Bensapumpun vaihto ?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
julahti
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 13:19

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja julahti »

tätä ei olekaan kukaan ennen maininnut. eli letkut antavat myöden niin paljon?
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Saa. Jättää sen läpän saranan sinne vänkärin puolelle niin voi sinne päin leikata tarpeen mukaan. Ei siis leikata läppää kokonaan irti. Kuskin paikalta katottuna klo 13 suunta on turvallinen alottaa leikkaus.
Pumpun vaihto -20 autokatoksessa opettaa tekemään mahollisimman vähällä....

Ja oli siinä muitaki jippoja, muistaakseni meat dora pumppu pyörii omalla johdolla väärimpäin eli se alkup johto kannattaa säilyttää. Jotain korkeuseroa oli myös.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Phaedr
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 23, 2019 23:48

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Phaedr »

petromies kirjoitti:
Pe Heinä 24, 2020 14:18
Pumpun saa irrotettua ilman että kanteen tulevia letkuja irrottaa.
Jos haluaa pienemmällä aukolla selvitä, nuo linjat saa todella helposti irti pumpunkannesta, vaikka pumpun toki nekin kiinnitettynä saa irroitettua.
Meni ehkä 20sec/liitin avata.
NG9-3 Vector '08 2,0t BioPower 230hv

#8208
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja harkon »

Pumppu vetelee viimeisiään. Auto on ng9-3 2.0t 175hv ja se inhottava -03, jossa suodatinkin tankissa. Vaihdan yläkautta ja huoltoluukku jo tehty. Putsasin päällisen ja laitoin wd40:stä liottelemaan kiinnitysrengasta kunnes saan inspiksen ja uuden pumpun. Auto toimii vielä pääsääntöisesti mutta koko vuoden silloin tällöin käynnistäessä pumppu vaikertaa ja auto käynnistyy rytkimällä. Uusinta starttaus vielä auttaa, vikavalo vaan loimottaa sitten muutaman päivän. Mutta asiaan ja pari kysymystä:

1. Mistä ja mikä pumppu? Orkkis olisi minulle sopivin, (ei ranetuksia) mutta koko ämpäriä en halua, eikä niitä 03:siin oikein näykkään. Walbroko? Biltemaa joku laittanut se ainakin edullinen?. Etanoli juttuja ei tarvi miettiä, vain luotettava ja mahdollisimman sopiva! Suodatin hommakin siellä tankissa pitäisi löytää sopiva.

2. Päällä olevat liittimet on näemmä "valettu" kiinni kanteen. Irtooko se kovamuovi letku tosiaan helposti särkymättä nipasta? Luukkuni voi olla hiukan nafti jos yrittää irroittamatta ja muutenkin tuntuisi hankalammalta työskennellä.
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja ilra »

Biltemaa käyttänyt muutamassa autossa ja hyvin on toimineet, myös etanolikäytössä.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja harkon »

Pumpun vaihdon aloin tässä nyt sitten tekemään ja kuten arvasin ne kovamuovi letkut kannen ulkopuolella tökkäs homman. Halusin ne irti kun ekaa kertaa tähän malliin tekemässä ja halusin pöydällä huolella tehdä.
Bilteman pumppu ja finjectorin letkut liittimillä meni ok ja ämpäri menossa takaisin mutta....

Kuumailmapuhaltimella kuumentaen vedin ne irti ja liikaa jo silloinkin jouduin lämmittämään ja nipan kohta venyi huonoksi. Pätkäisin ne pois. Muut on kiinni mutta 10mm se paksumpi "paineputki" vastustaa!! Viereisen onko paluuputki? Tein letkujatkolla

Olen nätisti lämmittänyt ja poratapeilla yms. pulteilla laajentanut päätä isommaksi . Ei mene kirveelläkään. Lämmittäessä vielä veltostuu ja taipuilee herkästi rullalle, tiedätte kyllä.
Just nyt ei 10mm bensaletkuakaan ole jos jatkoksen tekisi ja epäilyttää sen pitäminen.

Millä ilveellä olette ämpäreitä näihin vaihdelleen letkujen osalta? :wink:
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja ilra »

Ne liittimet on lähteneet kannesta yleensä ehjänä irti eli siis se kulmakappale kynnen alta irti.
Yhteen jouduin kikkailemaan jatkoa tavallisesta letkusta muistaakseni ja vaihtamaan ne kulmat.

Vai oletko irroittanut jotain sieltä sisäpuolelta siis ämpärin puolelta?
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja harkon »

https://aijaa.com/2KpGf6

Näkyskö toi, Ei tässä ole mitään kynsiä kuten Og:ssa
Vasen alempi se ongelma.

Karu luukku, tiedän :roll:
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja ilra »

No niinhä se näyttää ettei ole, en kyllä yhtään muistanut vaikka olen tuollaiseenkin vaihtanut tosin en muista miten tein :?: :?:

Luukku on tarkoituksenmukaisen kaunis :D
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja harkon »

Nyt siellä on jatkokset letkuissa. Multa kysymällä niitä muoviletkuja ei takaisin saa. Sain noin 6cm menemään päällekäin ja pari klemmaria siihen. Teipin pätkän merkiksi niin voi tarkkailla lähteekö luistamaan pois. Testilenkki heitetty ja vedättelin jonkin verran eikä toistaiseksi ongelmia. "Kimakka" ääni pumpussa toivottavasti nyt pelaisi. Olisi täältä etelästä ensiviikolla lähdettävä pohjoisiin päin joten pitää sisään ajaa, kun tälläiset rassaukset ainakin hetkeksi luottamusta koettelee :D

https://aijaa.com/4TWXSs
https://aijaa.com/6WZeky
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Sitten jos pettää, laita tuon liitoksen kohdalle sisimmäiseksi metalliputken pätkä tukemaan puristusta...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ilra
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 08:09

