Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja upi »

Kylläpä se käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa V6 moottori, johon tuo 250 mm:n levy käy!
Ongelmahan on se, että tuohon vauhtipyörään on koneistettu potero, johon kytkinlevy uppoaa ja sen halkaisija on
hieman yli 240 mm.
GTS
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 29, 2018 23:54

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja GTS »

upi kirjoitti:
To Maalis 12, 2020 15:46
Kylläpä se käytännössä ainoa järkevä vaihtoehto on ostaa V6 moottori, johon tuo 250 mm:n levy käy!
Ongelmahan on se, että tuohon vauhtipyörään on koneistettu potero, johon kytkinlevy uppoaa ja sen halkaisija on
hieman yli 240 mm.
Minkä mukaan tuo levyn halkaisija menee?
Kun porukka noita kutosen paketteja laittanu kuitenkin.
Varmistin asian ja levy on 240mm eli se sopii.
Sitten vielä ratkaistava että hankkiiko sinne tuon alkuperäisen kaksoismassan, 5v kovan vai kovan kevennetyn vauhtiksen.
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Kytkin antoi loppumisen merkkejä ja tarttis vahvempaa tilalle. Miltä seuraava setti vaikuttaa. Tartteeko noiden lisäksi vielä jotain muuta? tiivisteitä vaihtaa tms? Laatikko on 6-vaihteinen manuaali ja malli lukee sigussa.

https://www.neobrothers.co.uk/performan ... eed--450nm
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... r-93186759
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
GTS
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 29, 2018 23:54

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja GTS »

Löytyiskö keneltäkään tietoa minkä kokoiset / pituiset vauhtipyörän pultit tähän kovaan vauhtikseen käy B207 / Z20net koneessa:
https://www.neobrothers.co.uk/car-parts ... l-55352485

Jossain kohtaa tätä toikkia muistan löytäneeni maininnan että aikaisemmin kerrottu mutta ei ole osunut silmään mittoja.
Jerkkuli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Elo 17, 2019 17:50

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jerkkuli »

207r aerossa,tosin kaksoismassassa oli 27 mm pultit,uudet taitaa olla sen 25mm,tönärillä pohjaan on 31 mm...
Viimeksi muokannut Jerkkuli, Ke Huhti 22, 2020 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jerkkuli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: La Elo 17, 2019 17:50

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Jerkkuli »

Niin,ja 10 mm 1,25 nousulla 10.9 kovuus..
mmutka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 19:15

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja mmutka »

Terve,

pitäisi kytkin etsiä Suappiin. Auto on 9-3 SC 2007, 1.8t, 5-v manuaali, ohjelma päivitetty ~220hv/330Nm tasolle. Mittarissa karvan päälle 220tkm. Ilmeisesti kiinteällä vauhtipyörällä? Tähän ehkä olisi kiva saada vahvistus.

Mitä vaihtoehtoja tuohon olisi? Ilmeisesti 9-5 Aeron kytkin, mutta meneekö ajotuntuma liian räyheäksi? Emäntä ajelee autolla myös, joten pientä joustoa pitäisi löytyä.

thesaabsite antaa OEN koodiksi: 55562985 ( Clutch kit FWD 6 Speed ). Ja sillä kun katselee autodocista niin esimerkiksi antaisi tällaisen "Sachs XTend kytkinpaketti, Tuotenumero: 3000 951 823". Paljonkohan tuo kestäisi vääntöä ja passaako varmasti?

Työsylinteri antaa OEN koodiksi: 55558371 ( Clutch slave CYL ). Siihen antaa taas autodocista Työsylinteriä / Irroitusmekanismia, mutta taitaa olla sama asia. Niitä tuntuu olevan ihan riittävä määrä, onko ehdotuksia millaisia merkkejä kannattaa suosia?

Tarkoitus ei ole sen enempää viritellä tuota autoa ainakaan itse, ihan käyttiksenä on ja tulee vielä toivottavasti hetken olemaan. Kiitoksia vinkeistä etukäteen!
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja markkula »

mmutka kirjoitti:
Ma Kesä 08, 2020 10:08
Auto on 9-3 SC 2007, 1.8t, 5-v manuaali
En tuohon kyllä 6-vaihteisen kytkintä lähtisi tilailemaan.
mmutka kirjoitti:
Ma Kesä 08, 2020 10:08
thesaabsite antaa OEN koodiksi: 55562985 ( Clutch kit FWD 6 Speed )
Joko sivusto näyttää tiedon väärin tai olet laskenut autosi vaihteet väärin.

