9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Tervehdys kanssa kulkijat. :D otsikon mukainen homma olisi edessä,vanha hihna on sen näköinen,että enää montaa tuhatta km kestä. Onko kukaan tehnyt sitä rullan lukitus erikoistyökalua,ja halukas lainaamaan sitä vaikka pientä korvausta vastaan.tai otetaan muita hyviä vinkkejä vastaan. :saab:
2008 SS 1.8t Biopower.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja Baabel »

elikkä laturin hihna vai jakohihna? eiks täs mallis ollu jo ketjuveto :O vaiko onko se niis ensimmäisis malleis vaa :O
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Tosiaan unohtui tarkentaa: moniurahihna :lol:
2008 SS 1.8t Biopower.
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Itse tein kiristintyökalun jonka voi lukita ja hihnan voi löysätä yläpuolelta.

Eli noin 50cm lattarauta jossa on 8mm reikiä parin sentin välein.

Toisessa päässä on muistaakseni 6mm poranterästä leikattu pätkä hitsattuna kiinni.

Tämän "ällän" mallisen työkalun voi sitten pujottaa jakopäänkotelon ja koneen korvan välistä alas, laittaa poranterä "koukun" kiinni moniurakiristäjän päässä olevasta reiästä ja vetämällä lattarautaa ylöspäin, nousee kiristäjäkin. Samalla remmi löystyy. Ja sitten näistä rei-istä jotka lattarautaa on porattu, voi työkalun lukita vasten koneen korvaa siten että remmi jää löysäksi. Tähän sopii lattaraudan läpi laitettu ruuvari.

Oliko apua?
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
jore83
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Su Maalis 28, 2010 16:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja jore83 »

Sorry,unohdin päivitellä asiaa tänne. Hihna saatiin vaihdettua isä ukon pihalta löydetyllä metalli "koukulla". Tarvittaessa voin lainata sitä special työkalua jos joku täällä pk seudulla ryhtyy samaan tai jopa tarvittaessa auttaa,paitsi että siinä on hyvä olla 2 ihmistä jos tolla vaihtaa hihnan millä,itse pidin rullaa jännityksessä ja koukun sai tuettua moottorin tukeen. että ukko sai laitettua hihna laturin hihnapyörälle. voin yrittää muistaa ottaa valokuvan päivällä koukusta. :) :saab:


http://s1083.photobucket.com/albums/j39 ... 000137.jpg
2008 SS 1.8t Biopower.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja ylepola »

9-3:n vuoden 2001 2.0t -koneessa minulla oli toisentyyppinen kiristin. Puolentuuman vääntiön pitkä jatko vain lähellä tulipeltiä olevaan koloseen ja vääntöä. Paikat olivat kyllä todella ahtaat. Samoja hepeneitä eli alamuoveja ja ilmanputsarin koteloa piti minunkin poistaa tieltä että tulisi tilaa edes vähän. Samoin joustintukien päästä lähtevä tukirauta oli pakko poistaa, muutoin ei olisi pystynyt vääntämään tarpeeksi pitkällä jatkolla. Itse moniurahihnan vaihtotyö sujui muutamassa minuutissa, kunhan vain oli aluksi purkanut tuota ympäristöä ja lopuksi tietysti kokosi takaisin.
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ylepola kirjoitti:9-3:n vuoden 2001 2.0t -koneessa minulla oli toisentyyppinen kiristin.
Tottakai oli koska kyseessä oli täysin eri auto, eri moottori ja eri kiristin kuin mistä tässä on ollut puhetta. :wink:
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Itse ratkaisin kiristimen löysäämisen seuraavasti:
  • tästä sarjasta 3/8-vääntöpala
  • 13mm kiintoavain, jonka "uhrasin" sahaamalla toisesta päästä avoimen kidan pois
  • sopiva putken pätkä, jonka saa työnnettyä jatkovarreksi kiintoavaimen sahattuun päähän
Yhdistämllä vääntöpala kiintoavaimen lenkkipäähän ja putken pätkä kiintoavaimen varteen, sain aikaiseksi varsin toimivan työkalun, jolla kiristintä sai käännettyä helposti alakautta - aivan kuten WIS:kin asian speksaa.
Saabiton Saabisti
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hyviä vinkkejä. Itselleni ei nyt silti ihan selvinnyt, että pitääkö se kiristin jotenkin lukita?
Tonnarin hihna on tullut vaihdettua ja foorumilta löytyi ohjeet lukitustyökalun rakentamiseksi.

Jos lukitusrautaa tarvitaan, niin olisiko jollakin antaa mittoja tai jopa lainaksi tuota lukitustyökalua PK-seudulta
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Kiristintä ei lukita "auki-asentoon", vaan sitä kammetaan käytettävällä työkalulla jousta vasten.
Saabiton Saabisti
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jep, yritin äsken vähän tutkia tuota moniurahihnan kiristinsysteemiä. Auto tunkin ja pukin varassa, pitänee saada ylemmäs, jotta mahtuu kunnolla töihin?

Otin renkaan veke ja avasin noita sisälokarin muttereita. Ne kaksi jotka ohjeessa käsketään avata katkesivat. :( jotenkin oli arvattavissa



Noh, lokaria raottamalla pääsi vähän näkemään hihnan ja kiristimen seutuville. Ahdasta siellä on. Itse kiristimestä näkyy tuo neliökolo ja kiinnityspulttikin.

Muutama kysymys:
-mahtuuko tuolta alakautta tosiaan uuden hihnan pujottamaan?
-saako kiristimen pultin auki ja mahtuuko pultti tulemaan ulos, niin että kiristimen saa vaihdettua uuteen
-kuuluuko kiristimen hihnapöyrässä olla reunat vai onko hihna syönyt siihen jo uran?
-mistä tietää, pitääkö kiristin vaihtaa, WIS puhuu jostakin merkeistä, mutten näe semmoisia
(tonnarin hihnapyörissä ei ole reunoja)

Siinähän niitä, tietty kaikki vinkit noiden katkenneiden lokarin kiinnityspisteiden korjaamiseksi otetaan vastaan. Vai poraako vaan reiät, ajaa uudet kierteet ja pultilla loksu kiinni?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tere

Pura ne lokasuojamuovit pois niin ei tarvii väleistä ronkkia.

Mahtuu alakautta, pulttia ei saa pois ennen kuin olet pujottanut kiristinasetelman pois konehuoneen puolelta. Helpottaa jos saat kammettua moottoria hieman ylös.

Ite tein lattaraudasta tuon hihnanlöysäystyökalun toiseen hihnan vaihtoon, ensimmäisellä kerralla lattiaa vasten sopiva tanko ja sitä kiilaten kiristys pois ja hihna pois paikoiltaan.

Vähän saa ahertaa ekalla kerralla mutta kyllä sen sieltä saa vaihdettua :)

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

OK,

Onko tuossa hihnapyörissä "laidat" uutenakin, vai onko toi jo niin kulunut?
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Vs: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaiht

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

teesalama kirjoitti:OK,

Onko tuossa hihnapyörissä "laidat" uutenakin, vai onko toi jo niin kulunut?
Täysin sileä ilman laitoja oli uusi minkä laitoin.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t bensa kiristimen rullan+moniurahihnan vaihto.

Viesti Kirjoittaja teesalama »

No sitten toi pitää vaihtaa.
Saa nähdä jaksaako turata itte, kun vaikuttaa aika työläältä.

Tonnarin hihnan kyllä olen vaihtanut pariinkin kertaan, mutta toi on nii ahtaan oloinen.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin