Viritys vs. muut moottorin ominaisuudet
Viritys vs. muut moottorin ominaisuudet
Eli mieli tekisi vaihtaa SS:ään, joku virisofta ja saada tehot n. 195-205 hp:n haarukkaan. Kysymykseni koskee lähinnä sitä miten moottori pelaa normaaliajossa muutoksen jälkeen eli toimiiko tyhjäkäynnit, miten kylmäkäynnistykset (talvikäyttö), nykiikö normaalikäytössä(=osakuormalla) yms? SS:hän esimerkiksi osaa pienentää lämpimällä koneella tyhjäkäynnin todella pienille kierroksille eli joutuuko jostakin tämäntyyppisestä mukavuudesta tinkimään? Onko eri valmistajien softien ominaisuuksissa paljon eroa keskenään? Eli jos löytyy kokemusperäistä tietoa, niin kiitollisuudella ottaisin vastaan.
Kaikilla originaalisoftat?
Harvemmalla taitaapi olla päivitty softa? Vaihtamisesta tuntuu kyllä moni puhuvan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8094
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, Suomessa on vielä vissiin aika hintsusti piristettyjä Sporttisedaneja, mutta käyppä vilkaisemassa esim. http://www.saabcentral.com ja sieltä 9-3SS performance forumi, ovat maailmalla jonnin verran noita PPC softia jo kokeilleet...Ehkä sieltä löytyisi myös noita käyttökokemuksia hiukan enemmän.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Stage 1
7500 km BSR:n stage ykkösellä (orig. 1,8t) ilman onkelmia. En voi muuta kuin suositella. Kasvanut alavääntö helpottaa normaalia ajamista melkoisesti. Sitten on vielä se ohituskiihtyvyys...njam! Seuraavaksi vaan putkisto vaihtoon jne. Ikinä niitä tehoja ei kuitenkaan ole liikaa
Maptunin setit tulossa näillä näkymin joulukuussa kun pistin kyselyä tällä viikolla:
**********************************************************
Moi,
Jos kaikki menee suunnitellussa aika taulussa niin saadaan vielä tämän vuoden
puolella ss:n virityssarjat myyntiin. Menee kylläkin siinä tapuksessa joulukuun
puolelle.
Ystävällisin terveisin
MapTun Finland
http://www.maptun.fi
P. 040 7022421
**********************************************************
**********************************************************
Moi,
Jos kaikki menee suunnitellussa aika taulussa niin saadaan vielä tämän vuoden
puolella ss:n virityssarjat myyntiin. Menee kylläkin siinä tapuksessa joulukuun
puolelle.
Ystävällisin terveisin
MapTun Finland
http://www.maptun.fi
P. 040 7022421
**********************************************************
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Saabcentralista poimittu linkki ( jollakin saksalaisella foorumilla julkaistu ) kuvaa kuinka hyvin SS:än opel-kone kestää BSR PPC-viritystä:
http://tinyurl.com/5mrj5
Sinällään en väitä, että BSR:än softissa olisi mitään vikaa. Eiköhän ongelma liitty enemmänkin tuon koneen mekaaniseen kestoon, joten tuskin muiden valmistajienkaan virisoftat tilannetta miksikään muuttavat.
Kannattaa toki aina muistaa, että nämä ovat yksittäistapauksia, eivätkä sellaisenaan välttämättä yleistettäviä.
http://tinyurl.com/5mrj5
Sinällään en väitä, että BSR:än softissa olisi mitään vikaa. Eiköhän ongelma liitty enemmänkin tuon koneen mekaaniseen kestoon, joten tuskin muiden valmistajienkaan virisoftat tilannetta miksikään muuttavat.
Kannattaa toki aina muistaa, että nämä ovat yksittäistapauksia, eivätkä sellaisenaan välttämättä yleistettäviä.
#2172
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 18:59
- Paikkakunta: Espoo
Kyllä turbokoneet on Saabin omia, GM:n (ei Opel) 2.2 litraisesta lohkosta kehitettyjä joka on sittemmin lainattu myös Opel Vectraan,opardi kirjoitti:Mitä v***ua! Eikö ne SS:n turbomankelit olekaan SAABIN omia? Mä kun luulin, että vain 1,8i on GM:n versioita...Saabcentralista poimittu linkki ( jollakin saksalaisella foorumilla julkaistu ) kuvaa kuinka hyvin SS:än opel-kone kestää BSR PPC-viritystä:
tuo 1.8i on suoraan lainattu Opel Vectrasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, turbokoneissa on GM:n alumiinilohko ja muut osat ovat Saabin (tai alihankkijoiden) valmistamia. 1.8i -kone on Opelin kone ja siinä on valurautainen lohko, sekä jakopään hihnaSportSedan kirjoitti:Kyllä turbokoneet on Saabin omia, GM:n (ei Opel) 2.2 litraisesta lohkosta kehitettyjä joka on sittemmin lainattu myös Opel Vectraan,
tuo 1.8i on suoraan lainattu Opel Vectrasta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
http://www.saabcentral.com/forums/viewtopic.php?t=43408
For whatever reason, the combination of Stage 3, driving like a bat out of hell, and 91 octange gas lead to a severely melted piston #4.
Eli näiden erittäin hatarien tietojen valossa voisi sanoa että, jos ajaa kuin "lepakko helvetistä" niin stage2:sta eteenpäin tarvitsee toisenlaiset männät kyseisellä konetyypillä.
Maptunin tuotteita(ja turvamarginaaleja) mielenkiinnolla odottaen.
-----
Update:
The service manager said "Looks like a preignition condition". From what I gather, boost + advanced timing + 91 octane gas.
Muistaakseni 93 on parasta bensaa täkäläisittäin
For whatever reason, the combination of Stage 3, driving like a bat out of hell, and 91 octange gas lead to a severely melted piston #4.
Eli näiden erittäin hatarien tietojen valossa voisi sanoa että, jos ajaa kuin "lepakko helvetistä" niin stage2:sta eteenpäin tarvitsee toisenlaiset männät kyseisellä konetyypillä.
Maptunin tuotteita(ja turvamarginaaleja) mielenkiinnolla odottaen.
-----
Update:
The service manager said "Looks like a preignition condition". From what I gather, boost + advanced timing + 91 octane gas.
Muistaakseni 93 on parasta bensaa täkäläisittäin
Viimeksi muokannut TuuSaR, Pe Joulu 10, 2004 12:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Bensa
Eiköhän tuo 91 oktaania ole liian vähän..mielummin sillä 98E niin ei sula nuo männätkään
Itsellänikin on jossakin vaiheessa aikomus hommata jonkunlaisen virityksen autooni, todennäköisesti ei stage 1 enempää
Mutta olen huolissani kun joskus joudun katsastamaan autoni ja nykyään on mitä ihmeellisimpiä mittauksia missä seurataan auton historiaa (olikohan OBD mittaus), niin huomaavatkohan he että autossa on ollut jotain poikkeavaa ja tulee hylsy vaikka sillähetkellä ei oliskaan virisofta aktiivinen, (BSR).
Mutta olen huolissani kun joskus joudun katsastamaan autoni ja nykyään on mitä ihmeellisimpiä mittauksia missä seurataan auton historiaa (olikohan OBD mittaus), niin huomaavatkohan he että autossa on ollut jotain poikkeavaa ja tulee hylsy vaikka sillähetkellä ei oliskaan virisofta aktiivinen, (BSR).
Voi Saabanan !!
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).
9-3 SS 1,8t 04. + BSR Steg 1 (myyty).