Itse laitoin taannoin tuon 9-5 Aeron kytkimen ja olin tyytyväinen. Se ottaa kuitenkin kiinni eri tavalla kuin alkuperäinen, eli vaatii pienen totuttelun.
9-5 2.0 Tid 2010
mmutka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 19:15

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja mmutka »

Jep, taitaa tuo sivusto näyttää väärin. Aika varmasti 2,5 vuotta autolla ajaneena siinä on 5 vaihdetta plus pakki. Pääsin tänään kaverin 9-5 aeron kytkimellä varustettua testaamaan ja kyllä se itsellekin taitaa tulla - ihan jeppis ajettava kyllä. Vähän alkoi turhautuminen iskeä kun tuota viestiä kirjoitti, mutta sitten kun vähän töiden lomassa jaksoi keskittyä ja etsiä tietoa niin sieltä sitä alkoi löytymään lopulta.

Viestiketjuja kun tässä on päivän tutkinut niin kyllä vahva luotto on siihen, että autossa on suurella todennäköisyydellä kiinteä vauhtipyörä ja siihen meinasin tällaista pakettia laittaa tilaukseen:

https://www.autodoc.fi/sachs/1221488

https://www.autodoc.fi/lpr/2361789

Hammasluku 14 ja halkaisija 240 tuntuvat toistuvan tuolla tutkiessa niin näiden perusteella tuo setti olisi osuva. Irroitusmekanismista jusahh oli laittanut aika hyvän vertailun niin sen perusteella pitäisi osua kohdalleen. 8/6mm asennusholkit sitten vielä tekee jostain niin eiköhän ala kytkin napsumaan kiinni taas.

Silmälaakerista sain vinkkiä, että se kannattaisi samalla vaihtaa. Millähän nimellä tuo osa löytyy esim autodocista?
Tomste
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Syys 17, 2016 23:19

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Tomste »

Silmälaakeria voisi etsiä Pilot Bearing nimikkeellä?
GTS
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 29, 2018 23:54

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja GTS »

GTS kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 23:32
vesa67 kirjoitti:
Ti Maalis 10, 2020 22:45
Ensinnäkin vakiomalliston osista perustietoja; v6 kytkin ja kaksoismassa menee heittämällä ja kestää hyvin vääntöä. Paljonkos olet akselilta ottamassa ?
Toisekseen tuo v6 lätty on jousittamaton ja jos sen laitat kiinteän vauhtipyörän kaveriksi niin käytettävyys kärsii, voimansiirron osalta jos joustoa ei ole vp:ssä tai kytkinlevyssä niin seuraavaksi vaihteisto joustaa.
Tuosta virikytkimestä en tiedä mitään.
Ok eli tuohon kutosen sopivuuteen tuli selvyys, kaiken järjen mukaan sinne silloin pitäisi tuo kutosen stage 3 kytkinkin mennä?

Tuosta joustosta lueskellut ja osa porukasta ilmeisesti ihan tyytyväisiä olleet vaikka vähän ääntääkin.
Ja ilmeisesti kuvasta päätellen ainakin tuossa stage3 kytkimessä olisi jousto?

Vauhtipyörä menee vaihtoon kuitenkin kun tuo kytkin on luistellut pitemmän aikaa.

290hp 407nm oli syksyllä penkissä, sen jälkeen vaihdettu tuo uudemman mallinen pakosarja ja ehkä tuolla vielä joku muukin saattaa hieman ahdistaa kun vastaavalla setupilla otettu paljon enemmän tehoa ja vääntöä kuin mitä itsellä tuli.

Edit:
Mahtaako noissa nelos ja kutoskoneissa olla sama vauhtis ja jos ei niin käykö kuitenkin ristiin?
Uppia
Jonkun 3000km ajettu uudella setillä.
Hyvin kyllä pitää mutta tohon rahaan täytyykin.
Eli briteistä tilattu CG-motorsportin 2.8l t stage 3 kykä mikä tuli z20net koneeseen ja neonilta kiinteä vauhtis.
Vähänhän se joo kilkattaa mutta ei älyttömästi.
Jännitti viedä pajalle kykän vaihtoon kun britit monessa s. Postissa väitti ettei 2.8lT kykä käy z20net koneeseen.
mmutka
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Syys 11, 2018 19:15

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja mmutka »

Kiitos tämän threadin, löytyi tarpeeksi tietoa siitä, että sai kytkinrempan hoidettua. Nyt on tuossa -07 1.8t:ssä femman kytkinpaketti ja pelaa kuin unelma, tuntuma alkuun hieman erilainen, mutta nopeasti siihen tottui. Helkkarin hyvä tuo kytkin tuntuisi olevan kun pitää ihan loppuun asti. Kiinteä vauhtis siellä oli eli sille ei tarvinnut tehdä mitään tässä vaiheessa.

Mitähän sitä seuraavaksi keksisi kun viime kesänä vaihdettiin eteen alatukivarret ja taakse ylätukivarret sekä nyt kytkinrempan yhteydessä keskivakaajan helat, takajarrut(satulat,levyt,palat). Ainakin on nyt taas miellyttävä ajella eikä kolise pätkääkään.

Kiitos vain tietäjille, suuri apu oli tässä rojektissa!
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Täytyypä pöljänä kysellä vaikka tätä olen lueskellut edes takasin että sopisiko mahdollisesti täällä foorumilaisella myynnissä oleva og9-5 mallin sintterikytkin omaan ng9-3ss 1.8t my03 5-loviseen tötteröön? Tässä siis jos oikein olen käsittänyt on tuo kaksoismassa vp, jos ei niin onko esim suoraa osanumeroa mistä saisi jonkun järeämmän kytkimen nykysen tilalle? Löytyykö esim.motonet tai ym, ja ei tarvi siis vaihdella tuota vauhtipyörää kiinteänmalliseen? Pahoitteluni luetun ymmärtäminen ei ole paras vahvuus aina välttämättä :facepalm_man: :lol:

Edit:Ja painelaakeri tietysti uusi samalla kun kytkin vaihdetaan, näille jos siis joku osanumero löytyisi niin olisin hyvin kiitollinen :roll:
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Pakari »

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500

Esimerkiksi tuossa on NG9-3 kaksoismassavauhtipyörälliseen sopiva kytkin. Tuo on ns. "B207R" kytkin eli kolkki aeron kytkin, ja se on sama tosiaan kuin 2,2TiD kytkin.

Vastaavasti laadukas alkuperäislaatuinen työsylinteri kolkkiin löytyy esimerkiksi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... b495339508

Jos on kaksoismassavauhtipyörä, niin kytkinlevyssä ei ole jousitusta. Vastaavasti kiinteän vauhtipyörän tapauksessa kytkinlevyssä pitää ehdottomasti olla jousitus.

9-5 Aeron kytkinlevyssä on jousitus, koska ko. autossa on kiinteä vauhtipyörä. En laittaisi kaksoismassavauhtipyörän kanssa jousitettua levyä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Pakari kirjoitti:
Pe Loka 09, 2020 14:14
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=500

Esimerkiksi tuossa on NG9-3 kaksoismassavauhtipyörälliseen sopiva kytkin. Tuo on ns. "B207R" kytkin eli kolkki aeron kytkin, ja se on sama tosiaan kuin 2,2TiD kytkin.

Vastaavasti laadukas alkuperäislaatuinen työsylinteri kolkkiin löytyy esimerkiksi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... b495339508

Jos on kaksoismassavauhtipyörä, niin kytkinlevyssä ei ole jousitusta. Vastaavasti kiinteän vauhtipyörän tapauksessa kytkinlevyssä pitää ehdottomasti olla jousitus.

9-5 Aeron kytkinlevyssä on jousitus, koska ko. autossa on kiinteä vauhtipyörä. En laittaisi kaksoismassavauhtipyörän kanssa jousitettua levyä.
Oorait kiitokset tuhannesti pikaisesta vastauksesta, täytyy ostella nuo kilkkeet tuolta ja katsella joku korjaamo joka sen innostuisi "järkihintaan" vaihtamaan :wink:
Vastaa Viestiin