Uudet vanteet, ET-luku

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Tuli tilattua 17" alumiinivanteet ja renkaat edellisten paikallaanolevien 16":n tilalle.

Vanteet olivat yllätyksekseni ET38 vaikka ymmärsin nettisivuista et-luvun olevan yli 40. Tuleeko näissä nyt sitten jotain ongelmia?
Vanteet tai renkaat eivät ole vielä alla..

Auto on 9-3 sportsedan vm2003.
Vanteet ovat 7.5x17, 5x110 jaotuksella.
Renkaat 215/45/17.

Nettisivuilla http://www.wheelbasealloys.com/ selasin vanteita automallin mukaan ja ko.vanteet tarkastettiin firman toimesta sopiviksi. Muistaakseni Sportsedanissa et-luku pitäisi olla mieluiten yli 40 kuitenkin..
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Alkuperäisten vanteiden ET on 40 tai 41 joten tuolla 2-3mm ei ole mitään merkitystä. Renkaat on sitten alikokoiset. Oikea koko olisi 225/45-17
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Ainakin netistä löydettyjen laskureiden mukaan 215 on ihan hyvä 7.5" vanteelle.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Maikki »

ng9-3:n alla 215/45:t näyttää huvittavan pieniltä jollei auto ole todella tontissa ja nopeusmittarin virhe kasvaa aika isoksi. Lisäksi pitää olla XL:t että kantavuus riittää.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja tosu »

Maikki kirjoitti: 215/45:t näyttää huvittavan pieniltä
No, ei se 9 mm ero halkaisijassa nyt niin paljoa vaikuta. Kuluneet 225/45 renkaat teoriassa pienemmät. Itse ottaisin paljon mielummin 215 leveät kuin omassa olevat 235 leveät pelkästään vähäisemmän vetelyn takia. Tosin itsellä vetelyyn on syynä myös alkuperäiset Pirellin Zero Rossot jotka renkaina aika surkeat Suomen oloissa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja tosu »

Pakari kirjoitti:Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.
Kai tässä vaihdetaan kaikki neljä rengasta. Miksei mittarivirhe kasva jos rengaskoon muutosta ei Techkillä tai vastaavalla syötetä?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Pakari kirjoitti:Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.
Mietipäs toisenkin kerran. :wink:
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Maikki kirjoitti:ng9-3:n alla 215/45:t näyttää huvittavan pieniltä jollei auto ole todella tontissa ja nopeusmittarin virhe kasvaa aika isoksi. Lisäksi pitää olla XL:t että kantavuus riittää.
XL:t ovat. Nopeusmittarin virheen saa techillä pois säätämällä syöttämällä rengaskoon asetuksiin.

Aika jännä jos näyttää huvittavan pieniltä. Huomenna se selvinnee. Toi on kuitenkin aika suosittu rengaskoko täälläkin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minuteman kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Nopeusmittarin virheen ei pitäisi kasvaa ollenkaan, koska nopeus mitataan ABS anturilta, taka-akselilta.
Mietipäs toisenkin kerran. :wink:
Niin, noh toisaalta joo kun kehänopeus on kulmanopeuden ja säteen tulo, joten säteen pienentyessä myös kehänopeus laskee vaikka pyörimisnopeus mitataankin aika läheltä pyörimisakselia. Jäin vain miettimään sitä kun mittauspiste ei muutu, mutta eihän se vaikuta siihen joo. :mrgreen: no näitä sattuu.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ne muutaman millin erot näyttää silmään paljon isommalta kuin ovatkaan. Omassa femmassa oli hetkenaikaa 215/45-17 renkaat niin oli aivan liian pienen näköiset verrattuna 225/45-17 kokoisiin. Samoin 225/45-18 oli ihan pullukka verrattuna 225/40-18 ja 225/50-17 vs 225/45-17 :wink:

Onneksi femman alusta ei ole allerginen rengaskoon / leveyden muutoksille niinkuin NG9-3 :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jn1981
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Ma Marras 28, 2011 14:51

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja jn1981 »

Mjoo, sittenpä sen näkee. 225:sia ei ollut camskillillä silloin niin piti tilata noi.
Tuossahan ensiasennusrenkaatkin ovat 215/60 16, ettei ne nyt niin huonoilta voi näyttää. Varsinkin kun nykyiset kitka+peltivanteet vaihtuu tuumaa isommiksi ja alumiinivanteiksi :)
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ensiasennusrenkaat on ollu 205/55-16 tai 215/55-16. 215760-16 renkailla on varmasti hyvä off-road look :wink:

Tuumaa isommat alut on varmasti parannus ulkonäköön mutta:

"wheelgap is like vagi*a, more fingers you get in the worser it is" :mrgreen:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Kysytääs nyt tässä, kun ei viitsi uutta tehä, eli:

Meneekö Sport Sedaniin eteen ja taakse 9" leveä 19" vanne? Taakse varmaankin menee, mutta eteen voi olla aika hiljaista, vai miten on? Löysin pirun hienot vanteet, mutta ne on 9" leveät. 18 tuumasiena ois sitten 8,5", joka mahtuu.
Saab 9-3 SS Aero -04
pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: Uudet vanteet, ET-luku

Viesti Kirjoittaja pezi »

Maikki kirjoitti:Lisäksi pitää olla XL:t että kantavuus riittää.
Siis miksi pitäisi olla XL merkinnät? Eihän tuo nyt niin painava auto ole, vai?
Vastaa Viestiin