Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petterii
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Loka 27, 2020 20:18

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja petterii »

Pitkästä aikaa palaamassa saabileiriin, ja nyt hakusessa 9-3SC ~2009.

Kytkimistä tämä ketju, joten hieman sivuten aihetta; mitäs tuollainen 5vaihteinen F35 kestää vääntöä?
Ei mitää rakettia ole tarkoitus tehdä, mutta ~320hv paketti suunnitteilla.
GTS
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Loka 29, 2018 23:54

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja GTS »

Nyt tarvis neuvoja kytkimeen mikä oikeesti kestää 500nm väännöt?
Viime keväänä vaihdettu cg motorsportin kytkin ja kova vauhtipyörä kaksoismassan tilalle vectraan ja taas alko luistamaan.
https://clutch-specialists.co.uk/collec ... t-300-0780
Koneena z20net / b207 F40 lootalla.
Oliko niin että kaksoismassa vauhtiksella menee luistaessa mahdollisesti vauhtiskin mutta kova vauhtipyörä pitäis kestää luiston?
Juseq
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 16, 2019 12:08

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Juseq »

:saab: 9-3 1.8t, 5-vaihteinen, biopoweroitu. Vanha vakiokytkin alkoi luistamaan, nyt tilalle vaihdatettu 9-5 aeron kytkinpaketti, alhaalta ottaa kiinni joka ei haittaa, mutta pakkia joutuu runnomaan sisään. Löytyykö täältä parannusehdotuksia?
Nomini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 11:03

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nomini »

https://www.kytkinkauppa.fi/product/135 ... kinpaketti
Onko nämä varmuudella oikeat osat 2008 vuosimallin 6-vaihteiseen 2.0t 9-3:een? Kytkinkaupasta eivät osanneet auttaa kun sanovat ettei heillä ole "Saabin tehdastietoja".
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja palauril »

Meikäläinen tilasi seuraavanlaiset palikat (MY08 B207L, 6-vaiht) ja paikoilleen menivät mukisematta. Tuolla paketilla pitäisi jäädä vääntöjen puolesta reserviäkin verrattuna siihen vakiokytkimeen. Kytkin paketti siis 2,8 V6:sen versio.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 225-33-luk
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 319-10-luk
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 132-11-luk

Vaihda/vaihdata kampiakselin stefa samalla.
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
Nomini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 11:03

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nomini »

Hmm... Olin vähän ajatellut orkkiskytkintä kun autossa on vakiotehotkin, mutta kieltämättä tuo V6 hinnankin puolesta houkuttelisi. Eikös tuossa kytkinpaketissa ole mukana myös työsylinteri? Oletko kytkimen tuntumassa huomannut eroa alkuperäiseen?
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja palauril »

Kyllä mukana tuli myös työsylinteri. Tuntumasta sen verta huomiota, että huomattavasti parempi kuin loppuun kulunut vakiokytkin. :D
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
Nomini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 11:03

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nomini »

Mikähän ero näillä LuKin vauhtipyörillä on?

https://aftermarket.schaeffler.com/en/c ... 4150234100
https://aftermarket.schaeffler.com/en/c ... 4150319100

LuKin hakuun kun laittaa VINin niin se väittää että autoon kävisi tuo huomattavasti kalliimpi 415 0234 10. Siihen liitetty Saabin osanumero 93 184 589. Koitin tuolta EPC:stäkin selvitellä asiaa, mutta sekin näyttää VINin syöttämisen ja filtteröinnin jälkeen kahta eri vauhtipyörää joista toinen on just tuo 93 184 589/55 576 199. Ei noilla kai sitten mitään käytännön eroa ole? Hinta vaan toisessa tuplat...

Varmaan ihan turhia stressailen, mutta ahdistaa kyllä vähän tuo V6 kytkinkin, kun tässäkin triidissä eräs kirjoittaja väitti ettei se sopisi. Toki paljon enemmän on näyttöä siitä että se sopii.

edit: no, sinne lähti palaurilin vinkkaama setti tilaukseen
jormapaappa1235
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jormapaappa1235 »

Muistaakseni Aeron B207R:n ja B207L/B207E:n vauhtipyörissä on ainakin osanumeroero. B207R:n vauhtipyörän saa parilla satkulla, mutta alkuperäisen B207L:n vauhtipyörä kustantaa tyyliin yli puoli tonnia. Liekö jousivoimissa sitten jotakin pientä eroa Aeron vauhtipyörän eduksi. Ei siis suurta kysymystä siitä, kumpi kannattaa ottaa :D
Saab 9-3 2.0t SC M6 MY08 Biopoweroitu
Nomini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 11:03

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nomini »

Nyt on sitten V6 kytkin autossa. Kytkinpoljin on aivan tolkuttoman jäykkä. Luistattaminen on varsin hankalaa, kun poljin pongahtaa niin voimalla ylös. Ei kai tässä vaan voi olla jotain asennusvirhettä tms taustalla? En löytänyt foorumeilta yhtäkään kommenttia jossa olisi kuvattu tämän kytkimen tuntumaa raskaaksi tai muutenkaan huonoksi.
palauril
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2015 08:44
Paikkakunta: Liminka

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja palauril »

Nyt kyllä vaikuttaa, että kaikki ei ole kunnossa/oikein..? Itselläni ei remontin jäljiltä kytkinpolkimen tuntuma muuttunut jäykemmäksi. Eikä talouden hennompikaan osapuoli ole maininnut asiasta ja hän tuolla ng:llä varsinaisesti ajelee pääsääntöisesti.

Onkohan kytkimen ilmaus onnistunut kunnolla?
OG 9-3 Viggen
NG 9-3 SC 2,0t BP
OG 9-5 Aero BP

ex: OG 9-3 BP St3
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja anv »

Väittäisin että ilma tekisi siitä löysemmän. Jos kytkin muuten toimii oikein, mutta on vain jäykkä, veikkaisin väärää työsylinteriä. Liian pieni sylinterin halkaisija suhteessa pääsylinteriin tekee liikkeestä nopeamman, mutta tarvitsee enemmän voimaa. En ole kuullut koskaan että näissä muutoksissa olisi tarvetta pääsylinteriin koskea, joten työsylinteri olisi omassa tutkimuslistassa kärjessä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Nomini
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Huhti 25, 2021 11:03

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nomini »

Kytkimen toiminnassa ei muuten ole mitään erikoista. Poljinta painaessa tuntuu vaan tuo kova vastus, joka kevenee kun poljin menee pohjaan, eli sen pohjassa pitäminen ei sinänsä vaadi kovin suurta voimaa. Ylös nostaessa sama homma, eli ihan aluksi nousee kevyesti ja jopa vähän tahmaavan tuntuisesti ja kun kytkeytymiskohta lähestyy niin poljin pyrkii nousemaan voimalla ylös. Työsylinteri tuli kytkinpaketin mukana, eli pitäisi olla ihan oikea osa.
Vastaa Viestiin