Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Peggis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 19:51

Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Peggis »

Moro!

Mistähän mahtaa johtua kun omasta Saab 9-3 vm.2003 1.8t. ohjaustehostimen öljyn säiliö puskee korkista läpi välillä aika reilustikkin öljyä..? Myös minkä olen laittainut merkille on auton entinen omistaja joskus aiemmin tainut työntää jotain tummaa normaalia öljyä sinne.. Olisiko vaihdon paikka vai oireileeko jostain muusta? Sotkee aika ikävästi alakerran.. Huomasin myös pukille ajaessa, kun rengasta kääntää käsin sivulta toiselle niin pari kertaa silloin on pruikannut iha todella reilusti ulos. Säiliö oli tuolloin aivan täynnä...

ps. onko kyseisessä koneessa ohjaustehostimella erillistä hihnaa?

Kiitos.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tyyppivika, moottoriöljy vuotaa nokan stefan kautta tehostimen säiliöön. Haulla löytyy lisää tietoa miten stefa vaihdetaan ja mistä saa uuden. Ei kannata koko tehostimen pumppua vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ja säiliön ei kuulu myöskään olla aivan taynnä vaan korkissa olevan tapin merkkien välissä. Ja tuo tumma väri johtuu varmaankin juuri tuosta moottoriöljyn pääsystä tuonne tehostin puolelle.

Mulla oli sellasta keskivahvan kaakaon väristä tuo neste silloin kun vuoti.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Pakari kirjoitti:Tuo öljyvuoto tuolta tehostimen säiliöstä viittaa siihen että tehostasta on se perinteinen tyyppivika, eli tiiviste rikki niin sotkee moottoriöljyä tehostajan öljyn sekaan ja pursuu yli säiliöstä.

Pellin palaset näyttäisivät vahvasti bensatankin suojalta.

Tuon tehostajan tiivisteen voi korjata itse tai korjauttaa jos ei halua kallista pumppua vaihtaa. Uuden pumpun hinta on n. 500euroa ja vaihto päälle.
Pakari kirjoitti:Ohjaustehostimen vuoto säiliön korkista:

Suhteellisen helppo vaihtaa itsekkin jos on hylsysarja ja kiintoavaimet. Ensiksi kannattaa hankkia akselitiiviste: AS 17 x 30 x 7 FPM.
Etran tuotenumero: 80613065300. (ainakin joskus ollut.. kannattaa kuitenkin tarkistaa). Tämä on vitoninen joka kestää +200astetta. Myös litra GM transmission oil power steering(väri vihreä).

Pumpun irroitus aloitetaan irroittamalla säiliön letku josta öljy valutetaan astiaan. Seuraavaksi painepuolen putki pumpun päältä ja vierestä paineanturi, jossa huomattava nostaa jousi, painaja, mäntä pienileukaisilla pihdeillä. Tämä siksi ettei osat putoa ja huku pumpun irroituksessa. Pumppu on kiinnitetty kahdella ruuvilla jotka hylsyn ja lyhyen jatkovarren avulla lähtevät helposti auki. Pumppu vedetään ulos nokka-akselilta jossa on pumpun akselin käyttöä varten muotoilu.
Pumpun akselitiiviste poistetaan napauttamalla pieni ruuvitaltta tiivisteen reunasta sisään 3-4mm ja väännetään akselitiiviste ulos. Kokeillaan pumpun akselta ettei ole välystä, jos on niin puretaan pumppu ja vaihdetaan laakeri. Akselitiiviste naputellaan varovasti sisään ja otetaan halkaisijaltaan lähes 30mm esim. hylsy ja vasaralla naputellaan tiiviste pohjaan, siis alle metallireunuksen.
Tämän jälkeen kannattaa poistaa öljyt vääntämällä ohjauspyörästä ääriasennosta ääriasentoon. Helpompi jos keula on ilmassa. Muista laittaa letkuun vaikka pieni muovipullo niin saat öljyt siististi talteen. Sitten asennetaan pumppu, putket ja letkut takaisin paikalleen. Täytä öljysäiliö ja käynnistä auto vähäksi aikaa, jonka jälkeen lisäät öljyä niin että merkkitapin yläreunaan asti on öljyä.

Merkkihuolto väitti ettei pumppua voi korjata vaan pitää uusia koko pumppu. Uusi maksaa n. 500euroa ja vaihtotyö 400euroa päälle. Ohjeen tekijälle työhön kului aikaa 2 tuntia ja vartti.