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja ilra »

Hyvältähän tuo näyttää, ihmettelen jos ei pysy.
(ex => 99 GL (ex petro) -80, 900 GL -81, 9000i -88, 900 GL -87, 9-3 ss 2.0t A -03, 9-5 wagon 2.0t A -02), 9-3 SC 1.8t A -08, 900S 2,0t -97
Suchros
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Maalis 13, 2021 11:08
Paikkakunta: Lahti

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suchros »

Siis jos takapenkin alla (keskellä, 9-3 vm 2004) ei ole reikää niin kannattaa kysyä naapuruston LVI-ihmiseltä. Näes nykyään ei enää rälläköidä ilmastointiputkia vaan akullisella laitteella (ei pelkoa kun hieman kokeilee painamalla, mielellään myös katsoo koon).

Itse tein tällä sähkölaitteella (toinen saksi alle, ei liiku) ja toinen leikkaava saksi päälle. Saatiin 13 tuuman poranreikä josta aloittamaan. Avaus kesti noin 40 sekuntia.

Kun bensapumppu vaihdettu, hitsattiin pienet palaset sivulle (kaverin pajalla) jottei putoa ja päälle mustaa jeesusteippiä siististi - epäilisin onko katsastusinssi tuossa katsomalla penkin alle ihan oikeassa vai oliko joku hmm hänen mielestään epämiellyttävä henkilö... Bensa ei haise. Jos tuntuu pahalta voi vetää letkun ulos, mutta itsellä ei +35 asteessa ongelmia.

Niin älkää ehkä poistako koko tankkia, menee osat rikki yms. Toisaalta mikäli jokin katsastusasema availee myös takapenkin ehkä kannattaa harkita (ajan säästämiseksi) eri asemaa.

Ainiin, kuka varasti autoni, saa satkun kun palauttaa ehjänä ja näyttää (itsellä vain yksi avain tässä) miten käynnistää ?
Saab 9-3 2004 ns3f(? olikohan, katsotaan rekkari kun ehtii...). Saab/Scania parhaita ajaa !
Myydään tuo nyt siis yksi sylinteri ei paineita, viewtopic.php?p=1296008#p1296008
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Mitäs kokemuksia muilla on tuosta Bilteman 25-260-pumpun asennuksesta ”uudemman” kolkin (2008) järjestelmään?

Alkuperäisessä setupissa (ei ole kulmaliittimiä ämpärin kannen päällä) kun takaisku on integroitu pumppuun, niin silloin pitäisi löytyä takaisku myös uudesta pumpusta. Laitoin Bilteman tilalle ja kaikki muu toimii hienosti, mutta bensalinja on aina tyhjä aamulla. Paineistussyklin ajaminen neljä kertaa ennen starttia toki hoitaa ongelman! :D

Kysyin nyt Biltemasta asiaa kun ei tullut puhallettua siihen pumpun letkulähtöön ennen asennusta. Vastauksesta riippuen vaihdan sitten koko pumpun, mutta todennäköisesti lisään siihen pumpun ja ämpärinkannen väliseen siansaparoletkuun erillisen takaiskun väliin.

Biltemahan kuvaa tuota pumppua universaaliksi ja sanoo rek. numerohaun perusteella sitäpaitsi sen olevan sopimaton ko. autoon, joten ei tuossa paljon reklamoitavaa liene..

EDIT: Jahas, (Bilteman) vastaus tulikin jo: ei ole takaiskua. Olin vissiin ensimmäinen joka meni tälläämän tämän suorilla lähdöillä varustettuun järjestelmään.. :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Bensapumpun vaihto ?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Ylläolevassa asia varmaan jo selvisikin, mutta tiivistetään nyt vielä lopputulema, kun se tuli kantapään kautta varmistettua. En tiedä mistä lähtien tämä pätee, mutta kaiketi ainakin ulkoisiin facelifteihin, kun potilas oli M2008.

Autoissa, joissa ei ole kulmaliittimiä ämpärin kannen päällä, vaan lähtö- ja paluuletkut lähtevät läpivienneistään suorina kohti B-pilaria, on pumppuun integroitu takaiskuventtiili. Korvasin alkuperäisen pumpun tuollaisella Bilteman kehutulla 25-260:lla, joka olikin paitsi nopeasti saatavilla, myös todella mukava asennettava. Takaiskuominaisuus kuitenkin puuttui...

En onneksi sulkenut paikkoja ennenkuin auto varmasti toimi toivotulla tavalla, joten lisäsin jäljestäpäin sinne pumpun lähdöltä ämpärin kannelle menevään saparonmuotoiseen letkuun erillisen, pa-linjaan tarkoitetun takaiskun (Motonetistä 8mm letkunipoilla, 19-0306). Tilaa ei ole siellä liikaa, mutta letkusta löytyi juuri asennuksen vaatima suora kohta, ja venttiili solahti ämpäriasetelman mukana nätisti tankkiin. Kuten arvata saattoi, pitkät startit loppuivat samantien.

Biltema on pelannut hyvin bensalla jo useita satoja kilometrejä ( :lol: ) ja kuten sanottu asennus oli helppo. Kestosta ei tiedä, ja yksilöerojakin varmasti esiintyy, mutta tässä vaiheessa voin yhtyä suosituksiin, kunhan ylläoleva huomioidaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin