6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Jäikin eilen mainitsematta siinä koeajolenkillä, että rusahtaa tuo omankin TTiD:n laatikko tietyssä vaiheessa.
Stop merkille pysähdyttäessä, kun 1. vaihdetta tarjoaa sisään niin juuri ennenkuin auto pysähtyy ja vaihde on menossa päälle kuuluu pieni rusahdus. Tämäkin tapahtuu 1/10 kerrasta.
Muutoin laatikko pelaa ja pitääkin toimia kun autolla on vasta vajaa 40tkm takana.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Tuo mun auton laatikko on vissiin rikki kun tuntuu toimivan ihan ok. :)
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
vamma
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2011 20:21

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja vamma »

Täällä rutisee ihan samalla lailla. Etenkin kylmänä kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa. Lämpöisenä ja rauhassa vaihtamalla menee hienosti sisään ilman kummempia ääniä ja vastuksia.
9-3 SC tids -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt kun on tullut ajeltua muutama päivä tuolla omalla 6-vaihteisella TiDS:llä, niin onhan varsinkin kakkoselle ylöspäin vaihtaminen aika tahmeaa. 215tkm ajettu yksilö, oikeastaan ei tunnu niinkään ongelma olevan synkroissa vaan F40 laatikossa olevien vaihteensiirtimien jäykissä jousikuulissa. Yritetty parantaa vaihteiston sivistyneisyyttä mutta mönkään on vähän mennyt kun vaihteensiirrosta on tullut liiankin jäykkää. Tuntuu etenkin typerältä runnoa niitä pykäliä sisään kun SS:n kierrätysmuovinen keskikonsoli ja vaihdekulissi natisee ja paukkuu. :)

Apuna voisi olla ohuempi öljy kuten muissakin Getrageissa joissa on samaa nahkeusongelmaa.. Esim. Redline MTL (ja hieman pienempi täyttömäärä). Pitänee kokeilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

En muista tarkalleen minkälainen siirrinmekanismi saabissa taas olikaan. Aikoinaan opelin omistaneena muistan kepin juuressa olevan pallon ja reunuksen kuluvan väljäksi samoin kuin siirrintangon päässä oleva sokka linttaantu. Tämä aikaan sai juurikin 2-vaihteelle siirroissa ongelmia, kun mekanismi ei tehnyt liikkeitään perille asti. Kannattaa tutkia vivusto ensialkuun GM:n tavaraa saabikin joten en ihmettele vaikka olisi saabiikiin sattunut sitruuna. .
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Heitänpä löylyä keskusteluun.. aloin etsimään josko kellä muullakin on vastaavanlaista "takertelua" vaihteensiirrossa ja näyttäähän tuota olevan. Itsellä allekirjoituksen manuaalivaihteisessa (9-3:ssa :lol: ) ollut oikeastaan aina (105tkm-225tkm)toivomisen varaa. Olikohan 180tkm huollossa kun teetätin myös vaihteistoöljynvaihdon ja hetkellisesti laatikko toimi kuin unelma! Siis todellakin mukavasti, tuntui että vaihteet vaan sujahti paikoilleen. Aika pian vanhat oireet kuitenkin palasivat. Ongelma lienee sama kaikilla vaihteilla mutta korostuu tietenkin kiihdytysvaiheessa ykköseltä kakkoselle ja edelleen kolmoselle vaihtaessa kun pitäisi päästä nopeasti liikkeelle. Eipä siinä, kyseessä voi olla tietysti ominaisuus (joskaan ei kovin toivottu sellainen :roll: ) mutta tuo välittömästi öljynvaihdon jälkeinen sujuvuus on jäänyt vaivaamaan mieltä; mikä sen hetkellisen sujuvuuden sai aikaan? Ihan kuin laatikko olisi hetken ollut kunnolla voideltu ja sitten palattiin taas vanhaan. Mikä mytologia tuossa on takana? Ja jos siitä ei päästä selvyyteen, kellään pitkäaikaiskokemuksia noista aiemmin mainituista notkeammista öljyistä tai lisäaineista, tms. jotka voisivat auttaa ongelmaan? Anteeksi, ominaisuuteen :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kokeileppa ohuempaa öljyä, omaan aion ainakin kaataa Redline MTL:t sisään. Tuo sujuvuus hetken aikaa vaihdon jälkeen viittaa siihen että se orkkisöljy on vaan liian paksua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Red lainit kaverin autossa oli vuoden ja ajaa postia 200km päivässä.187 kpl pysähdyksiä eli testiä tuli,pelas hyvin vaihto gm-öljyt niin vaihdetiin viikonpäästä takasi red linet kun rupes vaihteet takkuamaan loppu matkasta.

red line käyttänyt itsekin tuntus toimivan.
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

redlinet laatikkoon,kytkin nesteiden vaihto,eli ensiksi pumppailla ulospäin niin tulee kurat pois. sen jälkeen etujarrusatulan ilmaus ruuvista letku kytkimen työsylinteriin(molemmat ilmausruuvit tietysti auki) ja jarrulla hiljalleen painella kymmenisen kertaa.ruuvit kiinni ja homma bueno.

selvennykseksi tuo kytkinneste menee samaan säiliöön jarrunesteen kanssa ja kun tuo kytkimen ilmaus tehdään noin päin niin ei varmasti jää ilmaa.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hasha »

Täytyykö laatikko huuhdella ennen redline öljyjen käyttöä, eli vanhat pois, uudet redlinet sisälle hetkeksi ja taas ulos ja uutta tilalle?

Ilmeisesti tästä öljystä kyse? http://www.motonet.fi/fi/tuote/590070/R ... oljy-946ml
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sitä MTL:ää ja ei tartte huuhtoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Heitetään nyt täältäkin +1 tuolle 6-pykäläisen takkuamiselle ihan noin tilastointimielessä. Nimenomaan 1-2-3 ovat tahmeita liikkeelle lähdettäessä.

Selvästikään ei tunnu vakavalta siinä mielessä, että jokin rikki olisi, mutta kyllähän tuo ominaisuus kiinnitti huomiota jo koeajolla, myyjällekin taisin mainita että ainakin yksi saabismi tässä on säilytetty, ellei jopa edelleen kehitetty. :roll: (Minä kun luulin että tonnarin M5.aa piti hämmentää "huolellisesti", mutta sinnehän meni pykälät kuin veitsi voihin kun tähän vertaa!)

Edellinen omistaja vaihdattanut laatikkoon öljyt vuosi sitten heti auton hankittuaan, epäilen että ainakin osittain juuri tästä syystä. Ölpät kuitenkin Saabilla laitettu ja näinollen varmastikin alkuperäisellä spekalla.

Edelleen vahvistan osaltani, että hetken matkan ajelun jälkeen loota notkistuu ihan mukavaksi myös 2-3 osalta, mutta tuo lämmittely tarvitaan näköjään kesäkelilläkin. Pitää kokeilla öljynvaihtoa jossain vaiheessa, mutta kyllähän tuolla hyvin pärjäilee ja autosta pakettina tykkään päivä päivältä enemmän, vaikka kaikki varusteet loistavatkin poissaolollaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja brottor »

Onko kukaan keksinyt tähän muuta ratkaisua kun ne RedLinet ja toimiiko ne pitkään?

Itse vaihdatin myös laatikonöljyt tuossa joku kuukausi sitten, vähän aikaa toimi tosiaan kuin unelma, mutta sitten sama rusahtele 1 - 2 - 3 on jatkunut. Tosiaan tuntuu ettei kytkin olisi kunnolla pohjassa kun vaihtaa vaikka se on. Mietin että voiko olla kytkimessä vikaa? vai onko se vaan tämän 6 lovisen laatikon ominaisuus.

EDIT:

Onko tälläisistä kokemuksia?

Shifter Cable Reinforcement Kit 93 5/6-Spd - MUTTA käykö tämä TTID 2011
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=850
Tästä myös video: https://www.youtube.com/watch?v=lBjP13V ... ideo_title

Shifter Mount Kit 93 ss
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745

ShortShift Kit 93 ss
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516

Gear Tower Turret repair ki
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-Gear ... 0858142228

Video tästä: https://www.youtube.com/watch?v=ML3kfGvQHa4
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja pjv »

En tiedä muista ratkaisuista, mutta pitää kompata hyviä kokemuksia Redlinesta. Vaihdoin kesällä MTL:t ja laatikko toimii selvästi jouheammin, myös kylmänä. No oikeasti kylmäähän nyt ei vielä ole ollut, mutta oli se aika tahmea ennen ihan 0-kelilläkin.

Noudatin myös jcarlsonin yllä antamaa vinkkiä ((lue: olin pihi enkä viitsinyt ostaa kuin 2 litraa)) ja jätin täytön vähän vajaaksi.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: 6-vaihteisen manuaalivaihteiston synkronointiongelma?

Viesti Kirjoittaja hasha »

Redlinet ollut nyt pari vuotta aerossa ja farkussa vuoden. Ei voi kuin kehua, toimii hyvin heti kylmänäkin eikä siihen ole enää tullut kiinnitettyä huomiota. Molemmat 6v F40 laatikolla. 110tkm ja toinen 133tkm.

Aerossa on kiinni kaikki nuo vahvistus/lyhennyspalikat paitsi tuo holkkitappi. Farkkussa on pelkästään tuo laatikon päässä oleva vaijerinkiinnityksen välyksen poistaja kun ei ole muita jaksanut laittaa vielä kiinni.

En tiennytkään, että löytyy tuollainen korjaustappi, täytyy hommata tollaset kun pikkasen sivuliikkeessä klappia etenkin farkussa.

Ero normi ja lyhennettyyn liikerataan on huima (ei sivuliike) mutta on aavistuksen jäykempi mutta tuntuma paljon parempi ja jämäkämpi. Jo tuo vaijerikiinnityksen välyksenpoistaja tekee paljon.

Edit: tuo tappikorjaus olikin laatikon puolelle, katsoin nopeasti, että olisi ollut vahdekepiin kun siinä on se muovinen kuula joka kuluu ja tulee sivuliikeeseen klappia.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Vastaa Viestiin