Tuo ohje oli korjauskirjan välissä, erillisellä lapulla jonka ostin eräältä foorumilaiselta. Ilmeisesti oli korjauskirjaa tarvinnut tähän samaiseen operaatioon. Nyt tuo ohje on täällä jos se jotakuta hyödyttää.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... utama+kuva tuolta löytyy vielä ohjeet :)
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peggis
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 19:51

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Peggis »

Jees, kiitoksia paljon! Ite oon aika mämmikoura noiden korjausten kanssa niin sainkin paikalliselle saab osaajalle, joka vaihtaa nopeasti kyseisen stefan. Merkkiliikkeessä kuulma EI OLE muuta vaihtoehtoa kuin tehostimen pumpun vaihto, jonka hinta ois 550€... :D
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Baabel »

jep mulle sanottiin 495euroa pumppu ja 2.5h töitä... Naureskelin kun oli stefan vaihtanu 1.5tuntii parilla kahvitauolla ja paskanpuhumisen kera. että kyllä nuo autoliikkeet antavat autoille melkoisesti valohoitoa :)

Pumppu irti ----> (ammattimies max 15min) ---> pumppu kiinni (+ öljyt sisää max 20min) Ammattimiehellä menee oikeasti maksimissaa tunti kun on kunnon laitteet... varmasti nopeamminkin. jos tein ite 1.5tuntiin :)
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Joo me tehtiin sama homma kanssa isoveikan kanssa,tossa 1-2 kuukautta sitten.Tosiaan max,2 tuntia siinä meni,kun availtiin sitä tehostinta,että saataisiin kaikki ylimääräinen moottoriöljy pois sieltä.
2008 SS 1.8t Biopower.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja tosu »

Peggis kirjoitti:Merkkiliikkeessä kuulma EI OLE muuta vaihtoehtoa
Ainakin Turun Metro-Autossa osataan vaihtaa pelkkä stefa eikä edes ehdoteta koko pumpun vaihtoa jos on kyseessä tuo vuoto-ongelma.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Anopille vaihtoivat kanssa koko pumpun Rintajupilla, vaikka annoin ohjeet ensin tarkistaa pelkkä stefa. Ei kuulemma pysty purkamaan tai vaihtamaan stefaa. Ja sitten 500 euron lasku. Vai ammattimiehiä merkkihuollossa....
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Minä taas kuulin sivukorvalla että nykyään on olemassa joku Saabin oma (?) "korjaussarja" merkkikorjaamoillakin, että eivät joudu koko pumppua uusimaan. Jos en ihan väärin muista niin hinnaksi sanottiin vaihdolle n. 200 euroa. Tämä kuultua Oulun Aineella kuukausi pari sitten...
9³ SC 1.8t
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Off topic: merkkiliikkeiden toiminnan rahoittaminen lienee peräisin huolloista ja varaosista. Tottakai ne vaihtaa koko ohjaustehostimen halutessaan, vaihtais koko auton, jos asiakas maksaa. Ite nämä asiat on selvitettävä ja korjattava/korjautettava edullisemmin.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Baabel »

vili1 kirjoitti:Anopille vaihtoivat kanssa koko pumpun Rintajupilla, vaikka annoin ohjeet ensin tarkistaa pelkkä stefa. Ei kuulemma pysty purkamaan tai vaihtamaan stefaa. Ja sitten 500 euron lasku. Vai ammattimiehiä merkkihuollossa....
Huijattu :( voisin vaihtaa kaikille pienellä korvauksella jos vaan ois autot lahdessa...
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Baabel kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Anopille vaihtoivat kanssa koko pumpun Rintajupilla, vaikka annoin ohjeet ensin tarkistaa pelkkä stefa. Ei kuulemma pysty purkamaan tai vaihtamaan stefaa. Ja sitten 500 euron lasku. Vai ammattimiehiä merkkihuollossa....
Huijattu :( voisin vaihtaa kaikille pienellä korvauksella jos vaan ois autot lahdessa...
Joo, olisin itse ottanut siitä projektin, mutta ehti viedä jo "huoltoon".
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Baabel »

vili1 kirjoitti:
Baabel kirjoitti:
vili1 kirjoitti:Anopille vaihtoivat kanssa koko pumpun Rintajupilla, vaikka annoin ohjeet ensin tarkistaa pelkkä stefa. Ei kuulemma pysty purkamaan tai vaihtamaan stefaa. Ja sitten 500 euron lasku. Vai ammattimiehiä merkkihuollossa....
Huijattu :( voisin vaihtaa kaikille pienellä korvauksella jos vaan ois autot lahdessa...
Joo, olisin itse ottanut siitä projektin, mutta ehti viedä jo "huoltoon".
No ainakin on uus pumppu :) ei ihan heti pitäs hajota :D
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Ohjaustehostin öljyn säiliö tulvii välillä.

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Baabel kirjoitti:Huijattu voisin vaihtaa kaikille pienellä korvauksella jos vaan ois autot lahdessa...
Minä ajelen vaikka vähän kauempaakin, jos sinä sen tiivisteen mulle vaihdat. Ei sillä että vikaa nyt oliskaan, mutta ehkä jonain päivänä. Minusta saa aina asiakkaan, jos asennuspalvelua löytyy edukkaasti :)
Vastaa Viestiin