Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
9-3 1.8t SS -07 5-vaihteinen laatikko ulisee (170tkm takana). On ulissut jo vuoden/15tkm ja pikkuhiljaa isommin ilmoittaa itsestään.
Etunapa meni jo vaihtoon kun sitä luultiin syylliseksi (oli siinä vähän karheutta jo) mutta ulina senkun jatkuu. Ulina riippuu auton nopeudesta. Ei väliä millä vaihteella ajelee tai onko kytkin pohjassa. Alkaa olla jo sitä luokka ettei autolla varsin uskalla juuri ajella.
Kävin tänään huollossa jossa arvioivat vikaa ja sanoivat että ääni ei tule vetonivelistä vaan nimenomaan laatikosta kuuluu. Vaihdettiin samalla öljyt ja pikkusen oli lastua öljyn seassa. Laakeri vika tuossa taitaa olla kyseessä kun veto päällä ääntää.
Onko ideoita miten vaihdelaatikon saa ehjäksi kustannustehokkaasti? Pitäisikö hommata vaihdokki (mitkä laatikot käy?) vai ottaa härkää sarvista ja yrittää korjuuttaa tuo vonkuva loota.
Missä tuota kannattaisi ehjäyttää Oulun seudulla?
Kun kerran laatikko lähtee irti niin kytkin menee myös päivityslistalle niin kestää etanoolin tarjomat väännöt. Vakio kytkin lipsuu jo stage 1 setillä joten aihetta on päivittää.
Etunapa meni jo vaihtoon kun sitä luultiin syylliseksi (oli siinä vähän karheutta jo) mutta ulina senkun jatkuu. Ulina riippuu auton nopeudesta. Ei väliä millä vaihteella ajelee tai onko kytkin pohjassa. Alkaa olla jo sitä luokka ettei autolla varsin uskalla juuri ajella.
Kävin tänään huollossa jossa arvioivat vikaa ja sanoivat että ääni ei tule vetonivelistä vaan nimenomaan laatikosta kuuluu. Vaihdettiin samalla öljyt ja pikkusen oli lastua öljyn seassa. Laakeri vika tuossa taitaa olla kyseessä kun veto päällä ääntää.
Onko ideoita miten vaihdelaatikon saa ehjäksi kustannustehokkaasti? Pitäisikö hommata vaihdokki (mitkä laatikot käy?) vai ottaa härkää sarvista ja yrittää korjuuttaa tuo vonkuva loota.
Missä tuota kannattaisi ehjäyttää Oulun seudulla?
Kun kerran laatikko lähtee irti niin kytkin menee myös päivityslistalle niin kestää etanoolin tarjomat väännöt. Vakio kytkin lipsuu jo stage 1 setillä joten aihetta on päivittää.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Mulla on ulissu kanssa jo reilun vuoden, ajettu 235 tkm. Vajaan 50 nopeudessa tasakaasulla ajaessa ulisee, muuten ei. Ei riipu vaihteesta. (Laatikkoöljyt vaihdettu viime syksynä, ei vaikutusta). Ääni ei oo tän vuoden aikana muuttunu mihinkään joten en oo tehnyt asialle mitään. Ei mitään käsitystä mistä vois tulla eikä ihan huvikseen kehtais arvailemalla ruveta vaihtelemaan laakereita.
Joku taitava paja varmasti vaihtais laakerit laatikkoon ihan kohtuuhintaan (halvemmalla kuin uusi loota), purkaamoilta tietysti vois kysellä kanssa.
Jos autostasi löytyy selvä syyllinen vinkumiseen (joku tietty laakeri jossain) niin kehtaatko inffota tänne kans, se tieto tullee tarpeeseen jossain vaiheessa
Joku taitava paja varmasti vaihtais laakerit laatikkoon ihan kohtuuhintaan (halvemmalla kuin uusi loota), purkaamoilta tietysti vois kysellä kanssa.
Jos autostasi löytyy selvä syyllinen vinkumiseen (joku tietty laakeri jossain) niin kehtaatko inffota tänne kans, se tieto tullee tarpeeseen jossain vaiheessa
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Ei taida olla sama vika. Mulla ulisee kaikilla nopeuksilla.Timon kirjoitti:Mulla on ulissu kanssa jo reilun vuoden, ajettu 235 tkm. Vajaan 50 nopeudessa tasakaasulla ajaessa ulisee, muuten ei. Ei riipu vaihteesta. (Laatikkoöljyt vaihdettu viime syksynä, ei vaikutusta). Ääni ei oo tän vuoden aikana muuttunu mihinkään joten en oo tehnyt asialle mitään. Ei mitään käsitystä mistä vois tulla eikä ihan huvikseen kehtais arvailemalla ruveta vaihtelemaan laakereita.
Joku taitava paja varmasti vaihtais laakerit laatikkoon ihan kohtuuhintaan (halvemmalla kuin uusi loota), purkaamoilta tietysti vois kysellä kanssa.
Jos autostasi löytyy selvä syyllinen vinkumiseen (joku tietty laakeri jossain) niin kehtaatko inffota tänne kans, se tieto tullee tarpeeseen jossain vaiheessa
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Katselin käytettyjä laatikkoja sillä silmällä. Laatikon hinta liikkuu 500..2000e välillä ja tarjontaa tuntuis olevan (yli 100 vaihdelaatikkoa löysin jo). Mikä lie oikea hinta. Tuskin kovin paljon yli 500e kun huomioi tarjonnan määrän.
1.8t n kaveriksi sopii mun käsityksen mukaan B207 koneeseen tarkoitettu vaihdelaatikko M03 eteenpäin? Onko noissa jotain eroja kytkinakselin/etc suhteen?
Kannattaako harkita 6-vaihteisen laittamista 5-vaihteisen tilalle? Erona taitaa olla kytkin/asetelma ja vaihdevipu/vaijeri hässäkkä?
Onko Opelin puolella sama laatikko käytössä?
1.8t n kaveriksi sopii mun käsityksen mukaan B207 koneeseen tarkoitettu vaihdelaatikko M03 eteenpäin? Onko noissa jotain eroja kytkinakselin/etc suhteen?
Kannattaako harkita 6-vaihteisen laittamista 5-vaihteisen tilalle? Erona taitaa olla kytkin/asetelma ja vaihdevipu/vaijeri hässäkkä?
Onko Opelin puolella sama laatikko käytössä?
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Seuraavaa tietoutta tuli eteen verkossa.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=17892
Eli 6 vaihteista ei voi vaihtaa 5 vaihteisen tilalle helposti.
Lisäksi löytyi maininta jotta "Nearly every engine/trans combination got its own unique clutch. This may be why lower model versions with PPC upgrades experience clutch slip."
Tämä on hyvä ottaa vakavasti jos arvelee päivittää softat etanoolille sopivaksi ja miettii paljonko tulisi vääntöä. Kytkin lipsuu 1.8t mallissa ilmeisen helposti. Näin ainakin omassa. Tilalla käynee Aeron kytkinpaketti jonka varaosanumero on "Clutch Kit
SACHS - Ref: 3000 951 187" Tämä siis 5-vaihteisen kanssa.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=17892
"Gearbox assemblies are the same for all B207 engines. Lots was changed between 5 and 6 speed transmissions. (Almost everything that touches it in fact ... even some of the engine PNs vary from it.) It will be hard, but not impossible, to upgrade after the fact."muumu kirjoitti: 1.8t n kaveriksi sopii mun käsityksen mukaan B207 koneeseen tarkoitettu vaihdelaatikko M03 eteenpäin?
Kannattaako harkita 6-vaihteisen laittamista 5-vaihteisen tilalle? Erona taitaa olla kytkin/asetelma ja vaihdevipu/vaijeri hässäkkä?
Eli 6 vaihteista ei voi vaihtaa 5 vaihteisen tilalle helposti.
Lisäksi löytyi maininta jotta "Nearly every engine/trans combination got its own unique clutch. This may be why lower model versions with PPC upgrades experience clutch slip."
Tämä on hyvä ottaa vakavasti jos arvelee päivittää softat etanoolille sopivaksi ja miettii paljonko tulisi vääntöä. Kytkin lipsuu 1.8t mallissa ilmeisen helposti. Näin ainakin omassa. Tilalla käynee Aeron kytkinpaketti jonka varaosanumero on "Clutch Kit
SACHS - Ref: 3000 951 187" Tämä siis 5-vaihteisen kanssa.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Ja lisää infoa kun sain wissin käyntiin. Lootikon koodi on FM57 102 eli F=Etuveto, M=manuaali, 5=5-vaihdetta, 7=välitysuhde 3.8 (5=välitysuhde 4), 1=93 versio laatikosta (B=95 versio), 02=saabin oma sisäinen kehitysversio.
Olennaista on mun tulkinnan mukaan se että lootasta löytyy FM571 ja pitäis passat.
Olennaista on mun tulkinnan mukaan se että lootasta löytyy FM571 ja pitäis passat.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Onko laatikkoöljyjä vaihdettu ekan 170tkm aikana?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Olen auton 2. tai 3. omistaja joten täyttä varmuutta ei ole. Ei mun käsittäkseni on menty normaalin huolto-ohjelman mukaan. Huoltokirjasta ei merkintää vaihdosta löydy.KAPU2 kirjoitti:Onko laatikkoöljyjä vaihdettu ekan 170tkm aikana?
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Suunnitelma valmis, osat tilauksessa ja aika huoltoon varattu.
Jos laatikko hajoaa niin kustantaa noin 1500e vaihtaa tilalle käytetty loota + uusi kytkinlevy&paineasetelma + öljyt. Hinta perustuu osin huollon arvioon 4½..5 tunnin työajasta tuolle operaatiolle.
Laatikko vaihtuu FM55 101 malliin eli välitys suurimmalla vaihteella on 4 entisen 3.82 sijaan. Muista vaihteista en tiedä.
Ps. Tarjolla tee-se-itse ihmiselle pikkuvikanen loota josta saa korjaamalla vielä ehjän. Laatikon koeajo onnistuu juhannusta seuraavaan maanatai aamuun saakka.
Jos laatikko hajoaa niin kustantaa noin 1500e vaihtaa tilalle käytetty loota + uusi kytkinlevy&paineasetelma + öljyt. Hinta perustuu osin huollon arvioon 4½..5 tunnin työajasta tuolle operaatiolle.
Laatikko vaihtuu FM55 101 malliin eli välitys suurimmalla vaihteella on 4 entisen 3.82 sijaan. Muista vaihteista en tiedä.
Ps. Tarjolla tee-se-itse ihmiselle pikkuvikanen loota josta saa korjaamalla vielä ehjän. Laatikon koeajo onnistuu juhannusta seuraavaan maanatai aamuun saakka.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Jos cruise sitten lakkaa toimimasta uudella laatikolla, niin softassa olevaa vaihdevälityskarttaa pitää vähän muokata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Kiitos tiedosta.jcarlson kirjoitti:Jos cruise sitten lakkaa toimimasta uudella laatikolla, niin softassa olevaa vaihdevälityskarttaa pitää vähän muokata.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Mitenkäs kun 170tkm mittarissa niin kannattaako vaihtaa jo samalla painelaakeri&työsylinteri uuteen kun käy auki. 180e maksaa uusi osa. Onko näitä mennyt millä kilometreillä?
http://www.mister-auto.fi/fi/irroitusme ... 8!001.html
Arvelin että tuo alkuperäinen sopii käytettäväksi vanhemman laatikon kanssa mutta tietoa ei ole.
http://www.mister-auto.fi/fi/irroitusme ... 8!001.html
Arvelin että tuo alkuperäinen sopii käytettäväksi vanhemman laatikon kanssa mutta tietoa ei ole.
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Kaikki uutta vain, painelaakeri + työsylkkä ja kytkin. Samalla kannattaa vaihtaa kampiakselin takastefa. Kytkin näyttää kokemusten mukaan antautuvan näissä n. 50tkm lastuttamisen jälkeen, näin myös itsellä. Asetelma oli väsynyt/ottanut lämpöä eikä jaksanut painaa levyä kiinni.. Kytkinpaketin hinta on hyvin kohtuullinen joten ei kannata säästää siinä ja jättää vaihtamassa kun kerta auki on.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Mulla antautui heti lastuttamisen yhteydessä.Pakari kirjoitti:Kaikki uutta vain, painelaakeri + työsylkkä ja kytkin. Samalla kannattaa vaihtaa kampiakselin takastefa. Kytkin näyttää kokemusten mukaan antautuvan näissä n. 50tkm lastuttamisen jälkeen, näin myös itsellä. Asetelma oli väsynyt/ottanut lämpöä eikä jaksanut painaa levyä kiinni.. Kytkinpaketin hinta on hyvin kohtuullinen joten ei kannata säästää siinä ja jättää vaihtamassa kun kerta auki on.
Stefan voisi tosiaan vaihdattaa. Hyvä pointti. Onko mittoja tiedossa?
Asetelma, levy ja painelaakeri kustantaa 400e joten ei kuitenkaan merkityksetön kustannuserä kyseessä. Olisko 4% auton arvosta tuo. Yritin googlettaa josko noita laakereita olisi mennyt jostain samaa osaa käyttävästä ( fiiat, o-peli ja Saab) mutta ei osunut silmään hajoamisia. Onko kellään mennyt painelaakeria näistä uudemmista?
Tuolla on kytkimen speksiä ja kuvaa: http://webcat-services.zf.com/index.asp ... e_bild.asp
Saab 9-3 SS -06/my-07 1.8t -=- Suzuki Bandit 1216A
Re: Vaihdelaatikko ulisee ja vonkuu
Ei noita painelaakereita kovin usein ole mennyt, OG9-5/OG9-3 kohdalla 200-300tkm ajetut on olleet usein avatessa vielä moitteettomia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com