo lienee kyllä vähän hidas heräämään, mutta ihmeen rajusti se sitten herää kun herää. Jos paikallaa kutittelee kaasulla turboa ja sitte polkasee, niin lähtee kyllä herkemmin. Oikeastaan jo tyhjäkäynniltä kierrosten nosto esim 1100 kierrokseen auttaa.
Ihme värkkejä nämä.
Joskus joku tais sanoa, että ykkösellä olis vääntöä rajoitettu, mutta ei varmaankaan perstuntumalla aistittavissa?!
Turbo lienee kyllä vähän hidas heräämään, mutta ihmeen rajusti se sitten herää kun herää. Jos paikallaa kutittelee kaasulla turboa ja sitte polkasee, niin lähtee kyllä herkemmin. Oikeastaan jo tyhjäkäynniltä kierrosten nosto esim 1100 kierrokseen auttaa.
Ihme värkkejä nämä.
Jaa-a, tuossa aiemmissa viesteissä olen ihmetellyt hidasta kaasuun reagointia etenkin paikaltaan lähtiessä, ja edelleen ihmettelen...
Joku tuhatkunta kilsaa aiemmin vaihdettua uliseva laturi uuteen olen alkanut kuulla vienoa ulinaa vähänkään reilumman kiihdytyksen jälkeen kun on höllännyt kaasua ja kierrokset laskeneet jonnekkin hyvin alas. Ulina lakkaa muutaman sekunnin sen jälkeen kun moottorin kierrokset ovat laskeneet tyhjäkäynnille. Kiihdyttäessä vedon epätasaisuutta on alkanut ilmetä myöskin. Nyt olen samaa mieltä kuin joskus aiemminkin, että turbo alkaa olla valmis, ja ulina siis kuuluu sieltä...
Kaasu pohjassa toimii hyvin, kunhan on päässyt liikkeelle järkyttävän repäisyn jälkeen... Silloin ei kuulu kuin dieselin mörinä, ja jos ikkunaa aukasee, niin kukkopillin vihellys!
191 tkm ajettu.
Mites tuon turbon kunnon vois todeta, ennen ku se leviää tien päälle?
Joku tuhatkunta kilsaa aiemmin vaihdettua uliseva laturi uuteen olen alkanut kuulla vienoa ulinaa vähänkään reilumman kiihdytyksen jälkeen kun on höllännyt kaasua ja kierrokset laskeneet jonnekkin hyvin alas. Ulina lakkaa muutaman sekunnin sen jälkeen kun moottorin kierrokset ovat laskeneet tyhjäkäynnille. Kiihdyttäessä vedon epätasaisuutta on alkanut ilmetä myöskin. Nyt olen samaa mieltä kuin joskus aiemminkin, että turbo alkaa olla valmis, ja ulina siis kuuluu sieltä...
Kaasu pohjassa toimii hyvin, kunhan on päässyt liikkeelle järkyttävän repäisyn jälkeen... Silloin ei kuulu kuin dieselin mörinä, ja jos ikkunaa aukasee, niin kukkopillin vihellys!
191 tkm ajettu.
Mites tuon turbon kunnon vois todeta, ennen ku se leviää tien päälle?